Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در یک برنامه رادیویی با اشاره به دستاورد‌های سازمان محیط زیست در چهل سال انقلاب اظهار کرد: سازمان محیط زیست یک وجه حاکمیتی و نظارتی و یک وجه اجرایی دارد.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد حفاظت از سرزمین بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است، افزود: مناطق چهارگانه، حفاظت شده و پارک‌های ملی در مناطق تحت عنوان سرزمین قرار گرفته‌اند که وظیفه اجرایی آن برعهده سازمان محیط زیست است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: موضوعاتی از جمله آب، گردوخاک، پسماند و هر آنچه که با فعالیت‌های انسان مرتبط است، به معاونت انسانی سازمان مربوط می‌شود.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست یک دستگاه اجرایی نیست و اقدامات اجرایی بر عهده سازمان جنگل‌ها و مراتع است، افزود: براساس نامه معاون محیط زیست طبیعی به سازمان جنگل‌ها هرگونه مالچ‌پاشی برای تثبیت شن در مناطقی که مشکل گرد و خاک ندارد، ممنوع است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در برخی از مناطق حیات وحشی داریم که با مالچ پاشی دچار مشکل می‌شوند.

تجریشی با بیان اینکه ماسه‌های روان در کشور بیش از ۵ هزار هکتار نیستند، تصریح کرد: ۲۰ میلیون هکتار از اراضی کشور مشکل گرد و غبار دارند، اما تنها برای تپه‌های شنی در حال حرکت مانند مناطق سوسنگرد در استان خوزستان از مالچ نفتی استفاده می‌شود.

وی افزود: سازمان حفاظت از محیط زیست از سال گذشته اقدامات اجرایی برای تثبیت ماسه‌های روان در جنوب کشور را آغاز کرده است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: مالچ‌های نفتی به دلیل داشتن فرآورده نفت ممکن است موجب بروز مشکلات زیست محیطی شوند که برای جلوگیری از بروز پدیده گردوغبار باید اقدامات ویژه‌ای صورت گیرد، به عنوان مثال در ارومیه برای جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان از موانع فیزیکی مانند درخچه‌های گز استفاده شده است.

بیشتر بخوانید: هدف از مالچ‌پاشی تثبیت زمین است/ مالچ‌های غیرنفتی برای کنترل گرد و غبار نتیجه‌بخش نبودند

تجریشی با اشاره به اینکه تمامی تالاب‌های کشور در منتهی الیه حوضه آبریز قرار دارند، گفت: در گذشته هجوم آب‌های روان به صورت سیلاب به مناطق دشتی باعث رشد گیاهان و موجب جلوگیری از بروز گرد وخاک می‌شد، اما طی دو دهه اخیر افزایش فشار بر منابع آب‌های زیرزمینی و سطحی موجب خشکی تالاب‌ها و روانه شدن دام‌ها به سمت دشت‌ها شده و موجب نابودی گیاهان این مناطق مانند تالاب صالحیه اهواز شده است.

وی با بیان اینکه برای تثبیت شن و ماسه روان در مناطقی که گیاه و حیات‌وحش دارند، از ترکیبات نفتی نباید استفاده شود، افزود: اختراعات و تکنولوژی پیشرفته‌ای برای جایگزینی مالچ نفتی ایجاد شده است، اما متأسفانه هیچ یک از این فناوری‌ها نتوانسته‌ است از وقوع پدیده گردوخاک جلوگیری کند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: باتوجه به اینکه یک هزار میلیارد تومان بودجه برای سال ۹۸، در مجلس شورای اسلامی جهت  تثبیت شن‌های روان اختصاص یافته است، اما باید گفت که سازمان محیط زیست برای این اقدام به ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

وی با اینکه در گذشته تصور می‌شد توسعه و محیط زیست مقابل یکدیگر هستند و با توسعه، محیط زیست تخریب خواهد شد، افزود: سازمان محیط زیست برای هم‌سو شدن توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست، پروژه‌های دارای مشکلات محیط زیستی را متوقف کرد.

تجریشی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مجوزی را برای ایجاد پتروشیمی و صنایع فولاد صادر نمی‌کند، چراکه دیگر آبی در آن مناطق وجود ندارد.

