Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - «متيو بريدي» بنيادگذار حرفه عکس خبري (فتوژورناليسم) 24 ژانويه 1863 تصميم گرفت که تصاوير صحنه هاي جنگ داخلي آمريکا و عکس اجساد کشته شدگان اين جنگ را در ويترين هايي در چهارراهها و ميدانهاي شهرهاي بزرگ اين کشور قراردهد تا مردم فاجعه برادرکُشي را به چشم ببينند و مصرّانه پايان يافتن آن را خواستار شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«متيو بريدي» بنيادگذار حرفه عکس خبري (فتوژورناليسم) 24 ژانويه 1863 تصميم گرفت که تصاوير صحنه هاي جنگ داخلي آمريکا و عکس اجساد کشته شدگان اين جنگ را در ويترين هايي در چهارراهها و ميدانهاي شهرهاي بزرگ اين کشور قراردهد تا مردم فاجعه برادرکُشي را به چشم ببينند و مصرانه پايان يافتن آن را خواستار شوند.
وي با همين هدف، در اکتبر 1862 نمايشگاهي از اين عکس ها در شهر نيويورک دايرکرده بود ولي آن را براي اصلاح نظر آمريکاييان نسبت به جنگ داخلي و بيزاري از آن کافي ندانسته بود.
«بريدي» که در 15 ژانويه 1896 در 72 سالگي درگذشت با ابتکار فتوژورناليسم، دريچه بزرگي را در حرفه روزنامه نگاري بازکرد. مشاهده صحنه هاي دلخراش جنگ کريمه در سال 1855 «متيو» را به فکر ابداع «حرفه عکس خبري» انداخته بود. فن «گرفتن عکس» در سال 1826 در فرانسه بوجود آمد.
متيو براي پوشش دادن جنگ داخلي آمريکا (1861 ـ 1865) يک گروه عکاس خبري [عکاسي که اصول روزنامه نگاري را بداند و استعداد و اشتياق اين کاررا داشته باشد] مرکب از 23 نفر ايجاد کرد و اين گروه ده هزار عکس گرفت ازجمله عکس همه معاريف وقت و بزرگان قبايل سرخپوست را که در کتابهاي تاريخ و فيچرنويسي بکار مي روند.
عکسي را که «بريدي» شخصا از ابراهام لينکلن گرفته بر اسکناسهاي 5دلاري چاپ شده است. «بريدي» گفته است که «دوربين نگاري = شرح ماجرا و رويداد با عکس به جاي قلم و نوشته» حقيقت محض را ثبت و منعکس مي کند و تأثيرگذار است ولي نوشته ي با قلم را مي توان تحريف کرد. بنابراين، دوربين واقعيت ها را منعکس مي کند؛ زيبا يا زشت. [اين بيان متيو، در قرن 21 صداقت پيشين را از دست داده و امروزه با ابزارهاي ديجيتال ازجمله فتوشاپ و پينت شاپ مي توان تصاوير خبري را هم اديت و تغيير شکل داد و سانسور کرد].
«متيو» همچنين گفته است: فرق ديگر قلم و دوربين اين است که نوشته نياز به سواد خواندن دارد ولي درک تصوير به سواد و دانستن زبان خاص نياز ندارد ـ تصوير يک زبان بين المللي براي بازگو کردن حقايق است که هرکس مي تواند آن را درک کند و تصوير خوب آن است که بدون زيرنويس هم ماجرا و داستان را بيان دارد. يک تصوير به تنهايي مي تواند داستاني را بيان کند که اگر ماجراي مربوط به رشته تحرير در آيد يک کتاب خواهد شد.
يک «کتاب عکس» را مي توان در کمتر از يک ساعت خواند، ولي همين کتاب اگر به صورت «نوشته» باشد دست کم يک هفته وقت مي گيرد و مطالب آن هم خيلي زود از ذهن خارج مي شود؛ تازه تاثير عکس را ندارد. به همين دليل متيو «فتوژورناليست ها = خبرنگاران عکاس» را از ساختن صحنه براي گرفتن تصوير منع کرده و اين عمل را خيانت به حرفه روزنامه نگاري خوانده است که مرتکب، سزاوار اخراج از اين حرفه است.
متيو بريدي درجريان جنگ خونين و پرتلفات داخلي آمريکا که نوعي برادرکُشي بود از افراد گروه خود خواسته بود که صرفا سراغ گرفتن عکس از افسران و ژنرالها و رژه سربازان نروند؛ از خرابيها، چاله هاي انفجار، اجساد رهاشده و زخمي ها عکس بردارند تا هرکس که تصاوير را مشاهده کند از هر جنگي متنفر شود و عمر جنگ پايان يابد. بي طرفانه و منصفانه از هر دو طرف جنگ (دو نيروي متخاصم) عکس بگيرند.
تبعيض ناقض اصول ژورناليسم است. با همين فکر، وي عکسهايش را در سر چهار راهها در ويترين قرار مي داد تا تنفر عمومي از جنک برانگيخته شود. عکسهاي متيو به صورت کتاب درآمده و در هر موزه يک تالار را به خود اختصاص داده است.
«متيو بريدي» براي راه اندازي فتو ژورناليسم، به پول آن روز يکصد هزار دلار وام گرفته و هزينه کرده بود ولي کنگره آمريکا براي کمک به او تنها 25 هزار دلار تصويب کرد و متيو دچار ورشکستگي شد و آخر عمر در فقر، بيماري و تنهايي درگذشت. انعکاس اين وضعيت غم انگيز او بود که دولتهارا در سراسر جهان وادار به حمايت از هنرمند، نويسنده، مبتکر و مخترع کرد ازجمله گرفتن پرستار و منشي در اواخر عمر برايشان، تامين مسکن، امکانات رفاهي، تالار معاريف، گورستان اختصاصي و .... رسم براين شده است که سران دولتها اعلاميه مرگ اين قبيل افرادرا که به ميهن خود و بشريت خدمت کرده اند امضاء کنند.
توضيحات و توصيفات «متيو بريدي» بود که بعدا نشريات را پُر از عکس کرد و تيراژها بالارفت، به علاوه، تاليفات تصويري (کتاب هاي تماما عکس ـ بازتاب يک موضوع صرفا با عکس) وارد بازار کتاب و نشريات شد. در پي پيدايش آنلاين ها از آخرين دهه قرن 20 و کم حوصله شدن مخاطبان، سردبيران روزنامه ها برميزان چاپ عکس افزوده و صفحات عکس خبري [اخبار از دريچه دوربين، عکسها و خبرها و ...] بوجودآورده اند که صد درصد مخاطب [مخاطب راضي] دارد.
منبع: www.iranianshistoryonthisday.com

