Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@13:49:27 GMT

واکنش کشورهای جهان به تحولات ونزوئلا

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۲۴۹۲

"خوان گوایدو" رهبر مخالفان دولت ونزوئلا روز چهارشنبه با ادای سوگند، خود را به عنوان رئیس جمهور موقت کشور معرفی کرد.

به گزارش «تابناک»، گوایدو که رئیس کنگره تحت کنترل مخالفان دولت در ونزوئلا است، طی مراسمی به عنوان رئیس جمهور خودخوانده سوگند یاد کرد. این اقدام وی با واکنش هایی در سطح کشور های منطقه رو برو شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه برخی واکنش های خارجی به تجولات ونزوئلا را بررسی خواهیم کرد

 

ترامپ: همه گزینه‌ها علیه ونزوئلا روی میز است

رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه بعد از به رسمیت شناختن رهبر مخالفان ونزوئلا گفته که همه گزینه‌ها علیه این کشور روی میز است.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه بعد از به رسمیت شناختن رهبر مخالفان ونزوئلا گفت که همه این گزینه‌ها علیه این کشور روی میز است.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «در حال بررسی هیچ اقدامی علیه ونزوئلا نیستیم، ولی همه گزینه‌ها روی میز است.»

در همین حال یک مقام دولت آمریکا که اشاره‌ای به نامش نشده گفته در صورتی که «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهور ونزوئلا به «خوان گوایدو»، رهبر مخالفان این کشور یا اعضای شورای ملی آسیبی برساند، همه گزینه ها علیه ونزوئلا روی میز است.

این تحولات اندکی بعد از آن رخ دادند که رئیس شورای ملی ونزوئلا خود را رئیس‌جمهور موقت این کشور معرفی و سپس سوگند یاد کرد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای مداخله‌جویانه از این تصمیم استقبال کرد و گویدا را به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت.

گوایدو جمعه هفته گذشته همزمان با اقدام مخالفان نیکلاس مادور در غیرقانونی خواندن دوره دوم ریاست جمهوری ونزوئلا گفته بود حاضر است ریاست جمهوری این کشور را بر عهده بگیرد.

«نیکلاس مادورو» امروز چهارشنبه بعد از مداخله‌جویی‌های آمریکا در امور داخلی ونزوئلا دستور داده بود در روابط کشورش با آمریکا بازنگری شود.

 

حمایت مکزیک از دولت قانونی ونزوئلا

وزرات خارجه مکزیک اعلام کرد که این کشور همچنان نیکولاس مادورو رئیس جمهور قانونی ونزوئلا را به رسمیت می شناسد.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه مکزیک روز چهارشنبه اعلام کرد که هیچ تغییری در موضع کشورش نسبت به دولت قانونی ونزوئلا صورت نگرفته است.

دولت جدید چپگرای مکزیک، سیاست خارجی خود را بر اساس عدم مداخله در امور داخلی دیگران بنیان نهاده و مسیر متفاوتی را نسبت به دیگر کشورهای منطقه که خواستار کناره گیری مادورو از قدرت هستند، در پیش گرفته است.

دولت های برزیل و کلمبیا روز چهارشنبه اعلام کردند که "خوان گوایدو" رهبر مخالفان دولت ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می شناسند.

این اعلام حمایت از گوایدو پس از آن اتفاق افتاد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه ای ریاست جمهوری خودخوانده رهبر مخالفان ونزوئلا را به رسمیت شناخته و اعلام کرد که ایالات متحده از تمام توان اقتصادی و سیاسی خود برای برقراری دموکراسی در ونزوئلا حمایت خواهد کرد.

گزارش ها حاکی از آن است که دولت های پرو، اکوادور و کاستاریکا نیز به جمع حامیان گوایدو پیوسته اند.

گوایدو که رئیس کنگره ونزوئلا است، با ادای سوگند به عنوان رئیس جمهور خودخوانده موقت، باعث ایجاد آشوب در خیابان های ونزوئلا شده است. وی اعلام کرده است که به عنوان رئیس جمهور موقت و با حمایت نیروهای مسلح ونزوئلا، به منظور برگزاری انتخابات، قدرت را در دست می گیرد.

