Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - علي لاريجاني از لزوم افزايش سرمايه بانک صنعت و معدن به منظور افزايش سرمايه گذاري در حوزه صنعت خبر داد و افزود: در شوراي هماهنگي سران قوا اصلاح نظام بانکي مطرح است که يکي از موضوعات آن حل مساله سرمايه بانک هاست به خصوص بانکهايي مانند بانک صنعت و معدن که به توليد توجه وي‍ژه اي دارند.
شبکه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| علي لاريجاني از لزوم افزايش سرمايه بانک صنعت و معدن به منظور افزايش سرمايه گذاري در حوزه صنعت خبر داد و افزود: در شوراي هماهنگي سران قوا اصلاح نظام بانکي مطرح است که يکي از موضوعات آن حل مساله سرمايه بانک هاست به خصوص بانکهايي مانند بانک صنعت و معدن که به توليد توجه وي‍ژه اي دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي بانک صنعت و معدن، علي لاريجاني امروز (چهارشنبه، سوم بهمن ماه) با حضور در نشست کميسيون تلفيق بودجه سال 98 ضمن تشکر از اعضاي کميسيون، مسئولان سازمان برنامه و بودجه، دولت و مرکز پژوهش ها، درباره بررسي سرمايه بانک ها در شورايعالي هماهنگي سران قوا گفت: بيشتر بانک ها به سمت اموري مي روند که تسهيلات آنها زودتر بازگردد اما برخي بانک ها مانند بانک صنعت و معدن که به صنعت توجه خاصي دارند، سرمايه شان کم است.
وي با اشاره به تئوري محمدحسين حسين زاده بحريني نماينده مشهد و عضو کميسيون اقتصادي مجلس درباره اصلاح نظام بانکي تصريح کرد: در صورتي که اين تئوري محقق مي شد، در شرايط کنوني مي توانست به کشور کمک کند ولي در حال حاضر تبديل به قانون نشده است؛ در شوراي هماهنگي سران قوا نيز اصلاح نظام بانکي مطرح است که يکي از موضوعات آن حل مساله سرمايه بانک ها است.
لاريجاني پيشنهاد کرد: بسته پيشنهادي کارخانه داران براي بهبود شرايط مؤثر است چرا که مي تواند به بخش صنعت کمک کند. رييس دستگاه قانونگذاري کشور با بيان اينکه اشتغال يکي از تاکيدات مقام معظم رهبري است، گفت: بسته اي را تهيه کنيد تا بعد از تلاش شما براي تدوين بودجه مشخص شود اين قانون چه جهتي دارد و به چه بخش هايي بيشتر توجه کرده است.
وي گفت: امسال شرايط سختي از نظر بودجه داريم لذا تنظيم آن زمان زيادي از شما مي برد، شما با دقت نظر شرايط کشور را لحاظ مي کنيد و براي حل مسائل تلاش داريد. رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: از رئيس و اعضاي کميسيون تلفيق که در مصاحبه ها و بحث هايي که با مردم داشتند مخصوصا آقاي مفتح که سخنگوي کميسيون هستند به دليل انعکاس پيام هاي آرامش بخش به جامعه تشکر مي کنم.
لاريجاني ضمن تحسين برخي اقدامات کميسيون تلفيق بودجه، اظهار داشت: در زمينه سقف صادرات نفت که آن را يک ميليون و 500 هزار بشکه در روز لحاظ کرديد، به نظر بنده کار عاقلانه اي است.
وي گفت: آمريکا در نظر داشت ميزان صادرات نفت ما را به صفر برساند اما موفق نشد و شکست خورد و به هرحال نفت ما به فروش مي رسد. رييس مجلس با بيان اينکه با همسايگان ارتباط اقتصادي خوبي داريم، افزود: حتي زماني که تحريم نبود قيمت نفت تلاطم پيدا مي کرد اين اشکال از بودجه متکي ما به نفت است. به خاطر داريد زماني کل بودجه ما از درآمد نفتي 7 ميليارد دلار بود و با همان سختي کشور را اداره مي کرديم.
رييس دستگاه قانونگذاري کشور با بيان اينکه همه مسائل مربوط به تحريم ها نيست، عنوان کرد: به دست خودمان نبايد شرايط را تفسير کنيم، از اين رو تصميم شما براي صادرات يک و نيم ميليون بشکه نفت را عاقلانه و درست مي دانم.
لاريجاني با اشاره به نکاتي که مقام معظم رهبري درباره بودجه سال 98 داشتند، اظهار داشت: در شوراي هماهنگي سران قوا نيز در مورد اين نکات بحث کرديم، براساس تاکيدات ايشان بودجه بايد براساس شرايط تحريمي باشد، دوستان در سازمان برنامه و بودجه تلاش کردند تا حدودي اين نکته لحاظ شود، در همه بخش ها اين اتفاق نيفتاد اما سقف بودجه را کاهش دادند.
