Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خوداتکایی گندم تحریم غذایی ایران را بی‌اثر کرد، گفت: سازوکار پیمان‌های جهانی و منطقه‌ای گاهی در خدمت قلدری قرار می‌گیرد و موجب شده ما به زحمت بیفتیم.  به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی در جمع معاونین این وزرات و مدیران حفظ نباتات کشور با تاکید بر این که باید باور کنیم که در شرایط سخت و جنگ اقتصادی قرار داریم، اظهار داشت: این موضوع را همگان بیان می‌کنیم، ولی باور نداریم، زیرا اگر موضوعی را باور داشته باشیم، این باور در نگرش ها، عملکرد و رفتار ما باید نشان داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد:متاسفانه ما آن طور که باید باور داشته باشیم این باور را نداریم که شرایط و دوره سختی را پشت سر می‌گذاریم و در بوجود آمدن این شرایط سخت نیز خود ما به ویژه در این دوره سهم و تاثیری نداشته ایم.

حجتی با اشاره به این که ایران در چارچوب توافقات بین المللی مسیر خود را طی می‌کرد، خاطرنشان کرد: یک برنده انتخابات در آمریکا می‌خواست روی رقیب انتخاباتی خود را کم کند، شعار‌هایی داد و قلدری‌های دیکتاتور مآبانه یک فرد به عنوان رئیس جمهور آمریکا باعث شد یک سری مشکلاتی در نظام جهانی برای ما ایجاد شود.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:رسانه‌های بیگانه سعی می‌کنند القاء نمایند که این مشکلات را ما با دست خود ایجاد کرده ایم؛ جنگ روانی سختی را در پیش گرفته اند تا به نوعی موضوع را به داخل کشور بر گردانند، ولی ما که در چارچوب مقررات، ساختار‌ها و سازوکار‌های بین المللی که در دنیا جاری هست، توافق کردیم.

حجتی با طرح این سئوال که در این شرایط آیا باید مقاومت کنیم و یا عزت نفس فردی و ملی خود را زیر پا بگذاریم؟ یادآور شد:هجوم رسانه‌های بیگانه راه دوم را به ما القاء می‌کنند.

وی با بیان این که مصلحت خود ما و نسل‌های آینده ما و امانتی را که به عنوان ایران اسلامی تحویل ما شده ایجاب می‌کند که راه اول را بپذیریم و بر اصول خودمان پافشاری کنیم، زیرا رویکرد ما پافشاری بر اصول و هنجار‌هایی بود که در چارچوب‌های بین المللی به تفاهم رسیده بودیم.

حجتی خاطرنشان ساخت:در دوره تحریم قبلی، به غلط ادعا‌هایی را مطرح می‌کردند که ایران با سازمان جهانی انرژی اتمی همکاری نکرده و یا با ساختار‌های جهانی همراه نبوده است، اما در این دوره در چارچوب برجام این همکاری‌ها و همراهی را انجام دادیم و نباید خدای نکرده این تبلیغات این القاء را ناخودآگاه در ما ایجاد کند که ظالمانه به شرایط طرف مقابل تن دهیم.

وی گفت:ما راه و مسیر خود را طی می‌کردیم؛ یک آقایی جایی رای آورده و عامیانه زیر هر آنچه که توافق قبلی ما در چارچوب ۱+۵ بوده زده نه فقط در ارتباط با برجام و ایران در سطح بین المللی در زمینه سایر توافقات مثل مسائل تغییر اقلیم در نشست پاریس، مسائل در ارتباط با پیمان‌های منطقه‌ای آتلانتیک و آ. س. آن و همچنین با شرکای تجاری خودشان مثل چین، مکزیک، ژاپن، کانادا، اتحادیه اروپا همه این را زیر پا داشته است؛ با این شرایط ما راهی جز مقاومت نداریم.

