Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-19@12:40:36 GMT

تهویه مطبوع چیست؟

تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۳۱۹۶۴

تهویه مطبوع چیست؟

تهویه مطبوع را به اختصار HVAC می نامند که از مخفف شدن سه کلمه Heating,Ventilating And Air Conditioning به وجود آمده است که به معنای "گرمایش تهویه و تهویه مطبوع"میباشد. آفتاب‌‌نیوز : تهویه مطبوع  را نام های هوارسانی دلپزیر و یا هوایش دلپذیر نیز شنیده ایم. تهویه مطبوع شاخه ای از علم مهندسی مکانیک است و نقش آن ایجاد شرایطی است که انسان در محیط فعالیت و زندگی بتواند احساس راحتی نماید و بتواند در این فضا به راحتی به فعالیت های روز مره و یا فعالیت های صنعتی بپردازد و یا محصولی را فرآوری و یا نگهداری نماید به طوری که این فعالیت ها بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شرایطی را که تهویه مطبوع باید در داخل محل زندگی فراهم نماید و برای انسان لذت بخش و مطلوب است دمای 22 درجه ی سانتی گراد و رطوبت 50%میباشد.

تهویه مطبوع را به اختصار HVAC می نامند که از مخفف شدن سه کلمه Heating,Ventilating And Air Conditioning به وجود آمده است که به معنای "گرمایش تهویه و تهویه مطبوع"میباشد.
هدف از تهویه مطبوع
تهویه ی مطبوع از طرق مختلف این شرایط را در محیط های مسکونی، صنعتی، تجاری ، پزشکی ، اداری و بدون در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی برای انسان فراهم میکند که عبارتند از:
1)کنترل دمای محیط بوسیله ی سرمایش و گرمایش دهی
2)کنترل رطوبت بوسیله ی خشک کردن ورطوبت دهی
3)کنترل سرعت وزش هوا و تصفیه ی هوا
4)بوجود آوردن هوای پاک و سالم
5)ضد عفونی و ایزوله کردن هوا در محیط های پزشکی و بیمارستان ها.

همچنین تهویه ی مطبوع نقش مهمی در آسمان خراش های بزرگ و محیط های دریایی مانند اکواریوم ها که ایمنی و سلامت محیطیشان وابسته به تغییرات دما و رطوبت است ایفا میکند.
در اصل طراحی سیستم های HVAC از یکی از زیر گروهای اصلی مهندسی مکانیک و بر اساس اصول ترمودینامیک,مکانیک شاره هاو انتقال گرما بوجود آمده است.
اسم های دیگر HVAC گاهی بحث سرد سازی به HVAC اضافه شده و نام آن بصورت HAVACR و یا HVAC&R بیان میشود و یا حتی گاهی اوقات بحث تهویه ventilating از آن حذف میشود و به صورت HACR بیان میشود.
تاریخچه ی تهویه مطبوع HVAC
اصول و پایه اساس صنعت گرمایش توسط تلاش ها و اختراعات و اکتشافات افرادی مانند مایکل فارادی، ویلیس کریر، روبن‌ترین، جیمز ژول، ویلیام رانکین و نیکولا سعدی کارنو گذاشته شده است.بعد ها با انقلاب صنعتی و پیشرفت علم و روش های بهروی وروش های نوسازی توسط شرکت ها و مخترعان پیشرف کرد.
تقسیم بندی سیستم های تهویه ی مطبوعبه طور معمول سیستم های تهویه ی مطبوع بر یک نوع سیال مشخصی استواراند و گرما و سرما را این سیال مشخص به محل های مورد نظر منتقل مینماید.بر همین اساس میتوان سیستم های تهویه ی متبوع را بر طبق نوع سیالشان تقسیم بندی نماییم که عبارتند از:
1)سیستم های تهویه مطبوع تمام هو
ا2)سیستم های تهویه مطبوع آب و هوا
3)سیستم های مطبوع تمام آب
که اکنون به تویضح در هر مورد هر یک از این سیستم ها واجزای تشکیل دهنده ی آن ها میپردازیم.
قسمت های تشکیل دهنده ی یک سیستم تهویه ی مطبوعهواکش و فن ها: هواکش و فن ها قلب تپنده ی این سیستم ها هستند آنها با جابجایی هوای سرد یا گرم عبوری از کویل ها را دارند.
کویل ها: به نقطه ی تبادل حرارت در سیستم های سرمایش و گرمایش هستند و به دو قسمت سرمایشی و گرمایشی طبقه بندی میشوند.
پمپ ها: وظیفه ی حرکت سیال ها را دارند.
رطوبت گیر ها: این وسیله با سرد کردن هوا دمای آن را به زیر نقطه ی شبنم میرساند و رطوبت هوا به صورت قطرات ریز از هوا خارج میشود.
مخازن انبساطی: این مورد تنها در سیستم های تهویه مطبوع تمام آب وجود دارد.
سیستم های تهویه مطبوع تمام هوا
سیستم تهویه مطبوع تمام هوا تنها سیستمی میباشد که میتواند تهویه مطبوع کاملی را فراهم نماید.اما ایراد بزرگی را دارا میباشد که این ایراد عبارت است از حجم بالای تجهیزات و کانال های آن به منظور انتقال هوا.

در این نوع تهویه هوا در جایی دور از مکان مورد نظر تهویه فراهم میگردد و به وسیله ی کانال های هوا به محل مورد نظر فرستاده میشود.در این سیستم در موتور خانه دستگاه های تهیه آبسرد یا همان چیلر و تهیه آب گرم یا همان دیگ آب گرم استفاده میشود و همچنین برای ارسال هوای گرم یا سرد از دستگاهی به اسم هوا ساز مرکزی a.h.u استفاده میشود و در صورت استفاده از تجهیزات خودکفا مانند کوره های هوای گرم و یا واحدهای خنک کننده یکپارچه نیازی به تهیه و ارسال آب سرد و گرم از مرکز تاسیسات نیست دستگاه هواسازدرجایی دور از موتورخانه و در محلی نزدیکتر به فضای تهویه شونده در اتاقکی نصب می‌شود. سیال ناقل حرارت و برودت به داخل کویل دستگاه هواساز پمپ می‌شود و هوایی که توسط فن با سرعت از روی این کویل عبور می‌کند سرد یا گرم شده و بوسیله کانال‌های هوای سقفی بداخل فضاهای تهویه شونده توزیع می‌شود. توضیح اینکه هوای عبوری از روی کویل تصفیه فیزیکی شده و رطوبت زنی یا رطوبت گیری می‌شود و بعد به داخل فضاها ارسال می‌شود. دلیل نامیدن این سیستم ها به اسم تمام هوا تنها به این دلیل است که برای همه ی فضا های مورد نیاز احتیاج به لوله کشی چه سرد و چه گرم نیست.
سیستم های تهویه مطبوع آب و هوادر این نوع سیستم ها هم دو مزیت و هم دو عیب سیستم های تمام آب و تمام هوا را دارا میباشیم در این نوع سیستم ها سرمایش بوسیله ی هوا و گرمایش بوسیله ی آب تهیه میگردد در این روش گرما به دو صورت گرمایش با آب گرم که دمای آن 70 تا 90 درجه سانتی گراد است کار میکند که بیشتر برای خانه ها استفاده دارد و در روش دیگر که آب داغ نام دارد با تحت فشار قرار دادن کل سیستم دمای آب را تا 180 سانتی گراد برده میشود که بیشتر این روش برای ساختمان های عظیم یا در جاهای که لوله کشی افزایش پیدا میکند و درجه حرارت آب افت میکند کاربرد دارد.
سیستم های تهویه مطبوع تمام آباین سیستم نیز دارای ایرادات و معایبی است این سیستم نمیتواند بر روی رطوبت هوا تاثیر بگزارد ولی به لحاظ کم حجم بود تجهیزات و همچنین هزینه ی پایین میتواند مطلوب باشد.
در این سیستم ناقل حرارت آب است آب در داخل موتور خانه بوسیله ی دیگ بخار گرم میشود و برای گرم کردن ساختمان در فصل سرما استفاده میشود و برای فصل گرما از سرد کننده آب مانند چیلر استفاده میشود آب سرد یا گرم تولید شده به داخل کویل ها فرستاده میشود باد بزن از روی کویل عبور کرده و باعث سرما یا گرمای اتاق میشود.
محصولات شرکت تهویه نوین ایرانیان
 شرکت تهویه نوین ایرانیان با بیش از 5 سال تجربه در زمینه سیستم های تهویه مطبوع اعم از سیستم های گرمایشی و سرمایشی نظیر چیلر ، مینی چیلر ،  فن کویل ، داکت اسپلیت ، سیستم VRF ، روف تاپ و کولر گازی اکنون با پرسنلی مجرب آماده همکاری در پروژه های بزرگ مهندسین مجرب کشور عزیزمان می باشد.
از این رو جهت مشاهده رزومه و نمونه کار های شرکت و همچنین محصولات اصلی این شرکت می توانید بر روی لینک های ذیل کلیک فرمائید تا از بخش مورد نظر خود دیدن فرمائید.
رزومه شرکت تهویه نوین ایرانیان  
نمونه کارهای شرکت تهویه نوین ایرانیان

منبع: آفتاب

کلیدواژه: تهویه مطبوع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۳۱۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از کمک داور ویدیویی در فوتسال جام ملت‌های تایلند

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، قرار است با استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی در این دوره از جام ملت‌های فوتسال داوری‌های استانداردی را به نمایش بگذاریم.
در جریان رقابت‌های فوتسال جام ملت‌های آسیا در تایلند کنفدراسیون فوتبال آسیا برای اطمینان از اینکه داوران از آخرین پیشرفت‌های فن‌آوری در قضاوت استفاده کنند از کمک داور ویدیویی استفاده خواهند کرد. 
این فناوری که برای اولین بار در مرحله جهانی در جام جهانی فوتسال ۲۰۲۱ در لیتوانی به کار گرفته شد، به داوران اجازه می‌دهد تا تصمیمات خود را با استفاده از یک اپراتور بازبینی و یک مانیتور کنار زمین ارزیابی کنند و از این طریق دقت تصمیمات گرفته شده در زمین را افزایش دهند.
 
اگر تصمیم داور توسط سرمربیان (یا مسئول تیم منتخب) هر تیم به چالش کشیده شود، سیستم وارد عمل می‌شود. این به طور خاص برای موقعیت‌های گل، بدون گل، ضربه پنالتی، بدون ضربه پنالتی، کارت‌های قرمز مستقیم، و موارد شناسایی اشتباه اعمال می‌شود.

علاوه بر این، داور می‌توانند برای اطمینان از دقت در موقعیت‌هایی مانند مشکلات فنی یا زمان‌سنج، تأیید اینکه آیا گلی به ثمر رسیده است یا خیر، یا تأیید اینکه آیا توپ قبل از سوت پایان از خط دروازه عبور کرده است یا نه از این تکنولوژی استفاده کند.

دیگر خبرها

  • درخشش آفتاب مطبوع بهاری در جای جای گیلان
  • نیسان قشقایی ۲۰۲۵ به میدان آمد + عکس
  • دم‌کرده این گیاه مثل یک خواب‌آور قوی عمل می‌کند
  • چه کنیم تا مغزمان پیر نشود؟
  • چطور از تلگرام بیزنس درآمدزایی کنیم؟
  • نقص سیستم آب پاش منجر به اتفاقی در رژه روز ارتش مشهد شد
  • انعکاس مشکلات اهالی روشن دشت در صفحه شما
  • استفاده از کمک داور ویدیویی در فوتسال جام ملت‌های تایلند
  • پیش‌بینی زمان وزش طوفان‌های گرد‌ و غبار با هوش مصنوعی
  • گل‌گهر در هوای مطبوع آماده بازگشت به لیگ (عکس)