Web Analytics Made Easy - Statcounter

چربی ترانس در دو نوع طبیعی و صنعتی در چرخه غذایی انسان یافت می‌شود. چربی‌های ترانس موجود در طبیعت طی واکنش آنزیمی ایجاد می‌شود و ضرری برای بدن ندارد حتی می‌تواند مفید هم باشد. این در حالیست که چربی ترانسی که توسط عوامل فیزیکی نظیر حرارت یا فشار تولید می‌شوند معمولا مشکلات مختلفی را برای اعضای بدن انسان ایجاد می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چربی ترانس طبیعی

تصور عموم این است که همه چربی‌های ترانس خطرناک هستند و باید به هر نحوی شده از آن‌ها دوری کرد. اما این واقعیت ندارد! همان طور که در بالا هم اشاره کردیم، چربی ترانس طبیعی برای بدن مفید است. حتی برخی از تحقیقات جدید ثابت کرده‌اند که چربی‌های حیوانی می‌توانند ریسک‌فاکتور‌های مربوط به بیماری‌های قلبی، عروق، دیابت و چاقی مفرط را کاهش دهند.

بنابراین لازم نیست این چربی را از چرخه غذایی خود خارج کنید. برای پرهیز از چربی ترانس صنعتی بهتر است از مصرف کوکی، کیک‌های آماده دوری کنید و از انواع خانگی که با مواد ارگانیک ساخته می‌شوند استفاده کنید.

انواع کیک‌ها و شیرینی‌های آماده، حاوی روغن تردکننده هستند که از روغن هیدروژنه گرفته می‌شود. خامه‌های تزیینی کیک‌ها نیز حاوی چربی ترانس هستند. روغن هیدروژنه در واقع فرم فرآوری‌شده چربی ترانس است که در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود.

چربی ترانس صنعتی

برخی گوشت‌ها و محصولات لبنی حاوی مقدار کمی چربی ترانس به‌صورت طبیعی هستند. اما بیشتر چربی‌های ترانس طی فرآیند‌های صنعتی با اضافه کردن هیدروژن به روغن به‌وجود می‌آیند که باعث جامد شدن روغن در دمای اتاق می‌شود.

این روغن‌های هیدروژنه شده، دیرتر از سایر روغن‌ها فاسد می‌شوند، بنابراین غذا‌هایی که با این روغن‌ها درست می‌شوند نیز دیرتر فاسد می‌شوند. برخی از رستوران‌ها از این روغن در سرخ‌کن‌های خود استفاده می‌کنند، زیرا می‌توانند از آن برای سرخ کردن‌های مکرر و طولانی‌مدت بهره ببرند.

نوع خطرناک و مضر چربی ترانس، نوع صنعتی آن است که در زیر برایتان توضیح داده‌ایم چه خطراتی می‌تواند برای بدن انسان بدنبال داشته باشد.

۱- خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

مطالعات علمی ثابت کرده‌اند که مصرف چربی ترانس زیاد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و احتمال سکته را افزایش می‌دهد. برای اثبات این ادعا همین کافیست بگوییم که میزان مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در خلال سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۵ میلادی تا ۲۳ درصد کاهش یافته بود و دلیل آن چیزی نبود جز کاهش مصرف چربی ترانس در میان مردم؛ یعنی ۴۶۰۰ مرگ از ۲۰ هزار مرگ در هر سال. شاید به نظر عجیب باشد، اما یک ماده غذایی ساده می‌تواند زندگی هزاران نفر را نجات دهد.

ذخیره چربی در رگ‌ها ممکن است باعث پاره شدن یک مویرگ و یا لخته شدن خون شود که جلوی جریان خون را گرفته و باعث حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود.

۲- خطر ابتلا به بیماری‌های عروقی و سرطان

وقتی چربی‌های مفید به مدت ۴ هفته با چربی‌های ترانس و غیراشباع جایگزین شود، نتیجه آن چیزی نخواهد بود جز کاهش ۲۱ درصدی کلسترول خوب بدن.

همچنین توانایی سرخرگ‌ها برای گشاد شدن تا ۲۹ درصد کاهش می‌یابد. همچنین گفته می‌شود احتمال شکل‌گیری سرطان نیز افزایش می‌یابد که البته هنوز به طور کاملا علمی ثابت نشده است. بالا بودن میزان LDL (کلسترول بد) و پایین بودن میزان HDL (کلسترول خوب) ترکیبی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به‌شدت افزایش می‌دهد.کلسترول بد در رگ‌های اصلی رسوب می‌کند و موجب گرفتگی و محکم شدن آن‌ها می‌شود.

۳- خطر ابتلا به دیابت

یکی دیگر از فرضیه‌های علمی این است که مصرف بیش از اندازه چربی ترانس صنعتی می‌تواند خطر ابتلابه دیابت را افزایش دهد. البته این ادعا نیز هنوز اثبات صددرصدی نشده است، اما تحلیل‌های گسترده‌ای در این رابطه صورت گرفته که واقعی بودنش را تایید می‌کند. بدنبال یک تحقیق علمی که بر روی ۸۰ هزار زن صورت گرفت، مشخص شد آن‌هایی که چربی ترانس صنعتی بیشتری مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد بیشتر از بقیه در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

۴- خطر ابتلابه التهاب

یکی دیگر از مشکلاتی که می‌تواند ناشی از مصرف چوبی ترانس مضر پدیدار شود، التهاب است. التهاب تاثیر مهمی بر سلامت و کیفیت زندگی ما می‌گذارد.

۵- خطر افزایش وزن

چربی‌های ترانس مضر اغلب منجر به افزایش وزن می‌شوند. حتی اگر میزان مصرف کالری خود را کنترل کنید و غذا‌های سالمی بخورید هم ممکن است وزن زیادی پیدا کنید. به همین خاطر بسیار مهم است که علاوه بر کالری، میزان چربی ترانس موجود در رژیم غذایی خود را نیز تحت نظر داشته باشید. این روند شاید به تناسب اندام شما کمکی نکند، اما بدون شکل از ورود کلسترول منفی به بدن پیشگیری خواهد کرد.

زمانی که برچسب اطلاعات مواد غذایی را بررسی می‌کنید، علاوه بر چربی ترانس، میزان روغن هیدروژنه آن را نیز بررسی کنید، زیرا این همان چربی ترانس مخفی است که مصرف‌کنندگان از آن اطلاع ندارند، حتی اگر کمتر از نیم‌گرم باشد، برای شما مضر است.

۶- خطر ابتلا به رفلاکس معده

چربی ترانس مضر همچنین باعث به وجود آمدن رفلاکس معده هم می‌شود. اگر این مشکل را داشته باشید، حتما آن را بدتر خواهد کرد. به همین خاطر بسیار مهم است که مصرف چربی‌های مفید همانند آووکادو، گردو و روغن زیتون را بیشتر کنید. با این کار از معده خود محافظت خواهید کرد.

چگونه از مصرف چربی ترانس صنعتی و مضر پیشگیری کنیم؟

بسیار مهم است که از مصرف چربی مضر دوری کنید، اما سبک زندگی مدرن به گونه‌ای است که نمی‌توان به طور کلی این چربی خطرناک را از رژیم غذایی خود حذف کرد. با توجه به این موضوع، ما راهکار‌هایی برایتان ارائه داده‌ایم که دست کم می‌توانید میزان مصرف چربی ترانس صنعتی را به حداقل برسانید.

۱- از خوردن برخی موادغذایی خاص خودداری کنید

از مصرف مواد خوراکی همانند غذا‌های نیمه منجمد، پیتزا‌های آماده فریزشده، غذا‌های سرخ شده، کره بادام زمینی، مارگارین، دونات، پیراشکی، همبرگر، مایونز و کراکر‌ها خودداری کنید. غذا‌هایی که در روغن زیاد سرخ می‌شوند، مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده، دونات و مرغ سوخاری حاوی چربی ترانس بالایی هستند.

