Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مایک پمپئو وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در پیامی توئیتری اعلام کرد که می خواهد با مردم ایران سخن بگوید. در این توئیت آمده است: «در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب 57 و در راستای  تعامل مستقیم با مردم ایران، وزیر امور خارجه مایک پمپئو به پرسش های شما در صفحات شبکه های اجتماعی USA dar Farsi   پاسخ می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پرسش ها، امید ها و آرزوهایتان را برای آینده در زیر این پست بنویسید.»

با توجه به درخواست  پمپئو، برخی گروه‌ها مانند سلطنت طلبان، منافقین و تعدادی که خود را عضو گروهک «ری استارت» نامیده اند، او  را  در قامت  برآورده کننده  آرزوهای خود  تصور کرده و در صفحه وزیر خارجه آمریکا از خواسته هایشان نوشتند. اما همین افراد به قدری با هم اختلاف نظر داشتند که حتی در بیان آرزوهایشان در فضای مجازی هم کارشان به تنش و دعوا با یکدیگر کشید. برای مثال تعدادی تحت عنوان ری استارت خود را  مستحق رسیدن به قدرت می دانستند و در مقابل منافقین را در جایگاهی نمی دیدند که حق اظهار نظر داشته باشند. از طرف دیگر به نظر می رسد سلطنت طلبان هم در این وادی به دنبال بلیت یک طرفه ای به تهران برای ربع پهلوی هستند.


این اولین بار نیست که وزیرخارجه ایالات متحده آمریکا  قصد صحبت مستقیم با مردم ایران را دارد. پیش از این هم در توئیت های خود به طور مستقیم مردم کشورمان  را مخاطب قرار داده‌ و در ادعاهایی بدون ارائه سند و مدرک،؛ اقدام به اتهام زنی علیه جمهوری اسلامی ایران کرده بود.

همچنین  ۳۱ تیر  امسال در کتابخانه رونالد ریگان در شمال لس‌آنجلس  نشستی با عنوان «پشتیبانی از صدای ایرانیان»  برگزار شده  بود  و ایرانیان مقیم آمریکا هم به این نشست دعوت شده بودند. در این مراسم پمپئو رئیس سابق سازمان سیا با یادآوری سیاست دولت متبوعش در قبال ایران مدعی شد: «آرزوی دولت ترامپ همان آرزویی است که شما برای مردم ایران دارید، آرزویی که با تکیه بر نیروی الهی یک روز به حقیقت خواهد پیوست.»

وزیر خارجه دولت آمریکا ضمن انتقاد شدید از  مسئولان بلند پایه کشور در یک گستاخی بی شرمانه  گفته بود:  «نزدیک به ۴۰ سال دزدی از مردم ایران، اقدامات تروریستی در منطقه و  سرکوب بی‌رحمانه در داخل،  موجب شده حکومت ایران برای مردم کابوسی بیش نباشد».

او خطاب به مردم ایران گفت: «ایالات متحده صدای شما را می‌شنود، ایالات متحده از شما حمایت می‌کند، ایالات متحده با شماست و  آمریکا پشتیبان صدای فراموش‌شده مردم ایران است.»

اظهار دوستی و تلاش برای القای صمیمیت پمپئو با ملت ایران در حالی از طریق توئیت و سخنرانی ابزار شده که  پیش از این اعلام کرده بود  که آمریکا تلاش دارد تا فشار بی‌سابقه مالی به ایران وارد کند. او هشدار داده بود که اگر ایران مسیرش را  تغییر ندهد، «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه کشورمان وضع  می شود. در عین حال جای تعجب دارد که آمریکایی ها در حالی  ایران  را به دخالت و اظهار نظر  در امور داخلی برخی کشورها متهم می کنند که مقامات ایالات متحده بارها به صورت علنی و  در راستای ایجاد جدایی میان مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران گام برداشته اند. تفرقه و ایجاد شکاف بین مردم و حکومت مستقر در یک کشور، ابزار و حربه جدیدی نیست  و در طول تاریخ واشنگتن به دفعات تلاش کرده است تا از طریق بازی با افکار عمومی و انجام تبلیغات گسترده علیه کشورمان به اهداف خود برسند.

