Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-04-19@17:22:14 GMT

پژوهش معلق و منزوی در دانشگاه نخواهیم داشت

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۸۰۳۳

پژوهش معلق و منزوی در دانشگاه نخواهیم داشت

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه بررسی موضوعات مربوط به حوزه کشاورزی استان یزد چهارشنبه شب(3 بهمن ماه) به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و با حضور دکتر محمدعلی باغستانی (مجری طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی)، دکتر سعید آزادیان (دستیار ویژه رئیس دانشگاه)، دکتر محمد علی‌اکبری (مسئول دبیرخانه برنامه‌های علمی دانشگاه آزاد اسلامی)، دکتر معصومه طباطبایی (رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد)، معاونان، اعضای هیأت علمی و اساتید گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر طهرانچی در این نشست خاطرنشان کرد: به عنوان کسی که نسبت به وضعیت کشاورزی کشور احساس خطر می‌کنم، همه مشکلات این حوزه را مربوط به مسئله آب نمی‌دانم، بلکه دلیلم از وضعیت نامطلوب بخش کشاورزی، عدم رغبت جوانان برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با کشاورزی و تکنولوژی‌های مربوط به این حوزه است.

وی با بیان اینکه واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور در حال حاضر مجموعاً 7 هزار دانشجوی کشاورزی دارند، گفت: نسبت استاد به دانشجو در این رشته‌ها یک به سه است و وضعیت به گونه‌ای است که دانشکده‌های کشاورزی به سمت تعطیلی می‌روند، البته این موضوع تنها مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی نیست، بلکه دانشگاه تهران هم امسال پذیرش دانشجو در رشته کشاورزی در پردیس ورامین را بدون کنکور انجام داد که این موضوع نشان می‌دهد که نسبت به رشته کشاورزی اقبال کمتری وجود دارد.

موفقیت در صنعت کشاورزی مستلزم برخورداری از دانش بومی است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: عدم رغبت دانشجویان به رشته کشاورزی به معنای آن نیست که مردم ارتباطی با بخش کشاورزی ندارند، بلکه حدود 5 میلیون خانوار از کشاورزی درآمدزایی می‌کنند.

دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: آب در کشاورزی مسئله مهمی است، اما موفقیت در این صنعت، زمانی حاصل می‌شود که دانش بومی داشته باشیم، همانطور که در سال‌های دور مردم یزد، قنات را به عنوان یک دانش و طرح بومی ابداع کردند و توانستند بر مشکل کم‌آبی منطقه غلبه کنند. کشاورزی اکنون به سبک گلخانه‌ای تغییر رویکرد داده که اگر به اقتضائات این مدل کشاورزی و تکنولوژی‌های موردنیاز آن توجه نداشته باشیم، صنعت کشاورزی و به دنبال آن امنیت غذایی ما به کشورهای دیگر وابسته خواهد شد.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تکنولوژی در دانشگاه خلق می‌شود، تأکید کرد: اگر بتوانیم تکنولوژی‌های موردنیاز کشاورزی را خودمان تأمین کنیم، به هیچ وجه به واردات محصولات غذایی وابسته نخواهیم بود و تحریم‌های دشمن نمی‌تواند در این حوزه اثرگذار باشد.

وی با اشاره به طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در جلسات متعدد معضلات بخش کشاورزی را به صورت ویژه بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر مردم از رشته‌های کشاورزی در دانشگاه استقبال نمی‌کنند، به دلیل آن است که تأثیر آن را در اقتصاد حس نکرده‌اند، بنابراین مسئولیت این طرح را به دکتر اردکانی و دکتر باغستانی که تحصیلات عالیه و سابقه طولانی در این حوزه دارند، سپردیم تا دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی اقدام کند و در این فرآیند همه حوزه‌ها از جمله بیولوژی، مدیریت، حقوق، مهندسی صنایع، حسابداری و... را در کنار رشته کشاورزی توسعه دهد تا دانشگاه آزاد اسلامی بتواند به این اقتصاد متصل شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: برنامه دانشگاه آزاد اسلامی بر این است که اگر در کشور نیاز به تأمین سلامت غذایی مردم بود، در کمترین زمان و با در نظر گرفتن همه ابعاد، طرح تحقیق و توسعه (R & D) آن را تهیه کند و با استفاده از توان نیروهای متخصصی که تربیت کرده بتواند در این زمینه فعالیت کند.

