Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-29@14:38:02 GMT

کشف نمونه‌های گلی دوران سلجوقیان در شهرری

تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۱۱۰۴

.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۱۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جداسازی پلاسما از خون در عرض نیم ساعت و با دقت بالا

دانشمندان دانشگاه فناوری نانیانگ، در سنگاپور، تراشه‌ای در اندازه سکه ایجاد کردند که می تواند به طور مستقیم پلاسمای خون را فقط در ۳۰ دقیقه از خون جدا کند، که نسبت به فرآیند سانتریفیوژ چند مرحله‌ای که روشی استاندارد است، راحت‌تر و کاربر پسندتر است.

به گزارش ایسنا، این روش که با نام ExoArc خوانده می‌شود می‌تواند با از بین بردن بیش از ۹۹٫۹ ٪ از سلول‌های خونی و پلاکت‌ها به آرامی و در یک مرحله، به خلوص پلاسما خون برسد.

این امر به شدت باعث افزایش تجزیه و تحلیل بالینی مولکول‌های DNA بدون سلول و RNA و همچنین نانوذرات می‌شود که معمولاً به عنوان وزیکول های خارج سلولی شناخته می شوند. این ذرات اغلب برای غربالگری برای نشانگرهای زیستی که علائم بیماری‌هایی نظیر سرطان هستند، استفاده می‌شوند.

در حال حاضر، تنها راه جداسازی پلاسما خون استفاده از سانتریفیوژ است که نمونه‌های خون را با سرعت زیاد می چرخاند تا سلول‌های خونی از پلاسما جدا شوند.

با این حال، حتی پس از چند بار سانتریفیوژ، هنوز هم برخی از سلول ها و پلاکت های موجود در پلاسمای خون وجود خواهد داشت که می توانند تجزیه یا تخریب شوند و با انتشار محتوای اضافی، منجر به مواد ناخواسته شوند که بر صحت آزمایش های تشخیصی تأثیر می گذارد.

به نقل از ستاد نانو، این تیم یک دستگاه نمونه اولیه قابل حمل (با اندازه ۳۰ سانتیمتر) را برای قرار دادن تراشه ExoArc (۳.۵ سانتیمتر) ساخته است، که دارای یک رابط صفحه لمسی بزرگ برای انجام تنظیمات بوده و همچنین پمپ ها و لوله های داخلی برای پردازش نمونه های خون و جمع آوری پلاسما خون جدا شده را در خود دارد.

این تیم به همراه  متخصصان مرکز ملی سرطان سنگاپور (NCCS) و چند بیمارستان و مرکز تحقیقاتی دیگر، با تجزیه و تحلیل مشخصات میکرو RNA پلاسما خون، از نظر بالینی عملکرد ExoArc را تأیید کردند. آنها نشان دادند که این روش قادر است با حساسیت ۹۰ درصدی سلول‌های سرطان ریه را نشان دهد.

این تیم تحقیقاتی همچنین دریافتند که مشخصات میکرو RNA  پلاسما و وزیکول‌های خارج سلولی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نسبت به شرکت کنندگان سالم ترکیب متفاوتی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که ExoArc پتانسیل کمک به جداسازی و شناسایی نشانگرهای زیستی مرتبط با بیماری‌ها را دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استقبال گردشگران نوروزی از روستای نمونه گردشگری در نیر
  • ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه دولتی
  • محفلی به نام و یاد شهدا در عقدا
  • دژرشکان بازمانده‌ای ۲۵۰۰ ساله از حکومت اشکانیان در ری+فیلم
  • کار نیروی انتظامی نمونه‌ای از جهاد است
  • «محفل امام حسنی‌ها» احیای شعائر اسلام بود
  • جداسازی پلاسما از خون در عرض نیم ساعت و با دقت بالا
  • چند نمونه از عجیب‌ترین موجودات دنیا (فیلم)
  • چشمه علی در شهرری تمدنی مهم از پایان عصر نوسنگی
  • چند نمونه از عجیب‌ترین موجودات دنیا + فیلم