Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - حامد مصطفایی آگاه: در عصر کنونی چنانچه سرمایه‌گذاری و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان، کسب و کارهای نوین و استارت‌آپ‌ها را از نان شب واجب‌تر بدانیم بیراهه نخواهیم رفت؛ کسب و کارهایی که بسان اقتصاد نفتی دارای جایگاه ارزشمندی بوده و از ارزش افزوده بالایی برخوردار هستند.

صادرات ۴۵۰ میلیون دلاری شرکت‌های دانش بنیان در سالیان اخیر اهمیت توسعه چنین ایده‌های دانش محوری را یادآور می‌شود؛ اقدامی که می‌تواند برای خروج از وابستگی به اقتصاد نفتی بهترین راهکار معرفی شده و برای محصولات داخلی توان رقابت در بازارهای جهانی را ایجاد نماید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توجه به توسعه کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یکی از ضرورت‌های اساسی شناحته می‌شود که با تکیه بر آن علاوه بر بهبود تولید و اشتغال در تسلط بر بازارهای اقتصادی نیز می‌توان موفق ظاهر شد.

درآمدزایی شرکت‌های دانش‌بنیان با کمترین سرمایه امکان پذیر است

مدیر یکی از مراکز خدمات استارت آپ در اردبیل در این خصوص می‌گوید: توجه به رویدادهای کارآفرینی، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان باعث خواهد شد تا با کمترین هزینه از بیشترین میزان اشتغال و سودآوری برخوردار شویم.

کوهی با اشاره به اینکه بیشترین استارت‌آپ‌ها و ایده‌های طرح شده در پارک‌های علم و فناوری بیشتر در حوزه مرتبط با فناوری ارتباطات است، افزود: با قرار گیری اکوسیستم استارت‌آپی در مسیر صحیح خود و تشکیل ضوابط مناسب در طرح «اردبیل ۱۴۰۰» می‌توان در حوزه‌های مرتبط با شرکت‌های فناور و دانش محور به دستاوردهای کم‌نظیری دست یافت.

وی بر این اعتقاد است که تجاری سازی محصولات بومی از نیازهای مهم تولید داخلی محسوب می‌شود و بدون توجه به این اصل نمی‌توان از شانس مناسبی برای موفقیت در بازارهای جهانی برخوردار شد.

جوانان ایده‌پرداز میدان عمل بیشتری می‌خواهند

به گفته کوهی برای طی کردن ایده‌آل مراحل مرتبط با کسب و کارهای نوین باید به جوانان ایده‌پرداز میدان عمل بیشتری داده شده و سطح اعتماد حقیقی به این قشر را افزایش داد.

وی اضافه کرد که باید نوع حمایت از شرکت‌های فعال در حوزه استارت‌آپ، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان بیشتر شده و با انجام مشاوره‌های صحیح فضای کاری و زیرساخت‌های مناسبی فراهم شود تا جوانان به بهترین شکل ممکن و با کمترین دغدغه فعالیت‌های خود را پیش برند.

این مدیر مرکز استارت آپ در اردبیل قرارگیری این استان در بین ۱۰ استان برتر کشور را در حوزه استارت‌آپ را ارزشمند دانست و افزود: با وجود اینکه در سطح کشور جزو آخرین استان‌هایی بودیم که وارد فازهای مطالعاتی و اجرایی چنین طرح‌هایی شدیم اما عملکرد و استقبال مناسبی را در این استان مرزی کشور شاهد هستیم.

وی بر ضرورت آشنایی هر چه بیشتر با ادبیات استارت‌آپی تاکید کرد و افزود: جوانان ایده‌پرداز با آشناسازی بیشتر با فضاهای نوین کسب و کار از خود ورود مناسب و تاثیرگذاری را در عرصه‌های علمی و تحقیقاتی به یادگار خواهند گذاشت.

کوهی به تشریح نحوه تولید ایده تا پخته شدن آن در مراحل مختلف پرداخت و اضافه کرد: ایده‌ها در رویدادها شناخته شده و در مراکز مشاوره و شتاب دهنده پرورش داده می‌شوند تا با ارائه آن در مراکز رشد دانشگاهی در پارک‌های علم و فناوری تجاری سازی شوند.

