Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، "چرا تاکنون در واشنگتن کودتا شکل نگرفته؟ زیرا در واشنگتن «سفارت آمریکا» وجود ندارد!" این صحبت‌های آیرا کورزبان وکیل ژان برتراند آریستاید، رئیس جمهور وقت هائیتی پس از کودتا در این کشور است؛ دیشب، پس از روزها ناآرامی در کشور ونزوئلا ایالات متحده، کانادا و چند کشور غربی به دولت قانونی ونزوئلا پشت کرده و از اغتشاشگران حمایت کردند!

این در حالی است که ایران، روسیه و ترکیه از دولت نیکولاس مادورو حمایت خود را اعلام کرده و اقدام آمریکا را محکوم کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حسن عابدینی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با حوادث اخیر در کاراکاس پایتخت ونزوئلا اظهار کرد: آمریکای لاتین طی سالیان دراز به عنوان حیاط خلوت ایالات متحده تلقی می‌شد و در طول یک الی دو دهه گذشته چپ‌گرایان و‌ افرادی که به دنبال استقلال کشورشان بودند با رای مردم به قدرت رسیدند.

وی در ادامه افزود: کاخ سفید همواره سیاست مداخله در کشور‌های آمریکای لاتین را دنبال می‌کرد و در این مقطع هم از هیچ کوششی برای سرنگون کردن‌ دولت‌های مستقل در آمریکای لاتین از کوبا تا ونزوئلا و سایر کشور‌های این منطقه خودداری نکرده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بارها کاخ سفید و سازمان جاسوسی CIA برای ترور رهبران مستقل این کشور‌ها دست به کار شده‌اند و حتی تعدادی معتقدند بیماری‌های لاعلاجی که برخی از رهبران این کشور‌ها گرفتند مانند هوگو چاوز، نوعی توطئه آمریکایی بوده است؛ بنابراین در دو دهه گذشته ونزوئلا به عنوان موتور محرکه دولت‌های آمریکای لاتین و جنبش‌های استقلال طلب که مبارزه با دخالت‌های ایالات متحده را در دستور کار قرار داده‌اند، مطرح بود؛ بنابراین واشنگتن در چند مرحله تلاش کرد از طریق شورش‌های خیابانی، کمک به مخالفان، آموزش مخالفان و مداخله نظامی در ونزوئلا زمینه‌های سرنگونی دولت چاوز را فراهم کند.

عابدینی در ادامه در رابطه با سیاست‌های مداخله جویانه آمریکا در کشور‌های آمریکای لاتین گفت: ایالات متحده برای ایجاد شورش در ونزوئلا در زمان چاوز اقداماتی انجام داد که موفق نبود، ولی در این زمان و در دوران مادورو، روند پیشین خود را ادامه داده و تلاش کرد تا مجموعه‌ای از مخالفان را شکل داده و کمک کند تا این‌ها بتوانند مجموعه‌ای از مخالفان غرب زده را کمک کنند؛ ما دیدیم که در این مرحله آمریکا به صراحت از افراد وابسته به مخالفان حمایت کرده است که این یک دخالت آشکار در امور داخلی این کشور است.

کارشناس مسائل بین الملل در رابطه با اینکه چرا آمریکا به صراحت از مخالفان ونزوئلا حمایت کرده است، تاکید کرد: به نظر می‌رسد مقاماتی که در حال حاضر در کاخ سفید هستند سیاست حمایت مستقیم و آشکار از مخالفان را در دستور کار خود قرار داده‌اند و به هیچ عنوان منتظر نمی‌مانند که ببینند در آن کشور چه اتفاقی خواهد افتاد و در همان لحظات اول حمایت خود را اعلام می‌کنند؛ ممکن است سایر کشور‌های غربی هم در این مورد از سیاست‌های آمریکا پیروی کنند که این یک توطئه آشکار ضد کشور‌های آمریکای لاتین به صورت اعم و کشور ونزوئلا به صورت اخص است، شاید هدفشان انتقام‌گیری از سیاستمداران مستقل آمریکای لاتین باشد که طی دو دهه گذشته پرچمدار مبارزه با نظام سلطه به ویژه ایالات متحده بوده‌اند.

وی در پایان درباره اینکه چگونه دولت مادورو می‌تواند از بحران به‌وجود آمده عبور کند، گفت: اگر ساماندهی از سوی نیرو‌های دولت مادورو صورت بگیرد و بتوانند در این غائله بر اغتشاشات و ناآرامی‌ها غلبه کنند، می‌توانند اوضاع را به ثبات برسانند، زیرا پیش از این هم در دوران هوگو چاوز اتفاقاتی افتاد که حتی در مقطعی دولت آن زمان را توانستند ساقط کنند، اما‌ نیروهای مردمی به میدان آمدند و توانستند غرب‌گرایان را عقب برانند؛ اینکه آمریکایی‌ها با جدیت تمام از جناح غرب‌گرا حمایت می‌کنند موضوع تازه‌ای نیست و پیش از این هم وجود داشته است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سیاسی نیکولاس مادورو ونزوئلا کاراکاس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۸۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کروزهای ضد کشتی ایران در فاصله کم از خاک آمریکا

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 15 تصاویری از موشک کروز ضد کشتی ایرانی نصیر با نام تجاری CM 90 که با برد 90 کیلومتر و هدایت راداری فعال توسط قایق‌های تندروی کلاس ذوالفقار در اختیار ونزوئلا استفاده می‌شود، منتشر شده است. تصاویر مربوط به افتتاح و بازدید وزیر دفاع ونزوئلا Vladimir Padrino Lopez از مرکز نگهداری موشک ضد کشتی CM 90 را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • بایدن : تحریم‌ ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم / این تحریم‌ها، رهبران و نهاد‌های مرتبط با سپاه، وزارت دفاع و برنامه موشکی و پهپادی ایران را هدف قرار می‌دهند
  • آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • شیخ قره‌داغی: کسی که در کنار دشمنان بأیستد با همانها محشور خواهد شد
  • نخست وزیر ایرلند: اسرائیل انتقام را جایگزین منطق کرده است
  • کروزهای ضد کشتی ایران در فاصله کم از خاک آمریکا
  • اسرائیل به ایران حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می‌افتد
  • اسپانیا: برای عضویت فلسطین در سازمان ملل تلاش خواهیم کرد
  • تل آویو حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می افتد
  • حمید دباشی، استاد دانشگاه کلمبیا: اعراب، ایرانیان، مسلمانان، مردم آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین موجودیت واقعی برای فیلسوفان اروپایی ندارند/ نگاهی به فیلسوف برجسته‌ی اروپایی یورگن ‌هابرماس بیندازید که از کشتار فلسطینیان توسط اسرائیل حمایت کرد