حجتی با اشاره به این که بحث جهانی شدن و دهکده جهانی که از دهه‌های قبل مطرح می‌شد، امروزه عملا اتفاق افتاده است، اظهار کرد: امروز اروپا آیا مستقل از آمریکا و اقتصاد جهانی می‌تواند تصمیمی بگیرد و یا کاری کند؟ تمام مسایل دنیا به هم گره خورده است.

وی اضافه کرد:این شرکت‌ها و بانک‌های چند ملیتی که در سطح دنیا ایجاد شده به هم گره خورده و همه این‌ها باعث ایجاد مشکلات جدی بر سر راه روند روزانه ما شده است. قطعا ما نمی‌توانیم مثل گذشته کشور خود را اداره و زندگی کنیم و بگوییم پشت در‌های بسته کشور، ما کار خودمان را انجام می‌دهیم.

حجتی تاکید کرد:امروز این گره خوردگی و سازوکار‌های پیمان‌های جهانی و منطقه‌ای گاهی در خدمت قلدری قرار می‌گیرد و باعث شده ما به زحمت بیفتیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در این شرایط یا باید تن بدهیم به هر آنچه که آن‌ها می‌خواهند و یا باید مقاومت کنیم، افزود: باید توجه داشت که خواسته‌های آنان توقف ناپذیر است، زیرا آنچه را که می‌گفتند و اعلام می‌کردند را ما تفاهم کردیم؛ پس ناچار از مقاومتیم.

حجتی گفت: محدودیت‌های زیادی را حتی در زمینه غذا و دارو که به عنوان مسائل انسان دوستانه اعلام نمودند، برای ما ایجاد کردند؛ این را هم عملا دروغ می‌گویند که ما در زمینه تامین غذا و دارو محدودیتی ایجاد نکرده ایم.

وی اضافه کرد:ظاهر مسئله این است که در مورد غذا محدودیتی ایجاد نکرده اند، ولی در عمل ایجاد کرده اند؛ مگر می‌شود امروز کشوری نیازش را در سطح بین المللی بدون مراودات بانکی و جا به جایی پول تامین کند؟ جواب منفی است. این‌ها همه راه‌های مراودات بانکی و پولی را به روی ما بسته اند. پس کمبود غذای خود را چگونه تامین کنیم؟

وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: الحمدالله در حال حاضر همه چیز در کشور ما وجود دارد؛ ممکن است گاهی اوقات کالایی بیش از حد خودش گران شده باشد. برخی گرانی‌ها طبیعی است، زیرا قیمت ارز، قیمت محصولات خارجی و هزینه حمل و نقل و مبادله کالا افزایش پیدا کرده، ولی برخی گرانی‌ها هم غیر طبیعی است که مردم باید همکاری کنند تا ان شاء الله بتوانیم آرامش بیشتری را به بازار برگردانیم.

حجتی ادامه داد:خدا را شاکریم که امروز هر کسی هر کالایی در ارتباط با غذا در کشور نیاز داشته باشد علیرغم همه مشکلات، تامین شده و به وفور در بازار موجود است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ما به عنوان دستگاهی که مسئول تامین غذای مردم است کاری که انجام می‌دهیم، حساسیت بالایی دارد.

حجتی یادآور شد:اگر امروز مثل سال‌های ۹۱ و ۹۲ می‌خواستیم ۶ میلیون تن گندم وارد کنیم، ببینید چه وضعیتی می‌داشتیم. ما ذرت، دانه روغنی، کنجاله سویا و یا روغن را که می‌خواهیم وارد کنیم با مشکلات زیادی رو به رو هستیم حالا اگر علاوه بر این محصولات می‌خواستیم سالانه ۶ میلیون تن گندم هم وارد کنیم و یا می‌خواستیم ۱.۵ تا ۲ میلیون تن شکر هم وارد کنیم هم تامین منابع و هم چگونگی مبادله پول با این محدودیت‌هایی که ایجاد شده و انتقال کالا به کشور چه میزان به مشکلاتمان افزوده می‌شد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد:پس بپذیریم که در شرایط سخت و جنگ اقتصادی قرار داریم و در این شرایط ما باید غذای مورد نیاز مردم خود را تامین کنیم و امروز از هر روزی این امر بر ما روشن‌تر است که باید متکی به خودمان باشیم.