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۳۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلایی که چمن فاجعه ورزشگاه عشق آباد سر بازیکنان تیم ملی آورد! + عکس

کیفیت چمن محل برگزاری بازی تیم های ایران و ترکمنستان به شدت پایین است.

طرفداری | فدراسیون فوتبال به شدت نسبت به کیفیت زمین چمن ورزشگاه عشق آباد معترض است.

فدراسیون فوتبال تصویری از مصدومیت بازیکنان تیم ملی منتشر کرد و نوشت:

بلایی که چمن مصنوعی ورزشگاه عشق آباد ترکمنستان در نیمه نخست بازی امشب روی پای مهدی طارمی،‌ مهدی قایدی، محمد قربانی و میلاد محمدی آورد.

چمن ورزشگاه کپه داغ شهر عشق آباد مصنوعی است که کیفیت لازم را ندارد.

مصدومیت بازیکنان تیم ملی

 

از دست ندهید ????????????????????????

گل تماشایی ستاره آلمان در ثانیه 7 / فیلم این بازیکن شماره 7 جدید تیم ملی پرتغال شد / عکس تشویق زیدان و کاسیاس در بازی اسطوره‌های رئال مادرید / فیلم رویانیان: پیروزی را من پرسپولیس کردم! زور صداوسیما به داور ژاپنی نرسید / فیلم

دیگر خبرها

  • ابتکار پهپادی اصفهان در کاهش خطر گازگرفتگی به سایر مناطق کشور معرفی شود
  • ابتکار دانشمند ایرانی در استفاده از نانوذرات طلا برای از بین بردن باکتری‌ دهان و دندان
  • ابتکار رومانی در راستای اقتصاد پایدار سبز
  • بهزاد نبوی، ابتکار و همسرش در مراسم تشییع پیکر زهرا شجاعی (عکس)
  • اولین عکس از بهزاد نبوی در سال جدید /ابتکار و همسرش هم آمدند
  • ابتکار و انجام کارهای جدید که به چشم مردم می‌آیند اولویت مسئولان باشد
  • ابتکار و انجام کارهای نو سرلوحه کار مسوولان کردستان باشد
  • ابتکار توکیو برای افزایش فضاهای مردم‌محور در شهر
  • بلایی که چمن فاجعه ورزشگاه عشق آباد سر بازیکنان تیم ملی آورد! + عکس
  • ابتکار بولونیا در افزایش مهارت و مشارکت اجتماعی جوانان