Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@08:43:02 GMT

گلایه فین تک ها از مانع تراشی به جای حمایت

تاریخ انتشار: ۹ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۵۷۷۰۶

گلایه فین تک ها از مانع تراشی به جای حمایت

تهران- ایرنا- برج میلاد امروز در حالی میزبان مدیران صنعت بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت بود که به محلی برای نقد مقررات محدود کننده نهاد سیاستگذار در حوزه فناوری های مالی، بلاک چین و رمزارزها تبدیل شد و آنها خواستار کاهش دخالت های حاکمیتی در فناوری های نوین شدند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، دست اندرکاران هشتمین دوره بانکداری الکترونیک در شرایطی « انقلاب بلاک چین» را به عنوان محور اصلی نشست های تخصصی و سخنرانی های آن برگزیده اند که هنوز نه تنها رمز ارز ملی در ایران پا نگرفته بلکه هرگونه معامله با رمزارزهای خارجی در عرصه های پولی، بانکی، بورسی و صرافی ها بر اساس تصمیم بانک مرکزی ممنوع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


البته هشتم بهمن ماه بانک مرکزی پس از یک سال وعده برای علنی کردن رویکرد خود در خصوص رمزارزها، پیش‌نویس سیاست‌نامه خود را در این زمینه منتشر کرد تا صاحب نظران تا یک ماه آینده نظرات کارشناسی خود را ارایه کنند که البته به گفته «ناصر حکیمی» معاون فناوری های نوین بانک مرکزی برخی کاربران به وی پیشنهاد کرده اند که نظر «شهرام جزایری» را نیز در این خصوص اخذ کند.
با همه این اوصاف و در شرایطی که در آخرین همایش سراسری نظام بانکی در شهریور ماه یعنی در همایش بانکداری اسلامی، رئیس کل بانک مرکزی از برگزاری همایش های متعدد انتقاد کرده و گفته بود «به شرطی در این همایش شرکت کردم که این نوع همایش ها کاهش یابد؛ بهتر است کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم»، این همایش این بار در غیبت رئیس کل افتتاح شد.
علت اصلی غیبت عبدالناصر همتی در افتتاحیه همایش امروز، همراهی معاون اول رئیس جمهوری در سفر به سوریه عنوان شد؛ هرچند که در پیامی تصویری از چهار اقدام بانک مرکزی در حوزه فناوری های پرداخت سخن گفت که شامل امکان «برداشت مستقیم»، «هوشمند سازی کارت های بانکی»، «تهیه سیاست نامه رمز ارزها» و «ایجاد پلت فرم اجرای بلاک چین» است.

**رمز ارز باید جهانی باشد
سهل نیکزاد عضو هیات مدیره انجمن بلاک چین از جمله سخنرانانی بود که سیاست های فعلی در حوزه فناوری های مالی را مورد نقد قرار داد و درباره تلاش برای ایجاد رمز ارز ملی گفت: باید رمز ارز ملی قابلیت معامله جهانی داشته باشد نه اینکه تنها یک سازمان را مامور تولید آن کنیم.
وی با برشمردن دغدغه های فعالان صنعت پرداخت اظهار داشت: این یک واقعیت است که فناوری بلاک چین کل نظام بانکی دنیا را با چالش رو به رو کرده است؛ نخستین کارکرد بلاک چین، رمز ارز بیت کوین بود که بعدها به حوزه های دیگر تسری یافت.
این کارشناس فناوری های مالی افزود: برای توسعه بلاک چین و رمز ارزها علاوه بر ساز و کارهای قانونی به حمایت دولت و بانک مرکزی نیاز داریم و امیدواریم از این فرصت استفاده مناسبی شود.
عضو هیات مدیره انجمن بلاک چین تاکید کرد: رمز ارز در کشور ما شاید از معدن کاری هم سخت تر باشد؛ در این شرایط فیلتر و تحریم٬ رمز ارز هم معضل جدیدی شده است.
وی با اعلام اینکه رویکرد فعالان عرصه فناوری های مالی با بانک مرکزی به عنوان رگلاتور مالی و پولی در کشور متفاوت است، گفت: این تفاوت رویکردها در حالی است که بلاک چین جزو تکنولوژی هایی به شمار می رود که نیاز به طی کردن فرایند خاصی ندارد و به سرعت می توان آن را فراگیر کرد.
نیکزاد به موضوع طراحی رمز ارز ملی اشاره کرد و گفت: زمانی که رمز ارز ملی یا بومی مطرح شد، عده ای امیدوار بودند که از آن برای دور زدن تحریم ها و حل برخی مشکلات استفاده شود اما کم کم به طرحی برای تقسیم منابع بین سازمان های داخلی تبدیل شد.
به عقیده وی، باید اجازه بدهیم که رمز ارزی جهانی داشته باشیم تا همه از مزایای آن استفاده کنیم و نباید تولید رمز ارز را در اختیار یک سازمان خاص قرار دهیم.
عضو هیات مدیره انجمن بلاک چین گفت: من ابزاری ساخته ام که هم تحریم را دور می زند هم فیلتر ها را؛ در این شرایط و با توجه به سیاست های دولت و حاکمیت باید چه کار کنم؟ نمی شود که هم فیلتر کنم و هم فیلتر را دور بزنم؛ بنابراین باید در سیاست های مرتبط با این صنعت بازنگری شود تا تکلیف فعالان این عرصه مشخص شود.
نیکزاد این را هم گفت که در کنار ممنوعیت هایی که بانک مرکزی در استفاده از رمزارزهای بین المللی وضع کرده، در ماه های اخیر زیرساخت تراکنش های بین المللی بلاک چین از دیگر کشورها به سمت ایران فیلتر شده و این محدودیت خارجی بر ممنوعیت داخلی افزوده شده است.
وی افزود: با وجود این ممنوعیت ها و در شرایطی که به دلیل تحریم ها حواله های دولتی با نرخ های نکول (نقض بازپرداخت وام) بالا در بازار آزاد وجود دارد، بیت کوین به عنوان یک رمز ارز توانسته روزانه 10 میلیون دلار تراکنش در همین کشور با همه تحریم ها و ممنوعیت هایی که وجود دارد، انجام دهد.