وی افزود: اگر دولت‌ها به اسناد بالادستی و تبعات اقدامات توسعه‌ای برای نسل‌های بعدی توجه کنند، به سمت توسعه‌ای حرکت خواهیم کرد که در آن هم به محیط زیست و هم به توسعه توجه شود.

تجریشی با اشاره به همکاری سمن‌ها و مشارکت‌های مردمی برای حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: به دلیل حاشیه‌هایی که طی یک سال اخیر شاهد آن بودیم، بسیاری از سمن‌ها عقب نشینی کردند و اگر شرایط مانند گذشته شود و مردم خود برای حفاظت از محیط زیست جایگاهی تعیین کنند، حتما این شرایط تغییر خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: اگر همراهی مردم را نداشته باشیم، امکان ندارد با دولت‌ها و قوانین آن‌ها بتوانیم محیط زیست را حفظ کنیم، چرا که تشکل‌های مردمی ابزاری برای مطالبات مردم هستند.

بیشتر بخوانید: ضرورت مشارکت سمن ها در حفاظت از محیط زیست

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هم اکنون موضوع آب و تغییرات اقلیم به مسأله فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است، گفت: اگر به موضوع آب توجه نکنیم، شاهد جا به جایی جمعیت از مناطق مختلف خواهیم بود.

وی افزود: در گذشته تصور بر این بود که هر چه بتوانیم به طبیعت غلبه کنیم، توسعه بیشتری خواهیم داشت که این اتفاق رخ نداد. همواره تصور بر این بود هر چه بیشتر از آب استفاده کنیم، توسعه بیشتری خواهیم داشت.

تجریشی با اشاره به مدیریت در مصرف آب تصریح کرد: سازمان محیط زیست دستگاه اجرایی نیست که بر مصرف آب مدیریت کند، اما در سال گذشته دولت برای احیای آب‌های زیرزمینی و آبخیزداری ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار اختصاص داد که سازمان جنگل‌ها و مراتع عهده دار این امر شد.

وی ادامه داد: عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در حوزه آبخیزداری و آبخوان‌ها و در حوزه کنترل و نظارت بر بهره‌برداری بی‌رویه مناسب نبود، چرا که سالانه حدود ۳۰ میلیون مترمکعب آب‌های زیرزمینی را تغذیه می‌کنیم، اما در عوض بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب برداشت می‌کنیم.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در گذشته طرح‌های توسعه، ارزیابی زیست محیطی نداشتند، گفت: سازمان محیط زیست در این رابطه به طرح‌هایی همچون سدسازی اخطارهایی داد تا ارزیابی زیست محیطی داشته باشند. همچنین در حال حاضر حدود ۵۵ طرح وجود دارد که باید ارزیابی زیست محیطی داشته باشند.

به گفته تجریشی سازمان حفاظت محیط زیست با شهرداری‌ها برای جمع‌آوری پسماند‌ها و دفع زباله‌ها تعامل خوبی دارد. متولی اصلی جمع آوری پسماند‌ها وزارت کشور است و سازمان محیط زیست مکلف به تعیین مکانی برای دفن زباله‌ها است.

وی ادامه داد: سال گذشته اعتباری به مبلغ ۲ میلیارد دلار برای حل مشکل پسماند به شهرداری‌ها و محیط زیست اختصاص داده شده بود که سازمان برای مدیریت پسماند به مجلس پیشنهادی مبنی بر ارائه یک هزار میلیارد تومان وام به سازمان محیط زیست ارائه داد تا تحولی در مدیریت پسماند کشور داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: هیچ اقدامی برای جمع آوری زباله از اطراف سد هراز صورت نگرفته است

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:همواره مساله محیط زیست را هزینه‌ای دیده‌ایم و همواره تصور کرده‌ایم که باید برای محیط زیست پول خرج کنیم. اگر بتوانیم نشان دهیم که پسماند کالای ارزشمندی است تا در زنجیره دانش بنیان قرار گیرد، می‌تواند به اقتصاد نیز کمک کند.

