Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- خوانسار شهری تاریخی از توابع استان اصفهان است که قدمت آن به پیش از اسلام باز می گردد.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، خوانسار به صورت‌های کانسار، کانیسار، خنسار، خونسار و در نهایت خوانسار که به معنی چشمه‌سار است، شناخته می شود.


خوان به معنای چشمه و سار پسوند نشان دهنده کثرت است که در گذشته به علت کثرت چشمه‌های موجود در این منطقه این نامگذاری صورت گرفته است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته برخی بر این باورند که خوانسار کوچک شده خوانسالار، یعنی سفره دار، سفره چی و آشپزباشی سلطان است.


خوانسار شهری تاریخی از توابع استان اصفهان است که قدمت آن به پیش از اسلام باز می گردد.


این شهرتوریستی دارای جاذبه‌های تاریخی و نیز طبیعی بسیار است،به طوری که بعنوان یک جاذبه گردشگری در سطح منطقه و استان شناخته می شود.


وجود آثار تاریخی از جمله آتشکده‌ای به نام «تیر» و معبدی بنام «هیکل» در کوه تیر در حوالی روستای تیدجان و سنگ قبری به خط پهلوی در روستای قودجان دلیلی بر این ادعاست.

 

مناطق گردشگری طبیعی و تاریخی شهر خوانسار :

 

گلستان‌کوه


گلستان‌کوه منطقه‌ای است دیدنی در جنوب شهرستان خوانسار در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر خوانسار، این منطقه سرسبز و بسیار خوش آب و هوا و دارای شرایط ییلاقی مناسب می‌باشد.


پارک ملی سرچشمه


یکی از مراکز تفرجگاهی و گردشگری خوانسار سرچشمه خوانسار یا پارک سرچشمه خوانسار می‌باشد. این پارک با وسعتی حدود ۱۵ هکتار در جنوب شهر خوانسار و در دامنه کوه خوانسار قرار دارد.


چشمه مرزن گشت


این چشمه آهکی در پارک ملی سرچشمه خوانسار با جوشش آب از حفره‌ها و لابه‌لای سنگ‌ها از جاذبه های گردشگری شهر خوانسار است.

کوه و غار هیکل


کوه هیکل در فاصله ۵ کیلومتری خوانسار قرار دارد.

این کوه که پیکر دو سرباز را نشان می‌دهد و به همین خاطر به کوه هیکل خوانده می‌شود.


غارهای طبیعی


به علت کوهستانی بودن این شهر وجود غارهای طبیعی کوچک و بزرگ امری طبیعی است که معروفترین آن ها در سطح خوانسار در جنوب شرقی شهر به نام «اشکافت» است .

 

امامزاده احمدبن محمدبن علی النقی


ابن امام زاده بالغ بر۱۰۰۰ هزار سال قدمت دارد.

درطول زمان بنای آن با تغییرات زیادی مواجه بوده و قسمتهایی ازآن باسبک معماری جدید مرمت و بازسازی شده است.


باباترک

بقعه «امامزاده محمود» معروف به «باباترک» که نسب ایشان با چهار واسطه به علی النقی می‌رسد.


مسجد جامع خوانسار


در اطراف میدان سپاه مسجد جامع خوانسار معروف به «مسجد چهارراه»، قرار دارد که در عهد صفویه بازسازی شده است.


خانه ابهری خوانسار


خانه ابهری در زمان قاجار توسط سید محمد باقر ابهری، بنا شده است و در نقاشی یکی از اتاق‌ها در جبهه شمالی قطعه شعری نوشته شده که به حساب جمل تاریخ (۱۲۷۸هجری قمری) را نشان می‌دهد.


مدرسه مریم بیگم صفوی (همسر شاه طهماسب)


این مدرسه در سال ۱۱۰۶ هجری قمری مقارن سلطنت شاه سلیمان صفوی ساخته شده و سپس به دست میرزا محمد تقی خان مرمت شده است.


مقبره باباپیر (شیخ ابا عدنان قریشی)


مقبره باباپیر در استان اصفهان و شهرستان خوانسار و در شمال شرقی پارک سرچشمه خوانسار قرار دارد، شیخ اباعدنان قریشی معروف به بابا پیر یکی از عرفای به نام قرن هفتم هجری اهل شهر خوانسار بود.


