Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله حسینی شاهرودی، با بیان اینکه کاهش جمعیت کیفری زندانها صرفا با اصلاح قوانین و همچنین همفکری و همراهی مسئولین قضائی و دست اندرکاران این امر محقق خواهد شدف گفت: چاره اندیشی در این خصوص بسیار ضروری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از سنندج، آیت الله «سیدمحمد حسینی شاهرودی» امروز در دیدار با  مدیرکل زندانهای کردستان اظهار کرد: اولین مرحله در اصلاح زندانیان بایستی ایجاد تغییرات اساسی در طرز تفکر و نگرش آنان باشد زیرا مادامی که دیدگاه آنان نسب به مسائل اجتماعی تغییر پیدا نکند شاهد بازگشت مجدد آنان به زندان خواهیم بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نماینده ولی فقیه در کردستان زندان را از نظر اسلام محل نگهداری افرادی دانست که حضورشان در جامعه خطرناک و جامعه را دچار ناامنی می کند و در این خصوص گفت: مجازات حبس هزینه های مادی و معنوی فراوانی را بر دولت متحمل می نماید و در این راستا بایستی در موارد ضروری از این نوع مجازات استفاده شود.

 

وی، در حبس به سر بردن افرادی با جرائم مالی و همچنین افراد ناتوان از پرداخت مهریه را نگران کننده قلمداد کرد و افزود: کاهش جمعیت کیفری زندانها صرفا با اصلاح قوانین و همچنین همفکری و همراهی مسئولین قضائی و دست اندرکاران این امر محقق خواهد شد و چاره اندیشی در این خصوص بسیار ضروری است.

 

وی بیکاری را یکی از مهمترین علل افزایش جمعیت کیفری زندانها دانست و خاطرنشان کرد: معضلاتی همچون اعتیاد، فقر و وقوع بسیاری از جرائم همگی ریشه در بیکاری دارند که امیدواریم دست اندرکاران با توسعه اشتغال در جامعه ضمن کاهش بسیاری از آسیب های اجتماعی، جمعیت کیفری زندانها نیز به حداقل ممکن برسانند.

 

آیت الله حسینی شاهرودی کمک به آزادی زندانیان به نحوی که جامعه از حضور آنان دچار تضرر نشود را ضروری دانست و گفت: فعالیت های اصلاحی و تربیتی در زندانها باید به گونه ای باشد تا زندانیان را وادار به تفکر کرده تا ضمن کسب مهارت های اساسی زندگی و سبک صحیح زندگی، پس از آزادی از زندان، زندگی سعادتمندانه ای را دنبال کنند.

 

نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیه 32 از سوره مائده که می فرماید «ومن احیاها فکانما احیاالناس جمیعا» اظهار نمود: باید زندانها به محیطی انسان ساز تبدیل شوند چراکه بر اساس این آیه از قرآن کریم کمک به اصلاح یک فرد در جامعه حرکت در مسیر اصلاح کل جامعه می باشد و این کار بسیار با ارزش می باشد.

 

مدیرکل زندانهای کردستان نیز در ادامه این دیدار با بیان اینکه موجودی زندانیان استان نسبت به میانگین کشوری پایین تر است، اظهار کرد: متاسفانه طی یک سال گذشته شاهد افزایش زندانیان با جرائم مالی بوده ایم که این موضوع ناشی از مشکلات اقتصادی است که دامنگیر جامعه شده است.

 

اسحاق ابراهیمی با اشاره به وجود 11 مرکز اصلاحی و تربیتی در سطح استان عنوان کرد: 98.6 زندانیان این مراکز مرد و 1.4 نیز زن می باشند.

 

وی از توسعه فعالیت های قرآنی، دینی و مذهبی در زندانهای استان خبر داد و اظهار داشت: در زندانهای استان دوره های حفظ، روخوانی و روان خوانی قرآن کریم به طور مستمر برگزار می گردد به طوریکه در حال حاضر شاهد حضور مددجویان حافظ قرآن از یک جزء تا کل قرآن در این مراکز می باشیم.