وي ادامه داد: نکته مهم مقام معظم رهبري اصلاح ساختار بودجه، عدم وابستگي به نفت، افزايش اشتغال و رشد اقتصادي بدون نفت است. بخشي از اين نکات در بودجه سازمان برنامه براي سال 98 تنظيم شد و مابقي در سال آينده صورت مي گيرد.
رييس مجلس تاکيد کرد: برخي از مسائل در حوزه ساختار بودجه را شما ضمن بررسي بودجه مي توانيد اصلاح کنيد تا بودجه متناسب با نيازهاي کشور باشد، استنادات رهبري در اين زمينه وجود دارد بنده هم به برخي نکات اشاره مي کنم.
لاريجاني ادامه داد: يک مساله درباره صادرات است که کميسيون تلفيق مصوبه اي درباره صادرات داشته است و آن اين بود که ارز صادرات بايد به کشور برگردد و اگر اين اتفاق نيفتاد درصدي براي تنبيه لحاظ شد اما به نظر بنده تشويق نيز لازم است.
وي افزود: امسال در حوزه ارز تلاطم ايجاد شد، ضمن ايجاد مشکلات حُسني نيز براي صادرات داشت چرا که زمينه براي صادرات را فراهم کرده بود، مي توانيم از اين مزيت استفاده کنيم و با در نظر گرفتن تشويق صادرات در بودجه سال آينده اين حوزه را رونق دهيم.
لاريجاني خاطرنشان کرد: البته سال گذشته اين نکته در بودجه لحاظ شده بود اما ظاهرا در مسير اجرا درست پيش نرفت، بنابراين انتظار مي رود علاوه بر تنبيه براي تشويق نيز نکاتي در نظر گرفته شود.
رييس مجلس با بيان اينکه نکته مهم ديگر اشتغالزايي است، گفت: ارزيابي ها نشان داده است که حوزه مسکن مي تواند سرعت بيشتري به اشتغال بدهد بنابراين اگر حرکت درستي در مسکن ايجاد شود بخش هاي زيادي از صنايع کشور رونق پيدا مي کنند.
لاريجاني توضيح داد: به طور مثال اگر در بافت فرسوده بتوانيم کاري انجام دهيم به رونق مسکن و اشتغال منجر مي شود، بنياد مسکن در گذشته طرح هايي را به صورت پايلوت در منطقه آقاي تاجگردون انجام داده است، بنده از نزديک ديده ام آن ها خوب عمل کرده بودند. رييس قوه مقننه گفت: اگر بنياد مسکن بتواند اين کار را براي کل کشور پيشنهاد دهد، مي تواند در سرعت بخشي به بخش مسکن اثرگذار باشد.
لاريجاني با اشاره به گزارش مرکز پژوهش ها عنوان کرد: در اين گزارش زنجيره هاي مختلف توليد به روشني مشخص شده و ميزان وابستگي توليد به خارج بيان شده است، در اکثر موارد توليد وابستگي هايي وجود دارد که وقتي به آن دقت مي کنيم مشخص مي شود حلقه هاي مفقوده اي وجود دارد که اگر روي آن سرمايه گذاري کنيم وابستگي به خارج حل مي شود.
وي گفت: به طور مثال در خودروسازي چند قلم جنس اگر مورد توجه قرار گيرد وابستگي خودروهاي پر تيراژ حل مي شود. رييس قوه مقننه کشور با اشاره به رونق فناوري در کشور، گفت: شرکت هايي که سورنا ستاري در حوزه فناوري رونق داد به نظر مجموعه هاي خوبي هستند که مي توانند روي حلقه هاي مفقوده در توليد متمرکز شوند و براي صنعت راه حل ارائه کنند.
وي ادامه داد: به اين بخش مي توان کمک کرد و تسهيلات داد اما شنيده ام بودجه معاونت فناوري را خيلي کاهش داده اند در شرايط فعلي اين کار به مصلحت نيست، اگر مي خواهيد به آن ها جهت دهيد خوب است اما کوشش کنيد حمايتمان از بخش هاي فناوري و جوانان کم نشود و به آن ها جهت دهيد تا بروي حلقه هاي مفقوده توليد کار کنند.
