Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روز‌های گذشته حمایت‌های صورت گرفته از مؤسسات و ناشران قرآنی در سال ۹۶ را بر روی خروجی سایت این معاونت قرار داد.
این شفاف‌سازی در ادامه پیگیری و اجرای سیاست شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صورت گرفته و بر اساس آن فهرست حمایت‌های معاونت قرآنی از مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و ناشران قرآنی در سال ١٣٩٦ منتشر شده است که در ادامه تحلیلی بر این شفاف‌سازی و میزان حمایت‌های پرداختی صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حمایت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در چهار بخش «حمایت از تولید و توزیع محصولات قرآنی»، «حمایت از فعالیت‌های آموزشی مؤسسات قرآنی»، «حمایت از طرح‌های مؤسسات قرآنی» و «حمایت از بیمه فعالان قرآنی» صورت گرفته است.
در اولین جدول از جداول شفاف‌سازی، میزان حمایت‌های صورت گرفته از ناشران قرآنی مندرج شده است. در این بخش ۵۴ عنوان کتاب که توسط ناشران مختلف عرضه شده‌اند از حمایت‌های معاونت بهره برده‌اند که مبلغ کل این حمایت‌ها نزدیک به یک میلیارد تومان بوده است.
هرچند در این بخش در درج مبالغ اشاره‌ای به محاسبه بر اساس ریال یا تومان نشده است، اما نگاهی به اعداد مورد استفاده نشان می‌دهد که به احتمال زیاد مبالغ بر اساس ریال بوده است.
در بخش حمایت از ناشران قرآنی «ترجمه قرآن کریم به زبان اردو» منتشر شده توسط نشر «ترجمان وحی» بیشترین و کتاب «نهج‌البلاغه» منتشر شده توسط انتشارات «آوای قرآن» کمترین حمایت را دریافت کرده‌اند. میزان دقیق حمایت‌های ارائه شده در بخش ناشران قرآنی ۹,۹۳۹,۵۷۵,۰۰۰ [ریال]بوده است.
در بخش حمایت از فعالیت‌های آموزشی مؤسسات قرآنی که دومین جدول از جداول حمایت‌ها هست، عمده حمایت‌ها به بحث حفظ و مفاهیم قرآن کریم اختصاص یافته است. انتشار ریز حمایت‌های صورت گرفته در این بخش را باید از نکات مثبت این شفاف سازی به حساب بیاوریم، اما دو نکته منفی در این بخش، اول مربوط به محدود کردن حمایت‌ها به بحث حفظ و بی‌توجه به دیگر آموزش‌های قرآنی بوده و دوم نیز میزان حمایت‌ها هست. نکته قابل اشاره در این بخش میزان حمایت‌های اختصاص یافته است که به نظر می‌رسد بسیار کمتر از آن رقمی که در واقعیت به آن نیاز است، بوده باشد.
در این بخش به ازای حفظ هر جزء از قرآن کریم ۳۰ هزار تومان حمایت مادی صورت گرفته است که با مبلغ واقعی مورد نیاز برای این کار فاصله زیادی دارد. اینکه بر اساس چه متر و معیاری به این رقم رسیده‌اند و این رقم چند درصد کل هزینه حفظ یک جزء از قرآن کریم را پوشش می‌دهد نیز قابل بررسی است. زمانی رقم مورد اشاره مورد بحث جدی‌تر قرار می‌گیرد که هرچه میزان اجزاء حفظ شده بالاتر رفته میزان حمایت‌ها هم درصد محسوسی کاهش یافته است. به عنوان مثال اگر برای حفظ هر جزء از قرآن کریم ۳۰ هزار تومان پرداخت شده است، برای حفظ دو جزء ۴۰ و برای سه جزء ۵۰ هزار تومان پرداخت شده است.
برخی ارقام نیز در این جدول جای سوال دارد، به عنوان مثال در بخش حمایت از فعالیت‌های آموزشی مؤسسات قرآنی استان خراسان شمالی که ۲۶ مؤسسه دارد، ۲۳۱ میلیون تومان اعلام شده است در صورتی که در ریز حمایت‌ها این مبلغ ۲۳ میلیون درج شده است. هرچند احتمال می‌رود این ناشی از یک اشتباه تایپی باشد، اما شفاف‌سازی‌هایی در این حد و با این اشتباهات می‌تواند منشأ بسیاری از تحلیل‌های انحرافی باشد.
