Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ شیخ شهاب‌الدین سهرودی معروف به  شیخ اشراق  از حکیمان و عرفای بزرگ قرن ششم هجری  است. وی که از کودکی عاشق آموختن بود به دلیل ذکاوت فراوان، هوش سرشار و پشتکارش در آموختن از دوران نوجوانی خیلی زود در همه حوزه های علمی از قبیل تفسیر، فقه، منطق، کلام و حکمت فلسفی آشنایی کامل پیدا کرد و در هر بحث علمی به سادگی چیره می شد و به قول فخرالدین رازی، هم شاگردی اش، دلی داشت همچو دهانه آتش فشان که کس را یارای مقابله اش نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این دلیل استاد وی مجدالدین جیلی  به او لقب "شهاب الدین" را داده بود.

او که با عطش فراوان برای تحصیل به اصفهان رفته بود، در محضر استادانی از جمله ظهیرالدین قاری به تحصیل منطق و فلسفه پرداخت و تا جایی رسید که نه تنها در محضر هیچ استادی درسی تازه برای آموختن نمی یافت، بلکه در نظریات فلاسفه قدیمی چون ابن سینا و فارابی ایراداتی نیز وارد می کرد و کوته نظری علما را که آثار پیشینیان را چون ورد و ذکر تکرار می کردند و با هرگونه ابداعی سخت مخالف بودند وی را ناچار به ترک اصفهان آن زمان، محیطی که در آن افق ها بسته، افکار بی حرکت و دل ها افسرده بود، کرد.

پس از بازگشت کوتاه به سهرورد، تصمیم گرفت به مراغه برود. در سر راه مراغه به آتشکده آذرگشسب در شیز رفته و با پیر مغ آنجا برخورد کرد و این برخورد و آشنایی با معرفت اهورایی و آتش نگاه سیندخت زرتشتی آتش درون وی را گداختن آغاز کرد و او را که تا به حال در عطشش و جستجویش برای پرواز با تک بالی از  عقل و فلسفه جلو رفته بود بال دوم عشق و حکمت ذوقی را بخشید.

او قلندری بود ژولیده روی و بیش از ده سال خانه بر دوش که با پای پیاده از بیابان ها گذر می کرد و خانه به خانه و شهر به شهر به تنهایی سفر می کرد با اینحال هر جایی که وارد می شد آوازه شهرتش از قبل به آنجا رسیده بود و مورد استقبال و البته گاهی سوءظن علما و بزرگان قرار می‌گرفت.

در یکی از مقاصدش در ارومیه به خدمت  خضر بلخی درآمد و به یاری او ریاضت هایش خلع بدن را تجربه کرد و در این راه نیز به سرعت صاحب کمالات عالی شد، چراکه با لباس چرکین بدن نمی توان هرگز پای در قلمروی غیب و شهود گذاشت.

آخرین مامن او که محل پروازش نیز گشت، شهر حلب بود که آنجا نیز به تفصیل و بدون ترس و واهمه به بحث می پرداخت و با صراحت لهجه به رسوا کردن علمای غرق در زرق و برق و تافته جدابافته می پرداخت.

وی در حلب راه و رسم سلوک خویش را در مکتب اشراق در کتاب حکمت الاشراق  به رشته تحریر درآورد. به فلسفه غربی افلاطون و ارسطو آشنایی کامل داشت، ولی از حکمت مشائی نیز عبور کرد. 

 سهروردی میراث حکما، عرفا و فرزانگان ایران باستان و حکمت خسروانی را که عالم را به نور و تاریکی قسمت می کردند و معرفت حقیقی را در رسیدن به نور می دانستند در مکتب اشراق احیا کرده است.

به اعتقاد وی و برخلاف نظر بسیاری که یونان باستان را زادگاه فلسفه می دانستند، ایران را مهد فلسفه می‌داند که بسیاری از حکمای یونان از جمله افلاطون نیز تحت تاثیر این فلسفه قرار گرفته اند. 

از دید او علما و حکمای راستین، کسانی هستند که به علوم رسمی قناعت نکرده و به «علم حضوری و شهودی» دست یافته‌اند، کاری که ارسطو، افلاطون، زردشت، کیخسرو و بسیاری شاهان ایران باستان از کیومرث تا گشتاسب، حلاج، بایزید بسطامی، سهل تستری، خرقانی و بسیاری دیگر کرده اند.

