Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-23@06:46:54 GMT

۷۰ درصد نقدینگی‌ دست یک درصد شرکت‌هاست!

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۳۴۶۹

۷۰ درصد نقدینگی‌ دست یک درصد شرکت‌هاست!

به گزارش جهان نيوز، طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی، حجم نقدینگی تا پایان مهرماه امسال به حدود ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این حجم عظیم از نقدینگی اگر در بستر مناسب خود که همان فعالیت های مولد است قرار نگیرد بحران‌زا می‌شود. کمااینکه تا اینجای کار هم بسیاری از اقتصاددان‌ها معتقدند بخش عمده‌ای از تورم ایجاد شده ناشی از فوران حجم عظیم نقدینگی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


  نقدینگی در واقع مجموعه پول شامل سپرده‌های دیداری بخش غیردولتی نزد بانک‌ها و اسکناس و مسکوک در دست اشخاص و شبه پول شامل سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار، سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و سپرده‌های متفرقه نقدینگی است که  به صورت خلاصه می توان مجموع اسکناس و مسکوکات و منابع اعتبارات بانکی را مهم ترین اجزای تشکیل دهنده نقدینگی به حساب آورد.

در این رابطه علی اکبر نیکواقبال، عضو بازنشسته هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه حدود  ۷۰ درصد از پول و شبه پول موجود در اختیار سازمان‌ها و شرکت‌ها است اظهار کرد: تمرکز این حجم از نقدینگی بیشتر در دست یک درصد از شرکت‌ها است. این وضعیت نمی‌تواند پدیده مثبتی باشد چرا که به هر کجا می‌رود باعث ایجاد خرابی می‌شود.

او تنها مقصد مناسب برای حجم ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی را حوزه‌های تولیدی ارزیابی کرد و گفت: هدایت نقدینگی به سمت فعالیت‌های مولد باعث ایجاد رونق اقتصادی خواهد شد. به وجود آمدن ثروت در حوزه‌های تولیدی چندین سال طول می‌کشد در حالی که سرمایه‌گذاری در بازارهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای برخی‌ها را یک شبه ثروتمند می‌کند.

 نیکو اقبال شکست یا پیروزی اقتصاد را در گرو میزان موفقیت دولت در جلوگیری از فرار سرمایه و ورشکستگی واحدهای تولیدی ارزیابی کرد و گفت: اگر دولت موفق شود این حجم از نقدینگی و سرمایه‌های کلان را در راه تولید هزینه کند آنگاه می‌توان به رشد اقتصادی هم امیدوار بود در غیر این صورت این نقدینگی باعث ایجاد شکاف شدید طبقاتی، تورم و فقر خواهد شد.

این اقتصاددان همچنین کاهش تعرفه‌های گمرکی را گزینه‌ای برای کاهش حجم قاچاق ارزیابی کرد و گفت: افزایش حجم قاچاق باعث ضعف و در نهایت شکست شرکت‌های تولیدی خواهد شد؛ به طوری که‌ می‌توان مرگ و زندگی اقتصاد ایران را می‌توان در گرو این مساله دانست.

حجم نقدینگی کشور تا مهرماه سال جاری به ۱۶۹۳ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به نقدینگی در اسفندماه سال گذشته ۱۰.۷ درصد افزایش یافته است. این حجم نقدینگی تا اسفندماه سال گذشته ۱۵۲۹ هزار میلیارد تومان بوده که تا مهرماه امسال ۱۶۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

منبع: ایسنا

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۳۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۰ درصد ذائقه یزدی‌ها گوشت گوسفندی است

مهدی غیب اللهی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در دیدار با جمعی از متقضایان سرمایه گذاری در پهنه‌های دامپروری میبد گفت: ۱۲۰ هزار دام سنگین و ۶۵۰ هزار دام سبک در دامپروری‌ها و مجتمع‌های دامی استان وجود دارد.

وی افزود: سالانه ۱۸ هزار تن گوشت قرمز در استان تولید می‌شود که از این میزان گوشت قرمز، ۱۲ هزار تن گوشت گاو و گوساله و ۶ هزار تن گوشت گوسفندی است.

غیب اللهی با بیان اینکه ۷۰ درصد ذائقه مردم استان گوشت گوسفندی است، اظهار داشت: سه هزار تن نیازمندی‌های گوشت گوسفندی استان را از استان‌های همجوار تامین می‌کنیم که با احداث مگافارم‌ها و مجتمع‌های دامپروری و دامداری‌های سبک، در بازده زمانی ۳ تا ۵ سال به دنبال خودکفایی در تامین گوشت قرمز در استان هستیم.

وی درباره درخواست برخی سرمایه گذاران برای ایجاد مجتمع‌های دامپروری تصریح کرد: زیرساخت‌های لازم در زمینه آب، برق و گاز را برای متقاضیانی که می‌خواهند در ایجاد مجتمع‌های دامپروری سرمایه گذاری کنند، ایجاد می‌کنیم تا شاهد توسعه صنعت و احداث و افتتاح مجتمع‌های دامپروری در شهرستان میبد باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ۷۰ درصد ذائقه یزدی‌ها گوشت گوسفندی است
  • ۵۰۵ میلیون دلارحجم صادرات و صادرات دوباره از قشم
  • ورود ۴۲ میلیارد تومانی نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام در روز سبز شاخص کل بورس
  • نرخ رشد نقدینگی در مسیر کاهش
  • ۲۹۱ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سرمایه تزریق شد
  • مجمع حکشتی ۱۴۰۳ | سرمایه حکشتی چند درصد افزایش یافت؟
  • تریدر ناشناس با ۷ میم‌کوین ۱٫۵ میلیون دلار سود به جیب زد
  • نرخ رشد نقدینگی کمتر از متوسط ۶۲ سال اخیر+نمودار
  • جهش بیش از ۷۷ هزار واحدی شاخص کل در روز تزریق نقدینگی حقیقی‌ها به بازار سهام
  • نقش مؤثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی در هدایت نقدینگی/ هشدار نسبت به یک حکم بودجه‌ای