 

برزیل و کلمبیا رئیس جمهور خودخوانده را به رسمیت شناختند

برزیل و کلمبیا نیز به تبعیت از دولت آمریکا، "خوان گوایدو" رهبر مخالفان دولت ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور موقت آن کشور به رسمیت شناختند.

به گزارش رویترز، دولت های برزیل و کلمبیا روز چهارشنبه اعلام کردند که گوایدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت می شناسند.

ترامپ از دیگر دولت های نیمکره غربی نیز خواست تا ریاست جمهوری گوایدو را به رسمیت بشناسند.

 

پرو، اکوادور و کاستاریکا به جمع حامیان گوایدو پیوسته‌اند

گزارش ها حاکی از آن است که دولت های پرو، اکوادور و کاستاریکا نیز به جمع حامیان گوایدو پیوسته و وی را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته اند.

مخالفان نیکولاس مادورو رئیس جمهور قانونی ونزوئلا، با برپایی تظاهرات از گوایدو حمایت کرده اند. درگیری پلیس با معترضان در شب گذشته، چهار کشته بر جای گذاشت.

گوایدو اعلام کرده است که به عنوان رئیس جمهور موقت و با حمایت نیروهای مسلح ونزوئلا، به منظور برگزاری انتخابات، قدرت را در دست می گیرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: ونزوئلا گوایدو مادرو نیکلاس مادورو پرو مکزیک برزیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۲۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری مقامات نفت و گاز ونزوئلا به اتهام فساد

دولت ونزوئلا در راستای تحقیقات درباره میلیاردها دلار درآمد مفقود شده شرکت نفتی PDVSA، دو مقام عالی رتبه انرژی را در روز یکشنبه پس از دستگیری وزیر نفت سابق، بازداشت کرد.

به گزارش ایسنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: اریک پرز، معاون وزیر نفت و خوان سانتانا، معاون وزیر در امور گاز، روز شنبه دستگیر شدند. این بازداشت‌ها پس از دستگیری طارق العسیمی، وزیر نفت سابق در سه شنبه گذشته و یک سال پس از استعفای او، صورت گرفت. العسیمی به خیانت و پولشویی در ارتباط با برنامه‌ای متهم شده که در آن، میلیاردها دلار درآمد نفتی، ناپدید شده است.

وزارت نفت ونزوئلا درباره این دستگیری‌ها که چند ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۲۷ ژوئیه انجام شده است، اظهارنظر نکرد.

سیمون زِرپا، وزیر دارایی سابق و سامارک لوپز بازرگان، به اتهامات خیانت و پولشویی دستگیر شده‌اند. تاکنون، بیش از ۵۰ نفر تاکنون دستگیر شده‌اند که شامل قضات، مقامات منتخب، بازرگانان و مدیر سازمان نظارت بر رمزارز ونزوئلا بوده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آمریکا اعلام کرده که اگر دولت ونزوئلا، به شروط واشنگتن در زمینه برگزاری انتخابات عمل نکند، مجوز نفت و گاز که در ۱۸ آوریل منقضی می‌شود را تمدید نخواهد کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رئیس جمهور کره جنوبی به دنبال واکنش پیشگیرانه برای تنش‌های غرب آسیا
  • هشدار مادورو درباره جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه
  • هشدار مادورو نسبت به ماجراجویی جدید نتانیاهو علیه ایران
  • هشدار مادورو نسبت به ماجراجویی جدید «نتانیاهو دیوانه» علیه ایران
  • «وعده صادق»؛ درس عبرت و وحدت
  • نارضایتی زلنسنکی از کمک غرب به اسرائیل
  • استقبال پادشاه اردن از رئیس جمهور عراق و رایزنی درمورد تحولات منطقه
  • دستگیری مقامات نفت و گاز ونزوئلا به اتهام فساد
  • انتقاد کلمبیا از موضع حمایتی سازمان کشورهای آمریکایی از رژیم صهیونیستی
  • واکنش ترامپ به تنش میان ایران و اسرائیل