حجتی یادآوری کرد:دیروز اگر ما می‌گفتیم که باید خوداتکا باشیم و یا در برخی محصولات کشاورزی مثل گندم افزایش تولید داشته باشیم، بخشی از بدخواهان در خارج و بخشی هم در داخل کشور از کم اطلاعی سر و صدا به پا می‌کردند که این‌ها می‌خواهند مملکت را ویران کنند و به قیمت تاراج آب و خاک می‌خواهند گندم تولید کنند در صورتی که ما هیچ وقت تقاضای بیشتر برای آب و خاک نکردیم، ولی همین قدر که محصول ما اضافه می‌شد، صدا‌ها بلند می‌شد؛ این می‌رساند که بدخواهان ما همیشه خواب‌هایی را برای ما دیده بوده اند و آن‌ها دنبال این بودند که امروز ما ۶ میلیون تن گندم و یا ۱.۵ تا ۲ میلیون تن هم شکر وارد کنیم.

وی ادامه داد:از یکی دو سال پیش سر و صدا‌های زیست محیطی که شبکه "بی بی سی" در ارتباط با ایران به پا می‌کرد، مشکوک بود؛ آیا این‌ها بیشتر دل در گرو آب و خاک ما دارند و یا ما به عنوان شهروندانی که در این کشور داریم زندگی می‌کنیم؟ در ارتباط با محیط زیست کشور ما خیلی دایه دلسوزتر از مادر شدند؛ این سر و صدا‌ها را چرا انجام می‌دادند؟ این‌ها باید برای ما همیشه سئوال باشد. متاسفانه بعضی‌ها نیز در داخل ناخودآگاه در این مسیر می‌افتادند و حرف‌هایی می‌زدند که این هم از گرفتاری‌های ماست و ما هیچگاه نخواستیم وقت خود را درگیر مجادله‌های بی ثمر با آن‌ها کنیم؛ پشت این القاآٌت همیشه خط و نشان‌هایی بوده، هست و خواهد بود. امروز به خاطر رسانه‌ها و انفجار اطلاعات این مباحث بیشتر و دیروز کمتر بوده است.

وزیر جهاد کشاورزی با طرح سئوالاتی مبنی بر این که آیا ما برای افزایش تولید و خوداتکایی در محصول گندم در سه سال اخیر آب بیشتری مصرف کرده ایم؟ یا اراضی زراعی بیشتری اختصاص داده ایم؟ گفت:بر اساس آماری متقنی که موجود است، قطعا پاسخ این سئوال‌ها منفی است. ما با آب و زمین کمتر و از طریق افزایش بهره وری، محصول بیشتر تولید کرده ایم. پس این سر و صدا‌ها و القاآت و هم نوایی‌ها در داخل کشور برای چیست؟ برای این است که روز‌هایی مثل امروز دست ما بیشتر زیر سنگ باشد و ما بیشتر در فشار قرار بگیریم و زودتر بتوانند مقاومت ما را در هم بشکنند. این دقت‌ها را باید داشته باشیم و به اهمیت مسئولیت و رسالتی که بر دوش ماست در این مقطع پی ببریم.

حجتی با اشاره به این که مسئولان بخش تولید و بخش حفظ نباتات کشور با کاهش ضایعات می‌توانند در این راه موثر باشند، خاطرنشان ساخت:اگر ۱۰ درصد ضایعات ما کاهش یابد اثر آن در ثروت ملی در اقتصاد ملی و درآمد کشاورزان و تامین مایحتاج عمومی و با توجه به مشکلات امروز، می‌تواند آثار مثبت داشته باشد.