گفتنی است با توجه به ظرفیت بسیار مناسب جوانان در اجرایی کردن طرح‌های نوین کسب و کار و فعالیت مناسب در حوزه فناوری و شرکت‌های دانش بنیان، برخورداری از متولیان خاصی در این حوزه نیاز ضروری است تا پاسخگوی مطالبات و دغدغه‌های موجود باشند.

نبود متولی خاص برای هدایت جوانان ایده‌پرداز

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل در این راستا می‌گوید: یکی از مهمترین مشکلاتی که در مواجهه با جوانان ایده‌پرداز به آن برمی‌خوریم نبود متولی خاص و هدایت استعدادها در مسیر صحیح تجاری‌سازی است.

قاسم رحیمی ادامه داد: با وجود اینکه بسیاری از طرح‌های ارائه شده در محورهای مختلف دارای بازدهی و توجیه اقتصادی و صنعتی هستند به دلیل نبود متولی خاص و دستگاه اجرایی که به خوبی فعالیت‌های آنان را پوشش دهد جوانان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌سازد.

وی یادآور شد: برخی دستگاه‌های اجرایی به مانند صنعت و معدن تنها در حیطه وظایف خود از این قبل طرح‌ها حمایت می‌کنند و این موضوع در حوزه ملی نیازمند ساماندهی و مدیریت بهتری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اضافه کرد: با توجه به کارآفرینی و توسعه اقتصادی مطلوبی که با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای نوین می‌توان به دست آورد به رفع موانع و ساماندهی مناسب استعدادهای بی‌نظیر موجود در چنین عرصه‌هایی که عموما از نخبگان و پژوهشگران شاخص جامعه هستند نیازمندیم.

شرکت‌های دانش‌بنیان وارد فضای کاری عملیاتی و جدی شوند

رئیس پارک علم و فناوری استان اردبیل نیز در این خصوص افزود: وارد شدن جوانان ایده‌پرداز و شرکت‌های فناور و دانش بنیان به فضای کاری عملیاتی و جدی از نیازهای مهم این عرصه است.

حبیب ابراهیم‌پور ارتقای واحدهای فناور را مورد تاکید قرار داد و افزود: با افزایش مشارکت مدیران فعال در حوزه پارک علم و فناوری و دیگر مسئولان مرتبط می‌توان به چشم‌انداز ترسیم شده دست یافت.

وی یادآور شد: با افزایش شرکت‌های فعال در پارک علم و فناوری استان امکان کارآفرینی برای ۶۰۰ جوان ایده‌ پرداز وجود خواهد داشت و امیدواریم تا پایان سال آتی به این مهم دست یابیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان ادامه داد: تا پایان سال ۹۸، با افزایش سه برابری واحدهای فناوری در استان جهش مثبتی را در فعالیت این قبیل مجموعه‌ها شاهد خواهیم شد.

ایده‌های نوین به مرحله تولید و تجاری‌سازی برسد

استاندار اردبیل در خصوص مهمترین چالش‌هایی که در حوزه علمی و تحقیقاتی مرتبط با جوانان وجود دارد، بر این اعتقاد است که رصد عملکرد استان‌های موفق کشور باید در به مرحله تولید رساندن ایده‌های جوانان به یک ضرورت تبدیل شود.

اکبر بهنام‌جو می‌گوید جایگاه پارک علم و فناوری در حوزه استارت‌آپ‌ها باید به خوبی مشخص شود تا دستگاه‌های اجرایی دیگری نیز که در این راستا می‌توانند یاریگر باشند با تمام قدرت حمایت‌های خود را تداوم بخشند.

به گفته وی نظارت بر طرح‌ها و ایده‌های جوانان نیازمند مدیریت بهتری بوده تا از توان رساندن طرح‌های مذکور به مرحله تولید و صادرات برخوردار شد.

