Web Analytics Made Easy - Statcounter

پرداخت سود به سپرده های کوتاه مدت از روزشمار به ماه شمار، سفته بازی های ارز و سکه را که در بازه های چند روز و یا هفتگی اتفاق می افتاد کاهش خواهد داد و این اتفاق خوشایندی است که در این رابطه می تواند اتفاق بیفتد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ بازار ارز را می‌توان یکی از جریان های اصلی اقتصاد کشور تعریف کرد، بازاری که می‌توان از طریق آن اقتصاد کشور را توسعه داد و نقشه راهی برای رونق تجارت کشور از طریق آن ترسیم کرد؛ بدیهی است طمع سود می‌تواند دلالان و فرصت طلبان را نیز روانه این بازار کند و با سوداگری‌های گسترده سودهای کلانی را در سایه آن به جیب زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که دلار پنج هزار تومانی یک کابوس معرفی می‌شد دلار به ۱۸ هزارتومان رسید

در ماه‌ها و سال های اخیر تمام قشرهای جامعه مثل نان شب، صحبت از قیمت دلار و ارز به خانه هایشان راه پیدا کرده است و نگرانی‌ها از افزایش‌ها، صحبت عام شده است؛ شاید بسیاری از افراد جامعه دلار را از نزدیک در دست نگرفته اند اما تب افزایش قیمت ان و ارزهای دیگر را به خوبی در زندگی خود حس کرده اند.

قیمت های ارز ان قدر در اقتصاد کشور مهم تلقی می‌شود که حتی در تبلیغات کاندیدهای ریاست جمهوری هم به روشنی مطرح می شد و توانایی برای ثبات در قیمت دلار و یا رسیدن به قیمت های چون پنج هزار تومان در صورت روی کار آمدن برخی از کاندیدها در صحبت‌ها رد و بدل می‌شد اما در حالی که پنج هزار تومان برای دلار رویایی به نظر می‌رسید دلار بعد از دو سال به کانال ۱۸ هزار تونان هم رسید.

سکوت مسئولان در مقابل افزایش قیمت و یا حباب خواندن قیمت ارز با بالا ماندن قیمت ها جور در نیامد

تا چندی قبل قیمت‌های ارز که بالا و پایین می‌شد مقامات یا سکوت می‌کردند یا می‌گفتند این نوسانات زودگذر است و به زودی تمام می‌شود حتی کار به جایی کشید که اعلام شد این نوسانات غیراقتصادی است و دلیل موجه اقتصادی ندارد؛ اما کم کم قیمت هایی که یک شبه افزایش پیدا کرده بود به جای خود بازنگشت تا حبابی هر چند نادرست ،نمود واقعی در سطح جامع از آن حس نشود.

نرخ گذاری ۴۲۰۰ تومانی که شکست خورد

افزایش نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال 96 و ادامه‌دار شدن آن در سال جاری که با رشد فزاینده همراه بود، کار را به جایی رساند تا دولت به یکباره به این نتیجه برسد که نرخ واحد برای ارز اعلام کند و به متقاضیان این اطمینان را بدهد که تمام نیازهای ارزی را با نرخ 4200 تومان تامین خواهد کرد دیری نپایید که این تصمیم به دلایل متعدد شکست خورد و سیاست ارزی وارد فاز جدیدی شد.

با صرف نظر از دلایل این افزایش و عدم کنترل بازار ارز، نقطه مهم چگونگی ادامه قیمت ارز و راهکارهای دولت برای کنترل این بازار در ماه های پایانی سال و سال جاری است، نکته ای که هنوز با توجه به کاهش چند هزار تومانی قیمت دلار؛ بازار آن را حس نکرده و به نظر به این کاهش اعتماد نکرده است و در انتظار برنامه های روشن است.

وجود پول ها و سرمایه‌های سرگردان یکی از معضلات جامعه است که هر از گاهی روانه یکی از بازارها می‌شود و عرضه و تقاضا را به هم می‌زند جلال حسینی جزه در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: براساس مصوبه شورای پول و اعتبار پرداخت سود سپرده های کوتاه مدت از روزشمار به ماه شمار تغییر کرد و بر اساس اعلام بانک ها از اول بهمن ماه سود سپرده های کوتاه مدت برمبنای سود ماه شمار پرداخت خواهد شد.

کارشناس اقتصادی و بانکی تصریح کرد: آنچه حائز اهمیت است این کار سفته بازی های ارز و سکه را که در بازه های چند روز و یا هفتگی اتفاق می افتاد کاهش خواهد داد و این اتفاق خوشایندی است که در این رابطه می تواند اتفاق بیفتد.

وی افزود: اما در راستای تکمیل این حرکت بانک مرکزی می بایست سپرده های بلند مدت با سررسید بیشتر از یک سال را نیز احیا کند تا پایداری سپرده های بانکی قوت بیشتری بگیرد و از تلاطم حرکت های سفته بازی بکاهد ونسبت سپرده های بلند مدت به سپرده های کوتاه مدت شبکه بانکی را برای تخصیص بهبود بخشد.

حسینی جزه در ادامه گفت: در کنار موارد یاد شده نگرانی کوچ سپرده های کوتاه مدت از آشیانه بانک ها به آشیانه سکه، دلار و ساختمان می تواند شرایط ثبات نسبی آن ها را متزلزل کند؛ چرا که اگر عمده سپرده های کوتاه مدت بانکی به دلار تبدیل شود و جریان سفته بازی بازار سکه و دلار به جای سفته بازی سپرده ها و دلار شکل بگیرد آنگاه آنچه که قبلا با محوریت سپرده های بانکی اتفاق می افتد این بار با تکیه گاه سکه یا ساختمان شکل خواهد گرفت.

کارشناس اقتصادی و بانکی عنوان کرد: ضرورت دارد خروج و یا عدم ثبات نسبی در سپرده های کوتاه مدت با ظرافت تمام رصد شود و در صورت تب دار شدن این رویداد بسته علاج آن قبل از حاد شدن شرایط و با توجه به مقتضیات زمان در اسرع وقت صورت پذیرد.

از نظر سایر کارشناسان هم در حالی که قیمت های بازار با درامد‌های اقشار معمولی همخوانی ندارد به نظر افزایش دوباره قیمت‌ها شرایط اقتصادی خانواده ها را دچارچالش های فراوان می کند و لزوم راهکارهای عملی بر ثبات ارز به خوبی حس می‌شود.

به نظر می‌رسد دولت باید با مدیریت سرمایه های سرگردان و برنامه های مدون قیمت های ارز را در اختیار خود قرار دهد و بتواند مشکلات تولیدکنندگان و معیشت خانواده‌ها که به صورت مستقیم و غیر مستقیم و گاها با سراب هم از آن نشات می‌گیرد مرتفع کند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۳۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱

بازار جهانی نفت با کاهش درگیری‌ها در خاورمیانه به ثبات نسبی دست یافت. شاخص نفت برنت انگیس و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا به ترتیب ۸۷.۱۱ و ۸۱.۹۹ دلار در هر بشکه، رسیدند.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، تشدید تنش‌های منطقه‌ای بازار نفت را دچار نوساناتی کرده بود اما از روز گذشته با بازگشایی بازار‌های جهانی، بار دیگر قیمت نفت به ثبات نسبی دست یافت.

شاخص برنت انگلیس با ۰.۱۱ درصد افزایش به ۸۷.۱۱ دلار رسید. شاخص وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز با ۰.۰۹ درصد افزایش، به قیمت ۸۱.۹۹ دلار مبادله شد.

در جدیدترین بروزرسانی قیمت نفت خاورمیانه، نفت سنگین ایران با ۰.۷۰ درصد کاهش، به ۸۲.۵۷ دلار در هر بشکه رسید. نفت سنگین عربستان نیز با سقوط ۲.۰۱ درصدی با قیمت ۸۶.۳۳ دلار مبادله شد. بهای نفت سبک عربستان روز گذشته با ۲.۰۱ درصد کاهش، به ۸۷.۹۳ دلار در هر بشکه رسید.

دیگر خبرها

  • تامین همه نیازهای ارزی توسط بانک مرکزی
  • روش جدید پرداخت مالیات بر ارث از سپرده متوفیان نزد بانک‌ها
  • پرداخت مالیات بر ارث، الکترونیکی شد
  • بانک‌هایی که همچنان نرخ سود ممنوعه روی میز دارند/ با بهره بانکی ۴۰ درصد، دلالی جایگزین تولید می‌شود!
  • ناتوانی مردم آمریکا در پرداخت اقساط وام‌ها
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • ثبات قیمت نفت در بازار‌های جهانی/ برنت ۸۷.۱۱
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی
  • ثبات قیمت دلار و کاهش نرخ طلا و سکه در معاملات امروز
  • مدیریت تمام نوسانات ارزی در اختیار بانک مرکزی نیست