Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-03-29@02:15:33 GMT

آمار تامل برانگیز یک پژوهش درباره ازدواج سفید

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۸۱۳۴

آمار تامل برانگیز یک پژوهش درباره ازدواج سفید

به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز،    پنجمین نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان تهران به محل ارائه گزارشی از پژوهشی علمی با عنوان« اتاقی با درِ باز» درباره ازدواج سفید در چند کلانشهر کشور تبدیل و بیان شد که بیشتر افرادی که به این پدیده گرایش پیدا کرده اند از تحصیلکردگان هستند.

 

در این پژوهش، پاسخ دهندگان اعتقاد مذهبی خود را نیز بیان کرده اند که بیشتر افراد دارای اعتقاد مذهبی اندک یا بی اعتقاد توصیف شده اند و نیز سه درصد گفته اند که افرادی مذهبی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این جلسه روز چهارشنبه به ریاست «انوشیروان محسنی بندپی» استاندار تهران و رئیس پیشین سازمان بهزیستی کشور درحالی برگزار شد که اعضای ستاد ابتدا در آن به موضوع ارائه تسهیلات ازدواج پرداختند اما بیشتر وقت آن به بحث و بررسی پدیده موسوم به ازدواج سفید صرف شد.

 

خانم «عقیلی» کارشناس پژوهش معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان نتایج پژوهشی علمی را که در خصوص ازدواج سفید به سفارش این وزارتخانه چندی پیش تهیه شده است تشریح و بیان کرد: 216 نفر از سه کلانشهر تهران، اصفهان و مشهد که تجربه ازدواج سفید داشتند به پرسش های این پژوهش پاسخ داده اند.

 

ازدواج سفید یا همباشی شیوه‌ای از زندگی مشترک تعریف می شود که در آن افراد بدون ثبت هیچ سند دولتی،‌ قانونی یا مذهبی، زندگی زیر یک سقف را تجربه می‌کنند و در این شیوه، زندگی بر اساس قوانین و مقرراتی پیش می‌رود که توسط دو طرف تعیین می کنند.

 

به گفته عقیلی، در این پژوهش آمده است که اینک حدود ١٢ میلیون جوان مجرد در کشور زندگی می کنند که در سن ازدواج هستند و حتی از این سن گذشته اند اما در تجرد به سر می برند و سال گذشته 11 درصد از آمار ازدواج کاهش و 6 درصد نیز آمار طلاق افزایش یافته است.

 

کارشناس وزارت ورزش و جوانان سایر یافته های علمی این پژوهش را در این زمینه به شرح زیر بیان کرد:جوانانی که به ازدواج سفید و همخانگی روی می آورند به ارزش های دینی حساسیت کمتری دارند و عقاید دینی برای آنان اهمیت چندانی ندارد.

 

این نوع از زندگی در میان دانشجویان بیشتر مشاهده شده است؛ جوانانی که برای ادامه تحصیل دانشگاهی به کلانشهرها مهاجرت کرده اند، تحصیلاتشان تمام شده و در همان شهرها به شغل موقت و اداری خصوصی روی آورده اند که این نوع از ازدواج را ترجیح می دهند.15 درصد افراد پاسخگو در این پژوهش که تجربه ازدواج سفید داشته اند در گروه سنی 15 تا 24، 45.3 درصد در میان گروه 25 تا 30، 11 درصد در گروه سنی 31 تا 36 و مابقی گروه های سنی 37 و بالاتر قرار داشتند.

 

43 درصد پاسخگویان از شهر تهران، 31 درصد از مشهد و 26 درصد از شهر اصفهان بودند.تجربه ازدواج سفید در میان افراد تحصیلکرده 63 درصد فوق دیپلم و لیسانس، 23 درصد کارشناسی ارشد، 14 درصد دکترا و مابقی دیپلم و زیر دیپلم اعلام شده است.

