Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@14:58:08 GMT

رشد اخبار جعلي در بستر شبکه‌هاي اجتماعي

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۸۹۲۸

رشد اخبار جعلي در بستر شبکه‌هاي اجتماعي

خبرگزاري آريا - نتايج يک مطالعه که توسط پژوهشگران آمريکايي انجام‌شده بود، نشان مي‌دهد که کاربران کهن‌سال فيس‌بوک که 65 سال يا بيشتر دارند، به ميزان گسترده‌تري اخبار جعلي را اشتراک‌گذاري مي‌کنند. نتايج يک مطالعه مشابه در کشور چين هم نشان مي‌دهد که کاربران ميان‌سال و سالخورده، به‌ويژه کساني که در مناطق روستايي زندگي مي‌کنند، بيشتر به نشر اخبار جعلي و اطلاعات نادرست اقدام مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان معتقدند افراد مسن ممکن است سواد رسانه‌اي ديجيتالي کمتري داشته و همچنين کاهش و ضعف حافظه نيز در اين مسئله دخيل است.
شبکه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| رشد نگران‌کننده انتشار اخبار جعلي و شايعات در شبکه‌هاي مجازي به‌صورت معضلي جدي براي مديران اين شبکه‌ها درآمده و نتايج مطالعات پژوهشگران نشان مي‌دهد مسائلي همچون کمبود سواد رسانه‌اي و ديجيتالي، سن و ضعف حافظه در اين موضوع دخالت دارند.
زندگي روزمره ما با بسياري از شبکه‌هاي اجتماعي گره‌خورده و بسياري از اخبار از طريق اين منابع منتشر مي‌شوند. همه ما در طول روز با اخباري اين‌چنيني در شبکه‌هاي اجتماعي روبه‌رو مي‌شويم که گاه ادعاهاي عجيبي مي‌کنند: خوردن همه‌روزه صبحانه، خطرناک است! با پوست پرتقال مي‌توان قفل موبايل را باز کرد! استراليا پايان سرطان را اعلام کرد!
بسياري از اين موارد سر تيتر اخبار شبکه‌هاي مجازي است و اگرچه بسياري از آن‌ها اصلاً براي مخاطبان خود قانع‌کننده نيستند اما تقريباً اين اخبار را مي‌توان اصلي‌ترين اخبار منتشرشده در شبکه‌ها و کانال‌هاي مختلف محسوب کرد.
از سوي ديگر در سراسر جهان، رسانه‌هاي اجتماعي با شيوه‌هايي مختلف براي مقابله با گسترش اطلاعات غلط و اخبار جعلي تلاش مي‌کنند. به‌عنوان‌مثال اگر شما يک کاربر واتس اپ هستيد، ممکن است متوجه شده باشيد که از هفته گذشته به بعد، امکان ارسال پيام گروهي از اين شبکه حذف‌شده و شما فقط مي‌توانيد يک پيام را به حداکثر پنج نفر ارسال کنيد. مشابه اين اقدام توسط فيس‌بوک نيز براي جلوگيري از اخبار جعلي در کشورهايي همچون هندوستان، برزيل و ... انجام‌شده است.
قرار دادن محدوديت در اشتراک‌گذاري پيام‌ها، موضوع جديدي نيست؛ اما نحوه انجام آن در پلتفرم‌هاي مختلف، متفاوت است. اصلي‌ترين مشکل در اين ميان، عدم توانائي مديران اين شبکه‌هاي اجتماعي براي خواندن و کنترل تمامي پيام‌هاي ردوبدل شده است. از سوي ديگر اين شبکه‌ها مجبور هستند براي حفظ امنيت کاربران خود، اين پيام‌ها را کدگذاري کنند.
