Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی امروز، چهارم بهمن ماه، در جمع شرکت‌کنندگان در گردهمایی مربیان و استادان سبک زندگی قرآنی در موسسه اسراء قم گفت: فهم برخی از زیارات مانند جامعه کبیره جان‌کندن عمیق علمی لازم دارد و مانند مکاسب و مسائلی مثل بنای عقلا نیست که با مقداری درس خواندن قابل فهم باشد.

وی با بیان اینکه در مرتبه پائین‌تر زیارتنامه شهداست بیان کرد: هر کشوری که خون شهید به پای آن ریخته شود آن بلد طیب و پاکیزه خواهد شد؛ خون خودش نجس است ولی خون شهید این خاصیت را دارد که سرزمینی را از آلودگی و نجاست نجات دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه خون شهید کاری می‌کند که از دریا و اقیانوس ساخته نیست بیان کرد: آلودگی استکبار را فقط خون شهید می‌تواند پاک کند که به برکت همین خون‌های پاک است که امروز در کشور ما تبلیغ و تدریس و حوزه و درس و بحث وجود دارد و اگر هر پیشرفتی در کشور داریم مدیون خون شهداست.

این مفسر قرآن با بیان اینکه کشور پاک، میوه و ثمره پاک دارد اظهار کرد: ثمره سرزمین پاک، عقل، عدل و علم و داد است.

وحدت با عدل به دست می‎آید

وی با تاکید بر اینکه باید خطبه فدکیه در حوزه و دانشگاه تدریس و تبیین شود ادامه داد: در این خطبه آن حضرت فرمودند که ما دنبال وحدت هستیم ولی وحدت سفارشی و موعظه‌ای نیست و با عدل ایجاد می‌شود و اگر عدل نباشد وحدت به دست نخواهد آمد به همین دلیل می‌بینیم که یک امت می خواست فاطمه را خانه‌نشین کند زیرا فاطمه، یک امت واحده بود و اگر یک فرد عادی بود لشکرکشی برای خانه نشینی او معنایی نداشت.

این مرجع تقلید با بیان اینکه امة واحده یکبار در مورد ابراهیم(ع) در قرآن به کار فته و این تعبیر را در مورد حضرت صدیقه طاهره نیز به کار می‌برند تصریح کرد: این ایام متعلق به شهادت آن حضرت است و در همه جا بیرق عزا برپا شده و عزاداری می‌کنیم و باید از این فرصت در تبیین امة واحده و شرط ایجاد وحدت که همان عدل است سخن بگوئیم.

وی افزود: در میلاد آن حضرت هم که در همین ماه قمری قرار دارد باید به اندازه ایام شهادت، قدر بدانیم و مراسم بگیریم و خطبه  فدکیه را با برپایی همایش کتابسال فاطمی و هنرهای مرتبط و نقاشی و حماسه و شعر و ... گرامی بداریم و به مردم و به خصوص به نسل جوان معرفی کنیم.

غربت خطبه فدکیه

آیت الله جوادی آملی با تاکید بر اینکه فدکیه نیازمند فهم عمیق علمی است افزود: مضامین بلند این خطبه و به ویژه مقدمه آن هنوز در میان ما غریب و مظلوم است البته جوانان و نوجوانان باید به اندازه سطح علمی خود با آن آشنا شوند و عموم مردم هم در حد خویش با آن آشنا شوند.

وی اظهار کرد: مرحوم کلینی در تعبیری فرموده است که اگر جن و  انس جمع شوند و پیامبر در میان آنان نباشد تنها کسی که می‌تواند سخنرانی کند امام علی(ع) است زیرا امام علی(ع) شبهه ثنویت را که اندیشمندان و متفکران عالم را به خود مشغول کرده بود حل علمی کرد؛ همین کلینی در مورد فاطمه آورده است که ایشان 25 سال قبل از امام علی(ع) مطالبی در مقدمه فدکیه فرمودند که امام علی(ع) 25 سال بعد همان حرف را زدند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به شعر شهریار در مورد امام علی(ع) در این بیت که «بجز از علی که ارد پسری ابوالعجائب/ که علم کند به عالم شهدای کربلا را» تاکید کرد: شهریار باید بداند که بجز از فاطمه که آرد پسری ابوالعجائب؛ زیرا علی(ع) به جز فاطمه همسران دیگری هم داشت ولی چنین پسری نداشتند بنابراین علی و فاطمه هستند که چنین فرزندی را به دنیا می‌آورند.