دکتر طهرانچی با تأکید بر لزوم مدیریت بخش کشاورزی براساس شرایط آب‌وهوایی کشور، گفت: در کشور ما که منابع آب و شرایط آب‌وهوایی برای کشاورزی مطلوب نیست، استفاده از تکنولوژی‌های مدرن همچون سیستم آبیاری هوشمند، استفاده از چترهای محافظت از محصولات و جلوگیری از تبخیر آب و... ضروری به نظر می‌رسد.

وی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت وارد عرصه شده و تلاش دارد با همفکری مسئولان شهری و مردم، امکانات و شرایط توسعه کشاورزی در کشور را فراهم کند.

دانشگاه آزاد اسلامی سیاست‌های توسعه منطقه‌ای را متناسب با شهرها و استان‌ها پیگیری می‌کند

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی سیاست‌های توسعه منطقه‌ای را متناسب با هر یک از شهرها و استان‌ها پیگیری می‌کند، خاطرنشان کرد: برای استان یزد که در حوزه بیولوژی و فناوری‌های کنترل و برق و الکترونیک در مدیریت آب فعالیت‌های خوبی داشته، موضوع کشاورزی و ایجاد ارتباط بین علوم مختلف همچون رباتیک را به عنوان یکی از موضوعات استان در نظر گرفته‌ایم تا مهندسی و رباتیک را در خدمت به کشاورزی به کار گیریم.

نمی‌خواهیم پژوهش معلق و منزوی در دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: نمی‌خواهیم پژوهش و تربیت نیروی انسانی معلق و منزوی در دانشگاه آزاد اسلامی داشته باشیم، بنابراین با طرح‌هایی که داریم، قرار است آموزش و پژوهش در این دانشگاه، مسیر تحول را طی کند تا تربیت دانشجویان از پشت میزنشینی به حضور در میدان عمل تغییر کند. در این مسیر، همفکری با مسئولان شهری برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامه‌ریزی برای برگزاری استارت‌آپ در حوزه کشاورزی، تصریح کرد: کشورهای رقیب می‌خواهند جوانان را به سمت فعالیت‌های خدماتی سوق دهند و بخش تولید را خود در اختیار بگیرند. با توجه به اهمیت این موضوع که نیازمند هوشمندی است، دانشگاه آزاد اسلامی برگزاری فن‌بازار و استارت‌آپ‌های تخصصی در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی را آغاز کرده است.

دانشگاه آزاد اسلامی باید در اقتصاد شهری مؤثر باشد

وی در ادامه تأکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی باید در اقتصاد شهری مؤثر باشد. به عنوان مثال سال آینده می‌توانیم در موضوع محصول پسته تمرکز کنیم و با در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص این محصول و بکارگیری همه پژوهشگران، اساتید و دانشجویان علاقمند از طریق سامانه پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای (پایش)، همگرایی و مأموریت‌گرایی را در تحقیقات داشته باشیم.

دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی 5 هزار هکتار زمین کشاورزی در اختیار دارد، گفت: در جهت فعالیت های تحقیقاتی و کشاورزی، بنا داریم این اراضی را به اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته‌های کشاورزی بسپاریم تا روی این زمین‌ها کار کنند تا به باور توانستن و اشتغال‌زایی برسند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تصریح کرد: یکی از اشکالاتی که در دانشگاه‌های ما وجود دارد، این است که به دانشجویان علم می‌دهیم نه یقین. یقین به معنای این است که زمین در اختیار دانشجوی کشاورزی قرار دهیم تا محصول تولید کند و در چرخه رقابت بازار قرار گیرد و بتواند از چرخه آموزش صرف خارج شود. دانشگاه آزاد اسلامی این کار را آغاز کرده است.

دکتر باغستانی: امنیت غذایی حاصل نمی شود، مگر زمانی که دانش کافی در این زمینه داشته باشیم

در ادامه این جلسه، دکتر محمدعلی باغستانی مجری طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی با قدردانی از نگاه ویژه دکتر طهرانچی به حوزه کشاورزی، گفت: دکتر طهرانچی با وجود اینکه در رشته کشاورزی تحصیل نکرده، اما اشراف خوبی به این حوزه دارد که این دیدگاه، فرصت مغتنمی است که در دانشگاه آزاد اسلامی به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه در حوزه تولید محصولات کشاورزی دو دیدگاه بین مسئولان وجود دارد، خاطرنشان کرد: برخی معتقدند تولید محصول در ایران توجیه اقتصادی ندارد و باید به دنبال واردات باشیم. در مقابل، این تفکر صحیح و منطقی حاکم است که خودمان باید محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک را تولید کنیم تا وابسته به خارج نباشیم.