وی یادآور شد:آمار مبارزه با سن گندم در یکی دو سال گذشته واقعا افتخار آفرین است؛ سال زراعی گذشته که ۹.۵ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شد تقریبا خسارت آفت سن گندم به صفر نزدیک شد، ولی در سال‌های دور سن گندم از مشکلات تولید گندم کشور بود؛ بخشی از ارتقای کیفیت گندم حاصل تلاش‌های شماست.

وزیر جهاد کشاورزی اذعان کرد: کیفیت گندم ما روز به روز بهتر شده و در دهه ۹۰ بهتر از دهه هشتاد و در دهه هشتاد بهتر از دهه هفتاد بوده است.

حجتی تصریح کرد:در همین اوایل این دولت و در چارچوب القاآت خارجی و هم نوایی‌های داخلی، مطرح می‌شد که گندم تولید داخل کیفیت نانوایی اش کم است؛ در سی چهل سال گذشته هر وقت تولیدگندم افزایش یافت، این گونه سر و صدا‌ها بالاتر رفت؛ این موضوع در دوره وزارت قبلی اینجانب در دولت اصلاحات در دهه هشتاد هم مطرح شد که مسولان وقت همواره به دنبال اثبات کیفیت مناسب گندم داخلی بودند.

وی با بیان این که الحمدلله با تلاش‌های صورت گرفته این افتخار و سایر افتخارات خلق شده که ما بتوانیم در ارتباط با غذای اصلی مردم متکی به خود باشیم، خاطرنشان ساخت:علیرغم کاهش بارندگی‌ها در سال زراعی گذشته بیش از یک میلیون تن گندم بیشتر از سال قبل از آن خریداری شد که این کار مرهون لطف خداوند و تلاش بیشتر کشاورزان و تولیدکنندگان عزیز کشورمان است و همگی ما هم دروزارت جهاد کشاورزی با افتخار همراه و در کنار این عزیزان بوده ایم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت:ما به عنوان خدمتگزار مردم و جزئی از دولت به همه کشاورزان و تولیدکنندگان عزیز اعلام می‌نمائیم که در این جنگ اقتصادی به هر طریق ممکن در کنار شما در سنگر تولید داخلی خواهیم بود تا امنیت غذایی مردم شریف مان را در این شرایط سخت تامین کنیم.

حجتی ادامه داد:این کار با تلاش بیشتر همکاران ما در وزارت جهاد کشاورزی در همه رده‌های مدیریتی و کارشناسی امکان پذیر است و تاکنون هم ثابت کرده ایم علیرغم همه محدودیت‌های ایجاد شده توسط دولت آمریکا و هم پیمانانش در تامین نهاده‌های تولید و نیز بخشی از کسری مواد غذایی، برنامه ریزی‌های ما به گونه‌ای بوده است که هم اکنون بازار‌های کشور اشباع از مواد غذایی مورد نیاز می‌باشد.

وی تاکید کرد:دشمنان ما که ادعا می‌کردند ظرف مدت کوتاهی از شروع تحریم ها، کشور با قحطی رو به رو خواهد شد، هم اکنون متحیرانه شاهد این دستاورد‌های بزرگ هستند که ان شاءالله با الطاف خداون متعال این وضعیت استمرار خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محمود حجتی وزیر کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۹۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها

شجاعی از جهش ۲۳ درصدی در تولید ورق گالوانیزه خودرویی خبر داد و با اعلام رسیدن به خودکفایی، از رسیدن به نقطه پایان وابستگی خبر داد.

برای آنکه انسان بتواند به زندگی خود ا دامه دهد، لازم است از تمامی ذخایر و منابع به نحو احسن استفاده کند. اگرچه کشاورزی و صنایع غ ذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و عمر انسان‌ها به غذا وابسته است، اما گردش اقتصادی در صنایع دیگری از جمله نفت و خودروسازی بسیار بیشتر است.