ساده‌زیستی و قناعت

این مرجع تقلید با توصیه به طلاب مبنی بر اینکه باید ساده‌زیست و دارای قناعت باشیم اظهار کرد: باید با همه وجود باور کنیم که ما مسئول دیگری داریم و مدبرات امر حوزه و کسانی که قال الباقر و قال الصادق می‌گویند فرشتگان و ائمه هستند به شرطی که حرف آنان را بزنیم و دین آنان را تبلیغ کنیم.

وی با اشاره به این بیت شعر از شهریار که «برو ای گدای مسکین در خانه علی زن که نگین پادشاهی دهد از کر گدا را» تاکید کرد: درست این بیت آن است که بگوئیم«مرو ای گدای مسکین تو در سرای مولا/ که علی همیشه می زد در خانه گدا را»؛ بدانیم ما بخواهیم و نخواهیم در خانه ما را می‌زنند زیرا ما گدای آنان هستیم و لباس روحانیت را پوشیده‌ایم تا حرف آن‌ها را بزنیم و آنان را تبلیغ کنیم نه حرف دیگری را.

کشور قرآنی و عترتی تهدیدناپذیر است

آیت الله جوادی آملی تصریح کرد: اگر خون شهیدان این مملکت را پاک و طیب کرد حوزه باید درخت طوبا بکارد و اگر حوزه این کار را نکرد چه کس دیگری می‌تواند؟.

این مفسر قرآن تاکید کرد: باید معارف قرآن و اهل بیت را به درستی تبیین کنیم زیرا اگر کشوری قرآنی و عترتی شد هیچ عاملی آن را تهدید نخواهد کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: قرآن ایکنا جوادی گردهمایی سبک زندگی قرآنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۴۹۹۵۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت ۲۰ کشور دنیا از نابغه قرآنی برنامه محفل

به گزارش همشهری آنلاین، سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی، تهیه‌کننده برنامه «محفل» در واکنش به تمجید مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «شیوع تلاوت قرآن در بین اقشار مختلف مردم در سراسر کشور از همیشه درخشان‌تر و زیباتر جلوه کرد و رسانه ملی هم در ارائه پیشرفت بزرگ نقش ایفا کرد»، گفت: اگر کار معارفی مرتب انجام شود، اثرگذاری دارد. اینگونه نیست مردم ما با کارهای معارفی زاویه داشته باشند. اصلاً به کارهای معارفی اهمیت داده نمی‌شود. آن بودجه‌ای که تلویزیون به سایر حوزه‌ها اختصاص می‌دهد، به پای بودجه برنامه‌های معارفی نمی‌رسد. البته مسئله فقط بودجه نیست و به اولویت مدیران هم بر می‌گردد.

هاشمی گلپایگانی در پاسخ به این سوال که رسانه‌های فارسی زبان این هجمه را راه انداختند، که مردم ایران ارتباطی با دین ندارند، توضیح داد: نمی‌توان این نظر را به کل مردم ایران تعمیم داد. فقط ۲۰ هزار نفر از مردم در تعطیلات عید بخاطر برنامه «محفل» به ورزشگاه آزادی رفتند. اگرچه این تعداد کل مردم ایران نیست، ولی تمام مردم ما دیندار هستند و به دین اسلام علاقه دارند. آنها به قرآن علاقه‌مندند.

