Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@07:44:46 GMT

مهمترین نکات در هنگام خرید لاستیک خودرو

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۸۹۶۴۵

مهمترین نکات در هنگام خرید لاستیک خودرو

تنها قسمتی از خودرو که در تماس مستقیم با زمین قرار دارد لاستیک‌ آن است، به همین علت نقش بسیار با اهمیتی را در حرکت و امنیت خودرو ایفا می‌کند. هنگامی که نیروی تولید شده در موتور خودرو از طریق محورهای آن به چرخ‌ها منتقل می‌شود، تایرها با کمک اصطکاکی که با سطح زمین دارند، باعث حرکت خودرو می‌شوند. وظیفه تایر، محافظت از چرخ‌ها و عملکرد حرکتی بهتر خودرو در هنگام تماس با زمین است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام یدک‌لند، تایر یک قطعه از جنس لاستیک یا پلاستیک‌ ساختگی است که روی چرخ‌های خودرو به‌ صورتی ‌که همواره با زمین در تماس است، قرار می‌گیرند و با کم کردن مقدار شدت فشار وارد شده از جاده و تسهیل حمل بار، حرکت خودرو را بسیار آسان می‌کند. از این‌رو پیشنهاد می‌کنیم که هنگام خرید لاستیک به نکاتی که در زیر برای‌تان شرح داده‌ایم توجه فرمایید و آن‌ها را به خاطر بسپارید.

هنگامی که قطر آج تایر خودرو در حدود ۱.۶ میلی‌متر و یا کمتر از مقدار تعیین شده، ساییده شده باشد و کاهش پیدا کرده باشد، نشان‌دهنده این است که وقت آن است تا در اسرع وقت اقدام به تعویض تایر خودرو کنید.

انواع کلی تایرها تایرهای شعاعی (رادیال) و بایاس:

به طور کلی لاستیک‌ها دارای دو دسته شعاعی و بایاس هستند. تایرهای شعاعی با استفاده ار فناوری جدیدتری نسبت به نوع بایاس تولید می‌شوند. در هنگام ساخت آنها از الیاف سیمی استفاده شده است، در صورتی که در تایرهای بایاس از الیاف نخی شده است.  بر اثر فشارهای وارد بر لاستیک‌ بایاس، آج‌ لاستیک به مرور زمان ساییده شده و سبب چسبندگی لاستیک به سطح زمین می‌شود. تایرهای شعاعی با داشتن استحکام بالا، دارای چسبندگی مناسبی با سطح زمین هستند و به راحتی از قطر آج‌های آن‌ها کاسته نمی‌شود. تایرهای شعاعی به دلیل دارا بودن ساختار مستحکم تایرهای شعاعی به دلیل وجود استحکام زیاد، از طول عمر بیشتری نسبت به تایرهای بایاس برخوردار هستند. اغلب تایرهای شعاعی وارداتی بوده و طبیعتاً دارای قیمت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس هستند.

تایرهای تیوب‌دار و تیوبلس:

 ویژگی مهم دیگر در بررسی تایرها، داشتن تیوب و یا عدم وجود آنهاست. اغلب تایرهای مورد استفاده در خودروهای جدید امروزی، تیوب ندارند که اصطلاحا به آنها تیوبلس گفته می‌شود. این نوع تایرها دارای ایمنی و عملکرد نسبتا بالایی هستند؛ که باعث شده تا استفاده و تعویض آنها نیز بسیار آسان شود. در ساختار درونی تایرهای تیوبلس، یک لایه نازک از بوتیل استفاده شده است، که همچنین در دیواره داخلی تایرهای معمولی نیز از آنها استفاده شده است. این لایه نازک یاعث جلوگیری از خروج هوا می‌شود و در حقیقت یک مخزن هوا بین لاستیک‌ها و رینگ‌ها ایجاد می‌کند. ساختار مورد استفاده در لاستیک‌های بدون تیوب به این صورت است که در هنگام برخورد و ورود شئ خارجی به قسمت خارج تایر، بدنه تایر در اطراف شئ مورد نظر می‌گیرد و مانع خالی شدن هوای موجود در تایر خودرو می‌شود.  با استفاده از توانایی در لاستیک‌های بدون تیوب، رانندگی آسان‌تر خواهد شد و به همین راحتی از باد داخل تایر کاسته نمی‌شود. بنابراین ممکن است هنگام رخ دادن چنین حوادثی، تا زمانی که تعمیرگاه برسید، بدون هیچ‌گونه سختی و با خیال راحت رانندگی کنید.