همچنین بهتر است غذا‌های کنسروی نیز خریداری نکنید. وقتی امکان خرید کره وجود دارد سراغ مارگارین نروید. مارگارین‌های موجود در بازار دارای مقادیر زیادی چربی ترانس هستند. خامه و قهوه‌های آماده بدون شیر و مارگارین حاوی مقداری روغن هیدروژنه هستند.

چیپس‌های سیب‌زمینی، ذرت و تورتیلا حاوی چربی ترانس هستند، درحالی که ذرت بوداده، اسنک سالم‌تری نسبت به آن‌ها محسوب می‌شود. البته ذرت‌های بوداده آماده یا آن دسته که در ماکروفر آماده می‌شوند با نوع خانگی آن متفاوت است.

۲- برچسب روی محصولات را بخوانید

برای بسیاری از کمپانی استفاده از چربی ترانس بسیار به‌صرفه است به این خاطر که ماده غذایی را برای مدت طولانی‌تری سالم نگه می‌دارد. به همین خاطر بسیار مهم است که پیش از خرید برچسب پشت محصولات را حتما مورد بررسی قرار دهید و مواد تشکیل دهنده آن را ببینید. 

 

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: طبیعت مشکلات بدن انسان چاقی مواد ارگانیک مواد غذایی مرگ سکته مغزی سرطان سلامت وزن رژیم غذایی روغن زیتون سبک زندگی شیر خطر ابتلا به بیماری رژیم غذایی روغن زیتون سرطان گوشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۲۹۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مواد غذایی سالمی که میتوانند مضر باشند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز سمنان،️ همه ما دوست داریم که زندگی سالمی داشته باشیم و غذا‌های سالم بخوریم، اما گاهی اوقات ناخواسته غذا‌هایی را می‌خوریم که نمی‌دانیم برای بدنمان ضرر دارند. خوراکی‌هایی هستند که برخلاف تصورمان اصلاً برای بدن مفید نیستند و حتی ضرر هم دارند. در این قسمت با ما همراه باشید تا این خوراکی‌ها را به شما معرفی کنیم.

آبمیوه ۱۰۰ درصد طبیعی
بعضی از آبمیوه‌ها هستند که به عنوان آبمیوه‌های ۱۰۰ درصد آن را می‌شناسیم. یعنی فکر می‌کنیم که ۱۰۰ درصد از مواد طبیعی ساخته شده اند، اما این گونه نیستند. این آبمیوه‌ها هم مواد فرآوری شده دارند و ۱۰۰% سالم نیستند و باید مراقب باشیم که به هر نوع آبمیوه‌ای اعتماد نکنیم. این آبمیوه‌ها کالری زیادی دارند و مصرفِ بیش از حد آن‌ها ممکن است باعث اضافه وزن هم شود؛ پس بهتر است که در مصرف آن زیاده روی نکنید.

پف فیل مایکروویوی
پف فیل یک ماده غذایی با فیبر بالا و کالری پایین است و یک میان وعده سالم محسوب می‌شود، مگر اینکه آن را داخل ماکروویو درست کرده باشید. در واقع حرارت داخل مایکروویو برای درست کردن پف فیل اصلا حرارت سالمی نیست و نمی‌توان به آن به عنوان یک میان وعده سالم نگاه کرد؛ همچنین ممکن است که خطر مسموم شدن هم به دنبال داشته باشد.

نوشابه رژیمی و شیرین کننده‌های مصنوعی
بسیاری از افرادی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند، سعی می‌کنند که از نوشابه‌های رژیمی استفاده کنند، اما نوشابه‌های رژیمی و شیرین کننده‌های مصنوعی باعث می‌شوند که شما به مرور زمان اضافه وزن بگیرید و همین باعث می‌شود که وزن تان هم افزایش پیدا کند و به مشکلاتی مانند چاقی، فشار خون، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شوید.

