Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-29@10:54:14 GMT

بلایی که کافئین بر سر زنان باردار می آورد!

تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۰۵۴۲۹

بلایی که کافئین بر سر زنان باردار می آورد!

رکنا: مصرف بیش از اندازه کافئین عوارض ناگواری بر جنین و زنان بارداری دارد.

این در حالی است که پزشکان و متخصصان تغذیه، مصرف متعادل مواد غذایی حاوی کافئین به ویژه در دوران بارداری را سفارش می کنند.

در ادامه این توصیه ها را یادآوری می کنیم:

توصیه هایی درباره کافئین برای داشتن بارداری سالم

بسیاری از نوشیدنی ها، غذاها و خوراکی ها، حاوی کافئین است بنابراین حتی اگر خودتان هم بخواهید کارسختی است که به طور کلی از خوردن آن صرف نظرکنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگران می گویند خوردن 200 میلی گرم کافئین در روز، سلامت شما را به خطرنمی اندازد، ( یک یا دو فنجان با اندازه مناسب ).قهوه مانند یک مسکن است و عوارض جانبی هم دارد و مانند محرکی که ضربان قلب و فشارخون را افزایش می دهد، ممکن است شما را بیدار نگه دارد و به شما انرژی دهد اما مصرف کافئین بیش ازحد، سبب اضطراب شما می شود و همچنین اختلال در خواب شما به وجود می آورد . ترک ناگهانی کافئین هم عوارض خودش را به همراه دارد از جمله : سردرد، تحریک پذیری و خستگی. بنابراین بهتر است قبل از بارداری میزان کافئین مصرفی خود را کاهش دهید.

تاثیر کافئین برجنین

کافئین با عبور از جفت، به بدن جنین راه پیدا می کند. در دوران بارداری بدن نوزاد هنوز درحال رشد است ، کبد، مغز و سیستم عصبی جنین نمی توانند به شیوه بزرگ سالان عمل کنند.کافئین سبب تحریک نوزاد می شود بنابراین ممکن است احساس کنید کودک بعد از خوردن قهوه یا نوشابه فعال تر می شود . این ممکن است موجب اختلال ضربان قلب و خواب نوزاد شود. با استفاده بیش ازحد کافئین تحریک پذیری ، لرزش و اختلال در خواب را مشاهده خواهید کرد . با مشورت پزشک، میزان مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم در روز محدود کنید .

زنان بارداراغلب نگران هستند که آیا کافئین می تواند سبب نقایص مادرزادی، بارداری، زایمان زودرس یا دیگر مشکلات مربوط به زایمان شود؟ تحقیقات هنوز در حال انجام است .درخصوص سقط جنین، اطلاعات متناقضی وجود دارد. براساس 26 مطالعه انجام شده، کافئین می تواند خطر سقط جنین را افزایش دهد . محققان بیان کردند مصرف کافئین به میزان 150 گرم در روز، تا19 درصد و مصرف روزانه بیش از 200 میلی گرم کافئین در روز احتمال سقط جنین را افزایش می دهد اما همه مطالعات انجام شده با این نظر موافق نیستند و بعضی می گویند کافئین به تنهایی خطر بروز سقط جنین را افزایش نمی دهد ، تنها زمانی که کافئین با سایر مواد مانند سیگار یا مواد مخدر ترکیب شود، میزان سقط جنین افزایش می یابد.

وزن کم هنگام تولد:

مطالعات نشان می دهد بین کافئین و کم وزنی نوزاد هنگام تولد رابطه وجود دارد و احتمال تولد بچه هایی با 10 درصد کمتر از وزن عادی زیاد است.

برخی نوشیدنی ها و میزان کافئین موجود درآن ها (هر موردی که در زیر آورده شده یک میانگین کلی است و مقدار واقعی کافئین در هر محصول، بستگی به نام تجاری و نحوه ساخت آن دارد):

- قهوه معمولی ،(یک فنجان ) 95 میلی گرم کافئین

 

- قهوه نعناع ( یک فنجان ) 2 میلی گرم

 

- دونات قهوه داغ (کوچک ) 150 میلی گرم

 

- قهوه تلخ قهوه ای (یک لیوان استارباکس کوتاه ) 130 میلی گرم

 

- چای سیاه ( یک کیسه ) 40 میلی گرم

 

- چای سبز ( یک کیسه ) 20 میلی گرم

 

- چای نعناع ( یک کیسه ) 2 میلی گرم

 

- شکلات داغ ( یک فنجان ) 5 میلی گرم

 

- پپسی ( یک قوطی ) 34 میلی گرم

 

- نوشیدنی انرژی زا ( یک قوطی ) 80 میلی گرماخبار 24 ساعت گذشته را از دست ندهید.