تجریشی گفت: نکات منفی زیست محیطی زیادی داریم و نتوانستیم از ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده کنیم. امیدواریم با مطالبه گری بتوانیم دولت‌ها را به سمت حمایت از حقوق نسل‌های آینده سوق دهیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: محیط زیست تالاب کمبودآب پسماند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۷۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری

تین نیوز

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای برنامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با اولویت حمل و نقل عمومی و موتورسیکلت در سال جاری خبر داد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، ایرج حشمتی در همایش مدیران محیط زیست کشور با اشاره به مسئولیت محیط زیست در حوزه های پایش آب، هوا و خاک گفت: به روزرسانی سیاهه انتشار آلاینده های هوا و تدوین برنامه عملیاتی کاهش آلودگی هوای کلان شهرها در دستور کار سال ۱۴۰۳ سازمان قرار گرفته است، همچنین با همکاری وزارت صمت، وزارت کشور، پلیس راهور و راه و شهرسازی برنامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده با اولویت حمل و نقل عمومی و موتورسیکلت در سال جدید اجرا خواهد شد.

حشمتی ادامه داد: در اجرای ماده الحاقی قانون برنامه هفتم توسعه، با هدف تقویت سازگاری و کاهش آسیب پذیری کشور در مقابل تغییر اقلیم، برنامه مدیریت تغییر اقلیم کشور توسط سازمان و با همکاری سازمان های ذیربط تهیه خواهد شد.

وی با تشریح اقدامات سیاست گذاری و نظارتی در بخش آب و خاک، یادآور شد: قانون حفاظت از خاک قانون تخصصی است که بعد از انقلاب اسلامی ایران تصویب و ابلاغ شده است و در همین راستا آئین نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک در سال گذشته در هیات وزیران و نیز خط مشی های مدیریت، حفاظت و بهره برداری پایدار از خاک کشور تصویب و ابلاغ شد که مطابق خط مشی های مذکور، بهینه سازی روش های استفاده از آب های نامتعارف در خاک در تطابق با شاخص های کمی و کیفی و استانداردهای مرتبط باید صورت گیرد.

حشمتی ادامه داد: در همین راستا و نیز کمک به حل بحران فعلی آب کشور تدوین و ابلاغ معیار مشمولیت واحدها در اجرای طرح پایش خوداظهاری برای بخش پساب و پارامترهای مشمولیت واحدها به تفکیک کد آیسیک دراجرای قانون حفاظت از خاک و آئین نامه جلوگیری از آلودگی آب تدوین و ابلاغ شده است.

معاون محیط زیست استانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور تصریح کرد: در سال گذشته، ۱۴۳ رودخانه با ۶۸۴ ایستگاه به صورت فصلی پارامترهای عمومی و سمی مورد پایش قرار گرفته که نتایج ۱۸۷۶ پایش نشان از این دارد که در ۷۰ درصد پایش های انجام شده کیفیت رودخانه متوسط تا بسیار خوب بوده است، همچنین ۵ گزارش ملی در راستای نظارت بر مدیریت زیست محیطی تنظیم و به نهادهای متولی قانونی آن جهت اقدام وفق تکالیف قانونی ابلاغ شده است.

حشمتی در ادامه با بیان اینکه وضعیت کیفیت آب زیر زمینی نیز با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت نیرو در کارگروه های برنامه ایمنی آب کشور در حال پایش است، افزود: رفع آلودگی با شناسایی انواع ریسک های آلودگی اولویت بندی و تدوین پایش آب زیرزمینی کشور صورت می گیرد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نظارت بر اجرای قانون مدیریت پسماند و تغییر اقلیم از اولویت های پیش رو در سال جاری است که با جدیت دنبال می شود، گفت: رسیدگی به ١٠ هزار درخواست و تایید بیش از سه هزار نقل و انتقال پسماند در کشور بیانگر جدیت کار در این حوزه است، نظارت های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هدفمند و هوشمند می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • استفاده از پهپاد برای پایش‌تالاب‌ها
  • تجهیز محیط بانان با به‌روزترین فناوری‌های دنیا
  • ٢۵ خودروی عملیاتی محیط‌بانی رونمایی شد
  • افزایش اعتبارات محیط زیستی در راستای رفع چالش‌ها
  • طرح پتروشیمی «میانکاله» دیگر وجود ندارد
  • راه‌اندازی پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی»
  • اجرای طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده در سال جاری
  • پایش کیفیت ۱۴۳ رودخانه در سال ۱۴۰۲
  • نظارت‌های محیط زیست در حوزه مدیریت پسماند هوشمند می‌شود
  • پویش «امروز من بدون کیسه پلاستیکی» با ابتکار سازمان حفاظت محیط‌زیست راه‌اندازی شد