Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله پنج دستگاهی است که با بیشترین افزایش بودجه مواجه بوده است. این افزایش به ویژه در بخش میراث فرهنگی بیش از حوزهای صنایع دستی و گردشگری قابل توجه است. همچنین در لایحه بودجه امسال ردیفی تحت عنوان «حق‌الکشف برای اماکن تاریخی» در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی‌اصغر مونسان نیز در توئیتی به موضوع حق کشف آثار تاریخی پرداخته و بیان کرده بود «شاید تاکنون بسیاری از آثار تاریخی که بخشی از هویت ملی و متعلق به تمام مردم ایران است در خفا کشف و از کشور خارج شده باشد، اما در سال آینده با پرداخت حق کشف به یابندگان آثار تاریخی امیدواریم از قاچاق جلوگیری و این آثار ملی را حفظ کنیم».

بدین جهت به سراغ محمدرضا کارگر، مدیر‌کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رفتیم. وی حق‌الکشف را دارای ابعاد مختلفی دانست و گفت: به طور مثال افراد در زمین کشاورزی و یا منزل خود هنگام بازسازی به صورت اتفاقی به تعدادی سکه طلا و نقره برخورد می‌کنند. اگر این کشف از ملک شخصی افراد باشد و به صورت اتفاقی کشف شده باشد و به سازمان میراث تحویل داده شود، سازمان پس از بررسی در صورت احراز شرایط سکه‌ها را وزن کرده و دو برابر ارزش روز طلا و نقره به یابنده پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: چنانچه اشیا و آثاری غیر از سکه به صورت اتفاقی و بدون آسیب به محوطه‌های تاریخی از سوی افراد یافت شود و به سازمان میراث فرهنگی اطلاع داده شود، پس از ارزیابی مبلغ حق‌الکشف به افراد پرداخت می‌شود. این قانون پیش از این نیز وجود داشت، اما از بودجه‌های عمومی برای تأمین آن استفاده می‌شد در صورتی که در لایحه جدید ردیف اعتباری برای پرداخت این گونه از کشف‌ها در نظر گرفته شده است.

کارگر با ابراز امیدواری از اینکه این ردیف اعتباری بتواند از سال آینده از کسانی که کمک می‌کنند تا از حفاری غیرمجاز و خروج آثار ملی جلوگیری شود حمایت بهتری صورت گیرد، گفت: میزان کشف از سوی دستگاه‌های رسمی همچون یگان حفاظت و نیروی انتظامی قابل اعتنا است، اما رقم دقیقی از میزان آثاری که به صورت غیرقانونی کشف و قاچاق می‌شود وجود ندارد.

مدیر‌کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به افزایش بودجه این سازمان در بخش میراث فرهنگی اشاره و بیان کرد: بخشی از مأموریت این سازمان حفاظت از بنا‌های تاریخی، مرمت بنا‌ها و تجهیز موزه‌ها است که این افزایش بودجه می‌تواند در این ابعاد یاری رسان باشد.

کارگر به اشاره به اینکه پیش بینی شده بود هر پنج روز شاهد افتتاح یک موزه در کشور با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، بخش خصوصی و نهاد‌های عمومی همچون شهرداری‌ها و وزارتخانه‌ها باشیم، اظهار کرد: بیشترین گسترش در زمینه ایجاد موزه توسط بخش خصوصی صورت گرفته است. این افزایش بودجه می‌تواند به هدف گسترش تعداد موزه‌ها نیز یاری رساند و کمک بیشتری به بخش خصوصی شود.

انتهای پیام

 

 

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا قران موزه حق کشف میراث فرهنگی طلا نقره کشف سکه بودجه مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۷۷۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در حاشیه رونمایی از این آثار گفت: این مراسم با توجه به وجود نسخ خطی نفیس در گنجینه موزه بزرگ خراسان و به مناسبت روز بزرگداشت «ابومحمد مشرف‌الدین مصلح بن‌عبدالله بن‌مشرف» متخلص به سعدی، شاعر و نویسنده پارسی‌گوی ایرانی برگزار شد.

احسان زهره وندی افزود: یکی از اولویت‌های کاری معاونت میراث فرهنگی خراسان رضوی تبیین و معرفی مشاهیر ادبی ایران است که از اسفند سال گذشته با برنامه (بزرگداشت نظامی) شروع و در سال‌جاری نیز ادامه خواهد داشت و طبق تقویم فرهنگی اقدام به برپایی نمایشگاه‌های مشاهیر فرهنگی و هنری براساس آثار موجود در خراسان رضوی می‌کند.

وی گفت: در این مراسم ۲ نسخه خطی نفیس سعدی از کلیات گلستان و یک رقعه متعلق به دوره تیموری رونمایی شده است.

معاون میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: یکی از نسخه‌ها شامل غزلیات سعدی به ضمیمه غزلیات قاسم انوار و بخشی از دیوان حافظ است که با خط نستعلیق ۱۴ سطری نوشته شده و تاریخ تحریر آن مربوط به دوره تیموری و قرن ۱۰ هجری قمری است.

زهره وندی افزود: نسخه دیگر کلیات سعدی شامل گلستان، بوستان و دیوان اشعار بوده که با خط نستعلیق تحریر شده است.

نسخه‌های خطی سعدی از سوم تا نهم اردیبهشت  در موزه بزرگ خراسان واقع در بوستان کوهسنگی مشهد از ساعت ۹ تا ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به هنر، شعر و ادبیات فارسی است.

دیگر خبرها

  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیاردی بخش خصوصی در بناهای تاریخی
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • بنای موزه تاریخ کانون پرورش فکری در سازمان میراث فرهنگی ثبت شد
  • ثبت ملی محتوا و بنای موزه تاریخ کانون در سازمان میراث فرهنگی
  • لزوم حمایت از بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری