فراخوان مقاله برای همایش سالانه بزرگداشت حکیم ملاصدرا
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۱۲۹۶۲
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، بیست و سومین همایش از سلسله همایشهای بزرگداشت حکیم ملاصدرا، بهمت بنیاد حکمت اسلامی صدرا در خردادماه 1398 برگزار خواهد شد. این همایش بر موضوع «حکمت ایرانی و حکمت متعالیه» متمرکز است.
بدین وسیله از اساتید، صاحبنظران و پژوهشگران حوزه و دانشگاه دعوت می شود با ارائه مقاله دربارۀ موضوعات پیشنهادی ذیل یا دیگر موضوعات مرتبط با این حوزه، در همایش شرکت نمایند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علاقهمندان مقالات خود را به نشانی siprin@mullasadra.org ارسال و در موضوع (subject) «مربوط به همایش خرداد 98» را بنویسند.
مهلت ارسال چکیده مقالات: 98/01/17
مهلت ارسال اصل مقالات: 98/02/28
برگزاری همایش: چهارشنبه 98/03/22
محورها و موضوعات پیشنهادی
1) عناصر و مؤلفههای حکمت ایرانی در حکمت متعالیه
ـ امکان گفتگو میان حکمت خسروانی و حکمت متعالیه؟
ـ منابع و ریشههای ایرانی حکمت متعالیه
ـ عناصر حکمت خسروانی در حکمت صدرایی
ـ عناصر حکمت ایرانی در اندیشۀ فیلسوفان صدرایی و نوصدرایی
ـ بازخوانی حکمت ایران و فلسفۀ یونان بر اساس حکمت قرآنی ملاصدرا
ـ «خورنه»، فرشتهشناسی در حکمت ایرانی و نسبت آن با عقل در حکمت متعالیه
ـ انسان کامل در اندیشۀ خسروانی و حکمت شیعی
ـ مرگ و جاودانگی در حکمت ایرانی و حکمت متعالیه
ـ حکمت عملی در حکمت خسروانی و حکمت متعالیه
ـ «حکمت برای کودک» در اندیشۀ خسروانی و متعالیه
2) حکمت و فلسفه در ایران باستان
ـ اندیشۀ فلسفی در متون حکمی ایران باستان
ـ علل فقدان/ کمبود منابع فلسفی از ایران باستان
ـ حملۀ یونانیان و اسکندر و نقش آن در از بین رفتن متون حکمی ایرانی
ـ خاستگاه و منابع حکمت ایرانی
ـ همبستگی دین و خرد در اندیشۀ ایرانیان باستان
ـ فرّه ایزدی در اندیشۀ ایرانیان
ـ سنت هرمسی و مهری در ایران
ـ نقش مغان در حکمت خسروانی
ـ حکمت در اسطورههای ایرانی
ـ حکمت ایرانی در شعر پارسی
ـ جهانشناسی در حکمت خسروانی
ـ فلسفه تعلیم و تربیت در حکمت خسروانی
ـ ایرانیان، حکمت و الگوهای کودکپروری
ـ مطالعۀ تطبیقی الگوهای تربیتی ایرانی و مکتبهای فلسفه تعلیم و تربیت
3) حکمت ایرانی در تاریخ فلسفه
ـ بازخوانی تاریخ فلسفه و کاوش نقش ایرانیان
ـ تأثیر حکمت ایرانی بر فلسفۀ یونان/ جهانبینی ایرانی در جامۀ یونانی
ـ تأثیر حکمت ایرانی بر بینالنهرین
ـ حکمت ایرانی از نگاه فیلسوفان باستان (امپدوکلس، آناکساگوراس، گزنفون، آناکسیمندرس، آناکسیمنس، هراکلیتوس، افلاطون، اپیکوریان، کلبیون، آگوستین، اکهارت، آکوئیناس و...)
ـ حکمت ایرانی از نگاه اندیشمندان عرب (ابراهیم مدکور، عبدالرحمن بدوی، ماجد فخری، ابوالعلاء عفیفی، عابد الجابری، محمدعلی ابوریان و...)
