Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، رژیم مدیترانه‌ای یک رژیم مشخص و ثابت نیست. نحوه پخت غذا در کشور‌های مدیترانه‌ای مثل یونان، ایتالیا، اسپانیا، جنوب فرانسه، ترکیه و تونس متفاوت است، ولی به طور کلی غذای روزانه آن‌ها بر اساس غلات، میوه تازه و خشک شده، سبزیجات و غلات، روغن زیتون، سیر و دیگر ادویه‌ها و طعم دهنده‌های گیاهی، دانه ها، ماهی و سایر غذا‌های دریایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رژیم غذایی مدیترانه ای ۶ کلید برای افزایش طول عمر شما دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

مصرف کمتر گوشت قرمز: برنامه غذایی مدیترانه‌ای اساسا شامل گیاهان است، ولی باید دانست که با برنامه گیاهخواری متفاوت است. در برنامه غذایی خود می‌توانید از مقداری گوشت گاو و گوسفند در ماه یک الی دو بار استفاده کنید، ولی نباید مقدار مصرف آن از ۳۰ گرم (۱ قوطی کبریت) در روز تجاوز کند. مصرف هفته‌ای ۳ تا ۴ بار از گوشت ماکیان مثل مرغ و هفته‌ای ۳ تا ۷ بار ماهی مانعی ندارد. البته در این برنامه غذایی ماهی بیشتر توصیه می‌شود.

مصرف کمتر نمک: در رژیم مدیترانه‌ای گیاهان و ادویه جات، جانشین نمک برای طعم بخشیدن به غذا می‌شوند. پودر فلفل قرمز، تخم گشنیز، دانه زیره سبز، پونه کوهی، نعناع خشک، آوین و دارچین در یک رژیم مدیترانه‌ای جایگاه ویژه‌ای دارد. علاوه بر این، پخت سبزیجات با روغن زیتون صورت می‌گیرد که باعث می‌شود سبزی هم طعم خود را حفظ کند و هم با رها کردن مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان ها، تمام خواصش محفوظ بماند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲: این رژیم حاوی چربی‌های سالمی مانند آجیل، روغن زیتون و آووکادو بوده و اتخاذ آن نقش مهمی در کاهش وزن دارد ضمن این که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را نیز کاهش می‌دهد. پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای تا ۳۰ درصد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کم می‌کند و این نتیجه را اخیرا ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر کرده است.

کاهش التهاب در بدن: رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از آنتی اکسیدان‌های ضد التهابی است که در میوه‌های رنگارنگ، سبزیجات، غلات، حبوبات و لوبیا گنجانده شده اند. التهاب خود یکی از مهمترین عوامل برای ابتلا به بیمار یهای قلبی است. علاوه بر این، اسید‌های چرب اشباع نشده در رژیم غذایی مدیترانه ای، در برابر بیماری‌های قلبی محافظت ایجاد می‌کند. مشخص شده ساکنین جزیزه Crete در یونان، کمترین میزان سکته و بیماری‌های قلبی را دارند که دلیل آن مصرف کم چربی اشباع است.

متنوع و رنگارنگ: این رژیم ترکیبی از مواد غذایی متنوع است که مصرف غذا را لذت بخش و آسان می‌کند. ساکنان یونان به طور متوسط شش وعده یا بیشتر در روز از میوه‌ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان استفاده می‌کنند. دانه‌ها و حبوبات در منطقه مدیترانه‌ای معمولا سبوس دار هستند و حاوی مقادیر بسیار ناچیزی از چربی‌های ترانس ناسالم هستند. نان‌های سبوس دار و سالم بخش مهمی از این رژیم غذایی است. آجیل‌ها بخش دیگری از رژیم غذایی مدیترانه‌ای سالم را تشکیل می‌دهند. از آن جایی که کالری آجیل‌ها بسیار بالا است، در رژیم مدیترانه‌ای بیش از حد استفاده نمی‌شود و تعداد انگشت شماری از آن‌ها روزانه استفاده می‌شود. برای نتیجه بهتر در رژیم غذایی مدیترانه‌ای توصیه می‌شود بیشتر آجیل‌های خام مصرف شود و از استفاده آجیل‌های بو داده و یا شیرین و خیلی شور اجتناب گردد.

کاهش کلسترول بد: در رژیم لاغری مدیترانه ایی تاکید به محدود نمودن مصرف چربی‌ها نیست، بلکه انتخاب چربی سالم اهمیت دارد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای مصرف چربی‌های اشباع شده و روغن‌های هیدروژنه را که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهند، منع می‌کند و در عوض توصیه می‌کند به جای این روغن‌ها از چربی‌های سالم استفاده شود. روغن زیتون یکی از اساسی‌ترین منابع تامین چربی در این رژیم است. یکی از مهمترین خواص روغن زیتون، کاهش چربی بد خون است. این در حالی است که این روغن موجب افزایش چربی خوب در خون می‌شود. مصرف منظم روغن زیتون در این رژیم باعث شده این برنامه غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به شدت کاهش دهد. روغن کانولا و برخی از انواع آجیل‌ها حاوی اسید لینولنیک هستند. اسید لینولنیک یک نوع اسید چرب امگا ۳ بوده که برای سلامتی بسیار مفید است. کاهش تری گلیسرید خون به همراه کاهش میزان لخته شدن خون، کاهش بروز حملات قلبی، بهبود سلامت عروق خونی و کمک به کنترل فشار خون از جمله فواید این اسید چرب هستند. ماهی‌های چرب مانند ماهی خال مخالی، قزل آلای دریاچه، شاه ماهی، ساردین، ماهی تن آلباکور و ماهی قزل آلا منابع غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ هستند. در این رژیم غذای ماهی به طور منظم باید مصرف شود.

