Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بلاغ مازندران»
2024-04-19@22:07:41 GMT

شناسایی پروتئینی برای کمک به تنظیم حافظه!

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۳۲۵۱

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، نوعی پروتئین را مشخص کردند که در نحوه عملکرد حافظه موثر است.به گزارش بلاغ،بررسی جدید "کالج پزشکی بیلور"(BCM) آمریکا نشان می‌دهد که چگونه نوعی پروتئین می‌تواند به تنظیم حافظه کمک کند. این پژوهش، ارتباط غیرمنتظره‌ای را میان هیپوتالاموس جانبی و هیپوکامپ مشخص می‌کند و می‌تواند پیامدهای مثبتی برای عملکرد مغز به خصوص در مشکلاتی مانند اختلال طیف اوتیسم، ناتوانی‌های فکری یا بیماری‌های نوروژنیک داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر "ژنگ سان"(Zheng Sun)، استادیار پزشکی و زیست‌شناسی مولکولی و سلولی کالج بیلور گفت: نحوه عملکرد پروتئین موسوم به "NCOR۱ / ۲" در تنظیم حافظه یا دیگر عملکردهای شناختی، ناشناخته بود اما ما شواهدی یافتیم که نشان می‌دهند این پروتئین، نقشی بنیادی در فعالیت بسیاری از هورمون‌ها دارد.


پژوهشگران در آزمایش خود، موش‌های حامل پروتئین NCOR۱/۲ را مورد بررسی قرار دادند. دکتر "ونجون ژو"(Wenjun Zhou)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: اختلال حافظه این موش‌ها، کاملاً مشخص بود. هنگامی که عملکرد پروتئین NCOR۱/۲ مختل می‌شد، "گاما آمینوبوتیریک اسید"(GABA) که یک پیامرسان عصبی در مغز است، عملکرد کاملی در نورون‌های هیپوتالاموس نداشت.

این گروه پژوهشی برای بررسی مکانیسم سلولی مؤثر در این شرایط و بررسی تأثیر کمبود NCOR۱/۲ در اختلال حافظه، آزمایش‌های الکتروفیزیولوژی انجام دادند.

ژو افزود: ما، مدار جدیدی را کشف کردیم که دو ناحیه مغز را به هم متصل می‌کند؛ هیپوتالاموس جانبی که مرکز تغذیه مغز است و هیپوکامپ که محل ذخیره حافظه به شمار می‌رود. این کشف برای ما غیرمنتظره بود زیرا هیپوتالاموس در گذشته به عنوان تنظیم‌کننده اصلی یادگیری و حافظه شناخته می‌شد.

پژوهشگران، یافته‌های خود را در موش‌ها با شرایط انسانی تطبیق دادند. "پنگفی لیو"(Pengfei Liu)، استادیار ژنتیک مولکولی و انسانی کالج بیلور و از نویسندگان این پژوهش گفت: ما توانستیم تنوع ژنتیکی NCOR۱/۲ را در بیماران مبتلا به اختلال فکری توضیح دهیم.

وی افزود: ژن NCOR۱، در کروموزوم ۱۷ انسان قرار دارد. ما همیشه باور داشتیم که ممکن است جهش این ژن، به ناتوانی‌های فکری ختم شود و یا پیامدهای عصبی زیان‌آوری داشته باشد. موش‌های بررسی شده در این آزمایش، نخستین شواهدی هستند که نظر ما را تأیید می‌کنند.

یافته‌های این پژوهش، پیامدهای مؤثری برای ارتباط میان عوامل غدد درون‌ریز با چاقی، اختلالات متابولیک و نقص در عملکردهای شناختی خواهند داشت.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۳۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استهبان، رتبه نخست فارس در عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن را کسب کرد

دویست و چهارمین جلسه شورای مسکن استان فارس با حضور اعضای آن در سالن شهید قاضی استانداری فارس و با حضور محمدهادی ایمانیه استاندار فارس برگزار شد.

در این جلسه وضعیت عملکرد شهرستان‌های استهبان، کوه‌چنار، رستم، پاسارگاد، خرمبید و فراشبند در نهضت ملی مسکن با حضور فرمانداران بررسی شد.

در بررسی آمار عملکرد نهضت ملی مسکن در ۳۷ شهرستان استان فارس، استهبان با رتبه ۳۶ در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۲، به عنوان شهرستان نخست استان در پایان سال انتخاب شده است به طوری‌که از عملکرد ۱۲ درصد در فروردین‌ماه به ۸۰ درصد عملکرد در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

همچنین در این جلسه عملکرد شهرستان‌های کوه‌چنار، رستم، پاسارگاد، خرمبید و فراشبند و مشکلات پیش روی آنان در حوزه مسکن بررسی و پیگیری شد.

ناصر رضایی، سرپرست اداره‌کل راه و شهرسازی فارس در این جلسه با اشاره به تلاش‌های محمود طالبان مدیرکل پیشین این اداره‌کل، گفت: تا یک ماه آینده شاهد اتفاقات خوبی در حوزه مسکن خواهیم بود و گره‌های موجود در حوزه مسکن استان گره‌گشایی می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • بررسی اختلال در سامانه الکترونیک بیمه سلامت
  • شناسایی دو هزار و 613 کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • شناسایی دو هزار و ۶۱۳ کودک دارای اختلال اوتیسم در اصفهان
  • عملکرد کارکنان آموزش و پرورش بوشهر روی موج رادیو ایران
  • بررسی عملکرد مراکز مهر خانواده در سلماس
  • استهبان، رتبه نخست فارس در عملکرد اجرایی نهضت ملی مسکن را کسب کرد
  • استهبان رتبه نخست را در اجرای نهضت ملی مسکن در فارس کسب کرد
  • بررسی عملکرد تمامی پل‌های مکانیزه مناطق ۲۲ گانه تهران
  • چرا سیلی ایران به اسرائیل خیره‌کننده است؟