در اين ميان سياست شبکه وي چت (WeChat) به‌صورت متفاوتي است و شايد براي شما عجيب باشد که اين شبکه اجتماعي در پايان هرماه، يک ليست از ده شايعه مهم و خبر جعلي منتشرشده در بين کاربران را در حساب‌رسمي خود ارسال مي‌کند. اين شبکه همچنين داراي يک برنامه کوچک است که آمار کاربران يک برنامه خاص چه ميزان بوده و مثلاً اعلام مي‌کند اين برنامه توسط 38 ميليون نفر در ماه گذشته استفاده‌شده است.
شبکه‌هاي مختلف اجتماعي ازجمله وي چت، در برخي موارد انتشار يک محتواي خاص را کاملاً ممنوع کرده يا به‌طور منظم، پيوندها و مقالات خاصي را از اشتراک‌گذاري منع مي‌کنند. در برخي موارد نيز اخبار جعلي، شايعات، کلاه‌برداري‌ها يا هرزنامه‌ها توسط اين شبکه‌هاي اجتماعي مسدود مي‌شود.
حتما بخوانيد: جولان اخبار جعلي در سال 2019
يکي از مواردي که در سراسر جهان رايج بوده و به‌تازگي انتشار آن از سوي برخي شبکه‌هاي اجتماعي ممنوع شده است، انتشار پيام‌هايي است که ادعا مي‌کند اگر آن را براي تعداد مشخصي از ديگر کاربران نفرستيد، اتفاق بدي برايتان خواهد افتاد. مديران برخي شبکه‌هاي اجتماعي همچون وي چت، هدف از اين محدوديت را، ايجاد شرايط کسب تجربه بهتر توسط کاربران از حضور در شبکه اجتماعي عنوان کرده‌اند.
هرچند اين واکنش‌ها در بسياري از موارد موجب بروز سؤالات فراواني مي‌شود. در اين ميان البته مشکلات و موارد عجيبي هم رخ مي‌دهد براي مثال در ماه گذشته يک پيام منتشرشده توسط سفارت ايالات‌متحده آمريکا در پکن بدون هيچ دليل خاصي مسدود شده و امکان بازنشر آن وجود نداشت. اين موضوع را مي‌توان دغدغه اصلي بسياري از شبکه‌هاي اجتماعي در سراسر جهان محسوب کرد.
طي هفته گذشته، نتايج يک مطالعه که توسط پژوهشگران آمريکايي انجام‌شده بود، منتشرشده و يافته‌هاي اين تحقيقات نشان مي‌داد که کاربران کهن‌سال فيس‌بوک که 65 سال يا بيشتر دارند، به ميزان گسترده‌تري اخبار جعلي را اشتراک‌گذاري مي‌کنند. نتايج يک مطالعه مشابه در کشور چين هم نشان مي‌دهد که کاربران ميان‌سال و سالخورده، به‌ويژه کساني که در مناطق روستايي زندگي مي‌کنند، بيشتر به نشر اخبار جعلي و اطلاعات نادرست اقدام مي‌کنند.
هر دو گزارش و پژوهش انجام‌شده، دلايل احتمالي را در مورد اين موضوع ارائه مي‌دهند. محققان آمريکايي معتقدند افراد مسن ممکن است سواد رسانه‌اي ديجيتالي کمتري داشته و همچنين کاهش و ضعف حافظه نيز در اين مسئله دخيل است.
هرچند که در مورد اخبار مربوط به فساد سياسي در شبکه‌هايي مانند فيس‌بوک، شرايط کمي متفاوت بوده و پژوهش‌ها نشان مي‌دهد برچسب زدن به يک خبر که اعلام مي‌کند اين داستان جعلي است، سبب افزايش اشتياق خوانندگان به خواندن آن موضوع خواهد شد.
اين موارد سبب شده تا شبکه‌هاي اجتماعي مختلف تلاش کنند از مسيرهاي خلاقانه‌تري براي افزايش آگاهي مخاطبانشان استفاده کرده و به‌سوي راه‌هاي جديدتري براي مقابله با اطلاعات نادرست حرکت کنند. براي مثال، يک گروه از دانشمندان با طراحي يک بازي براي آموزش دادن به کاربران درباره اخبار جعلي تلاش مي‌کنند مهارت آن‌ها را در اين زمينه افزايش دهند.
ترجمه: احسان محمدحسيني
منبع: abacusnews- سيناپرس

