Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین‌الملل جام نیـوز، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای آمریکا را به نادیده گرفتن قوانین بین المللی متهم و هشدار داده که دخالت نظامی خارجی در این کشور می‌تواند عواقب فاجعه باری داشته باشد.

 

روسیه همچنین باردیگر حمایت خود را از نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرده است.

 

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل هم در مصاحبه با بی بی سی نسبت به احتمال بروز خشونت‌های بیشتر در ونزوئلا به شدت ابراز نگرانی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

او گفت که تنها گفتگوهای جامع بین دو جناح می‌تواند مانع از بروز تشنج بیشتر در کشور شود و باید مذاکراتی جدی درباره آینده کشور انجام شود.

 

گوترش به این مسئله که آیا سازمان ملل از تصمیم آمریکا در مورد به رسمیت شناختن خوان گوایدو به عنوان رئیس دولت انتقالی در ونزوئلا حمایت می‌کند، اشاره‌ای نکرد.

 

او گفت که این مسئله به شورای امنیت سازمان ملل مربوط می‌شود.

 

به گزارش دویچه وله، خوان گوايدو، رئيس پارلمان ونزوئلا، چهارشنبه ۲۳ ژانویه، در تظاهراتی علیه رئیس جمهور، نیکلاس مادورو در ۶۱مین سالروز پایان دیکتاتوری مارکوس پرز خیمنز، خود را به عنوان "رئیس جمهور رسمی" این کشور معرفی کرد. اندک زمانی پس از آن کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، خوان گوايدو را به عنوان رئیس جمهور موقت مشروع ونزوئلا به رسمیت شناخته است.

 

به دنبال این اقدام آمریکا، مادورو روز گذشته به دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت داده تا خاک این کشور را ترک کنند. اما آمریکا در پاسخ گفته که دولت مادورو مشروعیت ندارد و نمی تواند روابط با آمریکا را قطع کند.

 

مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای گفت: "آمریکا روابط دیپلماتیک با ونزوئلا را حفظ خواهد کرد و روابط خود را از طریق رئیس جمهور موقت خوان گایدو انجام خواهد شد. گوایدو از ما خواسته در ونزوئلا بمانیم."

 

خوان گوایدو تا قبل از این که در ماه جاری میلادی به ریاست مجلس ملی ونزوئلا انتخاب شود، چهره نسبتا ناشناخته‌ای در عرصه سیاسی این کشور بود.

 

به گزارش یورونیوز، او که در ماه جاری میلادی به عنوان رهبر مخالفان به مقام ریاست پارلمان ونزوئلا رسید، پیش‌تر در دوران دانشجویی اعتراضات علیه هوگو چاوز را رهبری می‌کرد.

 

چه کشورهایی از دولت ونزوئلا حمایت می کنند؟

- روسیه، حمایت خود را از نیکلاس مادورو به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا اعلام کرد.

 

- چین اعلام کرد که مخالف دخالت خارجی در تحولات ونزوئلا است. هوا چویینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ این کشور اعلام کرد که پکن از تلاش‌های دولت ونزوئلا برای حفظ حاکمیت، استقلال و ثبات در این کشور حمایت می‌کند.

 

- ایران از دولت نیکلاس مادورو حمایت کرد. پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه ایران به نقل از بهرام قاسمی سخنگوی این وزارتخانه نوشت: «جمهوری اسلامی ایران در مقابل هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی ونزوئلا و یا هر اقدام نامشروع و غیرقانونی همچون تلاش برای کودتا و اقدامات ضد مردمی، از دولت و ملت اين كشور حمایت می‌کند. ما امیدواریم هرگونه اختلاف و مشكل سیاسی در ونزوئلا توسط مردم و دولت این کشور با بكارگيری راهکارهای قانونی و مسالمت‌آميز هرچه سریع‌تر حل و فصل شود.»

 

- رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه حمایت خود را از نیکلاس مادورو اعلام کرد.
 

- سخنگوی وزیر خارجه مکزیک اعلام کرد که مکزیک «فعلا» قصد تغییر سیاست خود در قبال ونزوئلا را ندارد.