در جدول حمایت از فعالیت‌های آموزشی در بین مؤسسات قرآنی، مؤسسه «جامعةالقرآن» استان اصفهان و «مهد قرآن» یزد که ریاست آن را یکی از اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی بر عهده دارد با دریافت ۴۵ میلیون تومان حمایت، بیشترین حمایت را دریافت کرده‌اند. کمترین حمایت نیز ۱۰۰ هزار تومان بوده است که به تعداد زیادی از مؤسسات در استان‌های مختلف اختصاص یافته است.
در بخش حمایت از طرح‌های مؤسسات قرآنی که سومین جدول از جداول شفاف‌سازی است نیز مؤسسه «صراط» مشهد و «مشکات نور حامیم» تهران با ۹۵ میلیون و روزنامه روشنگر با ۹۰ میلیون بیشترین حمایت‌ها را دریافت کرده‌اند. هرچند به نظر می‌رسد حمایت صورت گرفته از مؤسساتی همچون صراط که طرح ملی تلاوت را طی چند سال به سرانجام مطلوبی رسانده و به خوبی به اجرا در آورده است، هزینه مفید فایده بود باشد، اما اختصاص هزینه به انتشار روزنامه روشنگر یا نشریه قرآنی گلستان آن هم در قالب طرح‌های مؤسسات قرآنی جای توضیح بیشتری را از جانب مسئولان می‌طلبد.
نکاتی که در این بخش جای شائبه دارد این است که اگر قرار بود از نشریات قرآنی حمایت شود چرا از سرفصل انتشارات قرآنی یا در سرفصلی مشابه آن استفاده نشده است. همچنین قرار گرفتن حمایت‌های صورت گرفته از این دو نشریه در سرفصل حمایت از طرح‌های مؤسسات قرآنی نیز جای سوال دارد چرا که نشریه‌ای همچون روشنگر متعلق به مؤسسه قرآنی خاصی نبوده و بیشتر قائم به شخص حقیقی است. در مورد نشریه گلستان نیز این موضوع می‌تواند صدق کند. موضوع دیگر نیز حمایت از دیگر نشریات قرآنی که سابقه انتشار بسیار بیشتری دارند، است که چرا در کنار حمایت از آن دو نشریه از دیگر نشریات قرآنی حمایتی صورت نگرفته است.
کار خوب دیگری که در جدول شماره سه یا جدول مربوط به حمایت از طرح‌های مؤسسات قرآنی به چشم می‌خورد، به حمایت‌های صورت گرفته از مؤسسات قرآنی مناطق زلزله زده مربوط است که البته این کار خوب، ایراداتی همچون قرار گرفتن این حمایت در سرفصل طرح‌های مؤسسات و ... را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما‌ای کاش این حمایت‌ها اندکی بیشتر بود.
جدول شماره چهار نیز به حمایت‌های صورت گرفته از فعالان قرآنی در بحث بیمه اختصاص یافته است، در این بخش شاید می‌شد با انتشار اسامی افراد بیمه شده یا شیوه‌ای دیگر به صورت جزئی‌تر به این شفاف سازی پرداخت تا جای هیچ شبهه‌ای باقی نماند. در بین استان‌هایی که بیشترین فعال قرآنی بیمه شده را در سال ۹۶ داشته‌اند، استان مازندران با ۵۴۲ نفر، تهران با ۴۵۹ و کرمان با ۴۵۲ بیمه شده دارای بیشترین بیمه شده هستند. همچنین استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با ۴۵ نفر بیمه شده کمترین تعداد را داشته است.
در نهایت نیز انتظاری که از مسئولان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رفت این بود که شاخص‌هایی که بر اساس آن این شیوه از تقسیم حمایت‌ها اعمال شده است را یک بار برای همیشه تبیین می‌کرد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآنی شفاف سازی بودجه قرآنی معاونت قرآنی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۴۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت‌های مردمی و دولتی پای کار ترویج طرح «زندگی با آیه‌ها» باشند