 

46.3 درصد پاسخگویانی که رابطه همخانگی داشتند در شرکت های خصوصی، 39.5 درصد در بخش آزاد، سه درصد در دولت شاغل و 11 درصد بیکار محسوب می شدند و همزمان با کار و تحصیل، زندگی با همخانه را تجربه می کردند.نوع اعتقاد مذهبی پاسخگویان نشان می دهد که 57 درصد دارای اعتقاد کم مذهبی، 40 درصد بی اعتقاد و سه درصد مذهبی هستند.

 

پاسخگویان، بی اعتقادی به ازدواج رسمی را با 41.4 درصد فراوانی، مهمترین دلیل گرایش به سوی همخانگی ذکر کرده اند؛ همچنین آزادی بیشتر و داشتن حق بر بدن خود با 20 درصد، نداشتن امنیت شغلی با 17درصد، آشنایی بیشتر با یکدیگر 14درصد و بی اعتمادی را با هفت درصد به ترتیب از مهمترین دلایل دیگر گرایش به ازدواج سفید برشمردند.در این جلسه مدیران و کارشناسان حاضر پرسشی را مطرح کردند که چرا نام چنین پدیده ای باید ازدواج سفید باشد؛ در حالی که شرح حال آن نشان دهنده زندگی و ازدواج سیاه یا خاکستری است.

 

محسنی بندپی استاندار تهران در ادامه جلسه گفت: این نوع زندگی «هم باشی» است و پدیده ای غیرشرعی و غیراخلاقی و اقدامی به منظور برهم زدن کانون خانواده محسوب می شود.وی در ادامه به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد داد که نسبت به تغییر کلمه یا اصطلاح «ازدواج سفید» اقدام کند تا اکراه و ناپسندیده بودن آن هم مشخص باشد.محسنی بندپی تاکید کرد: در ماده 80 قانون ششم توسعه تکلیف شده است که برای کاهش، کنترل و مهار آسیب های اجتماعی، اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم که برای تحقق آن باید شناخت دقیقی از آسیب ها داشت.

 

استاندار تهران گفت: یکی از راه های کنترل و کاهش تعداد معلولان، اجرای طرح غربالگری ژنتیکی پیش از ازدواج است.وی تصریح کرد: از مهمترین آسیب هایی که ازدواج سفید به دنبال دارد، نبود غربالگری ژنتیکی و تولد فرزندان دارای مشکل است.

 

محسنی بندپی با بیان اینکه علت نامگذاری این نوع ازدواج به سفید، ثبت نشدن آن در شناسنامه و مراجع قانونی است، خاطرنشان کرد: باید به ازدواج سفید به عنوان آسیب و فساد اخلاقی نگاه کرد چون در جایی ثبت نمی شود و زمینه ایجاد مشکلات جدید را فراهم می کند.استاندار تهران گفت: سالانه 25 تا 30 هزار کودک معلول در کشور متولد می شود و این معلولیت ها ناشی از مشکلات ژنتیکی است.

 

**وضعیت پرداخت تسهیلات ازدواج در استان

در بخش دیگری از جلسه «رضا گلمحمدی» مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران گزارشی در خصوص تسهیلات ازدواج پرداختی در کشور و این استان طی سه ماهه سوم امسال ارائه کرد.

 

وی اظهارداشت: 951 هزار و 221 نفر متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج در کل کشور بوده اند که از این تعداد 802 هزار و 268 متقاضی معادل 84 درصد موفق به دریافت این وام شده اند.گلمحمدی افزود: برای مجموع این افراد رقمی معادل 12 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات 15 میلیون تومانی به ازای هر متقاضی پرداخت شده است.

 

وی یادآورشد: طی مهر امسال 39 هزار و 896 متقاضی، آبان 54 هزار و 772 نفر و در آذر امسال 96 هزار و 473 نفر در استان تهران تسهیلات ازدواج دریافت کرده اند که این رقم معادل 87 درصد کل متقاضیان این استان است.مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران گفت: طی سه ماه گذشته هم تعداد وام گیرندگان افزایش و هم تعداد افراد در انتظار کاهش یافته است.

