Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا محمدعلی شجاعی روز پنجشنبه در نشست کارگروه اشتغال استان اظهار داشت: بیش از 44 درصد جمعیت این استان روستانشین هستند اما سهم ما از اعتبارات تسهیلات روستایی تنها 3.13 درصد است.
وی میانگین جمیعت روستایی کشور را 26 درصد دانست و افزود: این بدان معناست که جمعیت بیشتری در خراسان شمالی مشمول استفاده از این تسهیلات می شوند اما سهم اعتباری ما ناچیز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی از نبود سرپرستی برخی بانک های عامل پرداخت تسهیلات در استان انتقاد کرد و گفت: در استان بانکی به عنوان عامل پرداخت وام معرفی شده که سرپرستی نداشته و هیچ تعهدی در این خصوص نمی تواند داشته باشد.
شجاعی خاطرنشان کرد: باید بانکی معرفی شود که در این استان سرپرستی داشته باشد و یا سرپرستی در استان ایجاد شود، تا طرح ها و پرونده های این بخش معطل نمانند.

* لزوم توجه به روستاهای مرزی
استاندار خراسان شمالی با تاکید بر لزوم توجه به اشتغال روستاهای مرزی گفت: به هر میزان که اعتبار ملی برای اشتغال و توسعه اقتصادی روستاهای مرزی استان منظور شود ما نیز از اعتبارات استانی به این بخش اختصاص می دهیم.
شجاعی بر لزوم توجه به بازار برای عرضه محصولات تولیدی روستاییان تاکید و بیان کرد: اگر از بازار و بازاریابی غفلت شده و محصول روستایی روی دستش بماند، اهداف طرح پرداخت تسهیلات محقق نشده است.

* باید به اهل تسنن استان کمک کرد
وی با اشاره به اینکه اهل تسنن ساکن در شهرستان مرزی راز و جرگلان حتی از دریافت وام با بهره اندک خودداری می کنند؛ خواستار تدبیر و راهکار راهکاری برای کمک به این قشر محروم شد.
وی گفت: برای رفع بیکاری و ارتقای رفاه اهل تسنن، باید تدبیری اندیشیده شود که آنان در عین رعایت مسائل اعتقادی خود، از کمک های دولتی بهره مند شوند.
استاندار خراسان شمالی با تاکید بر لزوم نهادسازی برای توسعه روستاها گفت: رویکرد ما این است که اعتبارات و تسهیلات به نهادها و شرکت ها پرداخت شود و اعتبارات سال 98 بر اساس نهادسازی و بر مبنای مزیت های نسبی، قابلیت ها و توانمندی های هر منطقه توزیع می شود.

* وجود 12 میلیون بیکار در کشور
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی هم در این نشست گفت: در سطح کشور 12 میلیون نفر بیکار رسمی و غیررسمی داریم.
علی قربانی اظهار داشت: بیکاری یکی از چالش های اصلی کشور است و باید به جد مورد توجه باشد.
رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی افزود: ایجاد اشتغال تنها با پرداخت تسهیلات محقق نمی شود و پرداخت تسهیلات نباید با پول پاشی همراه باشد بنابراین باید در پرداخت تسهیلات مدیریت لازم انجام شود تا این منابع به سوی تولید سوق داده شود.

* وام روستایی نباید به شهرهای زیر 10 هزار نفر محدود شود
دیگر نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه، جاجرم و مانه و سملقان در مجلس نیز با اشاره به تاخیر در پرداخت وام ها، گفت: برخی از طرح ها در کارگروه استان مصوب شده و به بانک معرفی شده اما اعلام می شود که توجیه اقتصادی ندارد و حال آنکه اگر توجیه ندارد باید از همان ابتدا به متقاضی اعلام می شد.
حسین علی اکبری اظهار داشت: تسهیلات روستایی تنها شامل روستاهای کمتر از 10 هزار نفر جمعیت است و این در حالی است که برخی شهرها با داشتن جمعیتی بیش از این، اشتغال روستایی دارند و باید از مزایای این تسهیلات بهره مند شوند.
وی گفت: اشتغال در این استان در شهرهای 50 هزار نفری هم ماهیت روستایی دارد و نباید این فرصت اشتغال از آنان دریغ شود.

* تسهیلات با ضامن زنجیره ای پرداخت شود
عبدالرضا عزیزی، نماینده شیروان در مجلس نیز تامین ضامن را از مشکلات در دریافت تسهیلات روستایی خواند و گفت: روستاییان در تامین ضامن مشکل دارند و این اعتبارات باید به صورت ضامن زنجیره ای به متقاضیان پرداخت شود.

* نرخ بیکاری 15 تا 25 ساله ها 25.7 درصد است
نماینده اسفراین در مجلس نیز در این نشست گفت: بر اساس سرشماری سال 95، سهم بخش خصوصی از اشتغال، 83.9 درصد و سهم بخش اشتغال عمومی که مربوط به دولت است 16/1 درصد است و متاسفانه انتظار عمده دانش آموختگان، جذب در مشاغل دولتی است.
هادی قوامی اظهار داشت: در این میان آموزش و پرورش نقش مهمی در تبیین وضعیت اشتغال و اقتصاد کشور دارد.
وی، نرخ بیکاری در کشور را 12.7 درصد عنوان کرد و افزود: نرخ بیکاری در میان 15 تا 25 ساله ها 25.7 درصد است که اگر بیکاری زنان به این آمار افزوده شود، این رقم به 50 درصد می رسد.
قوامی با اشاره به پرداخت حدود هزار و 900 میلیارد ریال اعتبار به طرح های روستایی خراسان شمالی گفت: این اعتبار به چهار هزار و 740 طرح پرداخت شده و مجریان بیشتر این طرح ها، خوداشتغال بوده اند بدان معنا که شغل جدیدی ایجاد نشده است.
نماینده اسفراین در مجلس شورای اسلامی افزود: البته این اعتبارات توانسته به حفظ اشتغال موجود کمک کند و افرادی را که در آستانه بیکاری بوده اند، سرپا نگه دارد.
استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در نواحی روستایی سکونت دارند.
7185/5132
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها آموزش و پرورش بخش خصوصی بیکاری زنان مجلس شورای اسلامی جام ملت های آسیا منع به کارگیری بازنشستگان بودجه 98 جلیقه زردها امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۷۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت بیش از ۹۰ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ در لرستان 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، علی محمدی در بیست و ششمین جلسه کمیته استانی پرداخت تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ ضمن ارائه‌ی گزارشی از روند پرداخت این تسهیلات در استان گفت: تاکنون از ۱۲ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال منابع اختصاص داده شده از محل بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به استان، بیش از هشت هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال از طرف بانک‌های عامل به واحد‌های دارای حداقل ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی پرداخت شده است.

وی افزود: حدود ۶۶ درصد منابع اختصاص داده شده از این محل به متقاضیان پرداخت شده و از این نظر لرستان دارای رتبه نخست در بین استان‌های کشور است.

در این جلسه سید سجاد پادام، رئیس دبیرخانه تبصره ۱۸ کشور برای پیگیری موانع و مشکلات مطرح شده در جلسه قول همکاری داد.

دیگر خبرها

  • تمامی واحدهای روستایی با مشارکت مردمی و تسهیلات ساخت ویلایی ساخته می‌شود
  • پرداخت تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان شهرستان نور
  • پرداخت بیش از ۹۰ درصد تسهیلات تبصره ۱۸ در لرستان 
  • ایجاد ۱۳ هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی
  • پرداخت ۷۳ درصد تسهیلات اشتغالزایی مددجویان در اردبیل
  • ارائه تسهیلات اشتغال به مددجویان اردستانی
  • افزایش ۳۷ درصدی احداث، بهسازی و روکش آسفالت راه های فرعی و روستایی خراسان شمالی
  • ۹۸ درصد از اعتبارات مشاغل خانگی خمین جذب شد
  • پرداخت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج در بوشهر تسریع شود
  • پرداخت بیش از یک هزار فقره تسهیلات اشتغال در ایلام