Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از آغاز اجرای طرح بازنگری سرفصل‌های درسی و به روز رسانی منابع درسی این دانشگاه با رویکرد شایستگی محوری از مهر ۹۸ خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه فنی و حرفه ای، ابراهیم صالحی عمران اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای بیش از ۱۷۰ هزار دانشجو، هزار کادر آموزشی و ۲۰ هزار مدعو و نیز دربرگیرنده پراکندگی جغرافیایی و تعدد مراکز است که این شرایط ضرورت یکسان سازی و استانداردسازی منابع درسی و ارزشیابی را دو چندان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تاکید بر اینکه منابع درسی این دانشگاه باید بومی نظام آموزشی و در ارتباط مستقیم با نیاز‌های صنعت و بنگاه‌های اقتصادی باشد، افزود: یکی از برنامه‌های دانشگاه که به واحد‌های زیرمجموعه ابلاغ شده نیز تدوین منابع درسی بومی در کنار بازنگری سرفصل‌های تمام رشته هاست.

صالحی عمران افزود: متاسفانه برخی از منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نظری است و با نیاز دانشجویان مهندس حرفه‌ای و تکنیسین تطابق ندارد. به عبارت دیگر دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای منابع دانشگاه‌های دیگر کشور را مطالعه می‌کنند و دروس فعلی با رسالت‌های خاص این دانشگاه منافات دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۷ مطالعات جامع برای بازنگری منابع درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای آغاز شده است، گفت: این موضوع یکی از خواست‌های اصلی اعضای هیات علمی و نیز صاحبان بنگاه‌های اقتصادی بوده و با مشارکت صاحبنظران و متخصصان صنعت و اقتصاد در این زمینه مطالعه و نقشه راه نیز ترسیم شده است.

صالحی عمران با بیان اینکه از مهر ۹۸ نخستین کتاب‌های درسی و آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با رویکرد شایستگی محوری و اولویت ۲۵ کتاب پرمخاطب ارایه و سپس در بازه زمانی سه ساله تمام منابع بهینه سازی می‌شود، افزود: دانشجوی فنی و حرفه‌ای باید در منابع درسی خود به کاربرد ملموسی از مطلب در صنعت برسد و نمونه‌ها و آزمایش‌ها برایش ملموس و کاربردی باشد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در کتاب‌های به روز رسانی شده مثال‌ها کاربردی هستند و حتی طراحی آزمایش‌ها با رویکرد بومی و استفاده عملی است.

وی با بیان اینکه برای به روز رسانی کتاب‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای از استادان این دانشگاه که در زمره مولفان برتر کشور هستند و نیز ظرفیت‌های برون دانشگاهی و بویژه از صنعت استفاده می‌شود، گفت: در این راستا شورای انتشارات دانشگاه شکل گرفته و در این طرح معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه، مدیران ارتباط با صنعت، واحد برنامه ریزی درسی، اعضای هیات علمی و صاحبنظران حوزه تالیف و ترجمه مشارکت دارند.

وی ادامه داد: کتب‌ها فرایند داوری جامع را طی می‌کنند و از ظرفیت صاحبان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی، خیران وچاپخانه‌های دولتی و دانشگاهی نیز برای کاهش هزینه نشر کتاب و پایین آمدن قیمت کتاب برای دانشجو استفاده می‌شود.

صالحی عمران همچنین از رویکرد دانشگاه فنی و حرفه‌ای به سوی تولید نرم افزار‌های آموزشی تحت وب خبر داد و افزود: اکنون تعدادی از آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای در حال تهیه شبیه ساز‌های سیستم‌های صنعتی هستند که گامی موثر در آموزش اثربخش به دانشجویان به حساب می‌آید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: دانشگاه فنی و حرفه ای بازنگری سرفصل های درسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۵۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از سرانه‌های آموزشی +فیلم

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با انتقاد از سرانه دانشجویان این دانشگاه گفت: هزینه دانشگاه فنی و حرفه‌ای سه برابر آموزش‌های نظری است، اما سرانه دانشجویان کمتر از سایر دانشگاه‌ها است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست خبری، عرفان خسرویان رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

خسرویان گفت: دانشگاه فنی و خرفه‌ای بزرگترین دانشکاه دولتی کشور است که زیرنظرنظام آموزش‌های مهارتی فعالیت می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش مهارتی در توسعه کشورافزود: آموزش مهارتی سهم مهمی در توسعه کشور دارد و برای تربیت نیروی ماهر استاندارد در صنایع، همه دولت‌ها برنامه ریزی منسجمی دارند. در دانشکاه فنی و حرفه‌ای برآن شدیم تا ساماندهی خوبی انجام دهیم که در نتیجه به طراحی کنفرانس ملی مهارت رسیدیم که در روز‌های دو شنبه و سه شنبه ۳ و ۴ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با اشاره به سه بخش کنفرانس ملی مهارت تصریح کرد: یک بخش مقالاتی که از طریق پژوهشگران و دانشگاهیان ارسال شده است. بخش دیگر مربوط به نشست‌های سیاسی با حضور بخش دولتی و خصوصی و اعضای آموزش و عالی است که چالش‌های مربوط به آموزش فنی مطرح می‌شود؛ و بخش سوم کارگاه آموزشی که در ارتباط با توانمندسازی‌های افراد تدارک دیده شده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای  آماری از مقالات ارسال شده ارائه داد و گفت: طبق آمار ۲۸۳ مقاله دریافتی بوده، ۵۱ درصد مقالات پذیرفته شده و ۱۴۵ مقاله نهایی شده که ۲۵ درصد به صورت شفاهی ارائه خواهند شد بقیه به شکل پوستر ارائه خواهد شد.

وی افزود: ۵ محور برای هسته اصلی کنفرانس تدوین شده که سعی شده در این کنفرانس به آن پرداخته شود. هدف کنفرانس شکل‌گیری به اکوسیستم تصمیم‌گیران حوزه آینده پژوهی و مهارت آموزی و مشاغل آینده در همه حوزه‌ها مقالات طراحی شده است.

وی تصریح کرد: ۶۸ درصد مقالات با مشارکت آموزش عالی دانشگاه‌هایی همچون تربیت مدرس و تهران و مابقی را مشاغل به خود اختصاص داده اند. همچین ۶۰ درصد مقالات بخش دولتی و ۴۰ درصد بخش خصوصی هستند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



خسرویان با اشاره به برگزاری کنفرانس ملی مهارت در کشور ادامه داد: این کنفرانس برای اولین بار در ایران برگزار می‌شود. پس از برگزاری دو دوره در بخش ملی وارد حوزه بین المللی نیز می‌شویم. هدف اصلی کنفرانس، ایحاد تشریک مساعی و هماهنگی بین همه ذی‌نفعان حوزه فنی و حرفه‌ای در کشور است. دانشگاه علمی و کاربردی و سازمان فنی و حرفه‌ای و بسیاری از بنگاه‌ها به نوعی ذی‌نفعان آموزش فنی و حرفه‌ای هستند.

وی با اشاره به دستاور‌های این کنفرانس افزود: نتیجه این کنفرانس منجر به هم‌افرایی و انسجام برای تدوین مدل‌های آموزشی در کشور می‌شود و در ذهن تصمیم گیران عالی کشور یک تصویر شفاف تری از چالش‌ها و فرصت‌های آموزش فنی و حرفه‌ای ایجاد خواهد کرد.

خسرویان با اشاره به بودجه دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: در تمام دنیا سهم آموزش مهارتی سه برابر آموزش نظری است، زیرا نیاز به کارگاه‌های به روز و تکنسین دارد. سهم مواد اولیه برای ۲۰۰هزار دانشجو ۴۰۰ میلیون تومان است، چون آموزش گرانی است. اما برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای سرانه‌ای در آموزش عمومی دیده شده و سرانه این دانشجویان یک سوم دانشجویان دانشگاه دولتی است.

وی با اشاره به اصلاحیه‌های انجام شده در این خصوص گفت: از ابتدای دولت سیزدهم بودجه یک و دو هم همت بوده است که یک همت آن برای دستمزد هزینه شده است. هزینه بالای بازگشایی دانشکاه و خوابگاه پس از کرونا با کمک دولت برای سال اول پسا کرونا نزدیک به دو همت رسید و تا پایان ۱۴۰۲ به سه همت افزایش پیدا کرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

وی در پایان یادآور شد: امیدواریم در این رویداد‌های علمی بتوانیم اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای را در ریل گذاری کشور جا بینداریم.

دیگر خبرها

  • انتقاد رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از سرانه‌های آموزشی +فیلم
  • توانمندسازی سرمایه انسانی با رویکرد پویایی و شایستگی سازمانی
  • اجرای برنامه‌های هفته اصفهان با رویکرد محله‌محوری/ برای «من در اصفهان ۱۴۱۰» انشا بنویسید
  • موافقت آمریکا با حمله رژیم صهیونیستی به رفح
  • ۳۰ دانشگاه در فاز اول رویکرد خود را به حکمت بنیان تغییر می‌دهند
  • تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری
  • آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سالتحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
  • تغییر نگرش از رویکرد کنترل سیلاب به سمت مدیریت سیلاب
  • بیانیه مدرسین دروس معارف دانشگاه‌ها در حمایت از حمله به اسراییل
  • تغییر زمان شروع ثبت سفارش کتاب‌های درسی