پیشنهاد تعیین سقف برای مهریه/ مهریه صرفاً جنبه عاطفی ندارد
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۲۵۶۴۶۶۹
حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا سالاریفر، استادیار پژوهشکده حوزه و دانشگاه در گفتوگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که آیا دخالت حاکمیت در مسئله تعیین میزان مهریه را قبول دارید؟ گفت: اگر موضوع مهریه برای دولت بار مالی داشته و مشکلاتی را ایجاد کند باید در این موضوع دخالت کند. اکنون مسئله چند هزار زندانی مهریه مطرح است که به یک بحران در ایران تبدیل شده و فشار آن هم علاوه بر مردم به حاکمیت وارد میشود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی اضافه کرد: به نظر من حتماً باید برای مهریه سقفی معین و این سقف بر اساس مناطق مختلف کشور تعیین شود. شرایط زندگی اقتصادی و مسائل فرهنگی در هر منطقه متفاوت است پس باید بر روی بحث مهریه و سایر مسائل مرتبط بین مناطق مختلف کشور تفاوت قائل شویم.
مهریه بالا ابزار کنترلی نیست بلکه مانعی برای ازدواج است
سالاریفر در پاسخ به این سؤال که شما موافق کدام یک از این دو نوع تفکر هستید: موافق افرادی که معتقد هستند باید مهریه کم تعیین شود چون مهریه زیاد مانعی برای ازدواج و مخالف توصیه اسلام است یا عدهای که معتقد هستند چون حق طلاق با مرد است زنان باید حتماً مهریهای داشته باشند تا بتوانند آن را وجه المصالحه برای گرفتن طلاق، حضانت فرزند و ... قرار دهند؟ گفت: مهریه اکنون آسیبزا شده است. برخلاف تصوری که گروه دوم دارند و فکر میکنند به نفع زنان است که مهریه بالا باشد تا زنان یک ابزار کنترلی در دست داشته باشند، مهریه بالا موجب کاهش ازدواج میشود.
وی ادامه داد: وقتی پسرها میبینند که مهریه بالاست و نمیتوانند زیر بار تعهد چنین مهریههای سنگینی بروند و ممکن است کارش به زندان بکشد با خود فکر میکنند چرا باید ازدواج کند و احتمال زندانی شدن خود را بپذیرند. به ویژه با توجه به اینکه فضای جامعه زمینههای زیادی برای رابطههای آزاد ایجاد کرده است.
مهریه بالا به نفع زنان نیست چون ...
حجتالاسلام سالاریفر تشریح کرد: اکنون جوانان مخصوصاً پسرها با شرایط موجود به این نتیجه میرسند که چند سال با دختری زندگی کنند و اگر دیدند میتوانند با هم ادامه دهند شاید به ازدواج هم فکر کنند، صدمه این مسئله برای خانمها بیشتر است بنابراین افرادی که فکر میکنند مهریه بالاتر به نفع آنها است عملاً این مسئله به نفع آنها نیست.
این استاد حوزه و دانشگاه شرایط موجود را مواجه شدن با مشکلی دو جانبه و دو طرفه دانست و گفت: از یک طرف شرایط جامعه ما به نحوی است که بانوان جامعه نیازمند یک پشتوانه اقتصادی هستند و مهریه میتواند یک پشتوانه اقتصادی برای زن باشد از سوی دیگر مهریه موجب شده تعدادی از مردها در زندان باشند؛ حال چگونه میتوان بین دو این مسئله را جمعبندی کرد؟
نویسنده کتاب زوج درمانی با رویآورد اسلامی در پاسخ به سؤالی که طراحی کرد، پیشنهاد کرد: برای مهریه سقف تعیین شود و در این زمینه نیز منطقهای عمل کرد. یعنی بر اساس مناطق اقتصادی کشور حداکثر سقف مهریه برای هر منطقه مشخص شود. با این قانون در هر منطقهای مهریهها به صورت متناسب تنظیم میشود و افرادی که میخواهند ازدواج کنند میفهمند که باید بر اساس شرایط منطقه خود چه میزان مهریهای را متعهد شوند.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حتی تعیین 300 سکه بهار آزادی هم معادل یک میلیارد و دویست میلیون تومان میشود که هر کسی نمیتواند آن را تقبل کند، گفت: چطور میتوان یک جوان را متعهد کرد که یک میلیارد و 200 میلیون تومان تعهد مهریه دهد.
مهریه صرفاً جنبه عاطفی ندارد/ توجه اسلام به ابعاد اقتصادی مهریه
سالاریفر در واکنش به این دیدگاه که عدهای معتقد هستند مهریه در اسلام جنبه و هدف اقتصادی و حمایت مالی از زن ندارد، گفت: در کتاب «خانواده در نگرش اسلام و روانشناسی» به این موضوع پرداخته و عنوان کردهام که جنبه اقتصادی مهریه هم مهم است روایات و شواهد زیادی وجود دارد که اسلام به جنبه اقتصادی مهریه نیز توجه دارد و نمیتوانیم بگوییم که مهریه در اسلام صرفاً جنبه عاطفی دارد.