 

فرماندار قرچک نیز در ادامه این جلسه به ارائه گزارشی در خصوص عملکرد حوزه جوانان در این شهرستان پرداخت.بهمن خطیبی به تشکیل جلسه های مستمر ستاد امور جوانان، فعال سازی مجمع مشاوران جوان، اعزام تیمی از نخبگان به مسابقات ملی و رسیدگی به مسائل جوانان اشاره کرد.

 

سیاوش شهریور فرماندار شمیرانات نیز گفت: برنامه ریزی برای کاهش پدیده های نوظهور اجتماعی که مولود زندگی شهرنشینی و صنعتی است در شهر و استان تهران ضرورت دارد.در پایان این جلسه، محمد پیرای دبیر مجمع مشاوران جوان استان تهران هم از عملکرد برخی مدیران انتقاد کرد و از محقق نشدن مصوبات ستاد امور جوانان این استان گلایه داشت.

 

پیرای تصریح کرد: چرا آنگونه که فرمانداران در شهرستان ها به حوزه جوانان می پردازند در استان و ستاد مرکزی به جوانان بهای چندانی داده نمی شود؟وی تاکید داشت: حضور خود مدیران کل در جلسه های مربوط به جوانان و ستاد امور جوانان اهمیت دارد و این موضوع باید پیگیری شود.

 

ایرنا

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: ازدواج سفید گوناگون زندگی مشترک جوانان جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۸۱۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترک تحصیل ۹۳۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته

آمار جدید بازماندگان از تحصیل اعلام شد. بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ در مقاطع تحصیلی مختلف ۹۲۹ هزار و ۷۹۸ نفر از تحصیل بازماندند. سال گذشته، ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها بیشترین تعداد بازماندگی از تحصیل را داشتند.

به گزارش تجارت نیوز؛ روند افزایشی آمار بازماندگان از تحصیل در ایران ادامه دارد. تازه‌ترین آمار‌هایی که اعلام شده نشان می‌دهد که سال تحصیلی گذشته بیش از ۹۲۹ هزار نفر از تحصیل بازماندند.

آموزش و پرورش در ایران با چالش‌های زیادی از جمله بازماندگی از تحصیل، ترک تحصیل، افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان و... مواجه است. نتایج آزمون‌های بین‌المللی و آزمون‌های داخلی هم نشان از افت کیفیت تحصیلی دانش‌آموزان ایرانی می‌دهد.

کارشناسان دلایل مختلفی برای وضعیت نابسامان آموزش عمومی در کشور عنوان می‌کنند؛ از عوامل فرهنگی گرفته تا اقتصادی. نکته مهمی که هم کارشناسان به آن اشاره کرده‌اند، هم مرکز پژوهش‌های مجلس به آن پرداخته، فقر است. تحلیل‌هایی که در این حوزه شده، نشان می‌دهد که فقر عامل اصلی بازماندگی از تحصیل و ترک تحصیل کودکان در ایران است.

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از شاخص‌های اجتماعی به وضعیت تحصیلی افراد از جمله نرخ باسوادی، ترک تحصیل و بازماندگی از تحصیل پرداخته است. بررسی داده‌های این مرکز نشان می‌دهد که سال تحصیلی گذشته (۱۴۰۱-۱۴۰۲) در مقاطع تحصیلی مختلف ۹۲۹ هزار و ۷۹۸ نفر از تحصیل بازماندند.

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس، آمار بازماندگی از تحصیلی در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ را ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر اعلام کرد. بر این اساس، آمار بازماندگی از تحصیل در سال تحصیلی گذشته نسبت به سال قبل از آن، حدود ۲ درصد افزایش داشته است.

بررسی جزئیات آمار‌های بازماندگی از تحصلی نشان می‌دهد که بیشترین آمار بازماندگان از تحصیل مربوط به مقطع متوسطه دوم است.

سال تحصیلی گذشته جمعیت ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها، سه میلیون و ۵۵۲ هزار و ۸۸۹ نفر بود. از این میان، ۵۵۶ هزار و ۹۹۴ نفر از آن‌ها از تحصیل بازماندند. ۲۹۵ هزار و ۱۰۱ نفر از بازماندگان از تحصیل در این مقطع را پسران و مابقی را دختران تشکیل می‌دهند.