دیپلماسی عمومی، ابزاری در دستان پمپئو برای بازی با کارت مردم

قدرت نرم و استفاده از ظرفیت های فضای مجازی امروزه به یکی از محبوب ترین ابزار های نظام‌های سیاسی در عرصه روابط بین الملل تبدیل شده است. در همین راستا هم  بازیگران محیط بین المللی  با  بهره گیری از فضایی مجازی و قدرت نرم افزاری اهداف خود را پیش می برند، چراکه بهره برداری از  این نوع قدرت، آنها را قادر می‌سازد از تلفات مالی و جانی پرهیز کنند و افکار عمومی و ذهن ملت ها را هدف قرار داده و با خود همراه سازند.

می توان گفت دیپلماسی عمومی توانایی رخنه در جوامع خارجی با استفاده از ابزار سیاسی و شبه نظامی را دارد. در این میان فضای مجازی  بستری مطلوب برای این نفوذ را فراهم کرده‌ است.  در این نوع از دیپلماسی دیگر نباید انتظار رابطه ای رسمی و کانالیزه شده را داشت بلکه در این شکل  از ارتباطات جهانی یک طرفه قضیه دولت  رسمی است و طرف دیگر هم مردم عادی جامعه قرار دارند.

به صراحت می توان گفت که دیپلماسی عمومی ارتباطات معطوف به منافع ملی از طریق  رابطه با مردم خارج از مرزهاست. مسائلی از قبیل  اعزام دانشجو به خارج از کشور، پذیرش بورس‌های تحصیلی، ارتباط  میان فرهنگی، برگزاری انواع جشنوار‌های هنری و سیمنارها،  برنامه‌های صوتی و تصویری و در نهایت ایجاد سایت هایی که توانایی تاثیر گذاری بالایی را داشته باشند، همه در حوزه «دیپلماسی عمومی» تعریف می شود.

در دیپلماسی عمومی، سیاست خارجی یک کشور برای عامه مردم آشکار می شود و سیاست مدار سعی می کند مردم یک ملت و کشور را   دوست خود معرفی کند و با نفوذ بر نگرش‌ها و بینش‌های آنان، به طور زیر ساختی اهداف کلان خود را به پیش ببرد. در نتیجه این نوع از دیپلماسی معطوف به مخاطبان خارجی است و هسته اصلی آن ارتباط هدایت شده با افراد خارجی به منظور تاثیر گذاشتن بر افکارها آنها و سرانجام بر دولت آنهاست.

وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا که پیش از این به عنوان  رئیس سازمان سیا  شناخته می شد و به همین دلیل هم  در امور براندازی  و ایجاد آشوب داخلی در سایر کشورها تجربه کمی ندارد، به صورت کاملا علنی تلاش می کند تا با برقراری ارتباط با مردم کشورمان و مخاطب قرار دادن مداوم آنها، این موضوع را القا کند که واشنگتن با ایرانیان مشکلی ندارد و تنها مسئله آمریکا با حکومت جمهوری اسلامی ایران  است. 

تلاش برای جدا  و متمایز کردن مردم، دور کردن آنها از اصول اساسی انقلاب اسلامی و نظام  به عنوان یک راهکار اساسی کاخ سفید  به خصوص پس از سال 88 بیشتر قوت گرفته است؛ تاجایی که مشاوران و متفکران آمریکایی در چهل سالگی انقلاب اسلامی  به این نتیجه رسیده اند  که تنها راه رسیدن به هدفشان در منطقه و ایران، اختلاف افکنی بین مردم و نظام است. منفعت طلبی و رسیدن به  اهداف سودجویانه در ژنوم سیاست خارجی آمریکا تعریف شده است و به اصطلاح می توان گفت که هیچگاه سلامشان بی طمع نبوده است. اینکه مایک پمپئو به طور مداوم در سخنرانی های خود ملت ایران  را مخاطب قرار می دهد و به زعم خود برای آنها دلسوزی می کند، تنها می تواند در راستای اهداف سلطه طلبانه آمریکا قرار بگیرد.