** چوب خود را از لای چرخ فین تک ها بیرون بیاورید
«مهدی عبادی» دبیر انجمن فین تک ایران نیز گفت: فعالان حوزه فناوری های مالی سعی می کنند باور کنند دغدغه تمام دولتمران، فین تک و توسعه این کسب و کارهاست، اما برای توسعه در این بخش و چرخیدن چرخ این کسب و کارها بهتر است دولتمردان چوب های خود را از لای چرخ این کسب و کارها بیرون بیاورند.
وی افزود: کسب و کارهای های فین تکی در مقابل تحریم های داخلی و خارجی، مسدود شدن حساب های بانکی به خاطر تخلفات کوچک مالی کاربران، فیلترینگ و رزمایش ها تاب می آورند و به سرعتی حرکت می کنند که همه را خیره خواهنده کرد.
عبادی یادآور شد: در ایران قوانین و محدودیت های بی شماری در مقابل توسعه کسب و کارهای نوآور وجود دارد زیرا ایجاد محدودیت را بهترین راهکار برای کنترل می دانند و به همین دلیل است که همگی به جای حمایت، آستین را برای ایجاد موانع بالا زده اند.
عبادی از بانک مرکزی، شرکت شاپرک و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان سه نهادی نام برد که در سال های اخیر برای توسعه فعالیت کسب و کارهای مبتنی بر فناوری های مالی تلاش کرده اند.
وی افزود: انتشار مستند پرداخت یاران از سوی بانک مرکزی که توانسته تا حد زیادی انحصار در این بخش را از بین ببرد، حاصل تصمیم مشترک این سه نهاد بوده است.
عبادی گفت: مطالبه انجمن فین تک از بانک مرکزی این است که همکاری با شرکت های استارتاپی را افزایش دهد و با برنامه ریزی زمینه برای توسعه در این بخش را فراهم کند.
این فعال صنعت پرداخت با طرح این پرسش که «برنامه جامع نهادهایی که در سخن، حامی فین تک ها هستند، برای حمایت از این کسب و کارها در سال ۹۸ چیست؟» اظهار داشت: باید از بانک ها پرسید امسال چقدر برای ساخت مجتمع های تجاری تسهیلات دادند و در مقابل چه میزان برای سرمایه گذاری در حوزه فین تک ها تلاش کرده اند.
وی افزود: بانک ها بهتر است به جای برگزار کردن رویدادهای بی ثمر، برنامه جامعی را برای توسعه فین تک ها طراحی کنند زیرا در عرصه فناوری های نو، مقیاس سنجش زمان، ثانیه و دقیقه است در حالی که نهادهای حاکمیتی سال و قرن برایشان مقیاس زمانی است.
اقتصام*2025**2022

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد بانكداري الكترونيك بلاك چين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۵۷۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد

‏مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نوشت: بانک مرکزی ضمن تکذیب گمانه‌زنی‌های نادرست رسانه‌ای اعلام می‌کند برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد.

او در همین باره مجددا از اصحاب رسانه درخواست می‌کند ضمن دقت‌نظر در انتشار مطالب، اخبار موثق، رسمی و صحیح را از این مرجع دریافت و منتشر نمایند و از اعلام و انتشار اخبار حساس مربوط به حوزه پولی و بانکی به نقل از منابع و مراجع ناشناس و غیر‌رسمی در فضای مجازی به شدت خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بانک و بیمه

دیگر خبرها

  • گلایه متقاضیان از عدم پرداخت وام ودیعه مسکن توسط برخی از بانک‌ها
  • تکذیب چاپ ایران چک ۵۰۰ هزار تومانی
  • بانک مرکزی برنامه‌ای برای انتشار قطوع (دنو) پنج میلیون ریالی ندارد
  • واکنش بانک‌ مرکزی به انتشار تصاویر اسکناس ۵۰۰ هزار تومانی
  • بانک مرکزی: طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • طرح «کهربا» با ۶ بانک آغاز شد
  • تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌ فعال شد
  • نوسان در تولید مانع صادرات پایدار مرغ شده است
  • تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی فعال شد
  • گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم