Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر امور خارجه قطر داشتن روابط مثبت و سازنده با ایران و سایر کشورهای منطقه را به عنوان استراتژی آشکار قطر بیان کرده و از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خواست تا با تعهد داشتن به منطقه خود به حل بحران آن کمک کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از گالف‌ تایمز، شیخ محمد بن عبدالرحمان الثانی، وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر قطر در گفت‌وگو با بلومبرگ بر ضرورت روابط قوی با کشورهایی مانند ایران، ترکیه و عراق تاکید کرد و گفت: ترکیه، ایران و عراق بخش‌های مهمی از خاورمیانه بوده و قطر باید روابط و مشارکتی قوی با سایر کشورهای منطقه داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با شاره به برخی ممنوعیت‌ها و موانع  ایجاد شده برای کشور قطراز سوی سایر کشورهای عربی افزود: لازم است تا قطر روابطی مثبت و سازنده با این کشورها داشته باشد و این به دلیل وجود برخی ممانعت‌ها نبوده، بلکه بخشی از استراتژی قطراست که روابط دوستانه خود را با تمامی کشورهای منطقه حفظ کند.

محمد بن عبدالرحمان همچنین تاکید کرد که ممکن است قطر تفاوت‌ها و اختلافاتی با این کشورها داشته باشد اما بالاخره ایران یک کشور همسایه بوده و میدان گازی مشترک با قطر دارد.

وی همچنین دراین باره گفت: با وجود ممانعت سایر کشورها و بستن مرز هوایی خود به روی مردم قطر، ایران مرزهای هوایی‌اش را باز گذاشت؛ بنابراین مهم است که با این کشورها در ارتباط باشیم و قطر فارغ از بحران شورای همکاری خلیج فارس این کار را می‌کند.

شیخ محمد ابراز امیدواری کرد که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، به ویژه کشورهای تحریم کننده منطق به خرج داده، به منطقه خود تعهد پیدا کرده و این مسئله را حل کنند.

وی در پاسخ به این سوال ک آیا قطر در صورت پابرجا بودن ممانعت‌ها روابط نزدیک‎تری با ایران، عراق و ترکیه خواهد داشت گفت که قطر در حال حاضر هم روابط استراتژیک قوی با ترکیه دارد.

وزیر امور خارجه قطر در این باره افزود: ما در مواقع سخت کنار هم بودیم. هنگامی که ترکیه دوران سختی را می‌گذراند قطر در کنار آن‌ها بود و هنگامی که قطر در موقعیت سختی قرار داشت ترکیه در کنار آن بود؛ ما این استراتژی را داریم.

این مقام قطری با اشاره به روابط ایران و قطر گفت: ایران بخشی از جغرافیای ماست و ما امیدواریم کشورهای شورای همکاری خلیج فارس مذاکراتی مثبت و سازنده با ایران داشته باشند تا این مسئله مهم را در زمینه امنیت منطقه‌ای که امنیت ما را به طور مستقیم و غیر مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد، حل کنند.

وی در ادامه گفت: عراق نیز بخشی از منطقه ماست و ما از عراق با توجه به جهان عرب به عنوان ملتی با ثبات استقبال می‌کنیم و در تلاشیم تا به ثبات این ملت کمک کنیم. روابط نزدیک‌تر با عراق امتیازی برای قطر به شمار می‌آید.

به گزارش ایسنا، از حدود یک سال گذشته کشورهای عربستان، بحرین، مصر و امارات قطر را مورد تحریم قرار داده‌اند.

حسن روحانی رییس جمهور در تماس تلفنی شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با وی در خرداد ماه ابراز امیدواری کرد که تهران و دوحه بتوانند از ظرفیت‌های بسیار زیادی که برای روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور وجود دارد، بیش از پیش استفاده کنند.