این تهیه‌کننده درباره نقش برنامه‌های امثال «محفل» در معرفی مستعدان قرآنی به جامعه گفت: الان سوژه‌های ما به کشورهای مختلف دعوت شدند. خیلی خوشحال می‌شوم وقتی می‌بینم فلان شبکه سوژه قرآنی را به برنامه دعوت می‌کند. سلبریتی فقط بازیگران و مجریان تلویزیون نیستند. قاری قرآن، کارآفرین و استاد دانشگاه هم می‌تواند سلبریتی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که دعوت صالح مهدی‌زاده، قاری نوجوان ایرانی به عربستان سعودی برای شرکت در مسابقه «عطر الکلام» صحت دارد؟ گفت: الان اسم مسابقه را نمی‌دانم، فقط می‌دانم عربستان از او دعوت کرده است. کشورهایی مانند عراق، اندونزی، فیلیپین و پاکستان سوژه‌های ما را دعوت کرده است. مثلاً آقای هادی اسفیدانی که در فصل قبل برنامه حضور داشت تعریف می‌کرد در طول یکسال گذشته به ۲۰ کشور دنیا دعوت شده است. تقریباً تلاوت الاخلاء ایشان بین‌المللی شده است. او تعریف می‌کرد که هر جا می‌رفتم به می‌گفتند الاخلاء را بخوان. حتی اسمش را با این تلاوت ذخیره کرده بودند.

هاشمی گلپایگانی در پاسخ به این سوال که در حالی که یک قاری ایرانی که در همان مسابقه عربستان شرکت کرده بود، تعریف می‌کرد که سعودی‌ها هنوز قاریان ایرانی را به رسمیت نمی‌شناسند، تصریح کرد: در حالی که ما بهترین قاریان دنیا را داریم. امروز دیگر حضور در مسابقات کفایت نمی‌کند! مسابقاتی که به شدت تخصصی است و توده مردم نمی‌توانند با آن ارتباط بگیرند. ما اگر می‌خواهیم جامعه قرآنی داشته باشیم، باید قرآن را در بستر رسانه و زندگی مردم بیاوریم.

تهیه‌کننده برنامه «محفل» در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه سری جدید «حسینیه معلی» در دام یک سری انتقادات افتاد، ولی «محفل» از انتقادات به دور بود، گفت: ما خیلی چیزها را پیش‌بینی نمی‌کردیم، ولی خدا برکتش را داد. ما فکرش را نمی‌کردیم آقای مهدی‌زاده آنقدر خوب دیده شود. باور کردنی نیست یک فیلم ۱۰۰ میلیون بار دیده شود. به برنامه‌های طنز تلویزیون با پروداکشن عظیم نگاه کنید، حداکثر دو میلیون بازدید می‌گیرد. اینها برکتی است که خدا می‌دهد.

صدای زیبای یک روحانی در بازخوانی آهنگ شجریان روی آنتن تلویزیون |‌ببینید

کد خبر 845095 منبع: باشگاه خبرنگاران جوان برچسب‌ها قرآن - فعالیت‌ها خبر مهم تلویزیون - برنامه تلویزیونی بازیگران سینما و تلویزیون ایران عربستان

دیگر خبرها

  • واکنش واعظی به ادعای مقام دولت رئیسی علیه روحانی
  • وعده صادقی که اتحاد کشورهای اسلامی را مستحکم‌تر کرد
  • ارتش دژی استوار در برابر هرگونه تجاوز و تهدید و نمادی از وحدت و انسجام ملی
  • فراخوان ایران خودرو برای ثبت نامی های سورن پلاس و پژوپارس
  • کشور‌های اسلامی بیش از گذشته وحدت داشته باشند
  • تلاش ارتش در حوزه خودکفایی و ارتقا امنیت کشور ستودنی است
  • دعوت ۲۰ کشور دنیا از نابغه قرآنی برنامه محفل
  • بررسی ادعای عجیب درمورد تماس سفارشی با کادرفنی تیم ملی
  • وحدت ارتش و سپاه منجر به تولید قدرت بازدارندگی شده است
  • نکات مهم درباره استقبال چشمگیر از «زندگی با آیه‌ها»