Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@05:21:37 GMT

خزر قطب ویژه اقتصاد کشور در حمل و نقل دریایی است

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۷۳۴۶

خزر قطب ویژه اقتصاد کشور در حمل و نقل دریایی است

محمدتقی انزانپور روز چهارشنبه در تشریح عملکرد بنادر و دریانوردی مازندران در جمع خبرنگاران تاکید کرد که امروز نقش خزر بعنوان شاهراه اتصال کشورهای مشترک المنافع با خلیج فارس و آبهای بین المللی ،ویژه شده است.
بر اساس آمار رسمی در حال حاضر بنادر حاشیه دریای خزر در شمال ایران ظرفیت تخلیه و بارگیری 30 میلیون تن کالا را دارند و هم اکنون حدود 18 میلیون تن از این میزان ظرفیت استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه هرچه همکاری با همسایگان بیشتر شود ثبات اقتصادی نیز بیشتر خواهد شد پس باید به تقویت و توسعه این بخش توجه کنیم، اضافه کرد: در ماه های اخیر با تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر مازندران ، عملکرد حمل و نقلی دریایی در خزر مهمتر نیز شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران با اشاره به تحریم و اینکه وقتی کالا به دست مردم نرسد بن بست اقتصادی ایجاد می شود و دولت و نظام برای رسیدن به اهداف با مشکل مواجه می شوند، افزود: اکنون همه شرائط و امکانات برای حمل و نقل و تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی در بنادر خزر مهیا است.
انزانپور با بیان اینکه بندر نوشهر به عنوان قدیمی ترین بندر دریای خزر با 80 سال قدمت توسعه های زیر ساختی زیادی در چهل سال انقلاب به خود گرفته است، توضیح داد: با ایجاد 2بندر تجاری امیر آباد و فریدونکنار در مازندران حمل و نقل و تخلیه و بارگیری سالانه انواع کالا از 100هزار تن قبل از انقلاب امروز به ظرفیت 15میلیون تن رسیده است.
وی به جود 33اسکله و مهیا بودن حمل و نقل رو رو جاده ای و ریلی در بنادر مازندران اشاره کرد و ادامه داد: در ترانزیت انواع محصولات کشاورزی از جمله غلات، گوشت و انواع میوه ارتباطات حمل و نقلی فراگیری بین شمال ایران با کشورهای حاشیه دریای خزر بوجود آمده است.
انزانپور وجود بنادر نوشهر و امیر آباد را به عنوان بندر ویژه اقتصادی مازندران دستاورد مهم اقتصادی در سال های پس از انقلاب دانست و گفت: دولت های مختلف پس از انقلاب سرمایه گذاری های زیرساختی هنگفتی را در بنادر مازندران انجام دادند و امروز سرمایه گذاران بخش خصوصی با علاقمندی در این بنادر مشغول فعالیت و یا متقاضی سرمایه گذاری هستند.
وی به اهمیت لجستیک و تکمیل حلقه های تولید محصولات کشاورزی مازندران، بسته بندی ، صادرات بر اساس نیازها و سلایق کشورهای هدف را مهم و ضروری توصیف کرد و گفت: بنادر استان آمادگی کامل برای بارگیری و تخلیه را دارند.
وی یکی دیگر از ظرفیت های بنادر را گردشگری دریایی عنوان کرد و گفت: اگرچه با توجه به اینکه 200روز از سال دریای خزر مواج و توفانی است، اما برای گردشگری دریایی در سه فاز برنامه ریزی شده است.
انزانپور با اشاره به اینکه در مرحله نخست گشت های دریایی به صورت پراکنده عملیاتی شده است، گفت: با پی گیری و رایزنی های به عمل آمده ، طرح گردشگری دریایی داخلی در بندرمنطقه ویژه اقتصادی نوشهر قطعی شده و در تابستان سال 97 اجرایی می شود.
وی به وجود تفاهم نامه ای با موضوع اجرای طرح پایانه مشترک صادرات توسعه مواد غذایی کشاورزی و مسافری داخلی و خارجی به ارزش 78 میلیون یورو میان سرمایه گذار بخش خصوصی و سازمان بنادر و دریانوردی در منطقه ویژه اقتصادی بندرنوشهر اشاره کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی مازندران گفت: براساس این تفاهم نامه قرار شد سرمایه گذار بخشی از این میزان سرمایه را برای خریداری سه فروند کشتی که یکی کشتی گردشگری داخلی ، دومی حمل کانتینرهای یخچال دار و سومی نیز بار و مسافر به آستاراخان روسیه و بندر آکتائو قزاقستان خریداری کند.
انزانپور به اهمیت اصلاح و بازنگری مقررات و قوانین دستگاه های اجرایی به ویژه استاندارد، گمرگ ، حمل و نقل ، دامپزشکی و قرنطینه اشاره کرد و گفت: امروز به رغم اینکه سرمایه گذاران زیادی در حوزه صادرات و واردات متقاضی سرمایه گذاری در بنادر استان هستند، اما برخی از مقررات مانع حضور و تجارت آنان می شود.
انزانپور با بیان اینکه هم اکنون سه هزارو 300شناور دارای پلاک در بنادر مازندران فعال هستند، گفت: 22هزار و 100 نفر نیز از افسران و ملوانان کشتی گواهینامه تردد شناور هایی دریایی گرفتند.
منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر با مساحتی حدود 40 هکتار از 11 پست اسلکه تجاری ، خدماتی ، تجهیزات مناسب خشکی ، دریایی و نیز آبخور پنج متر نسبت به سایر بنادر شمالی از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است.
طبق آمار منابع رسمی ، این بندر در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری سه میلیون تن کالا در سال را دارد و با عملیاتی شدن و اجرای کامل طرح های مدنظر در این بندر پیش بینی می شود که این میزان ظرفیت به چند برابر در سال های آینده افزایش یابد.
بندر و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد نیز در 25 کیلومتری شهرستان بهشهر در شرق مازندران واقع است که حدود 2 هزار هکتار زمین برای سرمایه گذاری در اختیار دارد و تاکنون نیمی از این زمین ها در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت.
بندر امیرآباد در بین استان های شمالی کشور تنها بندر متصل به شبکه ریلی سراسری است و به دلیل داشتن ظرفیت 7.5 میلیون تنی و اسکله رورو ریلی در دست ساخت به عنوان پایلوت واردات غلات کشور معرفی شد که حدود 207 هزار تن ظرفیت سیلویی برای دپو غلات دارد.
سومین بندر استان مازندران بندر فریدونکنار است که با توجه به اینکه از طریق جاده های هراز و فیروزکوه به مرکز کشور مرتبط و عمده فعالیت با اهداف چند منظوره به ویژه با اولویت در تخلیه و بارگیری مواد نفتی، غلات و کالاهای عمومی در نظر گرفته شد و سالانه توانایی بارگیری و تخلیه بیش از 700 هزار تن کالا را دارد.
این بندر که 69 هکتار وسعت دارد در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر، سال 1386 به عنوان بندر بخش خصوصی آغاز به کار کرد.
6990/1899
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها اقتصاد کشور انقلاب حمل و نقل قزاقستان گوشت جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۷۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد تفاهم‌نامه هشت میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره)

