Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه الگوی توسعه باید متناسب با ظرفیت اکولوژیک مناطق باشد، اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه وعده داده حداکثر تا تابستان سال آینده، تکلیف طرح آمایش سرزمین را روشن کند. آفتاب‌‌نیوز : «رضا اردکانیان» امروز (چهارشنبه) در حاشیه نشست هیات دولت، در جمع خبرنگاران افزود: هنوز یک طرح مشخص برای آمایش سرزمین در اختیار نداریم؛ نه به این معنی که طرح آمایش سرمین تعریف نشده، بلکه به این معنی که ما دهها و صدها طرح آمایش داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در شرایط کنونی، هر ارگان همانگونه که راجع به آب فکر می کند، در ذهن و محدوده اختیارات خود برای آمایش یک تصور دارد و بر اساس آن برنامه ریزی می کند.
وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقال آب از اصفهان به یزد گفت: تکلیف موضوع تخصیص آب را قانون روشن کرده است؛ قانون توزیع عادلانه آب، 35 سال پیش مسئولیت تخصیص آب را به عهده وزارت نیرو گذاشته و همه طرح های انتقال، با مجوز تخصیص صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: دولت شورای عالی آب را موظف به تشکیل کارگروه هایی برای احیای زاینده رود و ساماندهی کمی و کیفی کارون بزرگ کرده است که هم اکنون در تدارک تشکیل آن هستیم.
اردکانیان گفت: با مشارکت دستگاه های مرتبط با موضوع آب و تشکل های فعال در زمینه های صنفی این بخش، برنامه ریزی هایمان را بر اساس آنچه موجود است و آنچه می تواند باشد، تدوین و اجرا خواهیم کرد.
وزیر نیرو افزود: با اطلاع رسانی صحیح و دقیق، تردید ندارم که ما مشکل جدی در این زمینه ها نخواهیم داشت و با مدیریت مصرف به گونه ای پیش خواهیم رفت که زمینه ایجاد مشکل حتی در فرض خشکسالی های احتمالی آتی هم یا وجود نداشته باشد یا کم باشد.
** ورودی 6800 متر مکعبی به سد کرخه
اردکانیان با اشاره به اینکه میزان بارش ها و نزولات آسمانی در سال آبی 98-97 بسیار خوب بوده است، گفت: عمده‌ترین بارش‌ها در استان خوزستان رخ داده و بارش های در این حوزه، تقریبا پنج برابر میزان بارش های پارسال بوده است.
وی با بیان اینکه در این مدت تجربه ورودی 6 هزار و 800 متر مکعبی به سد کرخه و 5 هزار و 300 متر مکعبی به سد دِز را تجربه کردیم، ادامه داد: در این زمینه از هفته ها پیش برای تسکین سیلاب هایی که وارد مخازن سدهای بزرگ می شود برنامه ریزی کرده ایم.
اردکانیان اظهار داشت: اگر برنامه ریزی ها از قبل انجام نمی شد، نمی توانستیم این روندیابی سیل و تسکین دادن آن را به این خوبی انجام دهیم. در حالی که این ورودی های چشمگیر را داشتیم، خروجی ما حتی کمتر از 400 متر مکعب در ثانیه بود.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه به دنبال این سیلاب ها، در پایین دست خسارت هایی وارد شد، اضافه کرد: اگر پیش بینی ها و اقدامات قبل از وقوع سیلاب انجام نمی شد، باید شاهد خسارت های وسیع مالی و احیانا جانی هم می بودیم.
وی افزود: طبیعی است ما هر جا به مسیر طبیعی رودخانه تعرض داشته باشیم - چه کشت و چه مستحدثاتی ایجاد کنیم - آب حق و حقوق خود را دریافت می کند و توجه لازم را به ما می دهد.
اردکانیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با وقوع این سیلاب ها، وضعیت آب و برق خوزستان در چه شرایطی قرار دارد؟ گفت: ممکن است سیلابی شدن یک رودخانه موجب کدورت آب شود (آب کدر شود)؛ در این شرایط، از آنجا که کیفیت آب آشامیدنی برای ما مهم و اصطلاحاً خط قرمز ماست، هر جا لازم باشد قطعی موقتی برای تعمیرات اعمال می کنیم و آب آشامیدنی با کیفیت را به روش‌های دیگر به مردم می رسانیم؛ البته خوشبختانه اکنون در این شرایط نیستیم.
** بارندگی ها صرف جبران خشکسالی های گذشته می شود
وزیر نیرو در بخش دیگری از گفت و گو با خبرنگاران، به میزان بارندگی ها در سال آبی 98-97 پرداخت و گفت: وقتی دشت، منطقه یا کشوری برای سالیان متمادی خشکسالی را تجربه می کند، خاک آن منطقه رطوبت خود را از دست می دهد و بعد از آن اگر نزولات هم زیاد باشد، آن نزولات ابتدا صرف جبران رطوبت از دست رفته خاک می شود؛ در این شرایط وقتی خاک اشباع شد، روان آب شکل می گیرد.
اردکانیان با بیان اینکه از نظر بارندگی ها نسبت به پارسال و حتی در برخی مناطق نسبت به متوسط بلندمدت وضعیت بهتری داریم، اظهار داشت: در شرایط کنونی، روان آب ها به میزانی که نزولات افزایش یافته، بیشتر نشده است.
وی گفت: بنا بر تاکید رییس جمهوری، وزارت نیرو برنامه ریزی سال 98-97 برای آب و سال 98 برای بخش برق را با این فرض انجام داده که شرایط ما مثل سال قبل است تا با هیچ نوع غافلگیری مواجه نشویم.
وزیر نیرو اظهار داشت: همینطور که ما شرایط را مثل گذشته فرض گرفتیم، امیدواریم مردم هم صرفه جویی بیشتری – به ویژه در بخش برق – داشته باشند تا تابستان را به شکل مناسبی پشت سر بگذاریم.
به گزارش ایرنا، ارتفاع کل ریزش های جوی از اول مهر تا ششم بهمن ماه سال آبی 98-97 به 127 میلیمتر رسید و به این ترتیب، میزان بارندگی ها نسبت به مدت مشابه پارسال سه برابر افزایش یافت.
آمارهای شرکت مدیریت منابع آب ایران حاکی از این است که میانگین بارش های اول مهرماه تا ششم بهمن ماه سال آبی گذشته 42 میلیمتر بود که امسال 203 درصد رشد را تجربه کرد.
همچنین میانگین دوره مشابه دراز مدت (50 سال گذشته) 106 میلیمتر بود که به این ترتیب، بارندگی های امسال نسبت به دوره دراز مدت نیز 19 درصد رشد داشته است.