ارتباط خودرو با ۶۰ صنعت

باید بپذیریم که چرخ‌های اقتصاد جهانی وابستگی جدی به صنعت خودرو دارد. صنعت خودرو با بیش از ٦٠ صنعت دیگر ارتباط مستقیم دارد، چرخ‌های بسیاری از صنایع دیگر را به حرکت در می‌آورد و تمامی بخش‌ها به خودرو نیاز مبرم دارند. به همین دلیل از صنعت خودرو به عنوان لوکوموتیو صنایع نام می‌برند.

تنوع محصولات بکار رفته

کافی است نگاهی دقیق به خودرو بیندازیم تا متوجه شویم تا چه اندازه چرخ‌های صنعت را به حرکت در می‌آورد. در ساخت خودرو مجموعه‌ای از تکنولوژی رشته‌های مختلف صنعتی در زمینه‌های فلزی، پلاستیک شیمیایی، پارچه، عایق شیشه، الکترومکانیک برق، الکترونیک، متالوژی و... بکار رفته که البته چرخ‌های بزرگتر طراحی، مدیریت و اقتصاد را نیز به حرکت در می‌آورد. این همه وابستگی صنایع و اقتصاد به خودرو نشان می‌دهد که چرا از صنعت خودرو، به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی یاد می‌شود. این مهم زمانی بیشتر خودنمایی می‌کند که بدانیم سازمان تجارت جهانی اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ تجارت خودرو ۱۰ درصد از تجارت جهانی به ارزش ۱، ۵۱۸ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

کاربرد فولاد در خودروسازی

اگرچه خودرو از تنوع قطعات بالایی برخوردار است، اما فولاد و آهن آلات، به دلیل دوام، استحکام، مقاومت بالا، مقرون به صرفه بودن و قابلیت بازیافت، جایگاه ویژه‌ای در صنعت حمل و نقل و بهبود شیوه‌های آن داشته و عمر انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد. بر اساس تحقیقات منتشر شده، تقریبا ۱۶ درصد از فولاد و آهن آلات، برای نیاز‌های حمل و نقل به ویژه ساخت خودرو، استفاده می‌شود. به تعبیر دیگر، فولاد ماده اصلی در تولید خودرو است که حدود ۶۵ درصد وزن متوسط آن را به خود اختصاص می‌دهد. اما ۳۴ درصد برای ساخت اتومبیل در ساختار بدنه، چارچوب و در‌ها از فولاد است. انجمن جهانی فولاد نیز اعلام کرده، خودرو تقریبا ۱۲ درصد کل مصرف جهانی فولاد را تشکیل می‌دهد.

سهم بالای فولاد در خودرو

برای آنکه به نقش اساسی فولاد در خودرو پی ببریم، آمار اعلامی از سوی سازمان بین المللی تولیدکنندگان وسایل نقلیه موتوری می‌تواند، راهگشا باشد. این سازمان اعلام کرده ۹۵.۶ میلیون دستگاه خودرو در سال ۲۰۱۸ تولید شده که به طور متوسط در هر وسیله نقلیه، ۹۰۰ کیلوگرم فولاد استفاده می‌شود. علاوه بر اینها، صنعت حمل و نقل اعم از عمومی و خصوصی، به میزان زیادی به عرضه فولاد بستگی دارد. بدنه‌های اتوبوس به دلیل برخورداری از افزایش وزن و قدرت، اغلب از فولاد با کیفیت بالا ساخته می‌شوند تا توانایی تحمل فشار شدید در جاده را داشته باشند.

 

بیشتر بخوانید:

یکه تازی فولاد مبارکه برای تامین آب مردم و صنعت  

بحران خودرو در ایران

جایگاه خودرو در ایران همچون بسیاری کالا‌ها و محصولات دیگر با دیگر نقاط جهان متفاوت است. خودرو به اندازه‌ای در ایران اهمیت یافته که می‌تواند اقتصاد را به چالش بکشاند و حتی بحران اقتصادی را رقم بزند، اتفاقی که اکنون در کشور شاهد هستیم. در حالی ارزش خودرو در بسیاری از کشور‌های جهان در قالب کالای مصرفی تعریف می‌شود و پس از گذشته ۵ سال به گورستان خودرو برای اوراق سپرده می‌شود، که یک خودرو تولید شده در ایران پس از گذشت ۲۰ سال و رسیدن به فرسودگی کامل، قیمت ده‌ها برابری پیدا می‌کند و برای همان نیز بازار سیاه وجود دارد. این در حالی است که تولید خودرو در ایران بسیار چشمگیر است به نوعی که طی سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در بین ۱۶ کشور بزرگ تولید کننده خودرو در جهان، اندونزی، هند و ایران توانستند بیشترین رشد تولید را به خود اختصاص دهد. ایران در سال ۲۰۲۲ توانسته سه کشور انگلیس، روسیه و اسلواکی را کنار بزند و در جایگاه شانزدهمین تولید کننده بزرگ خودرو جهان با سهم حدود یک درصدی و هفتم آسیا قرار گیرد.

بحران وابستگی

با وجود شرایط ویژه‌ای که ایران در زمینه تحریم‌ها دارد، واردات با ممنوعیت کامل رو به رو شده و تولید نیز نتوانسته نیاز داخل را تامین کند، شرایطی که باعث شده فروش خودرو به صورت‌های مسخره قرعه کشی، پیش خرید و... صورت بگیرد. البته این عمق فاجعه نیست، وقتی خودروسازان خودرو‌های تولید شده را به بهانه کمبود قطعه! انبار می‌کنند، تازه متوجه می‌شویم که تا چه اندازه ناتوان هستیم.

بی نیازی به فولاد

بر اساس تقسیم بندی قطعات خودرو، متوجه وابستگی خودرو به فولاد می‌شویم. سال‌ها برای آنکه فولاد به ویژه ورق مورد نیاز بدنه خودرو را تهیه کنیم، ناچار به واردات بودیم، شرایطی که اکنون از آن عبور کرده و توانسته ایم به همت فولادسازان مطرح کشور، از آن بحران عبور کنیم. اما هنوز در بخش‌هایی وابستگی وجود دارد که مدیرعامل شرکت ورق خودرو فولاد مبارکه قول داده از آن عبور خواهیم کرد. حمید شجاعی با ارایه آمار‌های چشمگیر از تولید گفت: در سال گذشته حدود ۳۱۰ هزار تن ورق گالوانیزه خودرویی تولید کردیم که جهش ۲۳ درصدی نسبت به سال قبل داشت و حدود ۳۲۰ هزار تن فروش را ثبت کردیم. مدیرعامل شرکت ورق خودرو فولاد مبارکه با اشاره به برنامه ریزی برای سال جدید گفت: برای سال ۱۴۰۳ نیز پیش بینی کرده‌ایم که گرید‌های جدید خودرویی بیشتری تولید و عرضه کنیم و عملیات اجرایی طرح توسعه‌ای شرکت را شروع کنیم تا بتوانیم برای تمام محصولات، گالوانیزه خودرویی کشور را تولید و این صنعت را برای سال‌های جاری و آینده از واردات بی نیاز کنیم.

دیگر خبرها

  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • وزیر نفت پاکستان: ما به گاز ایران نیاز داریم
  • صادرات محصولات کشاورزی از مازندران رشد ۱۰ برابری داشته است
  • ریشخند فولاد مبارکه به تحریم‌ها
  • افزایش بهره وری، از مهمترین راهکار‌های رسیدن به خودکفایی در کشاورزی
  • بالابردن بهره وری، از مهمترین راهکار‌های رسیدن به خودکفایی در کشاورزی
  • کشاورزان علیه دولت انگلیس
  • اولین خوشه‌های طلایی گندم کشور در جنوب کرمان برداشت شد
  • روزانه حداقل هزار میلیارد تومان به چین تخفیف داده می‌شود!
  • برگزاری رزمایش نوروزی طرح ملی بسیج همگام با کشاورز در نیشابور + تصاویر