Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نشست خبري اپراي «پرديس و پريسا» به آهنگسازي «لوريس چکناواريان» که قرار است روزهاي پانزدهم و شانزدهم بهمن به رهبري «پيمان منصوري» و مديريتِ اجرايي «احسان تارخ» روي صحنه رود،‌ برگزار شد.
در اين نشست «لوريس چکناواريان» - آهنگساز و رهبرِ برجسته‌ي ارکستر- از اجراي اين اپرا توسط اين گروه اظهارِ رضايت کرد: «بسيار خوشحالم که شرايطي فراهم شده که تعدادي از هنرمندان جوان عرصه موسيقي با همراهي يک گروه اجرايي خوب و منسجم مي تواند اثر «پرديس و پريسا» را روي صحنه ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين اثر يکي از آثارِ عاشقانه‌ي من و يکي از کارهاي سنگين‌ام در عرصه آهنگسازي است که به آن علاقه فراواني دارم و هم‌اکنون خوشحالم که اين اپرا بارِ ديگر قرار است اجرا شود، به خصوص آنکه تعدادي از بهترين نوازنده ها و خواننده هاي موسيقي کلاسيک آن را اجرا مي‌کنند. شايد من خودم نمي توانستم از پس اجراي اين پروژه سنگين بربيايم. به هر حال اجراي يک پروژه در حوزه موسيقي کلاسيک يک علم است که من ديگر توان انجام همه‌ي آن را ندارم؛ ضمن اينکه براي اينکه من رهبري يک ارکستر را انجام دهم، بايد بودجه زيادي براي آن وجود داشته باشد؛ چون ما هنوز در کشورمان آن قدر نوازنده قدرتمند نداريم که بتواند از پس اجراي اپراهايي چون «مولانا»، «رستم و سهراب»، «ضحاک»، «خودکشي صادق هدايت» را اجرا کنند. کاري که من انجام مي‌دهم بايد ترکيبي از نوازندگان قدرتمند ايراني و خارجي باشد که فعلا امکان اجراي آن در ايران ميسر نيست اما اميدوارم بالاخره روزي شرايطي فراهم شود که بتوانيم با ارکسترهاي خارجي اين آثار را اجرا کنيم. ارکسترهاي ما با در نظر گرفتن تمام تلاش هايي که در اين زمينه انجام مي دهند هنوز در حدي نيستند که بخواهند اپراهاي سنگين را اجرا کنند. بنابراين ما بايد خرج کنيم و با آوردن نوازنده قوي و با کيفيت از کشورهاي خارجي براي ارتقا سطح نوازندگي خودمان تلاش هايي را انجام دهيم. چه اشکالي دارد که ما در موسيقي‌مان نيز همانندِ فوتبال از نوازندگانِ خارجي بهره بگيريم؛ اما بسيار خرسندم که يک رهبر جوان در کنار نوازنده هاي خوب آن را اجرا مي‌‌کنند. ما بايد از جوانان کمک بگيريم تا از آنها به عنوان نسل آينده موسيقي استفاده کنيم.»
اين رهبرِ‌ ارکستر همچنين درباره‌ي ارکسترهاي دولتي گفت:«کسي که موسيقي ارکستر را مي‌شناسد قطعا مي‌تواند تشخيص دهد که يک ارکستر خوب است يا بد؟ اما اگر بخواهيد نظر شخصي من را بدانيد بايد بگويم اگر نهادي مانند وزارت ارشاد خواستار تقويت ارکسترهاي خود است بايد نصف نوازنده‌هايش را از خارج بياورد. من بر اين باورم اگر از همين امروز بخواهيم شاهد رونمايي از يک ارکستر خوب باشيم بايد از 7 سالگي نوازنده تربيت کنيم تا 30 سال آينده يک ارکستر خوب داشته باشيم. گرچه نوازندگانِ ايراني تلاش بسياري مي‌کنند؛ اما بايد بپذيريم که آنها هنوز توانايي خودنمايي در دنيا را ندارند.»
«پيمان منصوري» رهبر ارکستر اپراي «پرديس و پريسا» نيز در اين نشست خبري گفت: «پروژه «پرديس و پريسا» بيشتر يک اجراي تئاتري است که در آن تلاش کرديم در کنار موسيقي به موضوع ديالوگ نيز توجه ويژه‌اي داشته باشيم. اين پروژه نسبت به اجراي سال گذشته شکل گسترده‌تري دارد که سعي شده به فضاي اپرا نزديک شود. کما اينکه خوشحاليم نوازندگاني در مجموعه ارکستر حضور دارند که همگي از بهترين نوازندگان کشورمان هستند.»
محمدباقر نحوي تهيه کننده اپراي «پرديس و پريسا» نيز در اين نشست با بيان اينکه هزينه کرد براي اين پروژه بازگشت مالي را به همراه نخواهد داشت، بيان کرد: «بنده تحقيقات زيادي را در عرصه موسيقي و اپرا و نحوه اجراي آن در کشورهاي خارجي انجام دادم و بايد بگويم بر اساس اين تحقيقات به نتيجه رسيدم که اين گونه هنري از نظر اقتصادي اصلا بازگشتي ندارد. به همين جهت بايد به اين نکته اشاره کنم که ورودم به اين پروژه اصلا بر اساس منويات اقتصادي نبوده بلکه تلاش کردم به سهم خودم گامي را در جهت فعاليت هاي فرهنگي بردارم که بر اساس آن مخاطب ترغيب شود تا به تماشاي يک برنامه فرهنگي اقدام کند. من بر اين باورم اگر چنين مسائلي به عنوان يک فرهنگ جا بيفتد قطعا شاهد اتفاقات خوبي براي موسيقي و تئاتر کشور خواهيم بود.»
احسان تارخ مدير اجرايي پروژه «پرديس و پريسا» هم در اين برنامه گفت: «متاسفانه هم اکنون به دليل شرايط نامطلوب اقتصادي که در آن قرار گرفته ايم برگزاري اين پروژه ها دست اندرکاران را با چالش ها و مشکلات زيادي مواجه مي‌کند که واقعا توصيف آن سخت است. ما براي برگزاري اين نشست فقط مي خواهيم از طريق شما اهالي رسانه کاري کنيم که بيايند و کار جدي ببينند. ما قطعا نوازنده خوب بسيار کم داريم، اصلا هم در اين زمينه تعارف نداريم پس بايد به بخش خصوصي مراجعه کنيم که بيايد و اين هزينه‌هاي ما را تقبل کند از اين جهت بايد سپاسگزار آقاي نحوي باشم که با در نظر گرفتن اين نکات به سراغ پروژه اي امدند که بازگشت اقتصادي ندارد اما افتخاري است که همه ما مي توانيم در کنار استاد چکناواريان به اجراي برنامه اي بپردازيم که وي در آن حضور دارد. زيرا همه مي دانيم که ما ايراني ها آدم هاي مرده پرستي هستيم پس بايد قدر بزرگواراني چون استاد چکناواريان را در زکمان حيات‌شان بدانيم.»

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۰۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«نوای آفتاب» یک کنسرت بی‌کلام برگزار خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، امین سالمی رهبر ارکستر «نوای آفتاب» در تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های این مجموعه موسیقایی گفت: نخستین اجرای ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳، سی و یکم خرداد و با اجرای یک کنسرت موسیقی بدون کلام همراه خواهد شد.

وی درباره علت اجرای کنسرتی بدون حضور خواننده توضیح داد: از سال ۱۳۸۷ که اجرا با ارکسترهای مختلفی را آغاز کردم. همیشه دغدغه‌مان این بود که در کنار خواننده‌ای که همراه ارکستر اجرا می‌کند، ‌توانایی‌های خود ارکستر و اعضای ارکستر نیز دیده شود چراکه عموما توانایی ارکسترها به دلیل حضور یک خواننده تحت‌الشعاع محبوبیت یا عدم محبوبیت خواننده قرار می‌گیرند و آن طور که باید و شاید به چشم نمی‌آیند.

سالمی یادآور شد: ارکستر «نوای آفتاب» در سال ۱۴۰۲ در ۲ مجموعه اجرا با خواننده همراه بود اما برای سال جدید با مشورت دوستان و همکارانم در ارکستر و موسسه «نوای آفتاب مهر» تصمیم بر آن شد که کنسرتی بدون کلام با ارکستری ۴۰ نفره داشته باشیم.

به گفته سالمی قطعات اجرا تنظیم و آماده شده و تمرینات ارکستر «نوای آفتاب» از دهم اردیبهشت آغاز می‌شود و پس از اخذ مجوز از دفتر موسیقی درباره نحوه بلیت‌فروشی، سالن اجرای کنسرت و قطعات اجرایی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

کد خبر 6087407 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها
  • بهبود سرعت و کیفیت اینترنت با اجرای فیبرنوری در خوزستان
  • نخستین کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» در سال جدید
  • «نوای آفتاب» یک کنسرت بی‌کلام برگزار خواهد کرد
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • شنیدن فهرست بهاری خوانندگان در اردیبهشت/ «غزه» همچنان مهم است!
  • اجرای ۲۱ پروژه زیرساختی و توسعه‌ای در حوزه لجستیک ایران‌خودرو در سال۱۴۰۳