 

مدیرکل زندانهای کردستان همچنین ویژه برنامه صبح روشن را یکی از مهم ترین فعالیت های قرآنی در سطح زندانها دانست و در این خصوص گفت: در طرح سراسری قرآنیِ «صبح روشن» که در تمامی زندانهای استان همچون سایر زندانهای کشور برگزار می گردد، مددجویان همه روزه راس ساعت 30/8 صبح یک صفحه از قرآن کریم به همراه ترجمه آن را قرائت می کنند که این موضوع انس هرچه بیشتر آنان با قرآن کریم را فراهم می کند.

 

ابراهیمی توجه به نماز و فعالیت های این حوزه را یکی از مهمترین فعالیت های اصلاحی و تربیتی در مراکز اصلاحی و تربیتی سطح استان دانست و در این باره گفت: شواهد حاکی از آن است که آن دسته از افرادی که به اقامه نماز توجه دارند کمتر مرتکب جرم می شوند لذا در این راستا زندانهای استان با به کارگیری 16 روحانی، نمازهای یومیه را به صورت جماعت برگزار می نمایند که کسب عنوان برتر در حوزه اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر از سوی اداره کل زندانهای کردستان طی سال جاری و سال های گذشته نیز موید این امر می باشد.

 

مدیرکل زندانهای کردستان تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های زندانهای استان را 29 هزار جلد اعلام و خاطرنشان کرد: در سال گذشته تنها کتابخانه زندان مرکزی سنندج بود که به صورت مشارکتی اداره می شد اما خوشبختانه امسال شاهد آن هستیم که تمامی کتابخانه های زندانهای کردستان با همکاری اداره کل کتابخانه های استان به صورت مشارکتی اداره می شود که این مهم زمینه تزریق کتاب های بیشتر با موضوعات مختلف از جمله رمان، فلسفی، دینی و مذهبی، حقوقی، ادبی و ...  بر اساس نیاز زندانیان را میسر کرده است.

 

این مقام مسئول از ساخت مجتمع فرهنگی زندان مرکزی سنندج به متراژ هزار و 400 مترمربع خبر داد و بیان داشت: این مجموعه که در حال حاضر 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است شامل نمازخانه، کتابخانه مجهز، کلاس های آموزشی، سالن ویژه اجرای فعالیت های حوزه تئاتر، صدا وسیمای زندان شامل استودیو تلویزیون و رادیو می باشد که انشاء الله تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

 

ابراهیمی عضو شورای قضائی استان توجه به بهداشت در زندانها را بسیار ضروری دانست و گفت: با توجه به حساسیت هایی که بر زندان حاکم است لذا توجه به بهداشت و برنامه های حوزه بهداشت و پیشگیری، همواره بر مسائل درمانی دارای تقدم می باشد و در این راستا اداره کل زندانهای کردستان در هزینه های مسائل بهداشتی و درمانی هیچگونه محدودیتی را قائل نشده است.

 

مدیرکل زندانهای کردستان در ادامه ی ارائه گزارشی از عملکرد زندانهای استان به آیت الله حسینی شاهرودی، تعامل و همکاری میان زندانها و مراکر فنی و حرفه ای در سطح استان را مثال زدنی دانست و بیان داشت: در 9ماهه اول سال جاری سه هزار و 900 نفر از مددجویان زندانهای استان در کلاس های مختلف آموزش فنی و حرفه ای که بر اساس نیازهای جامعه تدوین شده است شرکت نمودند که در پایان هزار و 523 نفر از آنان پس از شرکت در آزمون مربوطه موفق به اخذ گواهینامه مهارت شدند.

 

وی همچنین تعداد زندانیانی که در کارگاه های داخل و خارج از زندان مشغول به کار بوده و درآمد کسب می کنند را یک سوم کل محکومین دانست.

 

ابراهیمی همچنین از 43 هزار مترمربع بازسازی، به سازی و نوسازی فضاهای زندانهای استان طی دو سال اخیر خبر داد و در این خصوص نیز گفت: این فعالیت ها شامل ایجاد فضاهای جدید، تعمیرات، زیباسازی و ... بوده که با توجه به کمبود اعتبارات، قابل توجه می باشد.

 

مدیرکل زندانهای کردستان در پایان سخنانش، یکی از مهم ترین مشکلات زندانهای استان را کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: طی سال های گذشته مسئولین زندانها با استفاده از حداقل امکانات و نیروی انسانی و با کار جهادی و تلاش شبانه روزی، سعی نموده اند تا کمبودها را جبران نمایند و این مهم موجب شده تا هیچ گونه خلا امنیتی در مراکز اصلاحی و تربیتی استان روی ندهد.

 

 

پایان پیام/79

منبع: شبستان

کلیدواژه: انقلاب اسلامی خبرگزاری شبستان کانون های فرهنگی هنری مساجد مراجع و علماء مراجع دیدار با مراجع خراسان جنوبي چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مجلس مدیر کل زندان ها دیدار نماینده ولی فقیه کردستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۶۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده اساسی‌ترین رکن جامعه و مدنیت اسلامی است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی دفتر امام جمعه بندرعباس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده امروز در گردهمایی ائمه جمعه استان هرمزگان که با حضور خانواده‌ها در جزیره قشم برگزار شد، خانواده را اساسی‌ترین رکن جامعه و مدنیت اسلامی دانست و اظهار کرد: انسان به صورت ذاتی موجودی مدنی و اجتماعی است و خانواده نقش مهمی در این مدنیت ایفا می‌کند.

وی با ذکر این نکته که خانواده امروز در دنیا تقلیل به زندگی در زیر یک سقف پیدا کرده است، عنوان کرد: خانواده دارای اصول و عناصری است که باید به آن توجه داشت چراکه زیر سقف بودن بدون دارا بودن شاخصه‌ها اهمیت زیادی ندارد.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان، آرامش را یکی از اصول اساسی خانواده دانست و بیان کرد: هر عضو خانواده مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند. پدر خانواده وظیفه مهم تزریق آرامش و امنیت خانواده‌ها را بر عهده دارد و پس از آن نیز مادر وظیفه بسیار مهمی برای ایجاد فضای امن و آرام خانواده بر عهده دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده، عشق و مودت را یکی دیگر از اصول و بنیان‌های مهم خانواده دانست و گفت: اگر محبت و مودت در خانواده حاکم نباشد، گرمی کانون خانواده را خواهد گرفت. اولین معلم عشق و محبت برای کودکان پدر و مادر هستند؛ چرا که وقتی فرزند عشق و محبت والدین را می‌بیند، همین عشق را به فرزندان خود تزریق خواهد کرد.

وی رحمت را محصول عشق و آرامش دانست و خاطرنشان کرد: رحمت در ابتدا از سوی خداوند نازل می‌شود و لایه‌های مختلف خانواده را در بر می‌گیرد.

کد خبر 6087672

دیگر خبرها

  • تامین و توزیع اقلام ضروری امدادی در سراسر استان سمنان
  • نشست هم‌اندیشی تربیت تسهیل‌گر جوانی جمعیت
  • کنعانی مفاد بیانیه مشترک سفر امیر کویت به اردن را مردود دانست
  • خانواده اساسی‌ترین رکن جامعه و مدنیت اسلامی است
  • هشدار نهادهای فلسطینی در خصوص هتک حرمت مسجدالاقصی در عید پسح
  • برخورد شدید با مراکز سقط جنین غیرقانونی در زنجان صورت می گیرد
  • اهمیت مسئله جمعیت به درستی در جامعه تبیین شود
  • تفکیک از مبدا زباله سبب کاهش جمعیت سگ‌های ولگرد می‌شود
  • رشد ۲۰۶ درصدی استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس در استان
  • استفاده از پابندالکترونیکی برای زندانیان خوزستان۲۱درصدافزایش یافت