استاندار اردبیل بر حذف بروکراسی‌های اداری در شرکت‌های دانش محور و پر و بال دادن بیشتر به ایده‌های موجود در این بخش تاکید کرد و افزود: با توجه به پتانسیل بسیار مطلوبی که در توجه به کسب و کارهای نوین وجود دارد نیازمند جا افتادن بیشتر چنین پروژه‌هایی هستیم تا در حوزه علمی و صنعتی به آنچه که مدنظر قرار دادیم دست یابیم.

به گزارش خبرنگار مهر، برخورداری از متولیان خاص ساماندهی و حمایت از ایده‌پردازان، ارائه تسهیلات مناسب بانکی، حذف بروکراسی‌های زاید، ایجاد انگیزه و اشتیاق در بین جوانان ایده‌پرداز، برگزاری رویدادهای مختلف علمی برای شناسایی و جذب طرح‌ها، زمینه‌سازی برای تجاری نمودن طرح‌ها، رفع مشکلات زیرساختی و یافتن بازار مناسب برای فروش و صادرات محورکردن تولیدات موجود در شرکت‌های فناور و دانش بنیان از دغدغه‌ و نیازهای مهم این بخش بوده که برای حمایت بیشتر به گوشه چشم مسئولان نیاز دارد.

کد خبر 4524435

منبع: مهر

کلیدواژه: اردبیل پارک علم و فناوری توسعه علمی شرکت های دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۲۵۶۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردم، یک عامل اثربخش

رهبر معظم انقلاب در نوروز ۱۴۰۳، همچون آغاز هر سال، یک شعار را تعیین و به‌عنوان راهبردی کلان به مسئولان کشور اعلام کردند. «جهش تولید با مشارکت مردم» رویکردی را دنبال می‌کند که سهم بخش کلیدی جامعه در پیشبرد اهداف تولیدی کشور را به بالاترین سطح افزایش داده و ایجاد بسترهای مناسب را به‌عنوان یک وظیفه به دولت می‌سپارد.

نقش صنعت نفت در این عرصه چیست؟ آیا مشارکت مردم در حوزه تولید نفت خام امکان‌پذیر است؟ صنعت نفت در بیش از یک قرن گذشته، سنگ‌بنای اقتصاد جهانی بوده و رشد اقتصادی را پیش‌برده است. در سال‌های اخیر، پیشرفت‌های قابل توجه در فناوری‌ها، منجر به جهش تولید و به تبع آن تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت بزرگ را فراهم کرده است، به‌طوری‌که نفت، معیار اصلی اتخاذ تصمیم‌های کلان برای دولت‌ها بوده است. با این حال، مشارکت عمومی عاملی تعیین‌کننده و اثربخش در تضمین توسعه و پایداری بلندمدت صنعت نفت به شمار می‌آید که می‌تواند عملکرد کلی آن را بهبود بخشد.

در صنعت نفت کشورمان، مشارکت مردمی به معنای همکاری با جوامع محلی، ذینفعان و عموم مردم در عرصه‌های استخراج و فرآورش، اثرات زیست‌محیطی و توسعه پایدار است. صنعت نفت می‌تواند با ایجاد اعتماد و شفافیت، اخذ مجوز اجتماعی برای فعالیت به معنای استقبال عموم از طرح‌ها و پروژه‌ها، شناسایی و رسیدگی به نگرانی‌های همسایگان، تبادل ایده‌ها با جوامع محلی و تقویت چارچوب‌های نظارتی، جایگاه اجتماعی خود را حفظ و فرآیند تولید را به‌صورت مستمر راهبری کند. جهش تولید تحت تأثیر تعاملی این‌چنینی، به‌سهولت قابل دستیابی است.

از سوی دیگر، شرکت‌های دانش‌بنیان، سازندگان و تولیدکنندگان نیز در دسته بخش خصوصی و زیر مجموعه جامعه‌ای برآمده از مردم با محوریت مردم قرار می‌گیرند. ماهیت تعامل در این مجال، به‌طور کامل تخصصی است و نتایج آن، توسعه زیرساخت‌های اصلی صنعت نفت را هدف‌گذاری کرده است. به بیان دیگر، مشارکت مردم در تولید نفت خام، پیکره عظیم صنعت نفت و توسعه آن را تحت تأثیر خود دارد و بخش بزرگی از اقتصاد مردمی را به پیش می‌برد.