وی مقاومت و ایستادگی ملت و دولت قطر در برابر فشارها، تهدیدها  و محاصره ناعادلانه را ستودنی دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران محاصره تحمیلی قطر را ناعادلانه و باعث تفرقه و تنش بیشتر میان کشورهای منطقه می‌داند و تمامی تلاش خود را برای همکاری و مساعدت ملت و دولت قطر و ثبات منطقه بکار می‌گیرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه  سیاست تهران، تعامل و گفت‌وگو با کشورهای منطقه برای پایان دادن به اختلافات است، تلاش برای ایجاد ثبات و امنیت در کل منطقه را به نفع همه ملتهای منطقه دانست و اظهار کرد: سیاست‌های ماجراجویانه برخی کشورهای منطقه را نادرست می‌دانیم  و معتقدیم که تداوم این روند بی تردید مشکلات موجود در منطقه از جمله در فلسطین، سوریه و یمن را بیشتر می کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ايران تركيه خاورميانه شورای همکاری خلیج فارس عراق قطر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۶۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین راه توقف تنش در منطقه، پایان دادن به جنگ در غزه است

نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در کنفرانس خبری با همتای ترک خود تاکید کرد: بهترین راه توقف تنش در منطقه، پایان دادن به جنگ در غزه است - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین، شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در کنفرانس خبری با هاکان فیدان همتای ترک خود گفت: با وزیر خارجه ترکیه در مورد آخرین تحولات منطقه و راه‌های توقف جنگ در غزه گفتگو کردم. ما تاکید کردیم که جامعه بین‌الملل باید به مسئولیت‌های خود عمل کرده و جلوی ادامه جنگ در غزه را بگیرد.

وی افزود: قطر به تماس‌ها و رایزنی‌ها با کشورهای دوست برای توقف جنگ در غزه ادامه می‌دهد. از ابتدا پایبندی خود به تلاش جدی و مثبت برای از میان برداشتن اختلافات در مذاکرات را اعلام کردیم.

نخست وزیر قطر تاکید کرد: برخی سیاستمداران اسرائیلی به خاطر منافع خود قصد دارند نقش وساطت قطر را زیر سوال ببرند.

وی گفت: بهترین راه کاهش تنش و درگیری‌ها در منطقه، پایان دادن به جنگ در غزه است.

نتانیاهو می‌خواهد منطقه را به سمت جنگ بکشاند

وزیر خارجه ترکیه نیز در کنفرانس خبری با همتای قطری خود گفت: جنایات اسرائیل در غزه خطر تبدیل این جنگ به جنگی منطقه‌ای را در پی دارد.

وی تاکید کرد: نتانیاهو می‌خواهد منطقه را به سمت جنگ بکشاند تا در قدرت بماند.

فیدان گفت: کسانی که بدون هیچ قید و شرطی از نتانیاهو حمایت می‌کنند، باید در مواضع خود تجدید نظر کنند.اسرائیل باید قطعنامه 2728 شورای امنیت را اجرا کرده و اجازه ورود کمک‌های بشردوستاه به نوار غزه را بدهد.

وزیر خارجه ترکیه گفت: آمریکا باید جلوی اسرائیل را بگیرد. ترکیه از تلاش‌های قطر برای رسیدن به توافق آتش‌بس در غزه حمایت می‌کند.

هاکان فیدان تصریح کرد: به حمایت از تشکیل کشور مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967 ادامه می‌دهیم. هماهنگی کاملی با قطر در رابطه با ورود کمک‌های بشردوستانه به غزه داریم.

وی ادامه داد: امروز با رئیس دفتر سیاسی حماس در مورد آتش‌بس در غزه گفتگو کردم. راه حل دو کشور پایه و اساس صلح دائم و عادلانه در منطقه است.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: در صورت تشکیل کشور مستقل فلسطین، جنبش حماس به حزبی سیاسی تبدیل خواهد شد.

قطر: خاورمیانه شرایط سخت و پیچیده‌ای را پشت سر می‌گذاردتاکید امیر قطر و بن سلمان بر لزوم آتش‌بس در غزهقطر خواستار کاهش تنش در منطقه شد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وزرای خارجه ایران و الجزایر درباره تحولات منطقه گفتگو کردند
  • وزرای خارجه ایران و ترکیه برضرورت آتش‌بس در غزه تاکید کردند
  • وزرای خارجه ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس در غزه تاکید کردند
  • چشم‌انداز روابط ایران و کشورهای عربی پس از «وعده صادق»؛ سیاست خارجی ایران منطبق بر «واقعیت‌های میدانی» است
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • بهترین راه توقف تنش در منطقه، پایان دادن به جنگ در غزه است
  • روابط دوستانه ایران و روسیه زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • روابط دوستانه ۲ کشور زمینه ساز تقویت مناسبات است
  • روابط خارجی استان قزوین با کشورهای خارجی تقویت می شود
  • افزایش مناسبات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است