Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-03-29@05:28:08 GMT

دژپسند: سامانه نیما برای مدیریت تقاضای ارز ضروری است

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۰۵۲۷۵

دژپسند: سامانه نیما برای مدیریت تقاضای ارز ضروری است

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند در نشست با اساتید دانشگاه و دانشجویان رشته اقتصاد و مدیریت مالی و حسابداری استان هرمزگان، اظهار کرد: انتظار من از جامعه دانشگاهی و صاحب نظران حیطه اقتصاد، این است که به دور از حاشیه‌ها، پیشنهادات و انتقادات خود به وضع موجود را مطرح کنند.

وی با بیان این‌که خودسانسوری به اندازه خود تحریمی، کاری اشتباه است، تاکید کرد: شما برای ادای دین به جامعه، تمام حرف‌های خود را مطرح کنید و مطمئن باشید من همه آن‌ها را به رییس جمهور منتقل می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره تاثیر نرخ ارز پیش‌بینی شده در بودجه سال آتی بر قیمت‌ها تصریح کرد: نرخ ارز درج شده در بودجه را نباید به‌عنوان نماگر قیمت ارز در اقتصاد درنظر گرفت، بلکه تنها معیاری برای محاسبه نرخ ریال محسوب می‌شود. به عنوان مثال، ما زمانی که نرخ ارز در بازار معادل ۳۵۰۰ تومان بود، در قانون بودجه، نرخ ارز را ۳۳۰۰ تومان نوشتیم، در حالی که با نگاه بدبینانه برخی صاحب نظران به دولت، دست کم باید همان نرخ بازار را را در قانون مذکور می‌گنجاندیم.

 وزیر اقتصاد در ادامه با دعوت مجدد از اساتید دانشگاه برای انتقال  نظرات خود به وزارت اقتصاد، از ایجاد یک کانال دو سویه به همین منظور در آینده نزدیک خبر داد.

 دژپسند هم‌چنین از صاحب نظران دانشگاهی خواست، تا زمان راه‌اندازی کانال مذکور، نظرات خود را از طریق آدرس andishe@mefa.gov.ir و یا بخش ارتباط مستقیم با وزیر در پورتال وزارت اقتصاد به آدرس www.mefa.ir ارسال کنند.

وزیر اقتصاد با اشاره به راه‌اندازی ۱۰ هسته اندیشه‌ورزی در وزارت اقتصاد با موضوعات مختلف که اساتید دانشگاه نیز در این هسته‌ها نقش پررنگی دارند، تشکیل این هسته‌ها را مصداق عملی تقید خود به بهره‌مندی از نظرات دانشگاهیان در سیاست‌سازی‌های اقتصادی عنوان کرد.

دژپسند با تاکید بر این‌که اقتضائات اقتصادی و سیاسی دنیا حاکی از این است اگر عقل جمعی و شبکه اندیشه‌ای شکل نگیرد، نمی‌توان موفق شد، خاطرنشان کرد: تکرار یک مفهوم از زوایای گوناگون از ابعاد متفاوت به فهم آن موضوع و ملکه شدن در ذهن انسان کمک می‌کند.

وزیر اقتصاد با اشاره به تلاش جدی وزارت متبوع برای ساماندهی شبکه علمی کشور به‌منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود، گفت: من تمایل دارم از شما نخبگان اقتصادی ایده بگیرم و پای این ایده بایستم

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۰۵۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر بیخ گوش ماست

ایسنا/خراسان رضوی آب بیش از دو سوم سطح زمین را پوشش می‌دهد اما تنها بخش کوچکی از آب شیرین به راحتی برای استفاده در دسترس است. گزارش‌های اخیر حاکی از بحرانی در آینده است.

به نقل از بیزینس، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۰، تقاضای جهانی برای آب شیرین تا ۴۰ درصد از عرضه آن فراتر رود. در نتیجه، میلیاردها نفر بدون آب و سرویس بهداشتی مطمئن زندگی خواهند کرد همچنین تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ ممکن است ۷۰۰ میلیون نفر به دلیل کمبود آب آواره شوند.

علت این عدم تعادل بین عرضه و تقاضای آب چیست؟ پاسخ روشن است؛ تغییرات آب‌وهوایی، شهرنشینی، زیرساخت‌های قدیمی و آلودگی ازجمله عوامل متعددی هستند که در این بازی نقش دارند.

نیمه‌هادی‌ها برای اقتصاد مدرن حیاتی هستند و نقش آنها از رایانش ابری گرفته تا سیستم‌های خودرویی، ضروری است اما واقعیت کمتر شناخته شده این است که افزایش سرمایه‌گذاری در کارخانه‌های ساخت نیمه‌هادی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد با مصرف آب همراه است و تولید نیمه هادی‌ها به آب فراوانی نیاز دارد.

صنعت جهانی نیمه هادی‌ها سالانه ۱.۲ میلیون مگالیتر آب مصرف می‌کند. هر مرحله از تولید تراشه گرفته تا پولیش، تمیز کردن و خنک‌ کردن نیاز به آب دارد.

این چالش‌ها همراه با سرمایه‌گذاری مرتبط برای پرداختن به آن‌ها، فرصت‌هایی را برای شرکت‌های نوآور ارائه کرده است که راه‌حل‌هایی برای بهینه‌سازی مصرف آب در صنعت نیمه‌رسانا ارائه می‌دهند و آنها را قادر می‌سازند تا با تامین آب کمتر به دستاوردهای بیشتری برسند.

یکی دیگر از مناطق با مصرف آب بالا، بخش کشاورزی است که ۷۰ درصد از برداشت آب شیرین در سطح جهان را تشکیل می‌دهد. در این راستا، خوشبختانه رویکردهای نوآورانه‌ای مانند آبیاری هوشمند برای بهینه‌سازی مصرف آب و عملکرد محصول وجود دارد و کاربردها فراتر از کشاورزی به مناطقی مانند فضاهای سبز شهری گسترش می‌یابد.

زیرساخت‌های آب نیز حیاتی هستند و طیف وسیعی از طرح‌ها و اجزا را پوشش می‌دهند به همین دلیل حوزه تصفیه آب، بهره‌وری و آزمایش و در نهایت، تاسیسات آب بخشی حیاتی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اصل ۴۴ قانون اساسی دقیق اجرا شود/استفاده از بخش تعاونی برای جهش تولید ضروری است
  • ثبت۵۸۸ تقاضای مردمی در سامانه سامع قوه قضائیه
  • لحظه مصدوم شدن نیما شاهرخ شاهی در یک برنامه تلویزیونی (فیلم)
  • اقتصاد فرهنگ و هنر یکی از اولویت‌های اصلی وزارت فرهنگ است / هر فعل اقتصادی نیازمند انضمام نگاه فرهنگی است
  • خطر بیخ گوش ماست
  • سامانه ۱۳۷ پلی دوطرفه بین شهروندان بروجنی و مدیریت شهری
  • سامانه ۱۳۷ پلی دو طرفه بین شهروندان بروجنی و مدیریت شهری
  • پر شدن ۶۴ درصد مخازن آبی خوزستان
  • پر شدن ۶۴ درصد مخازن آبی خوزستان در بارندگی اخیر
  • ۶۴ درصد مخازن آبی خوزستان پر شد