منبع: آوای سلامت

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۲۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم آب مفید یا مضر است؟

رژیم آب می‌تواند پنج روز یا بیشتر طول بکشد و در این مدت فرد چیزی جز نوشیدن آب و نوشیدنی‌های طبیعی بدون کالری مصرف نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان شواهد مربوط به رژیم آب و رژیم بوچینگر را بررسی کردند، رژیم بوچینگر، درمانی تحت نظارت پزشکی است که شامل مصرف غذای بسیار کم تقریبا تا سه هفته می‌شود.

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که رژیم غذایی به مدت پنج تا ۲۰ روز به دلیل تجزیه چربی توسط بدن برای انرژی، تولید کتون‌ها را افزایش می‌دهد و باعث کاهش وزن تا ۱۰ درصد وزن بدن می‌شود با این حال، چهار ماه پس از پایان رژیم، به نظر می‌رسد مزایای متابولیک مانند کاهش فشار خون، کاهش کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید، بهبود حساسیت به انسولین و سطح قند خون را از بین می‌رود.

نتایج این تحقیق نشان داد که اثرات نامطلوب اسیدوز متابولیک (اسید بیش از حد در بدن)، بی‌خوابی، گرسنگی و سردرد بود بنابراین رژیم آب یا رژیم بوچینگر که در آن فرد کالری بسیار کمی در روز مصرف می‌کند، آسیب شدیدی ایجاد نمی‌کند.

پروفسور کریستا وارادی، محقق ارشد این تحقیق گفت: نتیجه‌گیری کلی من این است که می‌توانید این رژیم را امتحان کنید، اما به نظر می‌رسد کار زیادی باید انجام دهید، اما تمام آن فواید متابولیک ناپدید می‌شوند.

وی توصیه کرد که افراد بدون نظارت پزشکی بیش از پنج روز از این نوع رژیم‌ها استفاده نکنند.

این تحقیق، هشت مطالعه در مورد رژیم طولانی مدت آب یا رژیم بوچینگر را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داد که در آن روزه‌داران تحت نظارت پزشکی مقدار کمی سوپ سبزیجات، آبمیوه، چای و آب مصرف می‌کردند.

یافته‌ها نشان می‌دهد که اثر کاهش وزن پس از مدت کوتاهی قابل مشاهده است.

در پنج روز شرکت‌کنندگان ۴تا ۶ درصد از وزن خود را از دست دادند، آن‌هایی که هفت تا ۱۰ روز رژیم داشتند بین ۲تا ۱۰ درصد و آن‌هایی که ۱۵ تا ۲۰ روز از رژیم پیروی کردند ۷تا ۱۰ درصد کاهش وزن داشتند.

پس از پایان دوره، شرکت‌کنندگان در صورت رعایت محدودیت کالری، کاهش وزن خود را حفظ کردند، اما در غیر این صورت طی سه ماه دوباره وزن آنان افزایش یافت.

حدود یک سوم کاهش وزن مربوط به توده چربی و دو سوم آن توده بدون چربی بود که نشان می‌دهد رژیم‌های سخت باعث می‌شود افراد بیشتر چربی عضلانی خود را از دست بدهند.

پروفسور ورادی گفت: بدن شما به دریافت مداوم پروتئین نیاز دارد. اگر پروتئین نداشته باشد، آن را از ماهیچه‌ها دریافت می‌کند.

وی افزود که ترجیح می‌دهد کسانی که می‌خواهند وزن کم کنند به جای رژیم آب، رژیم متناوب را در نظر بگیرند، زیرا داده‌های بیشتری وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم متناوب می‌تواند به مدیریت وزن کمک کند.

دیگر خبرها

  • با این رژیم پنج روزه تقلیدی از روزه داری چربی شکم تان را از بین ببرید
  • ۹ عادت‌ معمولی که شما را چاق می‌کند
  • بیماران مبتلا به سرطان از مصرف پروتئین غافل نشوند
  • رژیم بگیرید و لاغر بمانید
  • مواد غذایی سالمی که میتوانند مضر باشند
  • تامین مواد غذایی مورد نیاز بدن در روزه‌داری
  • با عادت‌های غذایی سرطان‌زا آشنا شوید
  • قبل از ورزش غذا بخوریم یا بعد از ورزش؟
  • رژیم آب مفید یا مضر است؟
  • رژیم 3 روزه با 4.5 کیلو کاهش وزن