تپه آریایی‌ها


این تپه واقع در روستای رحمت‌آباد در ۳۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان خوانسار قرار دارد که مربوط به دوره آریایی‌ها و قدمتی حدود ۸هزار سال است. این تپه تاریخی به دلیل زندگی اقوام پیشین در غارهایی که در دل این تپه تاریخی کنده شده شهرت دارد.


پل ساسان

پل ساسان در شمال شرقی روستای تیدجان خوانسار قرار دارد. این پل یکی از پل‌های عظیم قدیمی خوانسار است. طول دهانه پل، ارتفاع آن و پهنای بنا بیش از هشت گام است.


بازار قدیمی

درشهر خوانسار درگذشته سه بازار بزرگ بنام بازار بالا، بازار پلگوش و بازار دو راه وجود داشته که دو بازار آن کماکان دایر است و بازاریان در آن به عرضه خشکبار و تنقلات محلی اشتغال دارند.


انتهای پیام/

 

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: خوانسار اصفهان اماکن دیدنی جاذبه های گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۰۷۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت و بازسازی بناهای تاریخی استان شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، منصور مهرزاد عصر امروز در نشست با اصحاب رسانه که در عمارت خسروآباد این شهر برگزار شد، ابتدا با قدردانی و تبریک حمله غرورآفرین و مقتدرانه سپاه پاسداران بر علیه صهیونیست‌ها  اظهار داشت: امیدواریم که این عملیات صادق ادامه و هر دشمنی به ویژه رژیم صهیونیستی را سر جای خود بنشاند. تجاوزهای اسرائیل بر علیه فلسطین بر هیچ کسی پوشیده نیست، امید که سرزمین‌ها از این متجاوزان باز پس گرفته شود.

وی در ادامه با بیان اینکه استان کردستان به عنوان استان برتر مقصد گردشگری کشور انتخاب شده و این مایه خوشحالی است، گفت: خوشبختانه از 25 اسفندماه سال گذشته تا 25 فروردین ماه جاری حدود سه میلیون و 500 هزار نفر وارد این استان شده‌اند.

بازدید 3 میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان افزود: از این تعداد مسافر وارده، سه میلیون نفر از جاذبه‌های گردشگری کردستان بازدید کرده و 615 هزار نفر در اماکن اقامتی کردستان اقامت پیدا کرده‌اند، گرچه میزن مسافران کاهش 3 درصد داشته اما این میزان نسبت به استان‌های دیگر کشور بیشتر بوده است.

وی تصریح کرد: استانی همچون سمنان یک پنجم تعداد مسافران نوروزی کردستان مهمان داشته‌اند. خوشبختانه ظرفیت پذیرش مهمانان در استان بسیار بالا و در حال حاضر 5500 تخت هتل و غیرهتل ویژه اسکان مهمانان فراهم است.

مهرزاد بیان کرد: در طول شبانه‌روز امکان 41 هزار نفر در اقامتگاه‌های سطح استان فراهم بوده و جدا از این ظرفیت‌ها؛ در ایام تعطیلات نوروز امسال روستانشینان اورامان خودشان پذیرای مهمانان نوروزی بودند.

وی سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری به ویژه  اسکان، اقامت و پذیرایی در استان را ضروری دانست و اظهار کرد: سهم گردشگری ایران از یک و نیم تلیون دلار سهم مستقیم درآمد گردشگری جهان، کمتر از یک هزارم درصد بوده و از لحاظ جاذبه‌های گردشگری و جذب سرمایه‌گذاران خارجی هفتمین کشور در دنیا هستیم.

3 میراث طبیعی کردستان ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان با اذعان به اینکه در دهه‌های گذشته آنچنان که باید و شاید حرکت‌های خوبی در حوزه گردشگری انجام نشده و اکنون روند توسعه در پیش گرفته است، خاطر نشان کرد: در سال گذشته 18 میلیارد تومان صرف مرمت و بازسازی بناها و بافت‌های تاریخی استات شده و سه میراث طبیعی ثبت ملی و شاخص‌های استانی تکمیل شد.