 

- رئیس جمهور بولیوی در یک پیام توییتری همبستگی خود را با نیکلاس مادور اعلام کرد.

 

- کوبا، السالوادور و نیکاراگوئه نیز همچنان از نیکلاس مادورو حمایت می کنند.

 

چه کسانی حمایت خود را از خوآن گوآیدو اعلام کردند؟

- دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از اولین کسانی بود که گوآیدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت.

 

- دولت آلمان اعلام کرد که پارلمان ملی ونزوئلا نقش ویژه‌ای در تضمین آینده آزاد برای این کشور ایفا می‌کند.

 

- امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه در پیامی توییتری انتخابات برگزار شده در ماه مه ۲۰۱۸ میلادی در ونزوئلا را غیرقانونی خواند و نوشت: «اتحادیه اروپا از احیای دموکراسی حمایت می‌کند. من به شجاعت صدها هزار ونزوئلایی که برای آزادی به پیش می‌روند، ادای احترام می‌کنم.»

 

- دونالد توسک، رئیس شورای اروپا در پیامی توییتری حمایت خود را از دولت موقت اعلام کرد. توسک نوشت: «امیدوارم که همه کشورهای اتحادیه اروپا در حمایت از نیروی دموکراتیک در ونزوئلا متحد شوند. برخلاف مادورو، پارلمان این کشور از جمله خوان گوآیدو دارای یک حکم دموکراتیک از سوی شهروندان ونزوئلا هستند.»

 

- برخی از کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل، کلمبیا، شیلی، اکوادور، آرژانتین، پاراگوئه، کاستاریکا، گواتمالا، هندوراس، پاناما و پرو ریاست جمهوری گوآیدو را به رسمیت شناختند.

 

- کانادا نیز حمایت خود را از دولت موقت گوآیدو اعلام کرد.

 

- سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) ریاست جمهوری گوآیدو را به رسمیت شناخت و لوئیس آلماگرو، دبیرکل این سازمان در پیامی توییتری به گوآیدو تبریک گفت.

 

106

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: آمریکا جام نیوز ونزوئلا روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۰۰۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس جمهور ونزوئلا: تل آویو حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می‌افتد

رئیس جمهور ونزوئلا حمله تنبیهی ایران علیه اهدافی در اراضی اشغالی را موجه دانست.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، رئیس جمهور ونزوئلا حمله تنبیهی ایران علیه اهدافی در اراضی اشغالی را موجه دانست.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا روز سه شنبه اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با حمایت آمریکا قوانین بین اللملی را نقض و هرج و مرج به پا می کند.

رئیس جمهور ونزوئلا گفت اگر کشور دیگری هم در دنیا به سفارت آمریکا در هر جا حمله کند، آیا آمریکا ساکت می ماند؟ در این صورت آمریکا به آن کشور حمله می کرد.

رئیس جمهور ونزوئلا نسبت به هر گونه تشدید تنش از جانب نتانیاهو علیه ایران هشدار داد و گفت: اگر رژیم صهیونیستی به دنبال پاسخ به حمله ایران باشد، جنگ جهانی سوم به راه می افتد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آمریکا معافیت ونزوئلا از تحریم‌های نفت و گاز را تمدید نخواهد کرد
  • آمریکا به بهانه حمایت از مخالفان مادورو تحریم‌های نفتی ونزوئلا را تمدید می‌کند
  • مادورو دفاتر دیپلماتیک ونزوئلا در اکوادور را تعطیل کرد
  • اسرائیل به ایران حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می‌افتد
  • رئیس جمهور ونزوئلا: تل آویو حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می‌افتد
  • تل آویو حمله کند جنگ جهانی سوم به راه می افتد
  • مادورو: نتانیاهو دیوانه نازی، هرج و مرج ایجاد می‌کند
  • هشدار مادورو درباره جنگ افروزی رژیم صهیونیستی در منطقه
  • هشدار مادورو نسبت به ماجراجویی جدید نتانیاهو علیه ایران
  • هشدار مادورو نسبت به ماجراجویی جدید «نتانیاهو دیوانه» علیه ایران