تیغ تیز جنگ نرم آمریکا؛ از مصدق تا اعتماد عمومی مردم
در این میان عروسک‌های خیمه شب بازی آن سوی آبی، همیشه در میدان آمریکا علیه ایران بازی می‌کنند تا رویا‌های دور از انتظارشان را با قطار دشمنان نظام و انقلاب به ایستگاه واقعیت برسانند. می توان گفت تاریخچه دیپلماسی عمومی آمریکا در ایران به سال های آغازین جنگ سرد برمی گردد و این روند پس از  یازده سپتامبر قوت بیشتری گرفته است، چنانچه  دولت بوش از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹، بیش از ۲۰۰ میلیون دلار برای دیپلماسی عمومی خود در رابطه با ایران هزینه کرده بود. علاوه بر این  اوباما تنها در سال اول حضورش در کاخ سفید  ۵۰ میلیون دلار دیگر برای مقابله نرم با جمهوری اسلامی ایران از کنگره بودجه دریافت کرد و این  در حالی است که  هر ساله  در  بودجه آمریکا مبلغ نسبتا بالایی  برای دیپلماسی عمومی علیه ایران در نظر گرفته می شود.    ابزار‌ها و دستگاه‌هایی که دولت آمریکا برای اجرای دیپلماسی عمومی خود از آن‌ها استفاده می‌کند را می توان این گونه برشمرد؛ شبکه‌های بین المللی مانند صدای آمریکا، رادیو فردا، رادیو اروپای آزاد، رادیو آزادی، رادیو آسیای آزاد، و... همچنین  اداره کل  دموکراسی، حقوق بشر و امور کار در وزارت امور خارجه، بنیاد وقف ملّی برای دموکراسی و خانواده مؤسسه‌های وابسته به آن از جمله مؤسسه ملی دموکراتیک برای امور بین‌ الملل، مؤسسه بین المللی جمهوری خواه، مرکز بین المللی برای فعالیت اقتصادی خصوصی و مرکز آمریکایی برای همبستگی هم از دیگر بخش‌هایی هستند که واشنگتن در این مسیر از آنها بهره می جوید. علاوه بر این دفتر‌های ذی ربط در وزارت دفاع و  سازمان سیا در مقام متولّی عملیات مخفی جنگ روانی و  اداره  کلّ امور آموزشی و فرهنگی وزارت امور خارجه این کشور هم در همین لیست قرار می گیرند.     نهایتا می توان گفت که دیپلماسی عمومی با استفاده از منابع قدرت نرم، در جنگ نرم، ابزاری برای استیلای خواسته های دولت ها محسوب می‌شود. در زمانی که ملکه جنگ «کاندولیزا  رایس» در راستای آنچه «ترویج دموکراسی» آمریکا در ایران می‌نامید  برای تأسیس دفتر امور ایران، ۷۵ میلیون دلار دیگر به فعالیت‌های  وزارت امور خارجه آمریکا  اختصاص داد تا افراد وابسته به این وزارت خانه  برای تحت نظر قرار دادن امور ایران در شهرهایی.چون دبی، باکو، استانبول، فرانکفورت و لندن (شهر‌هایی که جمعیت زیادی از ایرانیان مهاجر در آن‌ها اقامت دارند) دفتر‌هایی راه اندازی کنند که  از جمله وظایف این دفترها  ارائه  گزارش‌هایی از وضعیت تحولات سیاسی و اقتصادی ایران از طریق تعامل با ایرانیان مهاجر، و همچنین برقراری ارتباط با ایرانیان در راستای هدف‌های دیپلماس عمومی بود.   با توجه به مورادی که ذکر شد می توان گفت نزدیک به ۴۰ سال است که از انقلاب اسلامی بهمن ماه ۵۷ و ۶۵ سال از کودتای ۲۸ مرداد سال ۳۲ می‌گذرد و آمریکا همان آمریکاست، اما با گذشت این همه سال می توان به روشنی مشاهده کرد که هدف آنها تغییر کرده است؛ آمریکا روزی شخصیت‌های مهین پرست و استقلال طلبی هم چون مصدق را  در معرض و آماج جنگ نرم خود قرار داده بود و حالا اعتماد و وابستگی مردم را نشانه رفته‌است و خود را محرم اسرار مردم ایران می داند تا اهداف خود را علیه نظام به پیش ببرد.   انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکا اخبار سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۰۹۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت روماریوی برزیلی به زمین مسابقه!