منبع: آفتاب

کلیدواژه: سد کرخه وزیر نیرو رضا اردکانیان زاینده رود استان خوزستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۲۵۶۸۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای احیای هنر نمدمالی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، کاظم رحمانی گفت: تاکنون ۳۰ نفر از علاقه‌مندان به این رشته در شهرستان بویراحمد به عنوان قطب اصلی «نمدمالی» آموزش دیده اند. وی بیان کرد: با وجود گذراندن دوره‌های آموزشی «نمدمالی»، اما تنها سه هنرمند ساکن شهرستان بویراحمد در این رشته در حال فعالیت هستند. کارشناس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: رواج رشته صنایع ذستی «نمدمالی» افزون بر ایجاد درآمد برای هنرمندان با ایجاد کارگاه‌های ریسندگی و رنگرزی می‌تواند شمار زیادی شغل ایجاد کند. بهروزی با اشاره به اینکه کهگیلویه و بویراحمد یکی از قطب‌های عشایر جنوب کشور محسوب می‌شود، تاکید کرد: بهبود درآمد عشایر از طریق فروش پشم برای تامین مواد اولیه «نمدمالی» از دیگرآثار رواج دوباره این دست ساخته سنتی است. وی عنوان کرد: هم اکنون از سویی پشم تولیدی دامپروران عشایر کهگیلویه و بویراحمد با قیمت بسیار کمتر از ارزش واقعی توسط دلالان خریداری می‌شود و از سوی دیگر هنرمندان صنایع دستی استان برای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود از محصولات استان‌های دیگر استفاده می‌کنند که این امر باعث شده قیمت تمام شده محصولات تولیدی آنان بیشتر شود.

دیگر خبرها

  • نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شدند
  • خرید تضمینی بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستانی
  • تولد اولین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی پارک ملی کرخه در سال جاری
  • خرید بیش از ۳۰۸ هزار تن گندم در خوزستان
  • نخستین گوساله‌ گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه متولد شد
  • تولد نخستین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی امسال در پارک ملی کرخه
  • اولین گوساله‌های گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه خوزستان متولد شدند
  • سند دار شدن بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از رودخانه‌های کشور
  • بزرگداشت سردار شهید سید محمد حجازی و سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درشهرستان کرخه خوزستان برگزار شد
  • تلاش برای احیای هنر نمدمالی