ـ حکمت ایرانی از نگاه اندیشمندان معاصر غرب
ـ حکمت ایرانی در هند و خاور دور
4) حکمت ایرانی و اندیشۀ اسلامیـشیعی
ـ پیوند فرهنگ ایرانی و اندیشۀ اسلامی
ـ زمینههای فرهنگی و اجتماعی ایران در پذیرش و گسترش تشیع
ـ سهم ایرانیان در پیدایش و پویایی فلسفۀ اسلامی
ـ جایگاه و نقش زبان پارسی در فلسفۀ اسلامی
ـ ایرانیان و حکمت شیعی (باطنیه، اسماعیلیه و متعالیه)
ـ حکمت ایرانی، حکمت شیعی و جریان خاورشناسی (مستشرقین)
ـ کربن و بازخوانی حکمت ایرانی
5) حکمت ایرانی و نیازهای فرهنگیـاجتماعی معاصر
ـ حکمت ایرانی، حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی
ـ ایرانیان، فلسفه و هویت فرهنگی
ـ تجلیهای اجتماعی پیوند فرهنگ ایرانی و حکمت متعالیه
ـ فرهنگ ایرانی، حکمت متعالیه و سبک زندگی
ـ پیوند فرهنگ ایرانی و اسلامی و الگوهای آینده توسعه
ـ سرمایۀ حکمت ایرانیـاسلامی برای حضور در دنیای جدید
ـ حکمت و فلسفه بمثابه پل ارتباطی ایران و جهان
ـ جمع حکمت ایرانی و اسلامی، الگویی برای وحدت فرهنگها و تقویت صلح
ـ سرمایۀ حکمت ایرانیـاسلامی برای تقویت علوم انسانی
تذکرات
1. مقالات باید دارای ربط مستقیم به موضوع همایش، برخوردار از مضامین جدید و رویکردی تبیینی باشند و از نقل مکرر مطالب پیشین خودداری شود. مقالات توصیفی در اولویت دوم خواهند بود.
2. اولویت با مقالاتی است که بر مبنای فرهنگ و اندیشه ایرانیـاسلامی به نگارش درآمده باشند.
3. در موضوعات میانرشتهیی تمرکز بر رویکرد فلسفی ضروری است.
4. مقالاتی که ارتباط مستقیم با محور علمی همایش نداشته باشند، ارزیابی نخواهند شد.
5. امکان چاپ مقالاتی که با رعایت معیارها و محتوای علمی پژوهشی تألیف شده باشند، در نشریات علمی پژوهشی بنیاد حکمت اسلامی صدرا فراهم است.
6. مقالات به رایانامه (ایمیل) siprin@mullasadra.org ارسال شود. لطفاً در بخش موضوع (subject) عبارت «مربوط به همایش خرداد 98» درج گردد.
7. در خلاصه و اصل مقاله لازم است: الف) عنوان مقاله؛ ب) ارائه کننده مقاله؛ ج) رتبه دانشگاهی یا سطح تحصیلات و محل اشتغال علمی نویسنده؛ د) آدرس کامل پستی، تلفن تماس، پست الکترونیک و نمابر نویسنده ذکر شده باشد.
8. خلاصه مقاله حداکثر 200 کلمه و اصل مقاله حداقل 3000 و حداکثر 7000 کلمه باشد.
9. برای تایپ مقالات از نرمافزار word و قلم نازنین یا لوتوس 14 استفاده شود و فایل word و PDF مقاله، هر دو ارسال گردد..
10. ذکر دقیق و درست ارجاعات و کتابشناسی کامل منابع در اصل مقالات ضروری است. دربارۀ آثار ملاصدرا، لازم است ارجاع منطبق بر چاپ بنیاد حکمت اسلامی صدرا تنظیم گردد.
11. شرکت در همایش رایگان است.
12. ثبتنام برای حضور علاقمندان در همایش (مستمعین) اواسط فروردین 1398 از طریق پایگاه اینترنتی همایش انجام خواهد شد. گروههای آموزشی دانشگاهها، مناطق آموزش و پرورش و دیگر نهادها نیز میتوانند افراد متقاضی آن مرکز را کتباً به دبیرخانه همایش معرفی نمایند. حضور در همایش تنها با دریافت کارت دعوت از دبیرخانه امکانپذیر خواهد بود.
13. مقالات رسیده به دبیرخانه همایش برگشت داده نخواهد شد و بنیاد حکمت اسلامی صدرا حق استفاده از حقوق قانونی چاپ و نشر را دارد.
14. با توجه به تقارن روز بزرگداشت حکیم ملاصدرا (اول خرداد) با ماه مبارک رمضان، همایش پس از ماه رمضان، در تاریخ 22/3/98 برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۲۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حکمت الله ملاصالحی مؤسس فلسفه باستان شناسی است
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت حکمت الله ملاصالحی، استاد تمام دانشگاه تهران و مدرس مدعو دانشگاه آتن عصر دیروز (سه شنبه ۴ اردیبهشت ماه) در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
فرزند صالح و برومند ایران
اولین سخنران این مراسم ژاله آموزگار پژوهشگر ایرانی فرهنگ و زبانهای باستانی بود. وی گفت: دلیل قبول حضور من در این نشست بخاطر یک زیربنای عاطفی است و وقتی برای این نشست دعوت شدم با خودم فکر کردم اگر دعوت میزبان را قبول نکنم فرزندانم را رنجاندهم.
وی افزود: آشنایی من با حکمتالله ملاصالحی به سالهای دور برمیگردد زمانیکه ایشان دانشجوی من بود و از آنجایی که من همیشه سعی داشتم معلم خوبی باشم، ایشان را مادرانه دوست داشتم. ملاصالحی دانشجوی جوان، با استعداد و با انگیزه بود و با اشتیاق تمام واحدها را میگذراند. او آنچه را آموخته بود به بقیه یاد داد و هیچ گاه از آموختن بازنایستاد.