دکتر باغستانی تصریح کرد: امنیت غذایی به این معنی است که غذا کافی باشد، سالم باشد و توزیع عادلانه شود. امنیت غذایی حاصل نخواهد شد، مگر زمانی که دانش کافی در این زمینه داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه دانشگاه‌‌ها و مراکز پژوهشی در کشور ما نتوانسته‌اند نگاه علمی را به عرصه کشاورزی وارد کنند، خاطرنشان کرد: این موضوع در طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی دیده شده و پس از مشخص شدن رئوس این طرح، دانشجویان کشاورزی ملزم خواهند شد که به صورت علمی و عملی در حوزه کشاورزی تحصیل و فعالیت کنند.

انتهای پیام/

28 / 31 باغستانی طهرانچی دکتر امنیت غذایی دانش کافی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: باغستانی طهرانچی دکتر امنیت غذایی دانش کافی دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۸۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود

علیرضا دادیان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تشریح فعالیت‌ها و دستاوردهای این دانشگاه در سال ۱۴۰۲ در حوزه علم و فناوری و تولید دانش‌بنیان اظهار کرد: دریافت ۱۵ مجوز استقرار هسته‌های فناور و عقد ۱۰ قرارداد استقرار قطعی با درآمد ماهانه ۴۰ میلیون تومان از اقدامات واحد فراهان بوده است.

وی درباره اینکه اکنون چه تعداد هسته، واحد فناور و شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه‌تان مستقر هستند؟ چنین پاسخ داد: ۱۰ هسته فناور در حوزه‌های بازیافت شیشه، تولید بلور، تولید و آموزش نوازندگی ساز چوگور، تولید UPVC مصنوعات رزینی گردشگری، تولید خلّاقانه رشته آشی، تولید فناورانه پودر و کپسول آتش‌نشانی و برگزاری دوره‌های HSE، تولید اسباب‌بازی چوبی و تهیه و فروش غذا تحت اپلیکیشن بافت فرش ازجمله واحدها و شرکت‌های فناور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان درباره فعالیت شرکت‌ها و محصولات خاص فناورانه در این دانشگاه و برنامه‌های سال ۱۴۰۳ تشریح کرد: مقرر شده در سال جاری (۱۴۰۳) در حوزه ایزوگام یک شرکت دانش‌بنیان مستقر کنیم.

دادیان متذکر شد: در حوزه مهارت و کارآفرینی هم همه هسته‌های فناور با رویکرد کارآفرینی مستقر شده‌اند.

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گو با خبرنگار آنا، نجات تالاب میقان را ضروری برشمرد و افزود: نجات تالاب «میقان» باید در اولویت استان مرکزی قرار گیرد؛ چراکه تبعات ناشی از مرگ این تالاب جبران‌ناپذیر است و در این راستا راهکار علمی باید مدنظر قرار بگیرد.

مخالفت دانشگاه علوم پزشکی با استقرار تولیدکنندگان بهداشتی و کلینیک‌های پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد فراهان توضیح داد: در این دانشگاه ساختمانی منحصربه‌فرد داریم که برای استقرار هر تولیدکننده صنایع غذایی، بهداشتی، آرایشی و نیز کلینیک‌های پزشکی و دندانپزشکی استاندارد‌های لازم را دارد، اما متأسفانه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی با استناد به اینکه این ساختمان در یک مجموعه آموزشی قرار دارد با هرگونه استقرار شرکت‌ها مخالفت می‌کند.

دادیان تبیین کرد: این در حالی است که از یک سو این ساختمان هرسال که بدون استفاده بماند، روند تخریب را طی خواهد کرد و از سوی دیگر استقرار شرکت‌های غیربهداشتی آسیب‌های زیادی به این ساختمان وارد می‌کند.

انتهای پیام/

حسین بوذری

دیگر خبرها

  • اهدای جایزه دکتر موسی‌خانی به ۳ نفر از برگزیدگان
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت در اصفهان
  • اولین کنگره پژوهش و فناوری در حوزه بهداشت و سلامت + فیلم
  • حوزه فرهنگ نیازمند طراحی‌های کاربردی برای مقابله با شرایط انحرافی دشمن است
  • مشهد؛ هفتمین ایستگاه جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد
  • جشنواره سراسری نشریات دانشجویی دانشگاه آزاد برگزار می‌شود
  • افق‌های جدید، پیش روی هاب پیوند کلیه ایران/ پذیرش بیمار از ۱۲ کشور جهان در بیمارستان فرهیختگان
  • دیدار رئیس و معاونین دانشگاه آزاد اسلامی با دکتر ولایتی
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود
  • دانشگاه آزاد یزد ۳۰۰ دانشجوی بورسیه در صنعت کاشی دارد