Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: طب ایرانی و اسلامی بر اساس جهان‌بینی توحیدی است و طب غربی بر اساس جهان‌بینی داروینی است. ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۹ استانها خراسان رضوی نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، علی‌اکبر ولایتی  ظهر امروز در همایش ملی «طب سنتی ایرانی؛ یک دهه فعالیت آکادمیک، نقد گذشته و افق آینده» که در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار داشت: در مجموع به منظور تجمیع طب مدرن و سنتی باید طب سنتی به روز و طب مدرن منطقی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: از وزارت بهداشت به دلیل همکاری که در این دوره با طب سنتی داشتند تشکر می‌کنیم و شهادت می‌دهم که  در هیچ دوره‌ای این‌گونه همکاری با طب سنتی نشده بود.

رئیس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه «تصور این‌که در طب سنتی فقط جوشانده می‌دهند و از داروی گیاهی استفاده می‌کنند درست نیست»، تصریح کرد: اولین کسی که از روده بُز نخ بخیه درست کرد، زکریای رازی بود. زکریای رازی که الکل را کشف کرد اولین کسی بود که در قرن سوم و چهارم از پنبه و الکل برای استریل کردن محل جراحی استفاده کرد. لذا طب سنتی تنها این نیست که جوشانده بخورند و هر جا جراحی لازم باشد انجام می‌داده‌اند.

ولایتی خاطرنشان کرد: بنده تعریضی به کلمه طب سنتی دارم و نمی‌دانم به چه دلیل نام این شاخه از علم را سنت گذاشتند؛ شاید در تقابل ما مدرنیته. ترجمه traditional Medicine طب سنتی شده است. حال مگر در ریاضی، ریاضی سنتی و ریاضی مدرن داریم؟

ولایتی در مشهد خبر داد: اعلام آمادگی کشورهای منطقه برای بهره‌گیری از الگوی مدارس سماولایتی: جوانان در بدنه هیئت علمی دانشگاه آزاد به‌کار گرفته شوندکلید "احیای طب سنتی" کشورمان در داخل یا آن‌سوی مرزها؟

وی اضافه کرد: علت این نام‌گذاری را می‌توان در تعریف طبیعت و خلقت در دیدگاه غربی‌ها یافت. آن‌ها خلافت را بر اساس تصادف می‌دانند و ما بر اساس حکمت. لذا خداگراها انسان را بخشی از خلقت می‌دانند که در انسجام با سایر اجزای طبیعت بر اساس نظم و منطق خلق شده است. از همین‌جا کلمه «مزاج» تعریف می‌شود. مزاج یعنی سرشت و شرست آدم‌ها به اندازه انفس خلایق است و بر این اساس مزاج‌های متفاوت تعریف شده است، یعنی اگر داروی واحد را به دو نفر با مزاج‌های متفاوت تجویز می‌کنید بر یک نفر اثر می‌کند و بر یک نفر اثر نمی‌کند.

رئیس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران در ادامه تصریح کرد: اگر بدون توجه به مزاج انسان‌ها دارو تجویز کنیم دچار اشکال می‌شویم، همانگونه که شده‌ایم. فلذا در این طب بر اساس مزاج آدم‌ها دارو تجویز می‌شود.

ولایتی با بیان این‌که «انسان یک کل تفکیک ناپذیر است و جسم و روح انسان در کنار یکدیگر قرار دارد»، خاطرنشان کرد: اگر کسی به انسان به عنوان جسم نگاه کند اشتباه می‌کند، جسم و روح انسان با هم مطرح است و لذا موضوع علم روانشانسی در طب ایرانی و اسلامی بیشتر از طب مدرن مورد توجه است.

رئیس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران با اشاره به این‌که «انسان بخشی از طبیعت است»، بیان کرد: بر این اساس می‌گویند فلان خوراکی مزاج سرد یا گرم است و خوراکی یا داروی گرم را به مزاج سرد و خوراکی یا داروی سرد را به مزاج گرم ندهید. این نوع تجویز خیلی بهتر از امروزه بر اساس منطق منطبق است.

ولایتی در ادامه عنوان کرد: علت ماندگاری شیخ‌الرئیس این است که کتاب قانون آن بر اساس منطق است، فلذا طب ارسطویی را بهتر از طب جالینوسی می‌پسندد.طب جالینوسی بیشتر بر اساس تجربه و طب ارسطویی بر اساس منطق است.

وی با اشاره به این‌که «با وجودی که در طب امروزی مدعی استفاده از منطق نیستند، اما در تجرزیه و تحلیل ناچار به استفاده از منطق هستند»، گفت: هنگامی که اساس تفکر بر اساس خلقت تصادفی است، چرا ما در تبیین فیزیولوژی و تطبیق پاتولوژی و فیزیولوژی دنبال منطق می‌گردیم. نمی‌شود خلقت تصادفی باشد و ما در تحلیل این خلقت از ابزار منطق استفاده کنیم. این تفاوت دو جهان‌بینی است. طب ایرانی و اسلامی بر اساس جهان‌بینی توحیدی است و طب غربی بر اساس جهان‌بینی داروینی است و بر این اساس این تفاوت وجود دارد.

رئیس گروه حکمت و طب ایرانی فرهنگستان علوم پزشکی ایران ادامه داد: بر این اساس در طب مدرن به بن‌بست رسیده‌ و به این نتیجه رسیده‌اند که چاره کار تلفیق دو دیدگاه طب سنتی و طب مدرن است.

ولایتی خاطرنشان کرد: در طب سنتی به موازات تجویز داروهای طبی کار جراحی هم پیش رفته بود و بسیاری از پایه‌های جراحی را اطباء ایرانی و اسلامی پایه گذاری کردند.

انتهای پیام/

R41347/P4001/S6,1188/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۷۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «عده صادق» برای صهیونیست‌ها پشیمان‌کننده بود

به گزارش پایگاه خبری شبکه المیادین، رسانه‌های رژیم صهیونیستی از انتقاد تند محافل صهیونیستی نسبت به دیگر موسسه‌های امنیتی و نظامی این رژیم در خصوص اتخاذ تصمیم حمله به کنسولگری ایران در دمشق خبر دادند. بر اساس این انتقادها، سرویس‌های مذکور باید پیش‌بینی حمله تاریخی ایران را می‌کردند و اگر این پیش‌بینی صورت می‌گرفت، عملیات مذکور اصلاً تایید نمی‌شد.

این اذعان محافل صهیونیستی نمود عینی بیانات حضرت آیت الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری مبنی بر این نکته است که رژیم صهیونیستی در حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق دچار اشتباه شد و نسبت به این اشتباه پشیمان خواهد شد.

وبگاه صهیونیستی واللاه در این رابطه نوشت که بخش‌هایی از موسسه‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی انتقادهایی را متوجه ارتش و بویژه هرتزی هالوی رئیس ستاد ارتش مبنی بر حمله به کنسولگری ایران در دمشق کرده‌اند.

این سایت خبری به نقل از منابع آگاه نوشت که بر اساس این انتقادها باید پیش‌بینی واکنش ایرانی‌ها در حمله به اسراییل باید صورت می‌گرفت.

بر اساس اعلام این منابع اگر سران رژیم صهیونیستی پیش‌بینی چنین واکنشی از سوی ایران را داشتند، این موضوع در تصمیم‌سازی موسسات امنیتی و تصویب این عملیات قطعا تاثیر داشت.

این وبگاه صهیونیستی می‌افزاید که رئیس ستاد ارتش اسراییل پیش‌بینی واکنشی ضعیف از سوی ایرانی‌ها را داشت.

بر اساس اعلام این سایت خبری، برخی تشکیلات نظامی دیگر صهیونیستی از جمله بخش فنی و لجستیک و بخش پشتیبانی نیروی هوایی نیز در این حمله مورد انتقادهای گسترده‌ای قرار گرفته‌اند.

یوآو لیمور تحلیلگر نظامی روزنامه صهیونیستی اسراییل هیوم نیز در این رابطه می‌نویسد که حمله ایران از دو جنبه بسیار غیر عادی بود، اول اینکه این حمله بی‌سابقه بود و نکته دوم در مورد قدرت و شدت این حمله بود.

لیمور می‌افزاید که این اولین بار بود که ایران به صورت علنی و از اراضی خود اسراییل را مورد حمله قرار داد و از نظر قدرت هم ایران دو پایگاه نیروی هوایی در منطقه النقب یعنی نتساریم و نواتیم و نیز یگان رصد هوایی را مورد حمله قرار داد و معادلات بازدارندگی جدیدی را در برابر اسراییل ایجاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه اسراییل بدون حمایت آمریکا به سختی می‌تواند از خود دفاع کند، تصریح کرد که در این عرصه انگلیس و فرانسه و آلمان همراه با چند کشور دیگر به حمایت از تل آویو پرداختند.

کد خبر 6079656

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی بارش برف در ارتفاعات آذربایجان‌شرقی
  • کسب رتبه چهارم ایران در تولید علم طب سنتی در جهان
  • حجامت بیمه شد
  • خدمات «فصد و حجامت» بیمه شد
  • پیش‌بینی یک فعال اقتصادی: دلار به زودی به این عدد می‌رسد
  • دیدار رئیس و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی با دکتر ولایتی
  • خدمات فصد و حجامت بیمه شد
  • پیش بینی خرید تضمینی ۸۰۰هزار تن گندم از کشاورزان کرمانشاه
  • بیانیه جمعی از جامعه قرآنی مشهد در حمایت از عملیات«وعده صادق»
  • عملیات «عده صادق» برای صهیونیست‌ها پشیمان‌کننده بود