جمعیت در سن مقطع متوسطه اول یعنی ۱۲ تا ۱۴ ساله‌ها در سال تحصیلی گذشته، سه میلیون و ۹۸۰ هزار و ۸۳۷ نفر بود. از این میان، ۱۹۷ هزار و ۶۹۰ نفر از آن‌ها از تحصیل بازماندند. حدود ۹۸ هزار نفر از بازماندگان از تحصیل در این مقطع را پسران و حدود ۹۹ هزار نفر را هم دختران تشکیل می‌دهند.

همچنین جمعیت کودکان ۶ تا ۱۱ سال در سال تحصیلی گذشته، ۹ میلیون و ۸۶ هزار و ۸۰۵ نفر بود. از این میان، ۹۶ هزار و ۲۰۲ نفر از پسران و ۷۸ هزار و ۹۱۲ نفر از دختران از تحصیل بازماندند. یعنی در مجموع ۱۷۵ هزار و ۱۱۴ نفر از کودکان ۶ تا ۱۱ نامشان در آمار بازماندگان از تحصیل ثبت شد.

در بخش دیگری از داده‌های مرکز آمار ایران به نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان پرداخته شده است. آنطور که این آمار‌ها نشان می‌دهد نرخ ترک تحصیلی سال تحصیلی گذشته در مقطع ابتدایی ۱.۲ درصد است. سال تحصیل ۱۴۰۰-۱۴۰۱ نرخ ترک تحصیل در این مقطع ۹۵/. درصد بود.

نرخ ترک تحصیل سال گذشته در مقطع متوسطه اول، ۵.۴۷ درصد بود. سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱، اما نرخ ترک تحصیل در این مقطع ۴.۳۶ درصد بود. یعنی نرخ ترک تحصیل در این مقطع طی یک سال، حدود یک درصد افزایش داشت.

دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم، ترک تحصیل بیشتری نسبت به مقاطع دیگر داشتند. نرخ ترک تحصیل این مقطع در سال تحصیلی گذشته، ۴.۰۴ عنوان شده که نسبت به سال پیش از آن، حدود ۱.۷ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

پیش از این مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با بررسی وضعیت آموزش عمومی در ایران نوشت، نرخ جذب بسیار ناچیز کودکان بازمانده از تحصیل در کنار تعداد بالای ترک تحصیل سالانه (از ۲۷۰ هزار تا ۳۴۷ هزار نفر) موجب شده است تا روند بازماندگی از تحصیل در نظام آموزش و پرورش رو به رشد باشد.

بازوی پژوهشی مجلس در ادامه گزارش خود به نقش عوامل اقتصادی در بازماندگی از تحصیل پرداخت. در این گزارش آمده است که سال ۱۳۹۹ حدود ۷۰ درصد کودکان بازمانده از تحصیل در دهک یک تا پنج قرار داشتند.

بنا بر گزارش این مرکز، دهک دوم با ۲۲ درصد بیشترین سهم بازماندگی از تحصیل را به خود اختصاص داده است. بررسی این داده‌ها نشان می‌دهد که استان سیستان و بلوچستان با بیش از ۷۳ درصد دارای بیشترین نرخ فقر کودکان بازمانده از تحصیل را در سال ۱۳۹۹ داشت.

دیگر خبرها

  • کودکان قربانیان قلدری اینترنتی
  • بیکاری ۸۳ درصد از جوانان هند
  • ۱۳ مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده در کردستان فعالیت دارند
  • رشد قابل تامل پول افغانستان خبرساز شد 
  • نرخ تورم در کدام استان بیشتر است؟
  • فقر در ایتالیا به اوج خود رسید
  • پرداخت ۳۱ میلیارد ریال تسهیلات حمایتی به طرح‌های ملی جوانان در استان اردبیل
  • پنالتی بحث‌برانگیز در دیدار اسپانیا-برزیل (عکس)
  • ترک تحصیل ۹۳۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی گذشته
  • ادعای بحث‌برانگیز درباره حضور «معین» در ایران