حجت الاسلام و المسلمین حسن قانع در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آیات فراوانی در خصوص تدبر در قرآن وجود دارد گفت: در آیه ۲۴ سوره مبارکه پیامبر به این مساله اشاره شده که اگر به صورت مستمر اهل تدبر در قرآن باشیم قرآن به روی ما دل‌های ما باز می‌شود آنجا که خداوند فرموده‌اند: قرآن کتاب مبارکی است که ما آن را به سوی تو نازل کردیم تا در آیاتش تدبّر شود و خردمندان پند گیرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس افزود: خداوند در آیه ۱۲۱ سوره بقره نیز فرموده است: کسانی که کتاب آسمانی به آنها داده‌ایم و آن را چنان که شایسته‌ی آن است می‌خوانند [و عمل می‌کنند]؛ آنها به پیامبر اسلام ایمان می‌آورند؛ و کسانی که به او کافر شوند، زیانکارند.

این استاد حوزه و دانشگاه تشریح کرد: خداوند در آیات دیگر نیز مؤمنان را به ادا کردن حق تلاوت دعوت کرده یعنی قرآن را بخوانند و حق تلاوتش را به جای بیاورند تا کافر به قرآن و خسران‌زده نشود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس بیان کرد: منظور از حق تلاوت این است که آیات را بخوانند، در آن تفقه و تأمل کنند، به احکام آن عمل کنند، به وعده و وعیدهای آن دچار بیم و امید شوند، از قصص و مثال‌های آن دچار عبرت شوند، امرهایش را به جا می‌آورند و از نهی‌هایش دوری می‌کنند.

وی همچنین گفت: ششم اردیبهشت ۱۳۷۲ رهبر معظم انقلاب در دیدار مسؤولان سازمان تبلیغات اسلامی سراسر کشور اهمیت این مساله را بیان کردند آنجا که فرمودند «در مفاهیم قرآنی، حرف جدید بسیار است. اینها را باید از قرآن و احادیث دربیاوریم. پس، ابتکار را در این چیزها باید به‌کار ببرید. خلق مطالب جدید، یعنی خلق به این معناها. تولید به معنای مصطلح امروز، یعنی استنباط کردن و مفاهیم قرآن را کشف کردن و بعد در لباس‌ها و به شیوه‌های گوناگون بیان کردن. بخصوص استفاده از هنر و به کار گرفتن انواع و اقسام ابتکارها، کار عمده شماست. اگر سازمان تبلیغات این دو کار را خوب انجام دهد، نتیجه، خوب خواهد شد.»

کنشگران دینی و فعالان فرهنگی و کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی مروجین راستین «مسطورا» باشند

حجت الاسلام و المسلمین حسن قانع در خصوص پروژه زندگی با آیه‌ها گفت: توقع ما این است که کنشگران دینی و فعالان فرهنگی و کارکنان سازمان تبلیغات مروجین راستین قرآن باشند و این طرح را به خوبی پیش ببرند.

وی تشریح کرد: این پروژه ابعاد گوناگونی از جمله حفظ، فرهنگ‌سازی، گفتمان سازی، تبلیغات محیطی و برپایی محافل انس با قرآن دارد و توقع این است که این طرح اولاً خوب درک شود، ثانیاً نسبت به توجیه آن برای شبکه‌های متصل به سازمان تبلیغات اسلامی مثل شبکه امور بانوان، شبکه دختران حاج قاسم، شورای هیآت مذهبی، کانون مداحان، نهضت پیشرفت بانوان و … اقدام شود و در ادامه باید برنامه‌ریزی‌ها نسبت به زیست‌بوم هر منطقه جهت اجرای آن انجام شود و انعطاف وجود داشته باشد، برنامه‌سازی شود و نسبت به شبکه‌سازی فعالان شهرستان اقدام شود.

جزءخوانی‌های روزانه به ویژه در ایام تعطیلات وارد فضای عمومی شود

قانع افزود: ائمه جمعه معزز نیز باید کامل در جریان طرح مسطورا قرار بگیرند و از ظرفیت تریبون نماز جمعه برای تبیین آن استفاده شود؛ فرمانداران توجیه شوند و به ادارات تابعه ابلاغ شود، همچنین چند برنامه شاخص با تصدیگری مرکز استان فارس انجام شود تا شهرهای دیگر الگو بگیرند.

وی در نهایت گفت: مجریان این طرح در استان فارس به خصوص کارشناسان سازمان تبلیغات اسلامی باید فضای عمومی را دریابند، جزءخوانی‌های روزانه با توجه به اینکه بخش عمده ماه رمضان در ایام تعطیلات است وارد فضای عمومی شود؛ پیوست رسانه‌ای کار جدی گرفته شود و عظمت کار برجسته شود، تبلیغات محیطی کار انجام شود و کنشگران قرآنی شهرستان اعم از قاری، روضه‌های خانگی، مؤسسات قرآنی، هیأت‌های قرآنی و … وارد شبکه اصلی اجرایی این کار شوند و ظرفیت‌های مردمی به خوبی دیده شود.

کد خبر 6056221

دیگر خبرها

  • نمایشگاه قرآنی در کرمانشاه برپا می‌شود
  • تجلیل از خادمان قرآنی با حضور رییس جمهور ۱۱ فروردین برگزار می شود
  • جلسه شصتم شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد
  • نمایشگاه قرآن در کرمانشاه برپا می‌شود
  • رییسی وزارت نفت را مکلف به ارائه برنامه خود جهت تحقق شعار کرد
  • توسعه فعالیت‌ های قرآنی نیازمند تخصیص بودجه
  • توسعه فعالیت‌های قرآنی نیازمند تخصیص بودجه
  • قرآن در تخصیص بودجه باید عنوان مستقلی داشته باشد
  • محفل انس با قرآن در مصلای الیگودرز برگزار شد
  • ظرفیت‌های مردمی و دولتی پای کار ترویج طرح «زندگی با آیه‌ها» باشند