Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون امور توسعه و پیشگیری اداره‌کل بهزیستی استان زنجان گفت: بی‌توجهی به اضطراب کودکی، موجب پایداری آن در بزرگسالی می‌شود.به گزارش بلاغ،گلنساء آقامحمدی، با اشاره به عوارض و تاثیرات منفی وجود اضطراب در دوران کودکی، اظهار کرد: اگر اضطراب در دوران کودکی نادیده گرفته شود می‌تواند در دوران نوجوانی و بزرگسالی موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی و شغلی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هم‌چنین زمینه را برای بروز اختلالاتی از جمله افسردگی، ترس مرضی، رفتارهای اجتنابی و سوء مصرف مواد مخدر فراهم کند.

این مسئول ادامه داد: اضطراب یک احساس ناخوشایند و مبهم از دلواپسی و هراس با منشاء ناشناخته است که به فرد دست می‌دهد و باعث عدم اطمینان، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی می‌شود. این در حالی است که بیشتر والدین، دنیای کودکان‌شان را پر از شور و نشاط و بدون نگرانی می‌دانند و چون خودشان از فرزندان مراقبت و نگهداری می‌کنند و در صدد تامین نیاز آن‌ها هستند، توجهی به عوامل استرس‌زا نداشته و آن را زود گذر می‌پندارند.

وی در ادامه افزود: به منظور افزایش سلامت جسمی و روانی نونهالان و کودکان، همه ساله سه طرح مهم پیشگیری با موضوع غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ سال، شنوایی‌سنجی کودکان ۳ تا ۵ سال و غربالگری تنبلی چشم کودکان ۳ تا ۶ سال در مهدهای کودک اجرا می‌شود.

آقامحمدی تصریح کرد: تعاریف مختلفی برای سلامت روان وجود دارد ولی این مهم در وهله اول به معنای نداشتن اختلال روان است؛ در واقع چیزی نزدیک به ۲۶۰ اختلال روانی وجود دارد که رایج‌ترین و شایع‌ترین آن‌ها به خصوص در دوران کودکی، اختلالات اضطرابی است که درون‌مایه اصلی آن نیز اضطراب و نگرانی است.

معاون اداره‌کل بهزیستی استان زنجان با تاکید بر این‌که اختلال اضطراب کودکی، پدیده‌ای گذرا نیست و در صورت بی‌توجهی و اقدام نکردن برای درمان، تا سنین نوجوانی و بزرگ‌سالی ادامه می‌یابد، یادآور شد: طرح غربالگری اضطراب با هدف شناسایی، پیشگیری، مداخله به‌هنگام و موثر اختلالات روانی و ارتقای سلامت روان جامعه با مشارکت مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی اجرا می‌شود.

وی هم‌چنین با بیان این‌که با تشخیص به موقع و مداخلات به‌هنگام می‌توان از طریق والدین و مربیان به کودکان یاد داد که چگونه اضطراب خود را کنترل کنند و یک زندگی طبیعی و آرام داشته باشند، خاطرنشان کرد: طرح غربالگری اضطراب ویژه کودکان ۵-۶ سال برای پنجمین بار متوالی در استان زنجان توسط مراکز مشاوره و سلامت روان محلی در مهدهای کودک تحت نظارت بهزیستی تا پایان امسال به اجرا در می‌آید.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۱۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند

 فاطمه سرگزی   بیان کرد: خانواده به‌عنوان اولین محیطی که هر فرد اولین تعاملات و تجربیات خود را دارد نقش بسیار حساس و قابل‌توجهی را در چگونگی سلامت روان افراد ایفا می‌کند.

وی با اشاره اینکه آموزش به‌موقع مهارت‌های زندگی می‌توانید در برابر مشکلات، سلامت روان افراد را تا حد زیادی واکسینه کند بیان کرد: کلیه مراکز خدمات جامع سلامت دارای روان‌شناس بالینی هستند که به‌صورت رایگان خدمات روان‌شناختی را ارائه می‌کنند.

