Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، اله مراد عفیفی پور درباره اقدامات پیشگیرانه و مقابله‌ای با آلودگی نفتی در بندر استان هرمزگان، اظهار کرد: در راستای اجرای کنوانسیون پیشگیری از آلودگی‌های دریایی ناشی از کشتی‌ها (کنوانسیون مارپل) و به منظور حفاظت از محیط زیست دریایی خلیج فارس و دریای عمان، زائدات کشتی‌ها توسط تسهیلات دریافت موجود در بنادر دریافت و بازیافت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی افزود: اداره کل بنادر هرمزگان به عنوان مرجع ملی اجرای کنوانسیون مارپل طی ۹ ماهه سال ۹۷، اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام داده که از جمله آن، دریافت زائدات نفتی کشتی‌ها شامل آب خن موتورخانه به میزان ۶۳۰ متر مکعب، همچنین لجن نفتی (اسلج) و روغن سوخته به میزان یکهزار و ۶۶۲ متر مکعب بوده است.

به گفته عفیفی پور، برای اجرای همین کنوانسیون، مراکز دریافت زائدات نفتی در بنادر شهید رجایی، شهید باهنر، بندر لنگه، شهید حقانی و کشتی سازی خلیج فارس مستقر بوده و آماده دریافت زائدات کشتی‌های متقاضی است.

احداث مرکز پردازش زائدات نفتی در بندر شهید رجایی

وی تصریح کرد: بر اساس قرارداد منعقد شده با بخش خصوصی مقرر شده، مرکز پردازش زائدات نفتی در بندر شهید رجایی و جمع آوری در تمام بنادر تجاری و نفتی و لنگرگاه‌ها حوزه استحفاظی استان هرمزگان به میزان سرمایه گذاری حدود چهارصد میلیارد ریال احداث و راه اندازی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تشریح اقدامات مقابله با آلودگی نفتی در این استان که پایتخت دریایی ایران محسوب می‌شود، گفت: مرکز اصلی نگهداری تجهیزات مقابله با آلودگی در بندر شهید رجایی فعالیت دارد؛ این مرکز با دارا بودن تجهیزات مقابله با آلودگی شامل بوم مهار‌های نفتی، پمپ‌های اسکیمر جمع آوری مواد نفتی از سطح دریا، بوم‌های جاذب مواد نفتی، ورقه‌های جاذب مخازن نگهداری مواد نفتی و مواد شیمیایی پراکنده ساز یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین مراکز نگهداری تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی در سطح کشور است.

استقرار یک شناور بارج مجهز به تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی

عفیفی پور بیان کرد: به منظور حفظ آمادگی در سوانح منجر به آلودگی نفتی، سه فروند از یدک کش‌های مستقر در بندر شهید رجایی به سیستم پخش مواد شیمیایی پراکنده ساز آلودگی نفتی، مجهز شده‌اند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته، یک شناور بارج مجهز به تجهیزات مقابله با آلودگی نفتی ساخته و در بندر شهید رجایی مستقر شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در سالیان اخیر، مراکز فرعی مقابله با آلودگی نفتی در بندر شهید باهنر، بندر لنگه و بندرگاه کیش راه اندازی شده که به محض دریافت گزارشات آلودگی نفتی در محل حاضر شده و عملیات ارزیابی اولیه و پاکسازی را انجام می‌دهند. یک مرکز همکاری‌های منطقه‌ای به اسم "مرکیو" هم در جزیره قشم در حال راه اندازی است.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای اطلاع دقیق‌تر از وجود آلودگی نفتی در محدوده تنگه هرمز و حوزه استحفاظی استان هرمزگان از پایگاه‌های سامانه‌های ماهواره‌ای سازمان منطقه‌ای حمایت از محیط زیست دریایی مستقر در کویت و بحرین در قالب قرارداد منطقه‌ای راپمی و میمیک استفاده می‌شود.

پاکسازی مناطق از آلودگی نفتی

عفیفی پور اظهار کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان همچنین با عقد قرارداد از هواپیما و بالگرد‌های منطقه یکم نیروی دریایی ارتش، جهت پایش و شرکت در عملیات پاکسازیآلودگی نفتی استفاده می‌کند.