لاريجاني با اشاره به صندوق‌هاي بازنشستگي عنوان کرد: هم در مرکز پژوهش‌ها و هم در دولت تحرکات خوبي در اين زمينه انجام شد. مرحوم تقي نوربخش رييس سابق سازمان تامين اجتماعي سال گذشته بسته‌اي را آماده کرده بود تا بدهي دولت به سازمان تأمين اجتماعي برطرف شود هر چند که در ميزان بدهي اختلاف نظر وجود دارد ولي در اصل بدهي که رقم درشتي است شکي وجود ندارد.
وي با بيان اينکه در ساير صندوق‌ها وضع متفاوت‌تر است، گفت: سال گذشته از طريق امتيازها، شرکت‌ها و زمينه‌ها شرايط براي پرداخت بدهي لحاظ شده بود، خواهش مي‌کنم به اين موضوع اهتمام داشته باشيد چرا که اگر در شرايط فعلي فکري براي بدهي‌ها نکنيم اصلاح آن در سال‌هاي بعد سخت‌تر مي‌شود.
رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه سهم زيادي از بودجه کشور صرف همين امور مي‌شود، بيان داشت: به نظر مي‌رسد امسال دولت درست عمل نکرد در حالي که مي‌توانست بخشي از بدهي‌ها به صندوق‌ها را بدهد، به نظر مي رسد چون متولي نداشت دولت در اين زمينه خوب کار نکرد.
لاريجاني توصيه کرد: يک تبصره در اين زمينه لحاظ کنيد تا از شرکت‌ها امتيازها و امکانات مختلف، بدهي دولت به صندوق‌هاي بازنشستگي پرداخت شود و متولي آن را وزير اقتصاد بگذاريد چرا که بسياري از شرکت‌ها زيرمجموعه او است. با اين کار مي‌توانيد بدهي صندوق‌ها را پرداخت و در صورت عدم اجرا وزير را بازخواست کرد.
وي در بخش ديگر به اهميت توسعه خطوط ريلي اشاره کرد و عنوان کرد: اگر راه‌آهن شرق به غرب و شمال به جنوب در بخش‌هايي کامل شود مي‌توان به سرمايه‌هاي زيادي از طريق ترانزيت دست پيدا کنيم، سال گذشته اجازه‌اي دريافت شد تا از صندوق توسعه ملي در صورت استفاده از فاينانس 15 درصد سرمايه‌گذاري پرداخت شود.
رييس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: امسال نيز تلاش مي‌کنيم اين کار صورت گيرد، شما جاي پاي آن را در بودجه بگذاريد تا دوستان در راه آهن بتوانند آن را انجام دهند اما به نظر مي رسد کار مهمي در زمينه توسعه خطوط ريلي انجام نشده است چرا که گزارش عميقي در اين زمينه دريافت نکرده ايم.
لاريجاني با اشاره به اهميت دولت الکترونيک بيان داشت: بسياري از مفاسد که در کشور وجود دارد و گاهاً شاهد هستيم کسي براي سرمايه‌گذاري دو سال سرگردان است با دولت الکترونيک برطرف مي‌شود، بنده بازديد از وزارت ارتباطات داشته‌ام، زيرساخت‌ها فراهم شده، در هر دستگاه در قوه مجريه بيش از 70 درصد کارها انجام شده است و تنها بايد اين موارد به هم مرتبط شوند.
وي گفت: شما الزام کنيد دولت در سال آينده، دولت الکترونيک را عملياتي کند، اين کار بسيار براي مردم گشايش دارد و از سوي ديگر هزينه‌اي ندارد. از معاونت استخدامي سوال کنيد چه چيزهايي لازم دارند تا در لايحه بودجه در نظر بگيريد، اين کار مي‌تواند در مبارزه با فساد و شفافيت اثرگذار باشد.
رييس مجلس شوراي اسلامي اظهارداشت: مقام معظم رهبري به موضوع ديگري که تاکيد داشتند شبکه ملي اطلاعات بود، در شوراي عالي فضاي مجازي مفصل در اين زمينه بحث شد. مي‌توانيد از دبير شوراي عالي مجازي بخواهيد توضيحاتي در اين باره ارائه کنند، اين شبکه مي‌تواند بسياري از نگراني ‌هايي که در فضاي مجازي وجود دارد را برطرف کند. اينکه تنها در رسانه‌ها دغدغه گفته شود اما راه‌حل ارائه نشود درست نيست.
لاريجاني با تشکر از اعضاي کميسيون تلفيق بودجه در زمينه ورود به بودجه شرکت‌هاي دولتي عنوان کرد: بودجه شرکت‌هاي دولتي در سال‌هاي گذشته به درستي بررسي نمي‌شد ورود کميسيون تلفيق به آن شروع خوب و مفيدي است.
