Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-16@06:43:07 GMT

ملاک در تربیت، توجه به توانایی کودک است

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۶۵۴۷

ملاک در تربیت، توجه به توانایی کودک است

مشاور کودک و عضو انجمن روانشناسی اسلامی ایران با متذکر شدن این نکته که بچه ها، برآورده کننده آرزوهایی که والدین به آن دست نیافتند، نیستند؛ تأکید کرد: ملاک در تربیت، توجه به توانایی کودک است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان، حجت الاسلام مسعود شهیدی، مشاور کودک و عضو انجمن روانشناسی اسلامی ایران، صبح امروز(۴ بهمن)در دوره دو روزه «مهارت های فرزندپروری» با بیان اینکه این مهارت، تنها یک آموزش  نیست بلکه مهارت در مقام عمل است و زمانی ایجاد می شود که تمرین و تکرار باشد؛ افزود: بر اساس روایتی از امام علی علیه السلام در هر مقامی لازم است معرفت و آگاهی داشته باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

وی این دوره آموزشی را شامل هشت محور: ویژگی های والدین موفق و سبک های فرزند پروری، بررسی علل مشکلات رفتاری کودکان و اصول فرزند پروری، فنون تعامل مثبت والد و کودک، اصول تحسین و تشویق رفتارهای مثبت، تعیین قانون، دستور دادن و بحث مستقیم با کودک، تکنیک های بی توجهی، محروم سازی و در نهایت پرسش و پاسخ دانست.

 

 

این مشاور حوزه کودکان در محور نخست بحث با تشریح الگوی «انتظار و واقعیت» با متذکر شدن این نکته که بچه ها، برآورده کننده آرزوهایی که ما به آن نرسیدیم، نیستند؛ اظهار داشت: وقتی انتظار والدین با واقعیت کودک تناسب نداشته باشد نتیجه آن خشم والدین و پیامدهای آن داد زدن، مقایسه کردن، انتقاد، تهدید، سرزنش، نصیحت، کتک، تحقیر و ترس کودک است.

 

 

وی با بیان اینکه والدین بعضاً انتظارات زیادی از بچه ها دارند؛ ملاک در تربیت، توجه به توانایی کودک است؛ پیامبر اکرم فرمودند«خدا رحمت کند کسی که فرزندش را با شیوه صحیح تربیت می کند؛ سئوال کردند کدام شیوه؟ حضرت پاسخ دادند: آنچه را در توانش بوده بپذیرد و از آنچه در توانش نیست، بگذرد.»

 

 

حجت الاسلام شهیدی با تأکید بر اینکه باید انتظار از کودک را به سطح واقعی برسانیم؛ افزود: باید ببینیم در تربیت کودک باغبان هستیم یا صنعتگر؛ والد یا مالک. کلید یا چکش و...باید با فطرت کودک که همان فطرت الهی است همراه شد نه اینکه آن را تغییر داد.‌

 

 

وی  با توجه به صفت «رب»اصل تربیت را برای خدا دانست و با اشاره به اینکه همه انبیا در تربیت از خداوند استعانت می جستند لذا متولی اصلی تربیت کس دیگری است؛ خاطرنشان کرد: تربیت ایجاد بستر مناسب برای رشد استعدادهای کودک است، بعضی می گویند برای رسیدن به قرب الهی؛ کسی که استعدادش شکوفا شود به قرب الهی{هم} می رسد.‌

پایان پیام/80

منبع: شبستان

کلیدواژه: کانون های فرهنگی هنری مساجد انقلاب اسلامی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی مراجع و علماء مراجع دیدار با مراجع مجلس بیرجند خراسان جنوبي استان بوشهر تربیت کودک توانایی حجت الاسلام شهیدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۶۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به تئاتر کودک و نوجوان در پردیس تئاتر تهران

رییس پردیس تئاتر تهران از ادامه رویکرد توجه به تئاتر کودک و نوجوان در سال جدید خبر داد و افزود: پس از پایان ماه مبارک رمضان سه نمایش کودک به کارگردانی «مریم کاظمی» در این مجموعه به روی صحنه می‌رود. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امین اشرفی رئیس پردیس تئاتر تهران با بیان این که توجه به تئاتر کودک و نوجوان همچنان در اولویت برنامه‌های این مجموعه در سال 1403 قرار دارد گفت: سرمایه‌گذاری در تئاتر کودک یک ضرورت است. چراکه این هنر نمایشی فرصت رشد فردی و اجتماعی کودکان را فراهم می‌کند. حضور کودکان در کنار یکدیگر فضایی را ایجاد می‌کند که آن‌ها می‌توانند تخیلات خود را آزادانه بیان کنند و خلاقیت خود را به کار گیرند. این امر به توسعه فکری و هنری آنها کمک می‌کند.

وی افزود: توجه به تئاتر کودک در این مجموعه به معنای عدم حمایت از گروه‌های نمایشی بزرگسال نیست، باید اذعان کرد پردیس تئاتر تهران به واسطه در اختیار داشتن  سالن اصلی 900 نفری و پنج سالن استاد محمد، رشیدی، کشاورز، مشایخی و نصیریان پذیرای تمامی گروههای نمایشی است. با این وجود اجراهای نمایش کودک با استقبال بیشتر مخاطبان در این مجموعه روبرو بوده است.

اجرای نمایش رویای خیس در پردیس تئاتر تهران

رییس پردیس تئاتر تهران همچنین با بیان این که در سال 1402 تمرکز فعالیت‌های این مجموعه بر آموزش، به عنوان ابزاری برای یادگیری کودکان استوار بوده است، تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های آموزش بازیگری کودک،  با حضور «مریم کاظمی» در این مجموعه منجر به تولید سه نمایش «سفیدبرفی و هفت کوتوله»، «غول‌ها» و «چه کسی آخرین بار خندید؟» شد. اجرای این سه نمایش با حضور اغلب هنرجویان کلاس‌های بازیگری این مجموعه از هفته آخر فروردین تا هفتم اردیبهشت در دو سالن زنده یاد استاد مشایخی و زنده یاد استاد رشیدی به روی صحنه می‌رود.

وی اظهار داشت: اجرای نمایش‌های کودک در این مدت با استقبال مناسب خانواده‌ها و مدارس همراه بوده است و این انتظار می‌رود  با حضور مریم کاظمی و فعالیت‌‌های ایشان، نمایش‌های مورد اشاره از این قاعده مستثنی نباشد.

بر همین اساس نمایش «غول‌ها» نوشته سید هوف با ترجمه حسین فدایی حسین از روز سه شنبه 28 فروردین در ساعت 17 سالن استاد رشیدی اجرای خود را آغاز خواهد کرد.
«چه کسی آخرین بار خندید» نوشته نلی مک کاسلین با ترجمه حسین فدایی حسین از روز چهارشنبه 29 فروردین در ساعت 19 سالن استاد رشیدی روی صحنه می‌رود.
 همچنین نمایش «سفیدبرفی و هفت کوتوله» نوشته و تنظیم مریم کاظمی نیز از روز پنجشنبه 30 فروردین ماه در ساعت 18 سالن استاد مشایخی اجرای خود را آغاز می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دلیل پرخاشگری در کودکان چیست؟
  • ایران، آمریکا و اسرائیل به دنبال جنگ فراگیر نیستند/ اسرائیل با توجه به بعد مسافتی که دارد توانایی حمله به ایران را ندارد / اسرائیل موشک ندارد از نظر پدافند و سیستمی نیز ضعیف است
  • والدین کنترل‌گر و دردسر عظیم فرزندان
  • هوش کلامی عنصر اصلی در مهارت‌های ارتباطی
  • آموزش قرآن؛ قاعده‌محور یا مهارت‌محور
  • الزمات رفتار با کودک 2 تا 3 ساله
  • الزمات رفتار با کودک 2 تا 3 ساله/تبیه بدنی ممنوع
  • توجه به تئاتر کودک و نوجوان در پردیس تئاتر تهران
  • لزوم توجه جدی به ۲۰ میلیون مسافر و خانه دومی‌ها در جمعیت مازندران
  • ضرورت توجه به مسافران میلیونی مازندران در برنامه ریزی ها