شرکت‌های دانش‌بنیان به سرمایه‌های فکری اعم از تحقیق، نوآوری و تخصص انسانی متکی هستند که سطح بالایی از تخصص، یادگیری مستمر و تمرکز بر نوآوری را دنبال می‌کنند. سازندگان و تولیدکنندگان (از کارگاه‌هایی در مقیاس کوچک تا تأسیسات صنعتی در مقیاس بزرگ) نیز کالاهای مورد نیاز صنعت نفت را از طریق فرآیندهای مختلف مانند مونتاژ، ساخت یا پردازش تولید می‌کنند. بین صنعت نفت، شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان(یا سازندگان) شبکه عظیمی از تعاملات و همکاری‌ها وجود دارد که با توسعه آن می‌توان به‌راحتی هدف «جهش تولید» را تحقق بخشید.

شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با انتقال فناوری و دانش به تولیدکنندگان کوچک و فعالان اقتصادی، کارایی و بهره‌وری مشاغل پایین‌دستی را تسهیل کنند، فعالان اقتصادی می‌توانند از ارتباطات و دسترسی به بازار که از سوی شرکت‌ها و تولیدکنندگان دانش‌بنیان ارائه می‌شود بهره‌مند شوند، شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با ارائه برنامه‌های آموزشی، کارگاه‌ها یا دوره‌های کارآموزی به توسعه مهارت در اقتصاد عمومی کمک کنند تا فعالان اقتصادی مهارت‌های خود را ارتقا داده و مشاغل مرتبط را ایجاد یا افزایش دهند و با گنجاندن فعالان اقتصادی در زنجیره تأمین و مدل‌های تجاری، شرکت‌ها و تولیدکنندگان دانش‌بنیان می‌توانند با حمایت از اقتصادهای محلی، کاهش نابرابری درآمد، و ترویج شیوه‌های دوستدار محیط زیست به توسعه پایدار کمک کنند.

همه این موارد را می‌توان به‌عنوان برنامه‌ای مدنظر قرار داد که صنعت نفت همسو با دستیابی به اهداف کلان خود مورد حمایت قرار داده و به‌عنوان هسته مرکزی آن عمل می‌کند. در نتیجه، مشارکت مردم با شرکت‌ها و تولیدکنندگان دانش‌بنیان که در اصل تعامل و همکاری با صنعت نفت به‌حساب می‌آید، چشم‌انداز اقتصادی را فراگیرتر و انعطاف‌پذیرتر انعکاس داده و آینده‌ای را مجسم می‌سازد که در آن جهش تولید به دست مردم، با توان مردم و با مشارکت مردم تحقق یافته است.

قباد ناصری

مدیرعامل شرکت نفت و گاز مارون

دیگر خبرها

  • مشارکت مردم، یک عامل اثربخش
  • پیگیری مطالبات حوزه صنعت و کشاورزی در بخش‌های خبری
  • راه اندازی اولین شهرک دانش بنیان کشور در منطقه آزاد ماکو
  • نسخه نجات اقتصاد استفاده از ظرفیت مردم و بخش خصوصی است
  • کاهش مصرف انرژی‌ در مبدل‌های الکتریکی با استفاده از هوش مصنوعی
  • استفاده از ظرفیت دانشجویان در فعالیت‌های فناورانه و دانش‌بنیان
  • خدمات مالی ۴۰۰ میلیاردی به دانش‌بنیان‌های اقتصاد دیجیتال
  • ۴۰۰ میلیارد انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال ارائه شد
  • ارائه ۴۰۰ میلیارد تومان انواع خدمات مالی به دانش‌بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال
  • ۳ رویکرد تحولی در زیرساخت‌های فرهنگی برای تحقق جهش تولید