Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@05:18:32 GMT

ضرورت تغییر ادبیات کتب معارف دانشگاه‌ها

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۰۷۰۶

ضرورت تغییر ادبیات کتب معارف دانشگاه‌ها

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: ادبیات کتب معارف اسلامی باید به ادبیات تحلیل و کارآمدی دین تغییر کند.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام قریشی امروز، سوم بهمن‌ماه در گردهمایی معاونین آموزشی و پژوهشی و مدیران گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی سراسر کشور که در مشهدمقدس در حال برگزاری است، با یادآوری این نکته که تغییرات در دروس معارف اسلامی دانشگاه‌ها از ضروریات است، اظهار کرد: برای ایجاد تغییر و نوآوری در دروس معارف اسلامی نیاز به سه نوع تغییر داریم، اولین آن نیاز به تغییر در حوزه اولویت‌بندی موضوعات است، دومین آن نیاز به تغییر در ادبیات و نگارش کتاب‌ها برای دانشجویان است و سومین تغییری که لازم است به آن توجه شود این است که باید به کتاب‌های اصیل دینی همچون قرآن بازگردیم و در تدریس دروس از آن‌ها بهره ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها که با موضوع «تغییر ادبیات دینی تدریس و متون درسی گروه‌های معارف اسلامی» سخنرانی می‌کرد، به بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید گروه معارف اسلامی دانشگاه‌ها و توصیه ایشان به تغییرات موسمی و فصلی موضوعات کتب معارف اسلامی اشاره کرد و گفت: با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب، چندین راهبرد برای ایجاد تغییرات در کتب معارف اسلامی در نظر گرفته‌ایم.

وی ایجاد تغییرات موسمی و فصلی در کتاب‌های معارف اسلامی را اولین راهبرد برای ایجاد تغییر دانست و ادامه داد: امروز برخی موضوعات همچون داعش، عرفان‌های نوظهور و غیره در جامعه مطرح می‌شود و دانشجویان در دانشگاه‌ها پیرامون آن بحث می‌کنند اما کمترین اشاره‌ای به این موضوعات در کتاب‌های معارف اسلامی نمی‌شود و از همین‌رو دانشجو در کلاس‌های معارف اسلامی حس می‌کند که در گذشته با وی صحبت می‌کنند.

قریشی موضوع آسیب‌های اجتماعی را که چندین سال است از سوی مقام معظم رهبری مطرح‌شده را یکی از موضوعات مهمی دانسته و عنوان کرد: متأسفانه با وجود اینکه مواردی از آسیب‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها بروز و ظهور دارد، اما در کتاب‌های درسی معارف اسلامی صحبتی از آن‌ها نشده است.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تغییر در اولویت‌بندی نیازها را به‌عنوان راهبرد دیگری مطرح کرد و گفت: در تدوین و بیان موضوعات معارف اسلامی باید دقت کنیم و توجه داشته باشیم که از بین موضوعات کدام‌یک لازم‌تر است، از بین مطالب لازم کدام‌یک فوری‌تر است و نهایتاً کدام‌یک از موضوعات برای دانشجو فوری و حیاتی‌تر است.

وی ادامه داد: بسیاری از سرفصل‌هایی که در کتاب‌های معارف اسلامی مطرح می‌شود مربوط به دهه شصت است و تا امروز تغییرات اندکی داشته است و مطالبی که در کلاس‌های درسی بیان می‌شود هرچند مطالبی درست و لازم است اما قید فوری و حیاتی را ندارند و دانشجوی امروز با آن‌ها ارتباط برقرار نمی‌کند.

قریشی به بیان مثال‌هایی از تغییر در اولویت‌های دروس معارف پرداخت و اظهار داشت: امروز دانشگاه‌ها با موضوعی به نام سکولاریسم مواجه هستند، بنابراین بهتر است به‌جای بحث کردن درباره مطالب دیگر، به موضوعی همچون ابعاد اطاعت پرداخته شود و یا بهتر است حالا که در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی قرار داریم، به موضوع جنگ احزاب که با شرایط امروز ما شباهت دارد بپردازیم.

