جوایز ادبی راهی برای معرفی نویسندگان جوان است
تاریخ انتشار: ۶ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۱۳۷۴۸
مریم حسینیان نویسنده و داور نخستین دوره جایزه جمالزاده در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به کیفیت آثار ارسال شده به بخش آزاد این جشنواره گفت: بعد از اتمام خوانش آثار در گروهی که به همین منظور تشکیل شده پیام تبریک ارسال کردم چون جایزه ای که در آن بیش از ۵۰ درصد آثار سطح متوسط به بالا داشته باشند موفقیت بزرگی کسب کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسینیان ادامه داد: دوره «داستان سفر میکند» گفتن ها گذشته و برای معرفی نویسندگان جوان به جوایز و جشنواره های ادبی نیازمندیم.
او پیرامون اهمیت برگزاری جوایز ادبی اظهار کرد: به طور کلی با نفس برگزاری جایزه ادبی ای که نگاه تخصصی داشته باشد موافقم چون در وضعیت فعلی دنیای ادبی، بحث معرفی نویسندگان و اثرشان در آینده و سرنوشت آن ها تاثیر بسیاری دارد. در حقیقت برگزاری چنین جوایزی تلاشی است که جوانان نویسنده در فضای پرترافیک و شلوغ ادبی امروز شناسانده شوند.
نویسنده رمان «ما اینجا داریم میمیریم» ادامه داد: تعداد داستان نویسان جوان و حجم داستان های کوتاه بسیار زیاد است و ما نشریات و فضاهای تخصصی داستان کافی را برای معرفی این سطح وسیع نداریم به همین جهت برگزاری جایزه های داستانی با گروه کاربلدی که اتاق فکرش به شرکت کنندگان، اطمینان تخصصی بودن آن را می دهد یک اتفاق خوب است.
حسینیان، با اشاره به آفت جشنواره زدگی تصریح کرد: اگر چه برگزاری جایزه و جشنواره ادبی خوب است اما همه داستان نویس ها باید هشیار باشند که دچار آفت جشنواره زدگی نشوند. گاهی نویسندگان ما به نویسندگان جشنواره ها بدل می شوند و معمولا در دنیای ادبی سرنوشت خوبی هم در انتظارشان نیست.
وی افزود: جایزه ای مثل جایزه جمالزاده با محوریت اصفهان، معنا، مفهوم و تشخص خودش را دارد و وقتی متولیان آن از اصطلاح فرزندان جمالزاده یا خانواده جمالزاده برای همه پیوستگان به آن استفاده می کنند معلوم است که یک فکر پشت این جریان وجود دارد. اصفهان نیز به عنوان یکی از قطب های ادبی کشور نیاز داشت که متولی یک اتفاق داستانی باشد تا بتواند طیف های مختلف را دور هم جمع کند و یک اتفاق خوب را رقم بزند.
نویسنده رمانبهار برایم کاموا بیاور بر این باور است است که اگر اثر یک جایزه ادبی می تواند در همین خلاصه شود که برگزیدگان و دعوت شدگان به آن هنگامی که به خانه و شهرشان باز می گردند کوله باری از حس مثبت داستانی و انگیزه برای نوشتن داشته باشند. در واقع برنامه ریزی برای جمع کردن این افراد نیز باعث تقویت و رشد پتانسیل های کشف شده، می شود.
وی ابراز امیدواری کرد: امیدوارم دبیرخانه دائمی جایزه جمالزاده تشکیل شود چرا که یک دبیرخانه دائمی با فعالیت مستمر در طول سال می تواند برای داستان نویسان جوان منهای قضیه تقدیر و انتخاب فرایند کلی تعریف کند و به عنوان یک منبع مناسب و الهام بخش در کنارشان باشد.
کد خبر 4523796منبع: مهر
کلیدواژه: ادبیات جایزه ادبی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۱۳۷۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
قوانین اسکار تغییر کرد
بر اساس قوانین جدید آکادمی، انیمیشنهای بلندی که در شاخه بهترین فیلم بینالمللی از سوی کشورها معرفی شدهاند به شرط دارا بودن شرایط، امکان رقابت در شاخه بهترین انیمشن بلند را نیز خواهند داشت.
همچنین پنجره اکران فیلمها برای شرکت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی برای اسکار ۲۰۲۵ از ۱ نوامبر ۲۰۲۳ (۱۰ آبان ۱۴۰۲) تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ (۱۰ دی ۱۴۰۳) خواهد بود و فیلمها برای واجد شرایط شدن باید در این بازه زمانی در کشور مبدا اکران سینمایی داشته باشند.
در بخش موسیقی متن نیز فهرست نامزدهای اولیه اسکار از ۱۵ به ۲۰ عنوان افزایش مییابد و سه آهنگساز در صورتی که همه آنها به طور کامل در موسیقی مشارکت داشته باشند، مجاز به دریافت تندیسهای فردی خواهند بود.
در بخشهای فیلمنامهنویسی، آکادمی اکنون از رقابت کنندگان میخواهد تا فیلمنامه نهایی را ارسال کنند.
با ورود به فصل جوایز اسکار ۹۷، تغییراتی در جوایز گاورنرز ایجاد شده است. جایزه یادبود «ایروینگ جی. تالبرگ» که به تهیهکننده خلاقی داده میشود که مجموعه آثارش نشاندهنده کیفیت بالای تولید تصلویر متحرک است، اکنون به عنوان تندیس اسکار اعطا میشود.
تعریف جایزه بشردوستانه «ژان هرشولت» نیز برای شامل شدن گسترده وسیعتری از تلاشهای بشردوستانه بازنگری شده است و به فردی در صنعت فیلم داده میشود که تلاشهای انسان دوستانهاش به ارتقای رفاه انسانی و کمک به اصلاح نابرابریها کمک کرده است.
دو جایزه ویژه ارائه شده در جوایز فنی اسکار نیز تغییر نام دادهاند: جایزه «گوردونای ساویر» به جایزه یک عمر دستاورد علمی و فنی و جایزه «جان آ. بونر» به جایزه خدمات علمی و فنی تغییر نام دادند.
برای واجد شرایط شدن فیلمهای بلند در جوایز اسکار، این آثار باید بین ۱ ژانویه ۲۰۲۴ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ اکران سینمایی داشته باشد. اکران در سینما-ماشینها دیگر وسیلهای برای احزار صلاحیت نخواهند بود و منطقه دالاس-فورت نیز به شش منطقه لس آنجلس، نیویورک، منطقه خلیج سانفرانسیسکو، شیکاگو، ایلینویز، و آتلانتا (جورجیا) اضافه شد که در آن فیلمها میتوانند با اکران سینمایی واجد شرایط میشوند.
هنگامی که یک فیلم اکران اولیه حداقل یک هفتهای خود را در یکی از شش منطقه معرفی شده بالا در ایالات متحده داشته باشد، باید استانداردهای نمایشی خاصی را نیز برای واجد شرایط بودن در شاخه بهترین فیلم بلند رعایت کند.
نود و هفتمین دوره جوایز اسکار در تاریخ ۲ مارس ۲۰۲۵ (۱۱ اسفند) برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر