Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-03-28@08:12:35 GMT

زن و شوهر در چه شرایطی از یکدیگر ارث نمی برند؟

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۶۷۰۳

  فرارو- مطابق قانون مدنی ارث بردن زن یا شوهر از یکدیگر شرایطی دارد که در صورت فراهم بودن آن شرایط هر یک از زوجین در صورت فوت دیگری به میزان سهم خود از ترکه ارث می‌برد در این نوشتار ابتدا شرایط و سپس موانع ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
شرایط ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر
شرایط ارث بردن زن و شوهر از یکدیگر به شرح ذیل می‌باشد:
۱- نکاح بین زوجین دائمی باشد: به موجب ماده ۹۴۰ قانون مدنی زوجینی که زوجیت آن‌ها دائمی بوده باشد از یکدیگر ارث می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین، چنانچه نکاح موقت باشد هیچ یک از زوجین از یکدیگر ارث نمی‌برند حتی اگر بین خودشان شرط ارث بردن از یکدیگر را قرار داده باشند نیز این شرط باطل است و هیچ اثری ندارد.
۲- فوت در مدت زوجیت واقع شده باشد: به موجب ماده ۸۶۴ قانون مدنی باید فوت در زمان زوجیت واقع گردد تا هر یک از زوجین از دیگری ارث ببرد. بنابراین، چنانچه یکی از زوجین پس از تحقق طلاق فوت کند، دیگری از او ارث نمی‌برد.   البته قاعده بالا دو استثناء دارد که عبارتند از:
۱- فوت در مدت عده رجعی: به موجب ماده ۹۴۳ قانون مدنی اگر شوهر زن خود را به طلاق رجعی مطلقه نماید سپس هر یک از آن‌ها قبل از انقضاء عده بمیرد دیگری از او ارث می‌برد، زیرا در ایام عده رجعیه هنوز در حکم زن و شوهر هستند و رابطه زناشویی به طور کامل قطع نشده است و اگر شوهر در ایام عده رجوع کند عقد ازدواج به قوت خود باقی است، اما اگر فوت یکی از آن‌ها بعد از انقضاء عده باشد و یا اینکه طلاق بائن باشد از یکدیگر ارث نمی‌برند.
۲- طلاق در مدت بیماری متصل به موت: به موجب ماده ۹۴۴ قانون مدنی اگر شوهر در حال بیماری زن خود را طلاق دهد و در ظرف یک سال از تاریخ طلاق به سبب همان بیماری فوت کند زوجه از وی ارث می‌برد اگرچه طلاق بائن باشد مشروط بر اینکه زن شوهر نکرده باشد.
مواردی که زوجین از یکدیگر ارث نمی‌برند
همان طور که در بخش اول اشاره شد در نکاح موقت زوجین از یکدیگر ارث نمی‌برند پس نکاح موقت از موانع ارث می‌باشد علاوه بر این موارد دیگری نیز وجود دارد که این موارد به شرح ذیل است:
۱- در صورتی که هر یک از زوجین دیگری را به قتل برساند: به موجب ماده ۸۸۰ قانون مدنی قتل از موانع ارث است بنابراین، کسی که مورث خود را عمداً به قتل برساند از ارث او محروم می‌گردد.
۲- بعد از لعان: به موجب ماده ۸۸۲ قانون مدنی بعد از لعان زن و شوهر از یکدیگر ارث نمی‌برند لعان حالتی است که به موجب آن شوهر با رعایت شرایط خاص به زن خود نسبت زنا دهد و بر آن اصرار کند و زن نپذیرد.
۳- کفر: چنانچه هر یک از زوجین مسلمان و دیگری کافر باشد کافر از مسلمان ارث نمی‌برد، ولی مسلمان از کافر ارث می‌برد.
۴- نکاح در حالت مرض: به موجب ماده ۹۴۵ قانون مدنی اگر مردی در حال بیماری زنی را عقد کند و قبل از برقراری رابطه جنسی به موجب همان بیماری فوت کند زن از او ارث نمی‌برد، اما اگر بعد از برقراری رابطه جنسی یا بعد از بهبودی از آن بیماری فوت کند زن از او ارث می‌برد.

منبع: فرارو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۶۷۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/ کدام جریان‌ها از ترامپ‌هراسی سود می‌برند؟

همزمان با طرح احتمال حضور ترامپ در انتخابات آمریکا دوباره برخی در ایران با ترامپ هراسی به دنبال ماهی‌گیری سیاسی و اقتصادی هستند اما چرا این افراد ترامپ‌هراسی می‌کنند و چه نفعی از این موضوع می‌برند و چه میزان تحلیل‌هایشان درست است؟ در گفتگو با مسعود براتی کارشناس اقتصادی و معاون سابق سازمان سرمایه‌گذاری‌ و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به این موضوع پرداختیم.

دریافت 94 MB

خبرنگار: مهدی پناهی / تصویربردار: یزدان قربانی / تدوینگر: امین نصراللهی

دیگر خبرها

  • مدیریت سازگار عید و عزا در جامعه ایرانی/ جوادی یگانه، جامعه شناس: «دستکاری» جامعه نه به این سادگی ممکن است و نه مطلوب/ حوزه اجتماع به خانواده و مسجد و هیات و نهادهای مدنی سپرده شود
  • هالند برای همیشه کشتی کچ را کنار گذاشت/ اخبار WWE
  • ویدیو/ کدام جریان‌ها از ترامپ‌هراسی سود می‌برند؟
  • رشد مصرف بنزین در روزهای نخست سال ۱۴۰۳ در منطقه اردبیل
  • فریب در ازدواج چیست؟ شرایط و مجازات آن
  • معاون حقوقی رئیس جمهور: ایران از حقش در میدان گازی «آرش» عقب‌نشینی نمی‌کند
  • حق و باطل با یکدیگر جمع نمی شوند/هدف بعثت انبیای الهی
  • برند در سایه قانون
  • حرف‌های تلخ بهاره رهنما درباره شوهر دومش
  • سامانه «تصمیم»؛ مشاوره تخصصی برای کاهش طلاق‌های توافقی