متخصص فرهنگ و زبانهای باستانی ادامه داد: مجد و بزرگی این سرزمین کعبه آمال ملاصالحی است و او همواره سعی میکند اندیشهای عمیق فرهنگ ایران را در آثارش بیاورد. ملاصالحی فرزند برومند و صالح این سرزمین است و سوالی که من دارم این است که آیا شما استادان هم مثل ایشان نسل چنین فرزندانی را به این سرزمین تحویل خواهید داد؟
درد و دل صدوقی سها با ملاصالحی
منوچهر صدوقی سها محقق و پژوهشگر حوزه فلسفه و عرفان سخنران بعدی این مراسم گفت: به عقیده من روزی که پدر و مادر آقای ملاصالحی این اسم و فامیل را برای ایشان گذاشتند بی وجه نبوده است و اینکه فامیلی ایشان ملاصالحی است به نوعی نشان دهنده این هم هست که ایشان واقعاً یک ملای صالح هستند.
وی افزود: درست است که ایشان باستان شناسی خوانده اما به نوعی مؤسس فلسفه باستان شناسی هستند. آقای دکتر صالحی در یونان درس خواندند و فلسفه اسلامی هم کمال ارتباط با فلسفه یونان را دارد.
این عرفان پژوه ادامه داد: یک مورخ فلسفه در آلمان که او را پدر تاریخ فلسفه در هیأت جدید میدانند سه ادعا درباره فلسفه اسلامی دارد که هر سه واهی هستند. این سه مدعا عبارتند از:
۱- فلسفه اسلامی همان فلسفه یونانی است و فرقش این است به جای اینکه از چپ به راست نوشته شود از راست به چپ نوشته میشود.
۲- اگر چیزی به عنوان فلسفه اسلامی وجود داشته باشد، کلام است نه فلسفه اسلامی.
۳- فلسفه اسلامی با مرگ ابن رشد تمام و جنازه اش هم با جنازه ابن رشد تشییع شد.
این سه مدعا هیچ تطابقی با واقعیت ندارد و درست است که فلسفه یونانی یک قدمت تاریخی دارد اما انتقال فلسفه یونانی به فلسفه اسلامی در دوران مامون یعنی قرن سوم صورت گرفته است. در حالی که در قرآن مجید به مباحث اصلی فلسفه اسلامی اشاره شده است. پس فلسفه اسلامی از قبل از فلسفه یونان وجود داشته است.
صدوقی سها ادامه داد: من در کتاب «تاریخ فلسفه اسلامی» هم اسناد و متونی آوردم که نشان دادم متون بنیادین فلسفه اسلامی متأثر از فلسفه یونان است اما عین آن نیست.
خلاصه که من فقط خواستم در این جلسه در حضور اساتید این درد و دل که در همه جا هم بیان میکنم بگویم. امیدوارم که افاضات جناب آقای ملاصالحی برقرار باشد.
پاسدار باستان شناسی ایران
کامیار عبدی، انسانشناس ایرانی و عضو هیأت علمی گروه باستانشناسی دانشگاه شهید بهشتی دیگر سخنران این مراسم گفت: اگر نگاهی به جامعه شناسی باستانی شناسی بکنیم میبینیم که سه دسته افراد وجود دارند. دسته اول افراد سیاهی لشکر هستند که بود و نبودشان فرقی ندارد. دسته دوم افرادی هستند که فکر میکنند مهم هستند اما نیستند. دسته سوم هم باستان شناسانی که واقعاً مهم و تأثیرگذار هستند و هر روز نسل و تعدادشان کاهش مییابد.
وی افزود: افرادی مثل عزت الله نگهبان، یوسف مجیدزاده و آقای ملاصالحی که تعدادشان هم انگشت شمار است جزو دسته سوم هستند و گل سرسبد این دسته هم آقای ملاصالحی است. به خاطر اینکه ایشان علاوه بر باستان شناسی، شعر، ادبیات، فلسفه و فقه هم میدانند.
عبدی ادامه داد: به قول خود ایشان باستان شناسی مادی ترین رشته علوم انسانی است اما با این حال ایشان توجه دارند که باستان شناسی فقط توصیف مواد نیست و باید وارد حوزههای دیگر هم شد. بنابراین آقای ملاصالحی استاد بزرگی هستند که اندیشههای مهمی را در نسل جوان و دانشجو به وجود آوردند. بزرگترین خدمتشان هم پاسداری از باستان شناسی ایران بوده است. باستان شناسی تاکنون بارها تا لب پرتگاه رفته اما ایشان اجازه سقوط آن را ندادند.
این استاد دانشگاه در پایان گفت: در این کشور خیلیها باستان شناس هستند اما کیان باستان شناسی ندارند. آقای ملاصالحی این دغدغه و این افق بلند را در نگاه خودشان دارند.
کد خبر 6087472 سارا فرجی