نکات کلیدی هنگام خرید تایر خودرو

سایز لاستیک:

اولین گام  در هنگام  خرید لاستیک برای خودروی خود دانستن سایز آن می‌باشد. اگر سایز لاستیک خودروی خود را نمی‌دانید، نگران نباشید. نحوه‌ خواندن سایز لاستیک آن چنان سخت نیست. در اینجا به شما یاد می‌دهیم که چگونه مفاهیم روی لاستیک را بخوانید و اطلاعات مورد نیاز درباره‌ی تایر خودروی خود را به تنهایی بدست آورید.

برای مثال روی لاستیکی این اطلاعات درج شده‌اند:

P۲۳۵/۵۵R۱۸

اولین حرف لاتین (P) مشخص کننده نوع ماشین استفاده کننده لاستیک است. به این معنی که این نوع لاستیک مناسب برای خودروهای سواری است. P مخفف کلمه Passenger Car به معنی خودروی سواری است.

در صورتی که به جای آن دو حرف LT باشد، مخفف Light Truck و به معنی خودروی بزرگ و سبک است. 

به همین صورت برای ST که مخفف Special Trailer  به معنی قابل استفاده برای تریلرهایی که به عقب خودروهای بزرگ نصب می‌شوند و حرف  T که مخفف Temporary است برای استفاده از تایر زاپاس که به منظور استفاده موقت از آن است.

دومین بخش از اطلاعات روی تایر عدد سه رقمی ۲۳۵  است که نشان دهنده پهنای تایر است که برحسب میلی‌متر محاسبه می‌شود.

رقم بعدی ۵۵ است که درصد فاق را نشان می‌دهد. درصد فاق بیانگر نسبت فاق تایر به پهنای آن (به درصد) می‌باشد.

حرف R نشان دهنده رادیال (شعاعی) بودن تایر است.

رقم بعد از آن (۱۸) گویای سایز رینگ می‌باشد. ساختاری از جنس فلز که لاستیک آن را  احاطه می‌کند،‌ رینگ نام دارد.

قیمت لاستیک‌ با تغییر در اطلاعات فوق و همچنین با توجه به برند سازنده آن نوع تایر متفاوت است.

بار مجاز:

شاخص بار یک عدد دو رقمی است که با فاصله کمی از سایز رینگ روی تایر قرار دارد.  این عدد نشان‌دهنده حداکثر وزنی است که لاستیک در هنگام فشار حداکثر مجاز تحمل می‌کند و از صفر تا ۲۷۹ می‌تواند باشد. برای خودروهای شخصی، حد مجاز بار بین ۷۱ تا ۱۰۰ است. برای مثال، در صورتی که این عدد برای خودرویی ۷۶ باشد، به این معنی است که آن خودروی سواری می‌تواند تا حداکثر ۴۰۰ کیلوگرم فشار حد مجاز را حمل کند.

سرعت مجاز:

حداکثر سرعتی که لاستیک خودرو می‌تواند به مدت ۱۰ دقیقه تحمل کند، سرعت مجاز نام دارد که این شاخص با یکی از حروف لاتین A تا Z نشان داده می‌شود. سرعت مجاز عبارت است از حداکثر سرعتی که لاستیک در مدت زمان ۱۰ دقیقه می‌تواند تحمل کند. این مقدار را با  یکی از حروف انگلیسی از A  تا Z نشان داده‌اند. اگر روی لاستیکی حداکثر سرعت نشان داده شود، اما فشار باد تنظیم شده نداشته باشد و یا دارای اضافه با باشد، ممکن است آسیب ببیند و یا بترکد. با افزایش مقدار قدرت تحمل، قیمت لاستیک نیز طبیعتا رو به افزایش می‌گذارد.