نوشیدنی‌های ورزشی
خیلی از افرادی که به دنبال تمرین‌های ورزشی حرفه‌ای هستند، سعی می‌کنند که غذای سالم بخورند. بسیاری از آن‌ها به سراغ نوشیدنی ورزشی می‌روند، اما این نوشیدنی‌های ورزشی باعث کم آبی بدن می‌شوند. شاید در همان لحظه احساس انرژی و قدرت را در شما افزایش دهند، اما این احساس کاملا موقتی است؛ علت آن هم قند بالای این نوشابه‌ها است و بهتر است که خیلی از آن‌ها استفاده نکنید.

پروتئین سویا
سویا یکی از مواد غذایی است که اکثر افراد فکر می‌کنند غذای سالمی است و در نتیجه آن را در وعده‌های غذایی خود جای می‌دهند، اما جالب است بدانید که پروتئین سویا در صورتی که زیاد مصرف شود، مضراتی هم دارد و نباید در مصرف آن زیاده روی کنید و جزء غذا‌های فرآوری شده و صنعتی محسوب می‌شود و ممکن است که حتی در جذب آهن هم اختلال ایجاد کند.

غذا با چربی کم یا بدون چربی
اکثر افراد فکر می‌کنند که همه چربی‌ها نا سالم هستند، اما در واقع این گونه نیست. بدن شما به چربی سالم هم نیاز دارد؛ بنابراین باید سعی کنید که تا می‌توانید چربی سالم را در وعده‌های غذایی خود جای دهید، زیرا اگر هیچ گونه چربی به بدن تان نرسانید، احتمال افزایش خطر و حتی مرگ و میر هم بالا می‌رود، زیرا چربی که استفاده می‌کنید، جزء ضروری از غذاهایتان هست و نباید آن را به طور کلی حذف کنید.

مولتی ویتامین
بسیاری از ما فکر می‌کنیم که مصرف ویتامین بهتر از این است که هرگز آن را مصرف نکنیم، اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد ویتامین و مکمل می‌تواند باعث مشکلاتی هم بشود، بنابراین باید مراقب باشیم که در مصرف مولتی ویتامین‌ها زیاده روی نکنیم، زیرا مصرف زیاد از حد بعضی از آن‌ها مانند مکمل ویتامین دی، کلسیم و آهن در طولانی مدت باعث رسوب در کلیه شود.

گوشت بوقلمون
گوشت بوقلمون اگر به صورت ارگانیک استفاده نشود، خطرات بسیار زیادی دارد و از طرفی اگر هم آن را به صورت ارگانیک استفاده کردید، باید مراقب باشید که در مصرفِ آن زیاده روی نکنید، زیرا ممکن است در صورت مصرف زیاد یا استفاده نا مناسب، باعث مشکلاتی از جمله سرطان یا مرگ و میر شود، زیرا شما را در معرض موادی قرار می‌دهد که ممکن است به پوست، سیستم گوارش، رگ‌های خونی، سیستم ایمنی، ریه، قلب و سیستم عصبی فشار وارد کند.

ماهی سالمون
ماهی سالمون یک ماده غذایی سالم است، اما به شرطی که آن را درست استفاده کنید اگر آن را درست استفاده کنید، یعنی مواد خوبی به بدنتان رسانده اید، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث افزایش چربی شود و بدن را از حالت متعادل خارج می‌کند.

سوپ کنسروی
سوپ فقط مخصوص روز‌های سرد نیست و می‌توانید آن را همیشه در رژیم غذایی خود جای دهید، اما سوپ‌های کنسروی در صورتی که زیاد استفاده شوند، اصلاً وعده غذایی سالمی نیستند. این سوپ‌ها به خاطر مواد طعم دهنده و نگهدارنده‌ای که دارند، اشتها را افزایش می‌دهند و ممکن است باعث چاقی بشوند. همچنین مشکلاتی مانند گر گرفتگی، سر درد، بی حسی، گزگز دست و پا، سوزش صورت و بدن، تپش قلب، درد قفسه سینه و حالت تهوع و ضعف بدنی را ایجاد می‌کنند.