مدیر سلامت روان، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به عوامل مؤثر در سلامت روانی خانواده تصریح کرد: ایجاد و تدوین قواعد و مقررات خاص توسط سرپرست خانواده برای حفظ ارزش‌ها، نیازها و اهداف این واحد کوچک و مهم اجتماعی، امری ضروری است. وجود چنین قواعدی باعث ایجاد هماهنگی بین اعضای خانواده در جهت ارتقای سلامت روانی آن‌ها خواهد شد و از بروز نابهنجاری‌ها و کج‌روی‌ها جلوگیری خواهد کرد.

سرگزی با اشاره به اینکه از طریق تقسیم قدرت، یکپارچگی و پشتیبانی اعضای خانواده از یکدیگر،توان مقابله خانواده با بحران‌های زندگی افزایش میابد،خاطرنشان کرد: خانواده‌های سالم، ساختار درونی خود را برای پذیرش موقعیت‌های متغیر و بحرانی اصلاح می‌کنند درحالی‌که خانواده‌های ناکارآمد، ساختار خشک خود را که در برخورد با وضعیت جدید کارآمد نیست، حفظ می‌کنند.

وی گفت: خانواده‌های ناسالم در شرایط بحرانی به‌جای حمایت از یکدیگر و کمک برای حل معضلات روش سرزنش را انتخاب می‌کنند درحالی‌که سرزنش افراد در این شرایط به جز تخریب روحی هیچ حاصلی نخواهد داشت.

مدیر سلامت روان، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: در حالت کلی خانواده باید برای حفظ انسجام خود، به‌اندازه کافی پایدار و دارای چارچوب شخصی باشد؛ اما درعین‌حال برای کنارآمدن با موقعیت‌های بحرانی از انعطاف‌پذیری لازم برخوردار باشد.

 وی افزود: در خانواده‌های درهم‌تنیده، مرز بین افراد مبهم است، در نتیجه در صورت بروز بحران، اعضای خانواده واکنش نامعقولی از خود نشان می‌دهند و به طور ناخواسته با هم درگیر می‌شوند.

سرگزی تصریح کرد: والدین درهم‌تنیده با فرزندان، با ممانعت از شکل‌گیری رفتارهای پخته در کودکانشان و وابسته کردن آن‌ها به خودشان و دخالت در توانایی آن‌ها در حل مشکلات، مسائل خانواده را در مواقع بحرانی تشدید می‌کنند.

وی ادامه داد: برای حفظ سلامت روان اعضای خانواده، باید به افراد تفهیم شود که خانواده کلیتی است که از مجموعه اعضای آن فراتر است و منافع و اولویت‌های آن باید بر منافع و مصالح شخصی ارجح باشد.

این مسئول در پایان با اشاره به شناخت تفاوت‌ها در اعضای خانواده گفت: شناخت تفاوت‌ها در خانواده کمک می‌کند تا در قضاوت نسبت به یکدیگر عادل باشند و بتوانند تفاوت در نحوه واکنش یکدیگر را در بحران‌ها و تغییرات ایجاد شده در شرایط زندگی درک کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور
  • اجرای طرح خانواده میزبان در فارس
  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • غربالگری شنوایی ۱۱هزار نوزاد در خراسان شمالی
  • کودکان پسر ۴ برابر بیشتر از دختران به اختلال طیف اوتیسم مبتلا می‌شوند
  • بازی‌های رایانه‌ای منجر به آسیب جسمی کودکان و نوجوانان
  • سنجش سلامت گامی برای شناسایی به موقع کودکان دارای اختلال
  • علائم جسمانی انواع اضطراب‌/ اضطراب اجتماعی چیست؟
  • والدین چطور می‌توانند به کاهش استرس کنکور فرزندشان کمک کنند؟
  • اوتیسم؛ بیماری ناشناخته و بدون درمان!