Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بسیج نیوز»
2024-04-24@13:46:18 GMT

اهمیت امنیت در زندگی انسان

تاریخ انتشار: ۴ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۴۹۹۰۷۱

به گزارش خبرگزاری بسیج در اصفهان، حجت الاسلام محمد قطبی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، صبح امروز در نشست فقه امنیت از سلسله نشست‌های فقه مضاف که از سوی مؤسسه فتوح اندیشه اصفهان با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار می‌شود، با اشاره به اهمیت امنیت در زندگی انسان، گفت: امنیت در تمام ابعاد زندگی انسان در همه زمان‌ها و مکان‌ها با هر موقعیت و شغل و جنسیت و شرایطی مطرح است و انسان همواره به امنیت نیاز دارد تا بتواند به رشد برسد و مسیر تکامل و پیشرفت را طی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از شکل گیری حکومت اسلامی امنیت ملی در فقه مورد توجه نبود

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با بیان اینکه امنیت جانی یکی از مباحث مهم امنیت در دیدگاه علما است، خاطرنشان کرد: مسائل و مباحث مختلفی در حوزه جهاد و شهادت و یا فقه حفظ حریم خانه و خانواده و صیانت از حریم شخصی مطرح شده در گذشته اما تا زمانی که حکومت اسلامی شکل بگیرد بحث‌های امنیت ملی خیلی در فقه ما مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی در ادامه افزود: بحث‌های اقتصادی کلان یا مباحث سیاسی از جمله مباحثی است که در فقه فردی به آن اشاره نمی‌شود، اما اینکه وارد مرحله جدیدی به نام رمز پول‌ها بشویم یا خیر یا دیگر مباحثی که در زمینه فقه امروزه با آن مواجه هستیم تا زمانی که حکومت شکل نگیرد این مباحث مطرح نخواهد شد و تا زمانی که بخواهیم حجره‌ای و در خارج از چارچوب حکومت بخواهیم به آن توجه کنیم چندان دیدگاه دقیقی نسبت به این موضوعات وجود نخواهد داشت.

حوزه علمیه پاسخگوی مسائل جدید فقهی باشد

حجت الاسلام قطبی با تأکید بر ضرورت پاسخگویی حوزه علمیه به مباحث جدید که جامعه به آن نیازمند است، اظهار کرد: امروزه نظام و حاکمیت در اختیار است و میدان باز بوده و ضرورت دارد به مسائل نوپدید بپردازیم، ضمن اینکه انقدر رشد و پیشرفت سریع است که اگر در مباحث جدید ورود نکنیم نخواهیم توانست پاسخگوی نیاز جامعه باشیم.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به توجه علمای گذشته به برخی مسائل نوین، منسجم نبودن و یکجا نبودن و احتمال بروز حالت‌های جدید را از ابعاد مهم بیان کننده لزوم پرداختن به مسائل جدید و پدیده‌های نوین دانست و تصریح کرد: ابعاد و اضلاع و مسأله‌های فراوانی وجود دارد که فقها به آن نپرداخته اند، نظیر امنیت سیاسی که به آن پرداخته نشده، به عنوان مثال در مسأله برجام باید مباحث حوزه امنیت ملی و فقه امنیت به خوبی بررسی شود.

وی مسائلی نظیر برجام یا fatf را نیازمند بحث‌های عظیم فقهی توصیف کرد و گفت: باید باب ها و عرصه‌های جدیدی باز شود تا وارد بحث‌های جدی و عمیق و دقیقی بشویم که تاکنون در زمینه آنها کاووش دقیقی صورت نگرفته است، فراوان پنجره‌هایی باز شده و یقینا بعد از این هم باز خواهد شد و همواره در حال گسترش است و لازم است به این مباحث ورود کرده و پاسخگو باشیم.

سه مأموریت رؤسای جمهور آمریکا در حوزه امنیت

حجت الاسلام قطبی مسأله اولویت گذاری در حوزه امنیت را یکی از مباحث مهمی عنوان کرد که لازم است به آن توجه شود، تصریح کرد: در مباحث فقهی پیش از انقلاب اسلامی زمانی که علما بحث فقهی می‌کنند به مسأله حفظ جان توجه دارند، اما زمانی که انقلاب اسلامی به پیروزی می‌رسد امام خمینی می‌فرمایند حفظ نظام اوجب واجبات است، این یعنی اهمیت امنیت کشور و استقلال کشور و توجه به حفظ نظام و حکومت اسلامی، در حقیقت وقتی وارد میدان وسیع تری می‌شویم اولویت‌های ما نمود جدیدتری پیدا می‌کند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، در ادامه خاطرنشان کرد: در آمریکا سه مأموریت اصلی برای رییس جمهور در سوگند و تعهدنامه تعیین می‌شود، حفظ حاکمیت ملی و حفظ سرزمین، تأمین امنیت ملی برای مردم وجامعه و در نهایت سبک زندگی، یعنی با منطق تجربی هم به چنین نتایجی رسیدند حال با نگاه فقهی، اجتماعی عقلی اگر به این موضوعات نگاه کنیم شاهد ضرورت آنها خواهیم بود، اما زمانی در کشور ما در دوران پیش از انقلاب اسلامی شاهد هستیم که مسائلی نظیر کاپیتولاسیون در دستور کار قرار می‌گرد و حاکمیت سرزمینی و حقوق شهروندی و حقوق اولیه مردم ما فاقد امنیت می‌شود.

وی با اشاره به مورد توجه قرار دادن مسائل ریز و جزئی در حوزه احکام عبادی، اظهار کرد: باید عمیقا در حوزه های جدید و مباحث مهمی نظیر امنیت و اقتصاد ورود کرده و با کاوش دقیق و فعالیت جدی همه ابعاد و لوازم موضوع را در اختیار جامعه قرار دهیم، تا زمانی که مباحث فقهی به صورت کامل مورد توجه قرار نگیرد و برطرف نشود و زیربرای دانش و علمی تهیه نشود نمی‌توان انتظار داشت مشکلات این حوزه‌ها برطرف شود.

نیازمند مدل سازی و عملیاتی کردن مباحث فقهی هستیم

حجت الاسلام قطبی با بیان اینکه باید مباحث علمی تبدیل به مدل سازی شود، افزود: در بحث تبدیل مسائل فقهی به قانون، مقررات اجتماعی و دیگر مسائل مورد نیاز جامعه حق نداریم پا پس بکشیم و انتظار داشته باشیم دیگران این مدل سازی را انجام دهند اگرچه نیازمند همکاری دستگاه‌ها و نهادها و سازمان‌های دیگر هستیم، اگر کسی قواعد فقهی را در دست داشته باشد اما نتواند آن را تبدیل به به مدل‌های عملیاتی کند شاهد تزاحم و تعارض در این مدل‌ سازی‌ها خواهیم بود.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، با تأکید بر ضرورت ورود حوزه علمیه به مسائل جدید و مورد نیاز جامعه، تصریح کرد: جریان عمومی حوزه علمیه امروزه به ویژه با شکل گیری فهم جدید جامعه، اگر حداقل توجهی به مباحث اجتماعی داشته باشد پیگیر مسائل جدید و موضوعات نوین در حوزه فقهی خواهد بود.

منبع: بسیج نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت basijnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بسیج نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۹۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

به دنبال برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با سریلانکا هستیم

سید ابراهیم رئیسی بامداد امروز دوشنبه پیش از عزیمت به پاکستان و سریلانکا، با بیان اینکه این سفر به دعوت روسای جمهور دو کشور دوست انجام می‌شود، تصریح کرد: کشور پاکستان از جمله کشور‌های مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه تاریخی و تمدنی با ایران است که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد توجه دو کشور بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به نگاه مشترک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در زمینه حقوق بشر، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مبارزه با تروریسم تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست همسایگی و توسعه روابط با کشور‌های اسلامی و همسو، علاقمند به ارتقای روابط با کشور پاکستان است و در این سفر مسائل مختلفی از جمله مسائل اقتصادی و تجاری، انرژی و مسائل مرزی با دولت پاکستان مورد بحث و گفتگو قرار خواهد گرفت.

رئیسی همچنین با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان به میزان سطح روابط سیاسی نیست، از هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری مبادلات تجاری و اقتصادی با توجه به ظرفیت‌های قابل توجه دو کشور در این زمینه خبر داد و گفت: مردم پاکستان، مردمی مومن، متدین و علاقمند به ارزش‌های انقلاب اسلامی بویژه به امام خمینی (ره) و رهبری معظم انقلاب اسلامی هستند و محبت و ارادت خود به ایران اسلامی را بار‌ها به اثبات رسانده‌اند، ما امنیت این کشور را امنیت خود می‌دانیم و معتقدیم تثبیت و ارتقای امنیت نقاط مرزی به نفع دو کشور و دو ملت خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین توسعه روابط اقتصادی و تجاری با سریلانکا را از جمله اهداف سفر خود به این کشور عنوان کرد و با اشاره به رشد قابل توجه همکاری‌های دو کشور در حوزه فنی و مهندسی ابراز امیدواری کرد این سفر نقطه عطفی در ارتقای سطح روابط میان ایران و سریلانکا باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • زاهدان میزبان گردهمایی کشوری مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی
  • مدیران به مسائل شرعی و اخلاقی در دستگاه خود توجه داشته باشند
  • زاهدان میزبان گردهمایی مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌ها
  • ضرورت توجه به زیرساخت‌های حوزه امنیت غذایی
  • برگزاری جلسه ستاد حجاب و عفاف در دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل
  • کیومرث هاشمی: اساس نظام جمهوری اسلامی بر پایه مسائل فرهنگی است
  • دانشگاه آزاد با ارائه راهکارهای تحول‌آفرین به حل مسائل استان کمک کند
  • در تدوین قوانین به بحران‌ها توجه شود/ آمارها واقعی نیست
  • مهم ترین عوامل کاهش موالید/ از سبک زندگی تا مشکلات ژنتیکی
  • به دنبال برداشتن گام‌های جدید در توسعه روابط با سریلانکا هستیم