وي با اشاره به ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه اظهار داشت: يک کار آرامش‌بخش که پرهزينه نيست، ثبت دريافت حقوق مديران بر روي سايت‌ است، بايد مجموعه شرکت‌هاي دولتي نيز جزو آن قرار گيرد، اين قانون در برنامه ششم توسعه آمده است. دولت کارها را شروع کرده اما کامل نشده است، شما الزام کنيد تا کامل شود.
رييس مجلس شوراي اسلامي با تأکيد بر اصلاح بودجه بخش فرهنگي گفت: حوزه ديني و بخش‌هاي ديگر نياز به اصلاح دارند، کميسيون فرهنگي در اين زمينه نيز گزارشي داشته، بودجه فرهنگستان‌ها رقمي ندارد، کاهش بودجه آنها کار درستي نيست، آنها کارهاي عميق و درازمدتي را دنبال مي‌کنند. شايد درست نيست بخش‌هايي از لحاظ بودجه ستم ببينند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۱۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات طغیانی درباره رفع موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب یک فوریت اصلاح بند «س» تبصره ۶ قانون بودجه گفت: امیدواریم در مجلس یازدهم بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که در عمل مانع سرمایه‌گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به‌خصوص شرکت‌ها و صندوق‌ها با درآمد ثابت شود.

مهدی طغیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بررسی طرح اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۳ و نیز طرح کاهش درصد مالیات بر سود شرکت‌های حقوقی در مجلس اظهار کرد: مجلس سقفی را برای انواع معافیت شرکت‌ها در نظر گرفته بود فارغ از اینکه این شرکت‌ها چه ویژگی‌هایی دارند؛ در آن زمان روشن نبود که این طرح شامل چه شرکت‌هایی خواهد بود و چه مشکلاتی را به وجود خواهد آورد؛ نگاه مجلس هم این بود که این شرکت‌ها بسیار سودآور و بزرگی هستند و سقف معافیت آنها می‌تواند به دولت در شرایط فعلی کمک کرده و مجموع معافیت‌های دولت را بالا ببرد.

وی افزود: متأسفانه برخی مشوق‌هایی که در قوانین مختلف از جمله قانون بازار سرمایه یا قانون مالیات‌های مستقیم برای شرکت‌های بورسی و به ویژه صندوق‌های با درآمد ثابت در نظر گرفته شده بود مورد اصابت بند قانون بودجه قرار گرفت و باعث شد عملاً آنها متضرر شوند از آن جهت که سرمایه‌های مردم می‌توانست به حساب‌های بانکی بورسی یا صندوق‌های سرمایه گذاری وارد شود یعنی دقیقاً همان کار بانک‌ها را در اوراق، سهام و… انجام می‌داد اما این سقف عملاً به سپرده گذاران خورد به جای صاحبان سرمایه برخورد می‌کرد و خلاف نظر اولیه قانونگذار در قانون بودجه بود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بر همین اساس پیشنهاد اصلاحی این قانون توسط کمیسیون مربوطه آورده شد و یک فوریت آن تصویب شد؛ امیدواریم بتوانیم در هفته آینده این طرح را در دستور کار کمیسیون قرار دهیم و در همین مجلس یازدهم بند قانون بودجه را به نحوی اصلاح کنیم که عملاً مانع سرمایه گذاری‌های افراد در بازار سرمایه به خصوص شرکت‌ها و صندوق‌های با درآمد ثابت شود.

وی با بیان اینکه دولت در تلاش است تا ۵ درصد از مالیات شرکت‌ها کم کند، خاطر نشان کرد: مجلس این موضوع را در ایام بررسی بودجه پیشنهاد داده بود اما دولت موافقت نکرد تا اینکه امسال دولت خود طرح مذکور را در قالب جداول آورده و پیشنهاد داده است و چون نمی‌شد در قالب جداول حکم اضافه شود، یک بند دیگر به این طرح اضافه شد بنابراین مجلس با کاهش ۵ درصدی مالیات بر سود شرکت‌های حقوقی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد موافقت کرد.

کد خبر 746850

دیگر خبرها

  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • اصناف متخلف محلات هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال جریمه شدند
  • افزایش صادرات غیر نفتی در هرمزگان
  • برخورد ویژه با ۵ گروه کالایی قاچاق در تهران
  • بانک مرکزی به تعهدات خود درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است
  • بانک مرکزی به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرده است
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق‌های بورسی می‌شود؟
  • مجلس مانع ساماندهی معافیت مالیاتی صندوق های بورسی می شود؟
  • طغیانی: اصلاح موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس
  • توضیحات طغیانی درباره رفع موانع سرمایه‌گذاری در مصوبه امروز مجلس