Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شهرام موحدی روز چهارشنبه در جریان بازدید از آزمایشگاه مرجع یکی از شرکت های دانش بنیان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان در گفت وگو با ایرنا بدون اشاره به میزان وزنی فرآورده های خام دامی صادر شده، افزود: استان اصفهان در حوزه دام صادرات ندارد اما فرآورده های خام دامی این منطقه به 21 کشور جهان صادر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهارداشت: شاید عدد 18 میلیون دلار صادرات فرآورده های خام دامی در مقایسه با صادرات سایر کالاها قابل توجه نباشد اما باید دقت کرد که پیش از این، فرآورده های خام دامی ارزش نداشت و دور ریخته می شد و اکنون صادر می شود.
مدیرکل دامپزشکی اصفهان ادامه داد: اکنون احشا و شکمبه گاو را صادر و به دلار تبدیل می کنیم که پیش از این برای معدوم کردن آن مشکلات زیاد زیست محیطی داشتیم.
وی با اشاره به اینکه تلاش برای صادرات این مواد از هفت سال قبل آغاز شد، تصریح کرد: اما این صادرات در سه سال اخیر با شیب بسیار تندی انجام شده است.
موحدی با بیان اینکه دولت در زمینه صادرات نفت با محدودیت هایی مواجه است، گفت: راهبرد دولت این است که صادرات فرآورده های غیر نفتی افزایش یابد و بدنبال این راهبرد اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تلاش خود را برای استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی جهت افزایش صادرات فرآورده های خام دامی افزایش داد و اکنون اصفهان در رده دوم بخش صادرات فرآوردهای خام دامی کشور قرار دارد.
وی بیان کرد: چنانچه مشکلات موجود برای تبادلات ارزی حل شود، صادرات این مواد افزایش خواهد یافت.
مدیر کل دامپزشکی اصفهان به استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان در بخش دامپزشکی اشاره کرد و گفت: سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران استفاده از توانایی جوانان به ویژه جوانان شاغل در شرکت های دانش بنیان می باشد و در این راستا حمایت های ویژه ای از سوی دولت در حال انجام است.
وی اظهارداشت: در پی این حمایت ها، توانمندی های بسیار خوبی به منصه ظهور رسیده و این شرکت ها می توانند ضمن ارتقای بنیان علمی کشور به دولت، بخش خصوصی و تعاونی ها را کمک کنند.
وی با اشاره به فعالیت شرکت های دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در زمینه آزمایشگاه مرجع محصولات کشاورزی و دامی گفت: این دانشگاه با همکاری بخش خصوصی توانسته است با حمایت از یک شرکت دانش بنیان آزمایشگاه بسیار مجهزی را راه اندازی و با دستگاه های اجرایی استان از جمله استاندارد و سازمان غذا و دارو و اداره کل دامپزشکی همکاری کند.
موحدی افزود: این آزمایشگاه با وجود دستگاه ها و کادر مجرب به عنوان آزمایشگاه نمونه کشور مطرح است و در حوزه تشخیص میکرو بیولوژی، ویروس شناسی و شیمیایی و بیولوژی به دامپزشکی استان کمک می کند.
وی با بیان اینکه در بخش دامپزشکی آزمایشگاه های خوبی در استان اصفهان وجود دارد، به نقش این آزمایشگاه ها در زمینه توسعه صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده های خام دامی و لبنی اشاره کرد و اظهارداشت: مواد فرآورده های دامی قبل از صادرات باید از استانداردهای مورد قبول کشورهای مقصد برخوردار باشند بنابراین نقش این آزمایشگاه ها برای تداوم صادرات بسیار مهم است.
مدیرکل دامپزشکی اصفهان تصریح کرد: اگر مواد صادر شده مورد تایید کشور هدف نباشد، صادرات متوقف خواهد شد و از سرگیری آن بسیار مشکل هست.
وی با اشاره به اینکه دست یابی به استانداردهای مورد نظر روسیه برای راهیابی به بازار لبنی این کشور یکی از سخت ترین کارها در حوزه صادرات مواد لبنی استان اصفهان بود، گفت: با اتکا به توانمندی های واحدهای تولید کننده مواد لبنی اعم از کارخانه های لبنیات، پرورش دهندگان گاو شیری و تولیدکنندگان و آزمایشگاه های تاسیس شده توسط شرکت های دانش بنیان استان توانستیم این استانداردها را به دست آوریم.
