Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-03-28@21:50:44 GMT

افزایش ۳۰۰ درصدی بارش در ۹۷

تاریخ انتشار: ۸ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۴۵۸۶۵

افزایش ۳۰۰ درصدی بارش در ۹۷

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از مهر، سیدحسن رضوی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: استان تهران با دارا بودن ۲۰ درصد جمعیت کشور، شرایط خاص در حوزه آب دارد که سبب شده، سرانه‌ آن به شدت کاهش یابد و به همین دلیل، ما ناچار به مدیریت منابع موجود هستیم.

وی افزود: سرانه آب هر ایرانی در دهه ۵۰، معادل ۷۵۰۰ مترمکعب در سال بود که در حال حاضر، این رقم به ۴۰۰ مترمکعب در کشور و ۳۵۰ مترمکعب به ازای هر نفر در تهران کاهش یافته است؛ بنابراین وضعیت آب در کشور، وارد فاز هشدار و در تهران، وارد فاز بحران شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، با بیان اینکه در پنج دهه گذشته، رویکرد ما در بخش آب، عرضه‌محور بود و فکر می‌کردیم باید هر چه بیشتر آب به مشترکان و مصرف‌کنندگان عرضه کنیم، بنابراین اقدام بزرگ‌تری انجام داده‌ایم، افزود: گذشت زمان نشان داد این رویکرد غلط بوده و قابل قبول نیست؛ همچنین رویکرد بازگشت به پیشینه مصرف آب و استفاده از قنات نیز، اشتباه بود؛ ضمن اینکه یکی دیگر از اشتباهات ما در بخش مصرف آب، تصویب قانون استانی شدن مصرف آب در سال ۸۴ بود که سبب شد از نگاه منطقه‌ای به آب دور شویم و لطمات جبران‌ناپذیری به منابع آب کشور وارد آوریم.

رضوی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو نتوانسته با سازمان حفاظت محیط‌زیست و وزارت جهاد کشاورزی، به یک هماهنگی برسد و همین امر سبب شده تا تصمیمات در بخش مصرف آب، ناکارآمد باشد، یادآور شد: هر بار که اعلام می‌شود باید از مصرف‌کنندگان، قیمت تمام شده آب دریافت شود، سیاسیون اجازه نمی‌دادند و بلافاصله بحث دریافت جرایم از پرمصرف‌ها را مطرح می‌کردند؛ در حالیکه این رویکرد سبب شد تا اقتصاد آب به شدت دچار تزلزل شود؛ اما با این حال، شرایط آب و هوایی و اقلیمی حاکم سبب شده تا به این نتیجه برسیم که آب یک کالای استراتژیک است و باید با قیمت تمام شده و محدودیت، عرضه شود؛ ضمن اینکه سیاسیون هم باید به نظر کارشناسان صنعت آب تمکین کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به لزوم استفاده مجدد از آب مصرفی گفت: ما در ایران بازچرخانی آب را نداریم و تنها در چند شهر ۳۰ تا ۴۰ درصد آب مصرفی قابل بازیافت است؛ اما در برخی کشورهای پرآب، ۷بار آب مصرف شده را بازیافت می‌کنند.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری بالایی که در زیرساخت‌های صنعت آب در ۴۰ سال گذشته در حوزه‌هایی مانند احداث سد طالقان و انتقال آب از کرج به تهران، برای آبرسانی به پایتخت انجام شده، افزود: در حال حاضر برای تهران، ۳۴ مترمکعب بر ثانیه از ۵ سد منطقه تهران و آب‌های زیرزمینی، به پایتخت منتقل می‌شود.

رضوی با اشاره به میزان بارندگی در استان تهران از ابتدای مهرماه تاکنون، گفت: از اول مهر تا ۶ بهمن امسال، ۱۸۵.۱ میلیمتر بارش داشتیم که در مدت مشابه در سال ۹۷، این شاخص ۴۶.۹ میلیمتر بود. همچنین متوسط میزان بارندگی در مدت مشابه در ۳۰ سال گذشته، ۱۱۳.۹ میلیمتر بود که در این بازه زمانی، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰۰ درصد افزایش بارندگی داشته‌ایم؛ ضمن اینکه بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، در بهمن و اسفند امسال نیز میزان بارندگی‌ها در حد نرمال یا بالاتر از نرمال خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، میزان ورودی آب به پنج سد تهران از ابتدای مهرماه تا ششم بهمن ماه را ۲۶۸ میلیون مترمکعب عنوان و اظهار داشت: در سال قبل در این مدت، تنها ۱۸۳ مترمکعب آب به سدهای تهران وارد شد که در سال جاری ۴۳ درصد رشد در میزان ورود آب به سدها را داشته‌ایم. همچنین در این مدت، از این پنج سد، ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب بهره‌برداری کرده‌ایم که خوشبختانه نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۱۲ درصد کاهش برداشت و افزایش ذخیره آب را شاهد بوده‌ایم.

به گفته وی، با توجه به افزایش میزان ذخیره آب در سدهای تهران، پیش‌بینی می‌شود میزان تولید انرژی برقابی، افزایش یافته و در تابستان ۹۸ از میزان خاموشی‌ها کاسته شود.