مردی که برای ازدواج هزینه نمیدهد برای حفظ ازدواج هم تلاش نمیکند
نویسنده کتاب بهداشت روانی با نگرش به منابع اسلامی در خصوص سایر ابعاد مهریه از دیدگاه اسلام، گفت: مهریه یک بعد عاطفی دارد که بعد مهمی برای زن است. در تفسیر قرآن هم آمده است که مهریه هدیهای است که ناشی از محبت و عاطفه است که مرد با این هدیهای که به زن میدهد عاطفهای با او برقرار میکند. نقطه عاطفی دوم مهریه هم برای مرد است. مردی که برای ازدواج هزینه نمیدهد برای حفظ ازدواج هم تلاش نمیکند. پس لازم است هدیهای در ازدواج وجود داشته باشد که فرد بداند که برای این زندگی هزینه داده و باید آن زندگی را حفظ کند.
جنبه معقول و منطقی مهریه در ایران کاهش پیدا کرده است
حجتالاسلام سالاریفر افزود: از سوی دیگر روایاتی داریم که در آنها گفته شده بهترین زنان زنانی هستند که مهریه آنها کم است و حتی مهریه خود را میبخشند. وقتی این دو روایاتها را کنار هم قرار میدهیم به این نتیجه میرسیم که مهریه باید باشد اما مقدار آن معقول باشد اما اکنون جنبه معقول و منطقی آن در ایران کاهش یافته است.
وی تشریح کرد: اتفاقی که اکنون رخ داده این است که خانمها مهریه پایینی میگیرند در عوض حق طلاق میگیرند. این یک سبک است که من موافق آن نیستم. برای اینکه مشکل خانمها در نداشتن حق طلاق را حل نمیکند بلکه مشکل آنها را اضافه میکند. راه حل نداشتن حق طلاق این نیست که مهریه را کم بگیریم و زن حق طلاق بگیرد بلکه راه کار این اقدام مشاوره قبل از ازدواج است.
جایگزین حق طلاق احراز سلامت اخلاقی و روانی با کمک مشاوره ازدواج است
حجتالاسلام سالاریفر با تأکید بر لزوم مشاوره قبل از ازدواج اضافه کرد: خانمی که میخواهد از سلامت اخلاقی و روانی خواستگار خود اطمینان پیدا کند باید مشاوره پیش از ازدواج داشته باشد نه اینکه برگرفتن حق طلاق پافشاری کند. خانمها اگر تردید دارند که مردی به آنها ظلم میکند و حاضر نیست که آنها را طلاق دهد باید مشاوره قبل از ازدواج انجام داده و از سلامت روان مرد مطمئن شوند. و اگر خانمی سلامت روانی همسر خود را احراز نمیکند اصلاً نباید ازدواج کند که بعد بخواهد حق طلاق بگیرد. جایگزین حق طلاق احراز سلامت اخلاقی و روانی با کمک مشاوره ازدواج مقدور است.
این کارشناس حوزه خانواده افزود: مشکل نداشتن حق طلاق با مشاوره قبل از ازدواج حل میشود اما مسئله پشتوانه اقتصادی فقط با مهریه حل میشود. وقتی زن مهریه کم بگیرد و حق طلاق هم داشته باشد باز هم کسی که ضرر میکند خانم است برای اینکه ممکن است همسر وی مدتی با او زندگی کند و به راحتی او را طلاق دهد مهریه هم که کم است و به راحتی آن را پرداخت میکند.
وی خاطرنشان کرد: در همه جوامع پشتوانه و توان اقتصادی زنان کمتر از مردان است به ویژه به دلیل باردار شدن و نگهداری از بچهها توسط خانمها پس زنان مانور اقتصادی مرد را نمیتوانند داشته باشند که این امر با مهریه جبران میشود اما چون همین مهریه جنبه افراطی در ایران پیدا کرده مشکل زا شده است.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا اجتماعی طلاق مهریه پژوهشکده حوزه و دانشگاه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۶۴۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اشتهارد؛ شهرستان بدون زندانی مهریه
حامد مومنینژاد با اعلام اینکه این حوزه قضایی فاقد زندانی مهریه است گفت: در حالی که پیشر شهرستان اشتهارد دارای زندانی مهریه بود با تلاشهای انجام شده از تیرماه ۱۴۰۱ هیچ شخصی بابت عدم تادیه مهریه محبوس نشده است و همچنین پیش از آن نیز با بررسی تک تک پروندههای مربوط به مهریه، هیچ شهروندی از این حوزه قضایی از این بابت در زندان نیست.
رئیس دادگستری اشتهارد با تشریح اقدامات انجام شده در زمینه پروندههای مهریه در این حوزه قضایی متذکر شد: با اتخاذ سیاستهای کاهش جمعیت زندان، این موفقیت کسب شد که مرهون برنامههای متعدد از جمله تسریع در پذیرش اعسار و استفاده از ظرفیتهای قانونی ذکر شده در «قانون نحوه اجرای محکومیتهای مالی» برای شناسایی اموال و پرداخت مهریه و در صورت احراز اعسار زوج، تقسیط آن بوده است.
وی با بیان اینکه بر اساس شیوه نامه تدوین شده در این حوزه قضایی، پروندههای مربوط به مهریه را رئیس دادگستری شخصا رسیدگی میکند تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از سیاستهای قوه قضائیه کاهش زندانی مهریه است تلاش شده با رسیدگی توسط رئیس حوزه قضایی از ظرفیت موجود قانونی استفاده شود تا ضمن افزایش رضایت، بررسی درخواستهای اعسار با سرعت بیشتری انجام شود.
باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج