Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمد مهرآئین» از مبارزان دوران ستمشاهی و از پیشکسوتان عرصه ورزش کشور، صبح امروز دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «محمد مهرآئین» از مبارزان دوران ستمشاهی و از پیشکسوتان عرصه ورزش کشور، صبح امروز دعوت حق را لبیک گفت. مرحوم حاج محمد مهر آئین پیر غلام حضرت  ابا عبدالله الحسین (ع) و پدر دو شهید بزرگوار و مبارزی بزرگ با رژیم خائن پهلوی بود که در به ثمر نشاندن انقلاب شکوهمند اسلامی ایران نقش بزرگی ایفا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرحوم محمد داوود آبادی معروف به محمد جودو بعد از پیروزی انقلاب به لحاظ مسائل امنیتی نام خانوادگی مهر آئین را برای خود انتخاب نمود، خودش می گفت:" این فامیلی را شهید مظلوم بهشتی برای من انتخاب کرد. مرحوم حاج محمد مهر آئین با ۸2 سال سن و علیرغم همه آسیب های جسمی که بر اثر شکنجه های طولانی و شدید بر بدنش باقی مانده بود، همچنان قلبش برای مردم، انقلاب و کشور می تپید و همواره نگرانی مردم نگرانش می کرد و از خوشحالی آنها نیز خوشحال می شد و تا آخر عمر از روحیه ای مثال زدنی برخوردار بود. مهرآئین در ورزش ایران واقعا بی همتا بود و یک نمونه و یا بهتر بگوئیم نابغه ای تمام عیار محسوب می شد.

چه از بعد ورزشی و چه ابعاد دیگری چون مردم داری و دلسوزی. او علیرغم اینکه مبارز بود و مدت زیادی را در زندان های رژیم ستم شاهی به سر برد، پدر دو شهید بزرگوار (محمد رضا مهر آئین و ناصر مهر آئین ) نیز بود و از آن جهت نمونه و جزنوابغ محسوب می شد که تنها فرد ورزشی در ایران بود که خصوصیاتی همچون مبارز، فعال سیاسی، پدر شهید و مدیری مدبر را یدک می کشید مهر آئین در بسیاری از عرصه های کشور خدمات شایانی ارائه نمود، اما بیشترین آن در عرصه ورزش کشور بوده است کارهای بزرگ او همواره در ورزش خصوصاً فدراسیون جودو و جانبازان و معلولان در اذهان باقی مانده است. مهر آئین دوره نوجوانی و جوانی خود را ابتدا در رشته کاراته و سپس ورزش جودو گذراند. او جودو را نزد (مستر ژان) استاد فرانسوی این رشته فرا گرفت و ضمن اینکه در ورزش کاراته سخت پیشرفت داشت در کلاس استاد ژان نیز به آموختن فنون جودو و دفاع شخصی مبادرت کرد و پیش از آنکه گرفتار زندان های رژیم پهلوی بشود گروه های مبارزه با رژیم شاه را تعلیم ورزش های رزمی و دفاع شخصی می داد و در سال های زندان هم برای آموزش زندانیان سیاسی به همین کار اقدام می کرد.

مهر آئین در اولین روزهای تشکیل دولت شهید رجایی از سوی مصطفی داودی رئیس وقت سازمان تربیت بدنی به عنوان رئیس فدراسیون سه رشته جودو، کاراته و تکواندو منصوب گردید. وی از استخوان خرده کرده های ورزش رزمی بود، اما به دلیل مشغله فراوان در کارهایی که انقلاب بر دوش او نهاده بود و نیاز آن روزهای کشور به افراد مطمئن در راس کارهای حساس، خیلی زود مجبور به رفتن از ورزش شد، تا در نهادهای دیگر مانند دادستانی، مجلس و تدارکات جنگ به فعالیت ادامه دهد. مهرآیین در واقع اولین رییس فدراسیون جودو ایران بود. وی دوبار به ریاست فدراسیون جودو برگزیده شد و در طول مدت مسئولیت خود در جودو (خصوصاً باردوم که در دوره ریاست دکتر غفوری فرد و مهندس هاشمی طبا در سازمان ورزش) منشا برکات و تحولات زیادی برای جودو گردید. حاج محمد مهرآیین همزمان با ریاست فدراسیون جودو فعالیت گسترده ای نیز در ورزش جانبازان داشت."محمد جودو" همزمان نیز قائم مقام فدراسیون ورزش های جانبازان بود و همچنین از سوی حاج محسن رفیق دوست، رئیس وقت بنیاد جانبازان و مستضعفان به عنوان مدیرکل تربیت بدنی بنیاد منصوب گردید و اعتبارات فراوانی تزریق ورزش جانبازان و جودو نمود.

بسیاری از این اعتبارات از سوی محسن رفیق دوست (بنیاد جانبازان و مستضعفان) نصیب ورزش شد. رفیق دوست و مرحوم مهرآیین به خاطر مبارزات سیاسی سال ها در زندان هم بند بودند و این اتفاق برای ورزش نیز مقتنم شمرده می شد. هنوز افتخاراتی که ورزش جانبازان در عرصه های مختلف بین المللی چون پارالمپیک ها و مسابقات جهانی معلولان بدست آورده است، در اذهان عمومی باقی است.خصوصاً افتخاراتی که کاروان ورزشی جانبازان جمهوری اسلامی ایران در مسابقات مجروحان جنگی جهان سال ۱۳۷۳(۱۹۹۳) در استوک منویل انگلستان با کسب ۵۴ مدال (۳۵طلا، ۱۳نقره و ۶ برنز) بدست آورد و برهمین اساس رهبر معظم انقلاب در آن زمان طی پیامی فرمودند: "بچه های مسلمان فتح الفتوح کردند". شور و هیجان مدال های پر افتخار جانبازان در انگلیس به همراه پیام ماندگار رهبر چنان شد که استقبال از ورزشکاران تا پلکان هواپیما کشیده شد. همچنین برق اولین مدال های طلا و نقره آسیایی و مسابقات بین المللی جودو(زارعیان، دهقان در آسیا و مرحوم حسن احمد پور در مسابقات قزاقستان) بعد از انقلاب در زمان تصدی مرحوم حاج محمد مهرآیین در فدراسیون جودو حاصل گردید و از همان زمان جودو مسیرپیشرفت و تعالی خود را در سطح بین المللی آغاز نمود.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۳۹۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایبندی به ارزش‌های انسانی از ویژگی های نیروهای مسلح ایران است

به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، امیر سلیمان طاهری امروز در مراسم گرامیداشت روز ارتش که در پادگان شهید سراوان کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: ۲۹ فروردین‌ماه سالروز تولد ارتش جمهوری اسلامی است که از ابتکارات امام راحل بود که در دوران دفاع مقدس شاهد دلاورمردی این نیروهای با افتخار بودیم.
 
وی با بیان اینکه ۲۹ فروردین یک روز بزرگ و سرنوشت‌ساز در تاریخ ملت ایران در دوران انقلاب است که به رهبری امام خمینی(ره) و اطاعت همه‌جانبه ارتش قهرمان یک دوران بالندگی به‌وجود آمد و این یک بصیرت الهی بود.
 
فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب نزاجا و ارشد نظامی ارتش جمهوری اسلامی ایران در غرب کشور، گفت: امروز و در عصر کنونی با بصیرت و رهنمودهای پیامبرگونه مقام  عظمای ولایت، نیروهای مسلح در اوج اقتدار و بازدارندگی هستیم.
 
امیر طاهری خاطرنشان کرد: اگر امروز در دنیا حرف را می‌زنیم و می‌توانیم همه معادلات سیاسی دنیا را بر هم بزنیم به برکت خون شهدا و عنایات مقام معظم رهبری است.
 
وی تصریح کرد: روز ۲۹ فروردین یادآور جان‌فشانی و سلحشوری نیروهایی است که تمامیت ارضی در دوران دفاع مقدس را حفظ کرد و ارتشی جهادی و انقلابی را پدید آورد.
 
امیر طاهری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ۲۹ فروردین به معنای ایستادن ارتش به پای انقلاب و در مسیر خدمت به هدف‌های مردم است، خاطرنشان کرد: ارتش نقش مهمی در مهندسی انقلاب داشته است و پایبندی به تعهدات و موازین اسلامی و اخلاقی یکی از ویژگی‌‌های آنها است.
 
وی ادامه داد: بر خلاف ارتش‌های جهان که قوانین بین‌المللی و ارزش‌های انسانی را زیر پا می‌گذارند و نمونه آن در بمباران و کودک‌کشی رژیم صهیونیستی است، می‌بینیم در ارتش نیروهای مسلح انقلاب اسلامی این‌گونه نیست و همین پایبندی به ارزش‌های انسانی باعث محبوبیت نیروهای مسلح در بین مردم شده است.
 
امیر طاهری با اشاره به اینکه آمادگی و بروزکردن تجهیزات از دیگر ویژگی‌های نیروهای مسلح است، گفت: نیروهای مسلح از رهنمودهای دانشمند و رهبر فرزانه برخوردار هستند که کشتی انقلاب را هدایت می‌کنند.
 
وی گفت: ارتش سرافراز در نوک پیکان حوادث است و هر جا مردم به کمک نیاز داشته باشند آنجا حضور دارند و به مردم در زمان بحران کمک می‌کنند‌.
 
امیر طاهری افزود: با وحدت و هم‌افزایی بین نیروهای مسلح در عملیات وعده صادق، هیمنه پوشالی گنبد آهنین شکسته شد و زیر سوال رفت.ارتش در عرصه دفاعی و امنیتی نقش محوری را در ماندگاری  نظام جمهوری اسلامی دارد.
 
انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیل دبی بازهم برای ورزش ایران دردسر شد
  • رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند
  • زمینه رشد ورزش «دارت» در کشور فراهم می‌شود
  • مسابقات کوراش بانوان در سطح خوب و با میزبانی شایسته برگزار شد
  • تیم ملی جودو ایران راهی هنگ کنگ می‌شود
  • تداوم مسیر انقلاب اسلامی در دست همسران شهدا است
  • پایبندی به ارزش‌های انسانی از ویژگی های نیروهای مسلح ایران است
  • محمد کاظم حججی رئیس فدراسیون ترای اتلون شد
  • محمدکاظم حجج رییس فدراسیون ورزش‌های سه گانه شد
  • ۱۵ پایگاه ورزش قهرمانی نابینایان در کشور ایجاد شده است