ابوطالب گرایلو مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان روز چهارشنبه با اشاره به مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) گفت: این منطقه مزیت‌های فراوانی به لحاظ زیرساخت‌ها و روساخت‌های مهیا برای فعالیت‌های بازرگانی، کوتاهی مسافت با مرز‌های ترانزیتی در غرب و شمال غرب کشور، استقبال روزافزون بازرگانان از مزیت‌های آن و استفاده کم‌نظیر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی جهت سرمایه‌گذاری در این منطقه ویژه بندری در چارچوب مقررات مربوطه دارد.

وی ادامه داد: به دنبال رونق و رشد فعالیت‌های ترانزیتی طی چند سال اخیر، یک فقره تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با یک شرکت فعال در این حوزه به ارزش هشت میلیون دلار برای احداث و بهره‌برداری از مخازن نگهداری فرآورده‌های سبک و سنگین نفتی به امضا رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان گفت: براساس این تفاهم‌نامه سرمایه‌گذار خارجی مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی سبک و سنگین به ظرفیت ۴۰ هزار مترمکعب با هدف فعالیت‌های ترانزیتی احداث می‌کند.

وی اظهار امیدواری کرد انعقاد این تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری با شرکت بازرگانی خارجی بتواند سرآغازی برای تقویت فرآیند فعالیت‌های تزانزیتی و حضور پررنگ‌تر سرمایه گذاران در زمینه توسعه فعالیت‌های لجستیکی و ایجاد زیرساخت‌های بندری در اراضی توسعه‌ای این بندر بزرگ تجاری شود.

وی افزود: با اتخاذ تمهیدات مناسبت به منظور بهره‌گیری از مزیت‌های ترانزیتی در این مجتمع بزرگ بندری، ترانزیت کالا در سال گذشته به بیش از سه میلیون و ۷۲۷ هزار تن رسید که ۲۸۷ درصد رشد را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • ◄ تجلیل از تلاشگران نوروز 1403 هرمزگان با اجرای ویژه برنامه های مفرح
  • انعقاد تفاهم‌نامه هشت میلیون دلاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره)
  • رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور
  • رشد ۸.۶ درصدی تخلیه و بارگیری کالای کانتینری
  • تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر کشور
  • ظرفیت تخلیه و بارگیری در بندر دیلم ۲ برابر شد
  • تخلیه و بارگیری ۴۸۵ هزار و ۳۵۲ تن کالا در امیرآباد
  • فروردین ماه پررونق در بزرگترین بندر شمال 
  • آغاز رکورد شکنی بندر امیرآباد در سال ۱۴۰۳
  • افزایش درآمدها وموفقیت درجذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دربندرامام خمینی