رضوی، درباره میزان مصرف آب شرب در روز ۶ بهمن در تهران گفت: تهرانی‌ها دو روز پیش، دو میلیون و ۷۱۹ هزار مترمکعب آب مصرف کرده‌اند؛ اما در ۶ بهمن ۹۶ این شاخص دو میلیون و ۶۲۹ هزار مترمکعب بود. همچنین از اول فروردین ۹۷ تا ۶ بهمن ۹۷ نیز در تهران، ۹۰۹ میلیون و ۸۰۶ هزار و ۶۷۸ مترمکعب آب مصرف شد که این شاخص در بازه زمانی مشابه در سال گذشته، ۸۸۴ میلیون و ۶۲۹ هزار و ۶۸۳ مترمکعب بود که نشان می‌دهد در سال جاری، نسبت به سال گذشته ۲.۸ درصد میزان مصرف آب شرب در تهران افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران به موضوع فرونشست در استان تهران اشاره کرد و گفت: در ورامین، سالانه ۱۳ سانتیمتر، در شهرری ۲۵ سانتیمتر، در تهران ۱۷ سانتیمتر و در شهریار ۳۶ سانتیمتر فرونشست داریم. به عبارت دیگر، در پایتخت روزانه یک میلیمتر فرونشست به وقوع می‌پیوندد که دلیل آن، برداشت مازاد از سفره‌های آب زیرزمینی است؛ ضمن اینکه مناطق ۱۶ تا ۲۰ پایتخت و شهرهای واقع در جنوب تهران، به شدت تحت تأثیر فرونشست هستند که سبب شده ۲۵ کیلومتر از بزرگراه آزادگان، ۲۸ کیلومتر از آزادراه تهران ـ قم و بخشی از آزادراه تهران ـ ساوه دچار فرونشست شوند.

وی عمده معضل برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی را مخصوص کشاورزی، عنوان و تصریح کرد: در کشور ۹۰ درصد و در تهران ۶۰ تا ۷۰ درصد آب سفره‌های زیرزمینی را بخش کشاورزی به خود اختصاص می‌دهد که باید حتی برای چاه‌های دارای پروانه نیز فکری کرد؛ چراکه این موضوع سبب شده تا کشاورزان استان تهران، هر دو سال یکبار، چاه کشاورزی خود را جابجا کنند.

رضوی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی علی‌رغم اطلاع از میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی، با کشت محصولات آب‌بر مانند یونجه و برنج، برخورد نمی‌کند؛ به‌گونه‌ای که ما حتی در استان پرچالشی مانند اصفهان، همچنان شاهد کشت برنج هستیم.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: شرکت آب منطقه ای تهران سید حسن رضوی بارش باران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۴۵۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید و تأمین روزانه ۴۴۵ هزار مترمکعب آب در استان بوشهر در نوروز

به‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار صداوسیما گفت: به‌دلیل حضور گردشگران نوروزی و افزایش جمعیت مصرف‌کننده، در نوروز نزدیک به ۱۰ درصد تولید آب را افزایش دادیم.

ابوالحسن عالی افزود: تا پیش از نوروز، روزانه ۴۰۰ هزار مترمکعب تولید آب داشتیم که از آغاز سفر‌های نوروزی روزانه نزدیک به ۴۴۵ هزار مترمکعب آب تولید و تأمین می‌کنیم و بیشتر آن در مناطق ساحلی توزیع شده است.

او اضافه کرد: البته این افزایش تخصیص در شهرستان گناوه ۱۵ درصد بوده است که با اجرای خط جدید و تغییرات شبکه‌ای، آب بیشتری به مناطق ساحلی گناوه منتقل کردیم و مناطقی که پارسال در این شهر مشکل داشت برطرف شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان بوشهر بیان کرد: از ماه‌ها پیش برای تأمین آب شهر‌های گردشگرپذیر استان چاره‌اندیشی شد تا مشکلی در نوروز پیش نیاید.

عالی گفت: شوک مصرفی آب در استان بوشهر از میانه خرداد است که برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا پیش از ماه تیر طرح‌های افزایش تولید و تأمین آب استان را وارد مدار کنیم تا افزایش مصرف را پوشش دهیم.

او از مردم خواست آب را بهینه مصرف کنند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • افزایش ۱۳ درصدی بارش‌ها درهمدان
  • تاکید بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب
  • تولید آب در بوشهر برای گردشگران نوروزی افزایش یافت
  • وضعیت سد کرج پس از بارش‌های اخیر
  • افزایش 27 درصدی سفرهای نوروزی به مهاباد
  • کاهش بیش از هشت درصدی میزان بارش‌ها در زنجان
  • بارش‌ها در ایران ۲۱ درصد کاهش یافت/کاهش ۱۷ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • افزایش ۹ درصدی مصرف بنزین در خراسان شمالی
  • تولید و تأمین روزانه ۴۴۵ هزار مترمکعب آب در استان بوشهر در نوروز
  • گرد و غبار امروز از کرمانشاه خارج می‌شود/ افزایش ۵۵ درصدی بارش‌ها