موحدی با اشاره به اینکه رویکرد دولت واگذاری تصدی گری به بخش خصوصی است بیان کرد: در این راستا آزمایشگاه های همکار برای اداره کل دامپزشکی استان اصفهان تعریف کردیم و بخش خصوصی را مورد حمایت قرار دادیم.
وی اضافه کرد: اکنون آزمایشگاه های استان اصفهان به این بالندگی رسیده اند که در زمینه آزمایش ها به گونه ای فعالیت کنند که هیچ مشکلی برای صادرات محصولات لبنی و فرآورده های دامی استان پیش نیاید.
به گفته وی در 17 استان کشور هیچ آزمایشگاهی در بخش دامپزشکی وجود ندارد و در سایر استان ها نیز یک یا 2 آزمایشگاه وجود دارد.
مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان افزود: این استان در بخش دامپزشکی دارای پنج آزمایشگاه است.
رئیس هیات مدیره شرکت معیار دانش پارس از شرکت های دانش بنیان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز گفت: آزمایشگاه این شرکت دانش بنیان تنها آزمایش مرجع و مورد تایید شورای تامین سلامت استان اصفهان در زمینه اندازه گیری آلاینده های فلزی ، نیترات و باقیمانده سموم در فرآورده های کشاورزی است.
مهدی نبی با اشاره به اینکه این آزمایشگاه از سال 92 با مشارکت بخش خصوصی و دانشگاه آزاد اصفهان راه اندازی شد، افزود: تولید مواد مرجع گواهی شده ( سی ان آر ) برای کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاه از دستاوردهای این شرکت دانش بنیان است.
رئیس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تصریح کرد: به دلیل اینکه اداره کل استاندارد استان، کارشناسان ارزیاب برای ارزیابی مواد مرجع گواهی شده ( سی ان آر ) برای کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاه ندارد تاکنون مجوز فروش این مواد به این شرکت داده نشده است.
وی در عین حال گفت: این مواد برای دستگاه های آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان استفاده می شود.
به گفته وی کشورهای آمریکا، انگلیس و آلمان فناوری تولید این مواد را در اختیار دارند و کشورمان هم اکنون از کشورهای یاد شده مواد مرجع گواهی شده ( سی ان آر ) برای کالیبراسیون تجهیزات آزمایشگاه را وارد می کند.
نبی افزود: این مواد پس از 6 سال کار تحقیقاتی و پژوهشی برای اولین بار در ایران و خاورمیانه تولید شده است.
شرکت های دانش بنیان موسسه های خصوصی یا تعاونی هستند که به منظور افزایش علم و ثروت، توسعه اقتصادی بر پایه دانش و تحقق اهداف علمی و اقتصادی در راستای گسترش اختراع و نوآوری و در نهایت تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه در حوزه فناوری های برتر و با ارزش افزوده فراوان تشکیل می شود.
این شرکت ها از محورهای اساسی در اقتصاد دانش بنیان و رشد و توسعه جوامع امروزی بشمار می آیند.
نزدیک به پنج هزار شرکت دانش بنیان در 43 پارک علم و فناوری در سراسر کشور فعال است.
استان اصفهان نیز دارای یک شهرک علمی و تحقیقاتی، 2 پارک علم و فناوری، بیش از 10 مرکز رشد فناوری و بیش از 500 شرکت دانش بنیان است.
دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با برخورداری از 28 واحد و مرکز دانشگاهی، 84 هزار و 842 دانشجو، یکهزار و 650 عضو هیأت علمی و یکهزار و 982 کارمند در فضای بالغ بر 2 هزار و 180 هکتار، به تربیت و آموزش نسل جوان مشغول است.
2093/6022
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها اصفهان جهان دلار فناوری نظام جمهوری اسلامی ایران جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۷۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بسته حمایت از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد

در جلسه‌ای که با حضور سید امیر برهانی نائینی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره صندوق ضمانت صادرات، محمد مجید فولادگر، معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت، علی بابائی دبیر کارگروه ملی صنعت دانش بنیان و همچنین مدیران ارشد تعدادی از شرکت‌های صادراتی دانش بنیان با هدف آشنایی بیشتر با خدمات حمایتی صندوق برگزار شد، برهانی ضمن تشریح خدمات متنوع بیمه‌ای و تضمینی صندوق از بسته حمایتی جدید ویژه صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی کرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات اظهار داشت: بر اساس تاکیدات مقام عالی وزارت و با تصویب هیات مدیره صندوق مبنی بر حمایت همه جانبه از صادرات شرکت‌های دانش بنیان، این شرکت‌ها می‌توانند با بهره‌برداری از خدمات تضمینی صندوق به توسعه عملکرد صادراتی خود مبادرت کنند.

وی با اشاره به امکان تضمین تسهیلات سرمایه در گردش صادراتی در سیستم بانکی کشور با حداقل وثایق نوع اول، ادامه داد: در همین راستا، صدور ضمانت‌نامه اعتباری برای شرکت‌های دانش بنیان، به صورت کاهش حداکثر ۱۰ درصدی از حداقل وثایق نوع اول در هر گروه اعتباری خواهد بود. به این صورت، وثایق نوع اول برای شرکت‌های دانش بنیان واقع در گروه‌های اعتباری A و B، صفر در نظر گرفته خواهد شد.

برهانی نائینی تاکید کرد: همچنین در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان صادراتی که از ظرفیت شرکت‌های امین استفاده می‌کنند، صندوق ضمانت صادرات ایران به پوشش اعتباری خریداران خارجی برای شرکت‌های فوق اقدام خواهد کرد.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات گفت: با توجه به محدودیت منابع مالی بانک‌ها و ضرورت استفاده از سایر ابزار‌ها و روش‌های نوین تامین مالی، شرکت‌های صادراتی دانش بنیان می‌توانند با استفاده از ضمانت‌نامه‌های صندوق ضمانت صادرات ایران و از طریق صندوق‌های تامین کننده مالی (crowd funds) بخشی از سرمایه ثابت مورد نیاز برای پروژه‌های صادرات محور خود را تامین کنند. ترکیب وثایق و تسهیل فرآیند صدور در این حوزه نیز با حداکثر ظرفیت حمایتی صندوق (با حداکثر ۳۰ درصد وثیقه) محقق خواهد شد.

فولادگر، معاون وزیر صمت هم ضمن تبیین اهمیت صادرات محصولات دانش بنیان، این حوزه را پیشران سیاست‌های اصلی وزارت صمت جهت توسعه صنعتی معرفی کرده و اظهار داشت: رویکرد محوری وزیر با توجه به سوابق علمی و تجربی وی، اهتمام به صادرات محصولات دانش بنیان است. انتظار می‌رود با بسته جدید حمایتی در نظر گرفته شده از سوی صندوق، گام مهمی در جهت توسعه صادرات محصولات دانش بنیان برداشته شود.

منبع:  معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی فناوری

دیگر خبرها

  • ایران هلث ۱۴۰۳؛ سکوی پرتاب شرکت‌های دانش‌بنیان به سوی صادرات
  • بسته حمایت از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد
  • رونمایی از بسته حمایت از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان
  • افزایش حدود پنج برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۱
  • افزایش ۵ برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های ۹۹ تا ۱۴۰۱
  • تاسیس شرکت دانش‌بنیان از سوی ایرانیان خارج کشور حمایت می‌شود
  • بیش از ۷ هزار کیلوگرم فرآورده دامی در گیلان از چرخه مصرف خارج شد
  • افزایش ۵ برابری صادرات شرکت‌های دانش بنیان در ۳ سال
  • بسته حمایتی از صادرکنندگان محصولات دانش بنیان رونمایی شد
  • حمایت از تاسیس شرکت دانش‌بنیان از سوی ایرانیان خارج از کشور