تاریخ مصرف:

تاریخ درج شده روی تایر نشان دهنده پایان رسیدن مدت زمان قابل استفاده از تایر است. در صورتی که از تاریخ مصرف لاستیک بگذرد و آن را تعویض نکنید، خطرات زیادی را به دنبال دارد چون امکان دارد لاستیک به طور ناگهانی بترکد و باعث تصادف شود.

فشار باد مجاز لاستیک:

این میزان را می‌توانید بر دیواره‌ی کناری تایر مشاهده کنید و طبق آن باید باد آن را تنظیم کنید. وجود فشار کم باد در تایر، باعث بالا رفتن حرارت درون آن می‌شود.

مقاومت نسبت به حرارت:

این شاخص نشان دهنده مقاومتی است که تایر نسبت به حرارت دارد و با سه حرف A ، B و C نشان داده می‌شوند.

مقدار چسبندگی:

این مقدار قدرت توقف در جاده‌های خیس بارانی و یا برفی را نشان می‌دهد. و این میزان با با حروف AA، A، B  و C نشان داده می‌شود.

نتیجه                  :

موارد ذکر شده را در هنگام خرید لاستیک مورد نیاز برای خودروی خود رعایت کنید و در نظر داشته باشید که به همان نسبت که توقع شما از لاستیک مورد نظر بالاتر می‌رود، قیمت لاستیک نیز بالاتر بوده، اما این مسئله نباید شما را وادار به خرید ارزان قیمت‌ترین‌ها بکند چرا که امنیت شما در وحله اول مهم‌ترین اولویتی است که باید در نظر داشته باشید و آن را با خرید لاستیک ارزان قیمت به خطر نیندازید.

ادیتور: زهرا میعادی

انتهای رپورتاژ خبری

منبع: ایسنا

کلیدواژه: امنيت پلاستيك خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۸۹۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ویژه بازرسی از بازار لاستیک خودرو

یداله ملکی مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران با تاکید بر نظارت مستمر بازار لاستیک خودرو، گفت: در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از سودجویی منفعت طلبان و با توجه به تداوم التهاب بازار تایر سواری در سطح عرضه، تعزیرات حکومتی با متخلفان برخورد قانونی می‌کند.

او افزود: بازرسی از مراکز توزیع عمده لاستیک و خرده فروشان با استفاده از همه ظرفیت‌ها بمنظور برخورد ایجاد ثبات در بازار باحضور رئیس شعبه تعزیرات حکومتی و بازرسان صمت و اصناف برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت لاستیک خودرو اجراء می‌شود.

ملکی گفت: کنترل و نظارت بر وضعیت بازار کالا و پایش وضعیت تامین و توزیع لاستیک خودرو، جلوگیری از تخلفات احتمالی و رسیدگی به موقع به شکایات و گزارش‌های مردمی را از جمله اهداف طرح نظارتی عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • بازار سیاه تایر از بین می رود/ تقاضا برای خرید کاهشی شد
  • اجرای طرح نظارت بر بازار لاستیک خودرو در مازندران
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • طرح ویژه بازرسی از بازار لاستیک خودرو
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • نفت کوره قاچاق در هامون کشف شد
  • هنگام خرید ورق آلومینیوم کامپوزیت به چه نکاتی توجه کنیم؟
  • راهنمای انتخاب مانتو شلوار اداری در زمان بارداری
  • توقیف یک کامیون وکشف ۲۰۲ حلقه لاستیک قاچاق در نیمروز
  • الکترود جوشکاری co2 و نکات  مهم خرید سیم جوش co2