 

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت مسکن قلب قهوه مواد مخدر چای بارداری سلامت مواد غذایی خوردن جنین عکس مرد فیلم پرونده ویدیو ها جوان کشته دستگیر یاسوج متهم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۰۵۴۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم اجرای طرح سلامت نوروزی در خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دکتر پژمان بختیاری نیا بیان کرد: در طی این مدت از ۲۲۲ مورد اسهال، نمونه تهیه و از نظر التور در آزمایشگاه مرکز بهداشت بررسی شدند.

وی افزود: همچنین از ۳۲۲ مورد مشکوک به مالاریا نمونه خون تهیه شد که یک مورد آن مثبت بوده و تحت درمان قرار گرفت.

بختیاری نیا ادامه داد: در طی این مدت یک مورد فلج شل (ناگهانی) نیز شناسایی و مراقبت‌های لازم از جمله نمونه برداری و ارسال نمونه به آزمایشگاه مرجع کشوری و بررسی موارد تماس انجام گرفت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: در تعطیلات نوروز ۳۸۳ نفر مورد جدید حیوان گزیدگی به مرکز درمان پیشگیری هاری مراجعه کردند و در مجموع ۸۳۱ دُز واکسن هاری تزریق شد.

وی با اشاره به شناسایی و کنترل ۲ مورد طغیان بیماری‌های آب و غذا گفت: طی این مدت ۲۲۳ بازدید از واحد‌های زنجیره سرد و مراکز ارائه دهنده خدمات مراقبتی و واکسیناسیون صورت گرفت همچنین در پایگاه‌های مراقبت مرزی نیز بیش از پنج هزار نفر از مسافرین غربالگری سندرومیک شدند.

بختیاری نیا در خصوص رسیدگی به مادران باردار اظهار کرد: پیگیری وضعیت مادران باردار تا ۴۲ روز پس از زایمان، ۲۰ مورد مادر باردار معرفی شده از سامانه ۴۰۳۰ و انتقال و نجات جان مادر باردار در شرایط جوی نامناسب از روستای شیخ مهدی زندی‌ها از توابع شهرستان دزپارت از جمله این اقدامات است.

طرح سلامت نوروزی از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۳ در خوزستان ادامه دارد و ایستگاه‌های سلامت در چندین مبادی ورودی استان مستقر هستند و اکیپ‌های بهداشتی بر مراکز تهیه، توزیع و فروش مواد غذایی (از قبیل رستوران، قنادی، شیرینی فروشی و اغذیه فروشی) و اماکن عمومی (از قبیل فرودگاه، پایانه مسافربری، بازار، پاساژها، مراکز و اماکن اقامتی، تفریحی و مساجد) و رستوران‌های در مسیر راه‌ها، نظارت دارند.

دیگر خبرها

  • ۱۰ واقعیت جالب که ممکن است نظر شما را نسبت به قهوه تغییر دهد
  • این شش دلیل عامل مهم ریزش مو هستند
  • روش بسیار آسان برای جلوگیری از خواب آلودگی در هنگام رانندگی
  • محققان: سرکه سیب در سه ماه بین ۶ تا ۸ کیلوگرم از وزن شما را کم می‌کند
  • آیا مصرف استامینوفن در دوران بارداری برای نوزادان خطرناک است؟
  • توقف مرگ مادران باردار طی ۳ سال اخیر در رفسنجان
  • برای باهوش‌تر شدن، این مواد غذایی را بخورید
  • میزان ویتامین E موردنیاز بدن در سنین مختلف
  • تداوم اجرای طرح سلامت نوروزی در خوزستان
  • آمار یک روحانی روی آنتن: یک میلیون سقط جنین در سال!