نان چند غلاته
خیلی از افراد سعی می‌کنند که از نان‌های سالم کمک بگیرند، اما این نان‌ها ممکن است که در صورت مصرف زیاد به بدن تان آسیب وارد کند. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که از نان قهوه‌ای با غلات سالم استفاده کنید. نان چند غلاته می‌تواند اشتها را بیش از حد بالا ببرد و باعث چاقی شود.

سوشی
سوشی غذای مورد علاقه بسیاری از افراد است. در صورتی که مصرف زیاد از حد آن توصیه نمی‌شود. خیلی از افراد علاقه دارند که حتما سوشی را با تن ماهی پر از ادویه میل کنند، اما مصرف زیاد آن باعث ایجاد مواد شیمیایی ناخواسته از جمله آرسنیک می‌شود که برای بدن مضر است.

اسموتی از قبل آماده شده
اسموتی که حاوی شیر، آب، اسفناج و میوه‌های تازه باشد که از قبل با یکدیگر ترکیب شده اند، اسموتی سالمی نیست. زمانی می‌توان گفت یک اسموتی سالم است که تمام مواد تشکیل دهنده آن را همان لحظه با یکدیگر ترکیب کنید، اما اسموتی که از قبل آماده شده، گزینه سالمی برای افراد نخواهد بود، زیرا مواد نگهدارنده و فریز شده دارد.

شیر برنج
خیلی از افراد فکر می‌کنند که شیر برنج یک وعده غذایی بسیار سالم است. در صورتی که مصرف زیاد از حد آن توصیه نمی‌شود؛ حتی ممکن است شیر برنج را با بادام، بادام هندی، سویا و نارگیل استفاده کنند. این شیر‌ها طعم دار می‌شوند، اما مواد نگهدارنده هم به آن‌ها اضافه می‌گردد که گزینه مناسبی نخواهد بود و مواد مغذی زیادی را به بدن تان نمی‌رساند.

کره بادام زمینی
کره بادام زمینی چربی بالایی دارد. درست است که چربی آن سالم است و پروتئین آن هم بالا است، اما ممکن است ساعات طولانی شما را سیر نگه دارد و باعث شود که شما غذای سالم نخورید؛ پس بهتر است که در مصرف آن زیاده روی نداشته باشید.

ماست بدون چربی
ماست با چربی پایین و بدون چربی و همچنین بستنی‌ها در صورت مصرف زیاد برای بدن آسیب زننده هستند و مقدار زیادی قند داخل شان وجود دارد. مواد طعم دهنده‌ای که در آن استفاده می‌کنند هم اصلا مواد سالمی نیستند.

دسر یا سالاد صنعتی
خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که دسر یا سالاد را به صورت صنعتی و اماده تهیه کنند و آن را از فروشگاه خریداری کنند، اما این خوراکی‌ها مواد نگهدارنده بسیار زیادی دارند و هرگز مصرف آن‌ها را توصیه نمی‌کنیم. قند و چربی بالایی داخل آن‌ها وجود دارد که هرگز وعده غذای سالمی نخواهد بود.

دیگر خبرها

  • نکات تغذیه ای برای روزه دارانی که چربی خون دارند
  • مبتلایان به چربی خون چگونه روزه بگیرند؟
  • ۹ عادت‌ معمولی که شما را چاق می‌کند
  • غذاهای مناسب رمضان برای افراد با چربی خون بالا
  • نکات تغذیه‌ای مبتلایان به چربی خون در ایام روزه‌داری
  • مواد غذایی سالمی که میتوانند مضر باشند
  • ابتکار تگزاس در تبدیل روغن‌های سوخته به بیودیزل
  • تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن در روزه‌داری
  • قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟
  • ۱۵ دستورالعمل ساده طب سنتی برای درمان "کبد چرب"