به گفته وی، شاخص‌ها بر آن مبناست که ظرفیتی از آثار منقول و غیرمنقول را برای هر استان در نظر گرفته و بر اساس آن اعتبار و امتیاز به آن اختصاص می‌دهند که خوشبختانه کردستان سرآمد بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان از ثبت ملی یکهزار و 52 مورد آثار تاریخی در استان خبر داد و عنوان کرد: از این تعداد 30 مورد آن در سال گذشته انجام شده و اکنون ثبت روستای جهانی پالنگان در حال انجام است.

31 فروردین‌ماه؛ برگزاری مراسم هزار دف در پالنگان

وی با ذکر اینکه امسال جلسات مختلفی در رابطه با فراهم کردن زیرساخت‌های ثبت جهانی پالنگان با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شده و وظایف دستگاه‌ها مشخص شده است، اعلام کرد: مقرر شده مراسم هزار دف هر ساله آخرین جمعه فروردین ماه و امسال نیز نیز به‌عنوان مهم‌ترین برنامه در روز 31 فروردین ماه برگزار و به‌عنوان یک رویداد در تقویم گردشگری ایران و بین‌المللی ثبت خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان‌کردستان اذعان کرد: مطالعات ثبت جهانی غار کرفتو نیز در دستور کار بوده اما ثبت نهایی حدود 7 سال طول می‌کشد.

وی "ثبت سه آثار غیرمنقول، 12 اثر میراث ناملموس، 30 مورد حفاظت مرمت بناهای تاریخی، پاسخ 2500 تا 3 هزار مورد استعلام، 8 مورد تعیین کاربری ابنیه تاریخی، باستان‌شناسی 5 مورد، اموال منقول تاریخی 80 مورد" را جزو اقدامات سال گذشته عنوان کرد.

مهرزاد در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه سبقت گردشگری را بر معیشت گردشگری نمی‌پذیریم، یادآور شد: سال گذشته نوروز کردی پالنگان و سنندج، جشنواره توت‌فرنگی شیان، مراسم کومسای اورامان تخت و عروسی پیرشالیار ثبت جهانی شد و امیدواریم امسال نیز بتوانیم آثارهای دیگری از جمله روستای تاریخی پالنگان را ثبت کنیم.

صادرات 4 میلیون دلاری صنایع‌دستی از کردستان به خارج کشور

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به فعالیت 47 رشته صنایع‌دستی؛ 25 رشته را بومی و به عنوان یک فرصت ذکر کرد و گفت: در مجتمع گردشگری صنایع‌دستی فیض‌آباد سنندج 110 نفر مشغول به فعالیت هستند. گلیم‌بافی، نازک‌کاری و... جزو ظرفیت‌های این حوزه است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کردستان اذعان داشت: گرچه جزو استان‌های برتر به لحاظ صنایع‌دستی هستیم اما متاسفانه کردستان فاقد شهرک صنایع‌دستی است و این در حالی‌ست که در سال گذشته از طریق مرزهای سیران‌بند بانه و باشماق مریوان 4 میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی به خارج کشور داشته‌ایم.

مهرزاد از پرداخت 74 میلیارد تومان تسهیلات به صنعتگران و فعالان صنایع‌دستی در استان خبر داد و اظهار کرد: در بخش اشتغال‌زایی نیز بیشتر از تعهدات عمل کرده‌ایم.

انتهای پیام/481/

 

دیگر خبرها

  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • جام صفوی منجر به توسعه گردشگری ورزشی اردبیل می‌شود
  • مناطق گردشگری کرمان از طریق رسانه های روسیه معرفی شوند
  • گلایه‌های نماینده ولی فقیه از تخریب جنگل در مازندران
  • ثبت ۴ اثر خراسان جنوبی در فهرست میراث جهانی
  • کتاب «فهرست نسخه‌های خطی مشاهیر جرجان» روانه بازار نشر شد
  • معرفی دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصفهان/از راز عجیب «منارجنبان» تا ساختارهای تاریخی «مادی»
  • جذب ۳۸ میلیارد تومان اعتبار ملی برای میراث‌فرهنگی خراسان شمالی
  • بازدید بیش از ۲۰ میلیون گردشگر از اماکن مذهبی، تاریخی و طبیعی فارس
  • راه‌اندازی «گردشگری مقاومت» در ایران