Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، «اسحاق آل حبیب»، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد، عصر جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع تاثیر تغییرات آب و هوایی بر صلح و امنیت بین المللی گفت: تعداد، دامنه، سرعت و شدت بلایای مربوط به تغییرات آب و هوا، منبع نگرانی عمیق است.

وی ادامه داد: این بلایا تقریبا در همه جا و در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه رخ می دهد اما تاثیر آنها بر زندگی مردم به طور باور نکردنی، متفاوت است به گونه ای که مرگ و میر مردم در کشورهای فقیر هفت برابر و تعداد مصدومان این بلایا 6 برابر بیشتر از کشورهای ثروتمند بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: این تنها نشان می دهد که تلاش های ما باید با هدف کاهش تعداد تلفات و صدمات در مناطق آسیب دیده انجام شود. ما همچنین باید به شدت برای مقابله با تغییرات اقلیمی بکوشیم که البته، باید براساس اصل مسئولیت مشترک، اما متمایز کشورها و همچنین در دسترس بودن فناوری های مربوطه انجام شود.

آل حبیب با بیان اینکه باید ابزار و نهادهای چندجانبه را ارتقا دهیم، اظهار کرد: با هرگونه تلاش برای تضعیف ابزارهای بین المللی از جمله خارج شدن از پیمان های مربوطه، باید به شدت مخالفت شود. همچنین تاکید می کنیم کشورهای در حال توسعه، به ویژه آنهایی که بیشتر از چنین بلایایی آسیب پذیر هستند، باید از طریق ایجاد ظرفیت توانمند شوند.

وی خاطرنشان کرد: به اشتراک گذاری بهترین شیوه ها، تبادل تجربه، انتقال بدون قید و شرط و غیر تبعیض آمیز منابع مالی و همچنین دانش فنی و فناوری های سازگار با محیط زیست از جمله این اقدامات ظرفیت ساز است.

سفیر ایران در سازمان ملل متحد برداشته شدن موانع ناشی از تغییرات آب و هوایی را در دستیابی به توسعه پایدار کمک کننده دانست و گفت: در منطقه ما، طوفان های شن و گرد و غبار بر توسعه اجتماعی و اقتصادی تاثیرگذار است و نیازی به گفتن نیست که تلاش های ایجاد ظرفیت باید با ترویج همکاری های منطقه ای و بین المللی تکمیل شود.

آل حبیب شورای امنیت را فاقد صلاحیت های قانونی و فنی برای رسیدگی به تغییرات آب و هوایی دانست و تصریح کرد: اگر هدف آن است که به نتیجه ای دست یابیم باید این موارد را در چارچوب کنوانسیون آب و هوایی سازمان ملل، مجمع عمومی، شورای اقتصادی- اجتماعی یا نظایر آن ها مطرح کنیم نه در شورای امنیت.

وی افزود: در تمام نشست های مربوطه از سال 2007 تا کنون، نه در میان اعضای شورای امنیت و نه اعضای سازمان ملل این اتفاق نظر وجود نداشته که جای طرح این مساله در شورای امنیت است بلکه بسیاری از کشورها آن را نمونه ای از تجاوز شورا به قدرت و عملکرد سایر ارگان های سازمان ملل نامیده اند.

سرپرست نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: در حالی که شورا حتی نمی تواند به طور کامل در مورد درگیری های جدی دخالت کند، اصرار آن بر تحقق مسائلی که تهدید آن بر امنیت و صلح بین الملل اثبات نشده، نامفهوم است.

آل حبیب اضافه کرد: با در نظر گرفتن نگرانی کشورهای کوچک جزیره ای، تاکید می کنیم مشکلات مربوط به آب و هوا را فقط می توان از طریق ایجاد ظرفیت و همچنین کمک های مالی و فنی که فراتر از صلاحیت و قدرت این شورا است، حل کرد.

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: با توجه به این، ما از شورا می خواهیم که تنها به وظیفه اصلی خود برسد و از وعده دادن برای راه حل هایی که در نهایت ضمانتی برای تحقق آن ندارد، اجتناب کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: آب و هوا ایران تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد فناوری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۳۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابراز نگرانی سازمان ملل از بحران آب آشامیدنی در افغانستان

برنامه توسعه سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد تنها حدود ۲۰ درصد خانواده‌ها در افغانستان به آب آشامیدنی دسترسی دارند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، برنامه توسعه سازمان ملل در روز جهانی زمین با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت 79 درصد از خانواده‌ها در افغانستان به آب آشامیدنی دسترسی ندارند.

سازمان ملل در این بیانیه از کمبود و بحران آب آشامیدنی در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

برنامه توسعه سازمان ملل (یو.‌ان.‌دی/‌پی) در نوامبر سال 2023 گزارش داده بود افغانستان سال گذشته رتبه ششم را در میان کشورهای آسیب‌پذیر در برابر تغییرات اقلیمی به خود اختصاص داده است.

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) نیز آذرماه در گزارشی هشدار داده بود 12 میلیون نفر در افغانستان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

هشدار یونیسف: 12 میلیون نفر به آب آشامیدنی در افغانستان دسترسی ندارندسازمان ملل: 14 میلیون نفر در افغانستان به آب سالم دسترسی ندارندبحران آب در افغانستان؛ 93 درصد از کودکان به آب سالم دسترسی ندارند

بر اساس گزارش‌ها، افغانستان از سال 1950 تاکنون 1.8 درجه سانتیگراد تغییرات دما را تجربه کرده است.

پیش از این سازمان ملل اعلام کرده بود به بیش از 479 میلیون دلار نیاز است تا بحران آب و فاضلاب در افغانستان حل شود.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • الجزایر:کمک‌های هوایی ۰.۰۳% نیازهای غزه را برآورده می‌کند
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • سرپیچی رژیم صهیونیستی از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل
  • بیشترین نگرانی ما در اربعین کمبود ناوگان حمل و نقل است
  •  تأسف فرانسه از افزایش استفاده از حق وتو در شورای امنیت
  • تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین ۲۰۲۴ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • ابراز نگرانی سازمان ملل از بحران آب آشامیدنی در افغانستان
  • فیلم/ آخرین تغییرات آب و هوایی در کشور
  • توانایی پیش‌بینی بلایای طبیعی توسط Bellwether، هوش مصنوعی آلفابت،