وی افزود: تمام شرکت‌های فعال دریایی به ویژه مراکز سوخت رسان دریایی و شرکت‌های نفتی مستقر در منطقه ملزم به تهیه طرح‌های مقابله با آلودگی نفتی و تهیه تجهیزات مقابله با آلودگی در سطح محلی هستند تا بتوانند آلودگی‌های احتمالی را پاکسازی کنند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در سالیان اخیر چندین مورد آلودگی نفتی در منطقه به وقوع پیوسته که ضمن ارجاع پرونده به ارگان‌های ذیربط و مراجع قضایی، اقدامات لازم جهت پاکسازی توسط تیم مقابله با آلودگی نفتی بندر شهید رجایی به عمل آمده است.

وی تصریح کرد: آلودگی نفتی ناشی از نشت چاه‌های سکوی ایلام ۲ در منطقه دریایی سیری و آلودگی نفتی هنگام سوخت رسانی به کشتی سرن در لنگرگاه بندرعباس از جمله آلودگی‌های نفتی هستند که توسط تیم مقابله با آلودگی بندر شهید رجایی پاکسازی شده است.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: سازمان بنادر اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۵۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه و بارگیری ۴۸۵ هزار و ۳۵۲ تن کالا در امیرآباد

مدیرکل بنادر دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد گفت: در فروردین امسال ۴۸۵ هزار و ۳۵۲ تن تخلیه و بارگیری انواع کالا در بندر امیرآباد به ثبت رسید. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، محمد علی موسی‌پورگرجی با بیان اینکه در فروردین رکورد 485 هزار و 352 تن تخلیه و بارگیری انواع کالا ثبت شد اظهار داشت: میزان 24 هزار و 767 تن رکورد تخلیه و بارگیری روزانه است. شاهد رشد 48 درصدی تبادلات کالایی نسبت به فروردین سال قبل هستیم.

وی با مطلوب خواندن ظرفیت‌های موجود در بندر امیرآباد ابراز امیدواری کرد به ظرفیت اسمی بندر امیرآباد برسیم.

مدیر کل بنادر دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد با اشاره به  ظرفیت‌های بندرامیرآباد در سال گذشته در بخش دریایی و بندری خاطرنشان کرد: فعالیت‌های هر بندر با  تخلیه و بارگیری کالا‌ها و تردد شناور‌ها مشخص می‌شود که بر اساس آمار عملکردی بندر امیرآباد با سهم 57 درصدی کالا از زیر ساخت‌ها و تجهیزات مدرن در تخلیه و بارگیری برخوردار است. با قرارگیری بر مدار توسعه با برنامه ریزی‌ انجام شده امیدواریم شاهد رشد و توسعه بندر امیرآباد باشیم.

وی گفت: با هدف گذاری مناسب در سال 1403 سرمایه گذاری‌ متنوعی در چارچوب قوانین و مقررات سازمان بنادر و دریانوردی انجام می‌شود که منجر به ایجاد اشتغال، تخلیه و بارگیری کالا در زمینه‌ صادرات و واردات، تردد شناورها و توسعه ترانزیت در این بندر است.

یادآور می‌شود، بندر امیرآباد با  اراضی وسیع 1060 هکتاری اولین بندر نسل سوم کشور بوده و بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر است که  سرمایه‌گذاری‌های در زمینه کاغذ، MDF، فولاد و نگهداری کالا‌های اساسی خصوصا غلات و روغن خوراکی در این بندر شده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صادرات۶۰ هزارتن مواد معدنی از بندرخمیر
  • آغاز عملیات همسطح سازی پیاده روی خیابان شهید رجایی شوش
  • تخلیه و بارگیری ۴۸۵ هزار و ۳۵۲ تن کالا در امیرآباد
  • لزوم اعلام رسمی تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • صادرات ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندرخمیر
  • صادرات بیش از ۶۰ هزار تن مواد معدنی از بندر چند منظوره خمیر
  • ◄ تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • نصب و راه‌اندازی انشعاب گاز طبیعی در سایت دفن و پردازش پسماند
  • ◄ 21 سرنشین کشتی خارجی در آب های جاسک نجات یافتند
  • آمبولانس دریایی در جزیره خارگ راه‌اندازی می‌شود