سهروردی در شهر حلب، در حدود ۳۷ سالگی، با وجود برخورداری از حمایت کامل  ملک ظاهر، امیر جوان شهر، به اتهام فساد اعتقادی و نیز به دلیل حفظ مصلحت مسلمانان اهل سنت که ترس از ایجاد فتنه ای شبیه به فتنه فاطمیان در مصر داشتند، به اتفاق آرا توسط علمای شهر محکوم به مرگ شد.

خبرنگار: مژگان رسولی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سهروردی کتاب هفته شیخ اشراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۲۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوانان نقش بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه بعد از ظهر یکشنبه در حاشیه جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی استان زنجان، در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه جوانان نقش انکارناپذیری در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند، گفت: بی‌تردید این نقش از شور و عشق به اهل‌بیت (ع) نشأت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جوانان این سرزمین باید با میراث فرهنگی انس پیدا کرده و قدر آن را بدانند، افزود: اگر این رویکرد در جوانان تبلور یابد، بدون شک قادر خواهند بود در ساخت تمدن اسلامی نقش‌آفرینی کنند که این نقش در حوزه علم و فناوری نیز تداوم خواهد داشت.

این مسؤول با یادآوری اینکه امروز دنیای غرب به ویژه کشورهای اروپایی در گرداب ابتذال فرهنگی و اخلاقی که از آن باید به عنوان یک بحران یاد کنیم، گرفتار شده‌اند، اظهار کرد: آمار حاکی از آن است که این بحران و ابتذال فرهنگی باعث شکل‌گیری بسیاری از تجاوزها به عنف شده و در حال حرکت به سمت کشورهای اسلامی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور با تاکید بر اینکه نسل جوان باید با فرهنگ ناب اسلامی بیش از پیش آشنا شده و آن را سرلوحه زندگی خود قرار دهند، ادامه داد: انتظار ما از خانواده‌ها این است که قدر این فرهنگ ناب را دانسته و در راستای اعتلای آن و نیز آشنا کردن جوانان با این فرهنگ و استمرار آن بکوشند.

خسروپناه با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی ایران توانست پیام اخلاق و انسانیت را به جهانیان بفرستد و این همان موضوعی است که رهبر فرزانه انقلاب در بیانیه گام دوم به آن تاکید می‌کنند، تصریح کرد: از این رو نباید اجازه دهیم با رفتارهای جاهلانه، این میراث ارزشمند خدشه‌دار شده و به ابتذال کشیده شود؛ چرا که برون‌رفت از این گرداب بسیار سخت و هزینه‌بر خواهد بود.

وی در ادامه از زنجان به عنوان سرزمین حکمت اشراق و معنویت حکیمانه یاد کرد و گفت: امروز بعد از گذشت قرن‌ها شاهد رسوخ این حکمت اشراق که منشأ آن شور و شعور حسینی است، در مردم این دیار هستیم که در قالب هیئات مذهبی و نوع عزاداری‌های مردم زنجان متبلور شده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور همچنین با یادآوری اینکه زنجانی‌ها در دوران دفاع مقدس نیز این شور و حکمت را به منصه ظهور گذاشتند، خاطرنشان کرد: اقدامات شهدای این استان به ویژه غواصان دریادل برای همیشه تاریخ ماندگار بوده و باید از این ظرفیت در عرصه‌های مختلف و نیز انتقال آن به نسل آینده بهره برد.

کد خبر 6084488

دیگر خبرها

  • عارف غلامی دوباره از لیست خط خورد
  • صدر جدول طلایی شد
  • سمینار «ابن سینا» در هفته فرهنگی اصفهان
  • شهدای عرصه هویت ملی استان سیستان و بلوچستان
  • امنیت در مرزهای ایران اسلامی حاکم است
  • ۱۸ هزار و ۳۹۸ واقعه ولادت در قم به ثبت رسید
  • جوانان نقش بسزایی در شکل‌گیری تمدن اسلامی دارند
  • ردپای عارف بزرگ قرن نهم در طرشت
  • ظرفیت شناسی حکمت متعالیه در تبیین هنر اسلامی بررسی می شود
  • بلاخره نام پدر از کارت ملی حذف می‌شود ؟