وی خطاب به معاونین آموزشی و پژوهشی و مدیران گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها اظهار کرد: برای اینکه بتوانید موضوعات فوری و حیاتی را تشخیص بدهید، باید چهار شاخص را در نظر داشته باشید، اول اینکه در بیان موضوعات معارف اسلامی، اهداف اساسی و کانون توجهات دین را موردتوجه قرار دهید، دومین شاخص این است که باید کانون هجمه‌های دشمن را رصد کنیم، سوم اینکه باید به دغدغه‌های امام جامعه اولویت بدهیم و آن‌ها را مطرح کنیم برای مثال رهبر معظم انقلاب اخیراً از دانشگاهیان خواسته است که موضوعاتی همچون افول قدرت آمریکا و نظریه مقاومت در دانشگاه‌ها تبیین شود، چهارمین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که در بیان موضوعات در دروس معارف اسلامی باید به نیازهای مخاطب و جامعه توجه داشته باشیم.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه لازم است ادبیات اثبات‌گرایی کتب معارف اسلامی به ادبیات تحلیل و کارآمدی دین تغییر کند، گفت: آمارهای رسمی وزارت علوم نشان می‌دهد که امروز مسئله اصلی دانشجویان اثبات وحی بودن قرآن یا اثبات ولایت امیرالمؤمنین نیست و از همین رو باید مسائلی مطرح شود که متناسب با نیازهای دانشجو باشد.

وی ادامه داد: در جهت تغییراتی که قرار است درزمینهٔ ارائه دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها ایجاد شود، به‌صورت آزمایشی کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» مقام معظم رهبری در چندین دانشگاه تدریس می‌شود.

قریشی بابیان اینکه نمی‌توان صرف محور قرار دادن کتاب درسی به راهبرد تغییرات موسمی و فصلی دست پیدا کرد، گفت: به نظر می‌رسد برای تحقق این راهبرد باید یک بسته آموزشی تدوین شود که در این بسته آموزشی، کتاب جزئی از آن باشد و در کنار آن می‌توان مقالاتی را که مربوط به مسائل روز است را مطرح کرد و علاوه‌بر این‌ها از دانشجویان خواست تا کتاب‌های ارزشی و غیردرسی را مطالعه کنند و بخشی از نمره درسی خود را از این طریق کسب کنند.

وی تدریس دروس مجازی را که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها آن را در قالب طرح آموزش مجازی دانشگاهیان مطرح کرده است را قسمتی از بسته آموزشی معارف اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: در این زمینه برخی از کتاب‌های جدید و مطابق مسائل روز به‌صورت چندرسانه‌ای در اختیار دانشگاهیان قرارگرفته است و اساتید گروه معارف نیز می‌توانند از این روش را در دستور کار خود قرار دهند.

معاون آموزشی و پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به‌روزرسانی دروس و همسوسازی آن با ادبیات دانشجو را به‌عنوان راهبری دیگر معرفی کرد و گفت: ممکن است تأثیر یک کلیپ و موشن‌گرافی در موضوعی خاص از برگزاری چندین جلسه کلاس درسی بیشتر باشد، بنابراین باید از این ابزار در کلاس‌های درسی بیشتر استفاده شود.

قریشی در بخش پایانی سخنرانی خود موضوع برنامه‌ریزی ویژه برای مخاطبان خاص همچون تشکل‌های دانشجویی دگراندیش و یا دانشجویان سایر خارجی را مطرح کرد و گفت: باید برای طیف‌های مختلف دانشجویی برنامه‌ریزی کرد و حتی باید توجه داشت که برنامه‌ریزی از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر تغییر می‌کند و نباید برنامه‌ای واحد برای دانشگاه‌ها تدوین کرد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع ‌رسانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، گردهمایی معاونین آموزشی-پژوهشی و مدیران گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی سراسر کشور با شعار محوری «دهه پنجم انقلاب؛ نوآوری در ادبیات، تحول در محتوی» در مشهد مقدس در حال برگزاری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۰۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم

فرشاد سلیمانی، معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره موضوع بودجه و تامین بودجه سازمان‌ها گفت: در مورد بودجه، دو نگرش وجود دارد؛ یک نگاه این است که تعدادی نهاد از قبل در کشور وجود داشتند و بودجه‌ای از ابتدا برای آنها بسته شده که به فراخور هر سال دولت ۱۰-۱۵ آن‌را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه این نگاه  عملا هنوز حاکم است و ایراداتی دارد، گفت: این دیدگاه بودجه‌ای مبتنی بر تحول نیست و الزامی هم به رعایت سیاست‌های جدید ندارد.

سلیمانی افزود: در برنامه بودجه تلاش می‌شود دولت این دیدگاه قدیمی را تغییر دهد و نگاه جدید را حاکم کند بر این اساس که چه ماموریتی از بخش‌ها می‌خواهیم؟؛ به عنوان مثال ۴۵ سال از پیروزی انقلاب می‌گذرد و برخی نهاد‌ها مولود انقلاب  و برخی دیگر هم از قبل بودند. برخی‌ها ماموریت شان کمرنگ شده و برخی ماموریت شان پررنگ‌تر شده است.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان عنوان کرد: از نگاه شخص مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، بنیاد ملی نخبگان و مقامات بالادستی، مجموعه‌هایی که درگیر با نخبگان هستند شامل بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، وزارت علوم میشوند که  اکنون باید به جد پررنگ‌تر دیده شوند و بودجه هایشان تغییرات اساسی کند.

