Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@09:19:15 GMT

هشدار نسبت به بیکار شدن 20 هزار منبت کار ملایر

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۶۴۶۴

هشدار نسبت به بیکار شدن 20 هزار منبت کار ملایر

مدیر توسعه صنعتی و فناوری شهرک‌های صنعتی در خصوص توسعه زیرساختی شهرک مبل و منبت ملایر، گفت: با توجه به مشکلات مطرح شده، در یک بازه زمانی کوتاه مدت نمی ‌توان همه مشکلات را حل کرد بنابراین مسائل و مشکلات باید اولویت‌بندی شوند.

به گزارش ایسنا، طهمورث لاهوتی اشکوری در نشست تخصصی که با حضور مسئولین ملایر، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان همدان و ملایر و فعالان عرصه تولید مبل و منبت برگزار شد، گفت: به زودی از سوی وزارت صنعت و معدن در بحث تبصره 18 تسهیلاتی برای واحدهای صنعتی و صنفی درنظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه علاوه بر واحدهای صنعتی، واحدهای صنفی نیز از این تسهیلات بهره‌مند می‌شوند، اظهارکرد: رویکرد این طرح، ایجاد اشتغال است و از محل تبصره 18، محورهای نوسازی واحدها، تکمیل واحدهای نیمه‌ تمام بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی و تامین سرمایه در گردش مدنظر ماست.

مدیر توسعه صنعتی و فناوری شهرک های صنعتی خاطرنشان کرد: مقرر شد این طرح در مناطق غیربرخوردار با یارانه 4 درصد و در مناطق برخوردار با یارانه 6 با تنفس یک ساله و بازپرداخت 4 تا 5 ساله در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

لاهوتی یادآور شد: در بودجه 97 مبلغی برای تسهیلات واحدهای صنعتی، 20 هزار میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی پیش ‌بینی شده بود که در گام اول حدود 20 درصد آن تامین شد و امیدواریم با پیگیری نمایندگان در بودجه 98 هم در تبصره 18 از واحدهای صنعتی حمایت لازم صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه واحدهای صنعتی و صنفی ملایر از این فرصت استفاده کنند، ادامه داد: حوزه های صنفی برای تأمین مواد اولیه واردات چوب از طریق سامانه مربوطه صنعت و معدن پیگیر این تبصره و طرح باشند.

مدیر توسعه صنعتی و فناوری شهرک های صنعتی خاطرنشان کرد: واحدهای صنعتی که در طول سال‌های گذشته ماشین‌آلات آنها فرسوده شده نیز می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند، همچنین شهرک‌های ملایر که نیازمند تجهیز، بازسازی و نوسازی هستند، از این فرصت استفاده کنند.

بازارهای عراق و عمان، هدف صادرات مبل و منبت کشور

لاهوتی با بیان اینکه بحث حمایت از نمایشگاه‌ها در دستور کار شهرک‌های صنعتی است، افزود: در این راستا خود افراد باید با اطلاع دقیق از بازارهای هدف از مزایای این حمایت‌ها بهره‌مند شوند و با امکانات و مزایایی که در اختیارشان قرار می‌دهیم، واحدهای خود را توسعه و رونق دهند.

مدیر توسعه صنعتی و فناوری شهرک‌های صنعتی کشور بیان کرد: در زمینه صادرات محصولات واحدهای صنعتی به ویژه در موضوع مبل و منبت، عراق و عمان، به عنوان کشورهای هدف در برنامه ما قرار گرفته که بخشی از آن در کشور عراق عملیاتی شده است.

لاهوتی در خصوص توسعه زیرساختی شهرک مبل و منبت ملایر، گفت: با توجه به مشکلات مطرح شده، در یک بازه زمانی کوتاه مدت نمی ‌توان همه مشکلات را حل کرد بنابراین مسائل و مشکلات باید اولویت‌بندی شوند.

وی، رویکرد سازمان شهرک‌ها را حمایت همه‌ جانبه از واحدها عنوان کرد و افزود: در راستای توسعه بیشتر مبل و منبت ملایر که جزو برندهای ملی این شهرستان است، تلاش می‌کنیم.

لاهوتی افزود: عمده‌ترین مشکلی که در حوزه صنعت و بازار وجود دارد مباحث اقتصادی و تامین مالی است و دولت در این زمینه برای رفع مشکلات واحدهای صنعتی و صنفی، بازسازی و توسعه واحدهای صنعتی تلاش کرده و می‌کند.

بزودی مشکل مواد اولیه منبت کاران ملایری حل می‌شود

سخنگوی کمیسون فرهنگی و نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در جلسه اخیر کمیسیون فرهنگی مجلس با دکتر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی کشور و معاونان وی مقرر شد بزودی مشکلات واردات چوب و مواد اولیه منبت کاران حل شود.

حجت الاسلام و المسلمین احد آزادیخواه افزود: در این نشست با طرح مشکل کمبود چوب برای منبت کاران ملایری و اینکه از ۴۲ هزار شغل ایجاد شده در حوزه صنایع دستی، پرداختیم.

وی با بیان اینکه 7000 مورد از اشتغالزایی ایجاد شده مربوط به منبت ملایر است، اظهارکرد: کمبود مواد اولیه، ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های شمال و محدودیت واردات چوب از عمده مشکلاتی است که منجر به تعطیلی کارگاه های منبت ملایر می شود.

نماینده ملایر ادامه داد: مقرر شد با پیشنهاد اینجانب با قرنطینه کردن چوب های وارداتی، محدودیت واردات چوب را بردارند و با این اقدام بزودی مشکل مواد اولیه منبت کاران حل می شود. اگر مشکل چوب حل نشود اقدامات ما برای رفع مشکلات مبل و منبت بی‌فایده است و از مدیر توسعه شرکت شهرک‌ها خواستاریم موضوع مشکل واردات چوب را پیگیری کند.

آزادیخواه به ظرفیت‌های ملایر در حوزه صنعت و صنایع دستی اشاره کرد و گفت: در بخش شهرک‌های صنعتی ما در ملایر مجموعه متنوعی شامل صنایع غذایی، صنایع دستی، صنعتی و... داریم.

نماینده مردم ملایر با تأکید بر اینکه برای ایجاد واحدهای صنعتی بزرگ نیازمند هزینه و اعتبار بالایی هستیم، گفت: یکی از موثرترین راهکارهای مقابله با بیکاری توجه به صنایع کوچک است. اگر می‌خواهیم راه میان‌بر را رفته و سریعتر ایجاد اشتغال کنیم باید به فکر ایجاد صنایع کوچک با تسهیلات کم باشیم، و حتی با یک سرمایه 20 میلیون تومانی می‌توان در بخش صنایع کوچک یک کارگاه ایجاد کرد.

ثبت جهانی مبل و منبت ملایر درحال پیگیری است

در ادامه نائب رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی و دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس با اشاره به اینکه امتیازات و اولویت‌های هنر مبل و منبت ملایر و تلاش هنرمندان این بخش باعث شد تا ملایر به عنوان شهر ملی منبت ثبت شود، گفت: ثبت جهانی مبل و منبت ملایر در پرونده میراث فرهنگی درحال پیگیری و انجام است.

محمد کاظمی با بیان اینکه تحریم‌ها صنعت و تجارت ما را دچار مشکل کرده است، افزود: متعاب این امر واردکنندگان چوب در بحث مبل و منبت نمی‌تواند از امتیار ارز استفاده کنند. اگر برای واردات چوب اگر تسهیلاتی اعمال نکنیم، در ملایر حدود 20 هزار نفر  بیکار می شوند، از سوی دیگر ایجاد نمایشگاه دائمی مبل و منبت در ملایر برای توسعه و رونق بیشتر این هنر- صنعت ضروری است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر در سطح شهرستان ملایر چندین شهرک صنعتی وجود دارد که شامل شهرک های شوشاب، سهند، امام رضا(ع)، شهرک صنعتی سامن و شهرک مبل و منبت است.

کاظمی، یکی از مشکلات شهرک شوشاب ملایر را تعطیلی تعدادی زیادی از واحدهای این شهرک عنوان کرد و افزود: انتظار داریم شهرک صنعتی مبل و منبت و شهرک صنعتی سامن نیز با توجه به وجود متقاضی برای واحد جدید توسعه پیدا کنند.

معاون استاندار و فرماندار ویژه ملایر نیز مهمترین مشکل کنونی موجود در حوزه مبل و منبت را واردات چوب عنوان و اظهارکرد: این معضل کار منبت ‌کاران را تهدید می‌کند.

باب ‌الله فتحی با تأکید بر اینکه هرچه سریع تر باید چاره‌ای اندیشیده شود، گفت: 8 هزار نفر به طورمستقیم و 20 هزار نفر به طور غیر مستقیم در این حوزه فعال هستند و این حجم سنگینی از اشتغال شهرستان را در برگرفته است، بنابراین برای رفع مشکلات موجود  نیازمند همراهی و حمایت همه مسئولان هستیم.

روز گذشته در سفر یک روزه مدیر توسعه صنعتی و فناوری شهرک های صنعتی ایران به ملایر، مسایل و مشکلات حوزه مبل و منبت شهرستان اعم از موانع و مشکلات واحدهای تولیدی خوشه مبل و منبت، تامین چوب، فرآیند تخصیص تسهیلات به شاغلین این عرصه و ... مورد بررسی قرار گرفت.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مبل و منبت منطقه همدان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۶۴۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا

ایسنا/گیلان مدیرعامل برق منطقه ای گیلان از افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صمعتی صومعه سرا خبر داد و گفت: تامین زیرساخت های برق شهرک های صنعتی با توجه به نقش خطیر آنها در تولید و اشتغال، بسیار مهم و حیاتی است.

محمود دشت بزرگ امروز، ۸ فروردین ماه در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به افزایش ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا، اظهار کرد: تامین زیرساخت های برق شهرک های صنعتی با توجه به نقش خطیر آنها در تولید و اشتغال، بسیار مهم و حیاتی است.

وی درخصوص اهمیت و ضرورت احداث این پست، گفت: با توجه به اینکه شهرک های صنعتی نقش مهمی در تولید، اشتغال و رشد و توسعه دارند، احداث این پست برای شرکت برق منطقه ای گیلان از اهمیت بسزایی برخوردار است.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گیلان با اشاره به اهداف این پروژه، عنوان کرد: افزایش دو برابری ظرفیت توان الکتریکی پست از اهداف این پروژه است. در واقع با استقرار دو دستگاه ترانسفورماتور ۳۰ مگاولت آمپر در پست، ظرفیت آن به میزان ۱۰۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دشت بزرگ با بیان اینکه برای پروژه مذکور حدود ۱۸۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری خواهد شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این پست تاکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و مراحل باقیمانده پروژه با سرعت خوبی در حال اجراست و پیش بینی می شود این پروژه در سال جاری به بهره برداری برسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تشدید پایش و نظارت محیط زیست بر واحدهای صنعتی مرکزی
  • گلایه راه‌آهن شمالغرب از بدعهدی شرکت شهرک‌های صنعتی
  • پایش زیست محیطی سه هزار و ۱۷۰ واحد صنعتی و خدماتی استان مرکزی
  • افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا
  • فارغ التحصیلان دکترا این قدرها هم بیکار نیستند
  • تعیین مسئول ویژه پیگیری و حل مشکلات واحدهای تولیدی در استان اردبیل ضرورت دارد
  • افزایش ۲۰ درصدی جوجه‌ریزی سال گذشته در استان سمنان رقم خورد
  • ایجاد اشتغال برای ۹۲ هزار نفر در شهرکهای صنعتی طی سال ۱۴۰۲
  • جلوگیری از خسارت به واحدهای صنعتی خوزستان در باران
  • برپایی بازارچه عرضه محصولات صنایع دستی و سوغات در عمارت مصدقی ملایر