اضافه نمودن به:
نظر شما:نام:پست الکترونيکي:نظر
کد امنيتي:
پربيننده ترين مطالب روابط عمومي روزنامه نگاري که اعلاميه استقلال آرژانتين را نوشت
فراخوان مقاله سومين رخداد ملي بررسي مسائل و چالش هاي روابط عمومي
کارمند آخر خط را بازيکن آزاد قراردهيد
رييس روابط عمومي گروه صنعتي بارز منصوب شد
آي‌بي‌ام
شوراي هماهنگي روابط عمومي هاي شهرستان هاي تهران فعال تر خواهد شد
لزوم مردمي بودن روابط عمومي ها در پيشبرد اهداف سازماني
يک روزنامه ‌نگار در مکزيک به قتل رسيد
مدير روابط‌عمومي اداره کل ورزش و جوانان همدان: تعامل خوبي بين روابط عمومي اداره کل و رسانه هاي استان وجود دارد
معاون ارتباطات و اطلاع رساني سازمان بسيج دانشجويي منصوب شد



مقالات
گفتگو
گزارش
آموزش
جهان روابط عمومي
مديريت
رويدادها
روابط عمومي ايران
کتابخانه
تازه هاي شبکه
آخرين رويدادها
فن آوري هاي نو
تبليغات و بازاريابي
ايده هاي برتر
بادپخش صوتي
گزارش تصويري
پيشنهادهاي کاربران
اخبار بانک و بيمه
نيازمندي ها
خدمات
خبرنگار افتخاري
بخش اعضا
دانلود کتاب
پيوندها
جستجوي پيشرفته
موبايل
آر اس اس
بخشنامه ها
پيشکسوتان
لوح هاي سپاس
پيام هاي تسليت
مناسبت ها
جملات حکيمانه
پايان نامه ها
درباره شارا
تماس با ما
Shara English
Public Relation
Social Media
Marketing
Events
Mobile
Content
Iran Pr
About Us - Contact US - Search
استفاده از مطالب اين سايت با درج منبع مجاز است
تمام حقوق مادي و معنوي اين سايت متعلق به شارا است
info@shara.ir
خبر فوري: پنج ويژگي يک متخصص روابط عمومي ممتاز

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۸۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پس لرزه‌های بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها

محمدتقی فاضل میبدی اظهار داشت: روشی که مامورین در برخورد با بی حجابی پیش گرفته و در رسانه‌ها منتشر می‌شود، خلاف شرع و عقل است.

به گزارش خبرآنلاین، جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر و محمد تقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم به فعالیت مجدد گشت ارشاد در خیابان‌ها به سبک قدیم واکنش نشان دادند.

چنانچه محبی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: راهی جز خون دل خوردن نمانده

فاضل میبدی: لزومی برای پوشش نیست

علاوه بر این، محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

روشی که مامورین در برخورد با بی حجابی پیش گرفته و در رسانه‌ها منتشر می‌شود، خلاف شرع و عقل است. از مسایل حجاب است، اگر زنان بی حجاب منتهی به نهی زبانی نشوند، لزومی برای پوشش نیست. تاکنون این برخورد‌ها نتیجه معکوس داشته. مگر حجاب از ضروریات دین است؟ هویت جامعه اسلامی عدالت اجتماعی و کرامت انسانی است.

دیگر خبرها

  • یک پیامرسان مهم و یک شبکه اجتماعی از اپ استور چین حذف شدند
  • دروغ‌پردازی با عکس ۷ سال پیش پارک دانشجو
  • خوشحالی از حذف سیتی: تکرار سه‌گانه در خواب!
  • درس مهم برنامه اسکار مهران مدیری : فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی هیچ کاربردی ندارد...
  • کسب و کار‌های جدید در بستر روستا‌ها شکل خواهد گرفت
  • پس لرزه‌های بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها
  • کسب رتبه نخست هرمزگان در میانگین مدت زمان رسیدگی به دعاوی کارگری
  • شبکه اجتماعی « ایکس » در پاکستان فیلتر شد
  • چگونه در شبکه های اجتماعی بحث کنیم؟
  • از آموزش و اقتصاد تا فرهنگ و سبک زندگی با پدیده‌ بلاگری