وی افزود: سال گذشته در بودجه ۱۴۰۲ تغییراتی را از سوی مجلس داشتیم که بودجه ملی نخبگان از حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد؛ بنا شده بود ۱۴۰۲ حدود ۴۳۰ میلیارد تومان به بنیاد اختصاص پیدا کند. از نگاه ما در بنیاد این بودجه هنوز هم کفاف امور بنیاد و مجموعه مخاطبینش که بالغ بر ۱۰۰ هزار نخبه و مستعد در کشور است را نمی‌دهد ولی به هر حال نگاه خوبی بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان اضافه کرد: متاسفانه تا اسفند ۱۴۰۲ حدود ۴۰ درصد این بودجه محقق شده و ۶۰ درصد هنوز محقق نشده است.

وی گفت: بنا بود جوایزی را به ۵۰۰ نفر اعطا کنیم که البته از نخبگان حوزوی و نخبگان تحت پوشش کمیته امداد بودند. در صدد بودیم از استعداد‌هایی که از کمیته امداد دریافت وجه می‌کنند  حمایت ویژه‌ای داشته باشیم که این دو مورد اعتباری حدود ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

به گفته معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان، متاسفانه این اعتبار را نداریم که بدهیم به این دلیل که تحقق بودجه اتفاق نیفتاده و هر چه تلاش می‌کنیم متاسفانه بدنه سازمان برنامه و بودجه همراهی نمی‌کند.

وی تصریح کرد: ما خودمان برای این تخصیص‌ها نگرانیم، زیرا بودجه ۱۴۰۲ آنطور که باید تحقق نیافت. ۱۴۰۳ تقاضای ما یک بودجه دو همتی بود. حاضریم هر جا که هست دفاع کنیم ولی نهایتا سازمان برنامه و بودجه به ما اعلام کرد با یک افزایش ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته مواجه خواهیم بود.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: این همان غلبه نگاه اول است، نگاه تحولی به بخش‌ها نداریم و می‌گوییم همان فرمان ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم نهایتا این قول را بدهیم که مشکلات نخبگان را برطرف کنیم، مهاجرت نخبگان را سعی کنیم متوقف کنیم و حتی در یک مرحله‌ای معکوس.

وی در پاسخ به این سوال که جلوگیری از مهاجرت نخبگان نیاز به بودجه دارد؟ گفت: آنچه مقام معظم رهبری فرمودند این بود که نخبه اشتغال و امکان تحقیقات مستمر از ما می‌خواهد. برای اینکه برنامه ریزی کنیم و حداقل‌ها را برای نخبه فراهم کنیم بودجه می‌خواهیم در همه جای دنیا چه کشور‌های پیشرفته و چه در حال توسعه این بودجه را دارند.

سلیمانی تصریح کرد: از چین گزارش دقیق داریم که به جد در رفاه نخبگان سرمایه گذاری می‌کند و برایشان شغل در نظر می‌گیرد؛ مسکن می‌دهد حتی از تحقیقات شان حمایت می‌کند. نتایجشان را هم می‌گیرد. برای اولین سال که گزارش می‌دهد اعلام می‌کند شاهد مهاجرت معکوس است. چینی‌هایی که به خارج از کشورشان رفته اند برای خدمت به کشورشان برمی گردند.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: این اتفاق می‌افتد، نگاه در سطح رهبری و ریاست جمهوری مشکلی ندارد و حتی مطالبه می‌کنند، اما در سطح بدنه جایی که با سازمان برنامه و بودجه و یک بخش‌هایی با مجلس طرف هستیم نیازمند تغییر نگاه هستیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هرگونه کمک برای پیروزی سریعتر محور مقاومت وبازسازی غزه پس از جنگ، یک ضرورت و تکلیف همگانی است
  • ضرورت توجه به افزایش معدل امتحانات نهایی دانش‌آموزان
  • برگزاری کارگاه آموزشی سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبه‌های حوزوی داریم
  • ضرورت تغییر دیدگاه به بودجه بنیاد ملی نخبگان/ برنامه‌هایی برای نخبگان حوزوی داریم
  • اهداف تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد شبستر و آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی
  • درخواست بسیج اساتید برای به روز شدن محتوای دروس معارف اسلامی
  • رسالت کانون تقویت ادبیات داستانی است
  • ‌برگزاری کارگاه آموزشی بازتاب داستان‌های کهن در ادبیات کودک و نوجوان معاصر در شیراز
  • علوم انسانی متهم است که سر سفره مردم نیست/ ضرورت گفت‌وگو با سایر علوم