به گزارش "ورزش سه"، اسطوره برزیل، در سن 58 سالگی، بار دیگر لباس ورزشی خواهد پوشید تا برای تیمی که ریاست آن را برعهده دارد، بازی کند. طبق گزارش Globoesporte، این بازیکن حقوقی را که دریافت می‌کند به باشگاه اهدا خواهد کرد.

مفهوم مربی - بازیکن در حال حاضر در فوتبال مدرن ریشه دوانده است. فوتبالیست‌هایی مانند وین رونی، رایان گیگز و حتی خود روماریو با واسکودوگاما، نقش خود را به عنوان یک بازیکن با پست مربی ترکیب کرده‌اند. با این حال، ستاره برزیلی به تازگی مفهوم جدیدی ایجاد کرده است: بازیکن - رئیس. به گزارش رسانه برزیلی Globoesporte، روماریو در 58 سالگی بار دیگر شورت ورزشی خواهد پوشید تا از باشگاهی که ریاستش را برعهده دارد، آمریکا د ریودوژانیرو دفاع کند.

به گفته این رسانه، قهرمان سال 1994 جهان حداقل دستمزد را دریافت می‌کند و آن را به خود باشگاه اهدا می‌کند و همچنین عنوان می‌کند که این مربی است که تصمیم می‌گیرد روماریو چه نقشی داشته باشد و در چه سمتی بازی کند. فوتبالیست سابق بارسلونا در سال 2009 بازنشسته شد و ژانویه گذشته ریاست "باشگاه قلبش" را بر عهده گرفت. آمریکا د ریودوژانیرو در سری D است که معادل دسته چهارم خواهد بود.

روماریو قبلاً در بیرا (بولتن ثبت نام ورزشکاران) ثبت شده است، اما قرارداد او هنوز باید برای فدراسیون فوتبال برزیل اسکن شود. علاوه بر این، او قبلاً با مربی جدید خود مارکوس الکساندر صحبت کرده است تا ببیند با توجه به سن بالا در کدام پست می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد. علاوه بر این، رسانه‌های برزیلی تأیید می‌کنند که او در بهترین فرم قرار دارد، زیرا او به فوتبال و والی فوتبال که یک ورزش محبوب در سواحل ریودوژانیرو است، ادامه می‌دهد.

در آمریکا او با پسرش رومارینیو تیمی مشترک خواهد داشت و به این ترتیب او نیز به فهرست بازیکنانی می‌پیوندد که با فرزندانشان در یک تیم بازی کرده‌اند، درست مانند ریوالدو یا گودیانسن. مسابقات قهرمانی کاریوکا سری A2 از 18 می‌آغاز می‌شود، رقابتی که روماریو آرزوی فتح آن را دارد و بنابراین بازی در سن 58 سالگی را به رکوردهای شخصی خود اضافه می‌کند.

دیگر خبرها

  • بازگشت روماریو به فوتبال در 58 سالگی؛ اسطوره برزیلی با پسرش هم تیمی شد!
  • روزنامه اطلاعات : عشق که یکطرفه نمی شود؛ مسئولین هم مردم را دوست بدارند
  • بازگشت روماریوی برزیلی به زمین مسابقه!
  • فوتبال از دریچه فان؛ وقتی آرائوخو فردا برای تمرین به باشگاه بارسلونا می رود
  • حماسه‌آفرینی‌های ارتش چراغ راه مجاهدان عرصه حق و باطل است
  • اسرائیل بدون چراغ‌ سبز آمریکا اقدامی نخواهد کرد
  • جادو در فوتبال؛ وقتی در دقایق پایانی ورق برمی‌گردد / فیلم
  • حتی با چراغ سبز آمریکا هم به ایران حمله نمی‌کنیم | یکی بگوید روزی ۳ هزار موشک ایرانی را چگونه ساقط کنیم؟
  • تغییر محسوس سیاست خارجی عربستان
  • مقامات صهیونیست: حتی با چراغ سبز آمریکا، به ایران حمله نمی‌کنیم + فیلم